نقد عکس #۱۸۴

«نقد عکس» نام یکی از بخش های لنزک است. در بخش نقد عکس، که آخر هفته ها برگزار می شود، ما عکس ارسالی یکی از خوانندگان عزیزمان را منتشر می کنیم و از شما خواهش می کنیم که انتقادات سازنده خود را در مورد آن مطرح نمایید. این یک راه عالی برای یادگیری بیشتر در مورد عکاسی، مطرح کردن دیدگاه ها و نقد شدن عکس خود شماست. در ادامه از شما برای شرکت کردن در این بخش و مطرح کردن نظرتان در مورد عکس نقد شماره ۱۸۴ دعوت می کنیم.

قوانین ساده این بخش

  • گاهی ما عمدا عکس هایی که بی عیب نیستند را انتخاب می کنیم، پس لطفا با انتقادات سازنده خود به دوستانتان کمک کنید
  • آزادانه هر نصیحتی که می دانید مفید است را مطرح کنید – ترکیب بندی، نورپردازی، ویرایش و…

کاندید این هفته بخش نقد عکس (برای مشاهده سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید):

عکس

مشخصات عکس :

  • دوربین: Nikon D5300
  • لنز: ۵۵-۱۸ میلیمتر
  • دیافراگم: f/5
  • سرعت شاتر: ۱/۱۰۰sec
  • حساسیت سنسور: ISO-400
  • فاصله کانونی: ۳۵mm

عکاس: آقای محمدرضا خندان

قصد داشتید چه چیزی را به تصویر بکشید؟

هدف اصلی من برای گرفتن این عکس نشان دادن زندگی آدم هاست. زندگی که با تولد وارد یک دنیای مبهم می شویم، دنیایی که مثل یک کارخانه رمزآلود است و ما اندک چیزی درباره ی آن می دانیم و در آخر خروج از این کارخانه ی مرموز و بازگشت به اصل خود.

لطفا نظر خود را در قسمت نظرات، پایین همین صفحه، مطرح نمایید. شما چگونه چنین صحنه یا عکسی را به طور متفاوتی به تصویر می کشیدید؟ تشکر فراوان از همه عزیزانی که هفته گذشته در این بخش دیدگاهشان را مطرح نمودند.

سازنده ترین نظرات در سایت به شکل برجسته ای نمایش خواهند یافت. شما هم می توانید با کلیک روی این لینک عکس خود را برای بخش نقد ارسال نمایید.

مروری بر نقد عکس هفته گذشته

یکی از دیدگاه های برجسته هفته گذشته: مجید طریقتی: با سلام و احترام. تصویر زیبایی از لنچی که به ساحل آورده شده است که معمولا جهت تعمیر ثبت گردیده است. محل ثبت قید نشده است. عکاس بخوبی آنچه را که در ذهن داشته توانسته به بیننده القا کند. نرمی عکس و لطافت آن با در نظر گرفتن ایزو پایین و استفاده از دیاف متوسط که ته کادر را برای بیننده در هاله ای از ابهام قرار دهد جالب است. ثبت سیاه و سفید برای بیننده شبهه زمان عکاسی را بر می انگیزد که آیا طلوع و غروب بوده و یا از فیلتر کاهنده نور استفاده شده است. آنچه در کادربندی میتوان گفت آن است که کادر ندی هوشمندانه انجام گرفته است و با قرار دادن لنگر در کادر تعادل در تصویر بین قایق و لنگر ایجاد شده است و این نکته مهم این عکس است. قرار دادن لنگر و قایق در نقاط طلایی هم به زیبایی مشخص است، البته درباره لنگر اگر محل اتصال طناب را به لنگر در نظر بگیرید در نقطه طلایی است. آسمان به زیبایی ثبت شده و حرکت ابرها در یک تصویر ثابت با هنر عکاس ثبت گردیده است. از عناصر دیگر تصویر کم بودن عناصر در عکس است که از شلوغی کادر کاسته است. که در عکس ها این نکته که هر چه از عناصر کمتری برخوردار باشند و ساده تر باشند بیشتر مقبول می افتند. در کل کار عکاس از عکاسی بنده قوی تر بوده است و به این هنرمند تبریک میگویم.

لنزک: نقد فوق یکی از نقد های برجسته مطرح شده در هفته گذشته می باشد. ما سعی می کنیم هر هفته یکی از نقد های سازنده خوانندگان عزیزمان را در این قسمت معرفی کنیم، اما قطعا قضاوت در مورد «برجسته ترین» نقد بر عهده شما است. از این رو توصیه می کنیم شما نیز تمامی این نقد ها را مطالعه بفرمایید. برای مطالعه تمامی نقد های مطرح شده در هفته گذشته، روی عکس فوق کلیک کرده و به پایین صفحه مراجعه نمایید.

نظرات شما

  1. حمید

    ۲۲ خرداد ۱۳۹۶

    با سلام . عکس مفهومی خوبیست به نظرم منظور عکاس را به خوبی منعکس میکند . البته چیزی که در عکس دیده میشود در هر دو سمت (ورود) اتفاق افتاده است . اولی ، ورود به دنیای فعلی و دومی ، ورود به دنیای آخرت است و جالب اینکه در ورود به دنیا ، کذشته آن تاریک و در ورود به آخرت ، آینده آن تاریک است و این یعنی ما در تولد کذشته خود را به یاد نداریم و در زمان مرگ از آینده خود بی اطلاعیم و فقط از عملکرد خود در دنیا با خبریم . که آن هم در عکس دیده میشود . به آقای خندان عزیز تبریک مگم عکس خوبیست موفق باشید

  2. مجید طریقتی

    ۱۹ خرداد ۱۳۹۶

    با سلام و احترام
    تصویر رو به نوری را عکاس ثبت کرده و با توجه به نور سنجی بروی اسمان ابی و ابر سفید زببا بالای ساختمان که بیشترین توجه چشمها را به خود جذب میکند متاسفانه قسمت پایین تصویر بدلیل کمبود نور و ضعف تکنیکی عکاس به نظر من چیز خاصی را که انچه عکاس میفرماید قابل استنباط نمیباشد.لذا تصویر مفهوم نظر عکاس را نمیرساند.
    با توجه به لنز ۵۵ نیاز است عکاس به سوژه نزدیکتر شود و از نزدیکتر ثبت صورت پذیرد.
    با نشکر

  3. Ali_Mohebi

    ۱۹ خرداد ۱۳۹۶

    اگه راهروی سمت چپ رو روشن میکردید با یک چیزی میتونس نشون دهنده این باشه که انسان بعد از مرگ به سمت نور یا همون خداوند متعال میره . از نظر نوردهی و اینا من تخصصی ندارم ، دوستان میتونن از لحاظ تکنیکی این نکات رو بررسی کنند . ممنون از لنزک و عکاس بابت این عکس

  4. Ali_Mohebi

    ۱۹ خرداد ۱۳۹۶

    عکس خوبیه به نظرم و میتونه این مفهوم رو برسونه که هنگامی که وارد میشیم از حقیقت پشت سرمون خبر نداریم اما وقتی پا به دنیا بعدی یا راهروی بعدی میگذاریم وارد دنیا ناشناخته میشیم و خیلی خوب این حس رو منتقل میکنه . فاصله میان دو ورودی خیلی خوب به کوتاه بودن زندگی و نزدیک بودن ما به مرگ اشاره داره


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *