آموزش استفاده از ریتم و الگو برای عکاسی با ترکیب بندی قوی تر

ریتم در ترکیب بندی عکاسی به نحوه حرکت نگاه در میان تصویر اشاره دارد. عواملی مثل الگو و خطوط می توانند در عکس ریتم ایجاد کنند. برای مثال اشکال و خطوط تکراری کاشی ها در عکس الگو ایجاد می کنند و همانطور که نگاه بیننده در میان تصویر حرکت می کند، یک ریتم ایجاد می شود. در این آموزش عکاسی مختصر و مفید، یاد می گیرید که از الگو و ریتم برای ایجاد ترکیب بندی های قوی تر استفاده کنید.

فلش ها را برای نشان دادن نحوه حرکت نگاه در میان عکس اضافه کردم.

۱

الگو و ریتم

ریتم از نحوه حرکت نگاه از برج اول به سمت برج دوم، و سپس بر روی مجسمه حاصل می شود. این سه نقطه کانونی توسط رنگ (همه آنها یک سایه رنگ قهوه ای مشابه دارند) و شکل (همه آنها اَشکال باریکی هستند که از پایین کادر ظاهر می شوند)، به هم پیوند می خورند. ترکیب شکل و رنگ توجه بیننده را به سمت خود جلب می کند، و با حرکت نگاه در میان عکس یک ریتم طبیعی ایجاد می کند.

یک جنبه دیگر ریتم الگوست. در این عکس از یک سقف کاشی کاری شده، می توان به بررسی بافت، ریتم و الگو پرداخت. اَشکال و خطوط تکراری کاشی ها یک الگو ایجاد می کنند، و همانطور که نگاه در میان تصویر حرکت می کند، یک ریتم ایجاد می شود.

ریتم اغلب در عکس های سیاه و سفید قوی تر می شود، چون هیچ رنگی در آنها وجود ندارد، که یکی از قوی ترین المان ها در یک عکس رنگی برای دور کردن توجه از المان های دیگر ترکیب بندی (ریتم، بافت، کنتراست تُن ها و غیره) است.

کلید استفاده از ریتم برای قوی تر کردن ترکیب بندی، تشخیص اولیه الگو یا المان های تکراری، و سپس کادربندی صحنه به شکلی که بر ریتم تاکید کند، می باشد. این آزمایشی برای مهارت های مشاهده ای شماست، و با تمرین در آن بهتر خواهید شد.

۲

سادگی و ریتم

یک راه دیگر برای تاکید بر ریتم وجود دارد، و آن این است که ترکیب بندی عکس های خود را تا حد ممکن ساده نگه دارید. این یک نمونه است.

دو نوع ساده سازی در اینجا وجود دارد. یکی این که من به این سه دیگ نزدیک شدم، به طوری که آنها در ترکیب بندی غالب شدند. این عکس تنها شامل سه المان است – سنگ ها در پیش زمینه، دیوار سفید در پس زمینه و خود دیگ ها. نوع دیگر ساده سازی تبدیل عکس به سیاه و سفید است، که با حذف رنگ عکس را ساده می کند.

ساده سازی ترکیب بندی، ریتم طبیعی ایجاد شده توسط حرکت چشم از یک دیگ به دیگ دیگر را تقویت می کند.

۳

قدرت عدد سه

یک المان دیگر در تصویر بالا که به موفقیت آن کمک می کند این است که در این عکس سه دیگ وجود دارد. به نظر می رسد که عدد سه در بسیاری از اَشکال هنری و افسانه های فرهنگی و همچنین عکاسی عدد بسیار قدرتمندی است (به سه جادوگر در مکبث شکسپیر یا سه روح در سرود کریسمس چارلز دیکنز فکر کنید).

افسانه ژاپنی سه میمون خردمند هم یک نمونه است.

باز هم در این عکس من با نزدیک شدن، ترکیب بندی را ساده کردم. این کار باعث شد تا ریتم طبیعی ایجاد شده توسط موقعیت سه میمون، به یک المان ترکیب بندی قوی تبدیل شود.

در هنگام ترکیب بندی، به نظر می رسد که قرار دادن تعداد فرد از اشیاء تکرار شونده بهتر از اعداد زوج جواب می دهد. قرار دادن سه، پنج یا هفت عدد از چیزی در کنار هم بهتر از دو، چهار یا شش تاست. این یک اصل کلی است (نه یک قانون الزامی) که ممکن است مفید باشد.

بیشتر بیاموزید: ۲۰ تکنیک ترکیب بندی در عکاسی که عکس های شما را بهتر می کنند

۴

ریتم و خط

گاهی اوقات شما به خطوط طبیعی و اَشکال یا الگوهای تکرار شونده ای برخورد می کنید که در کنار یکدیگر بر حس ریتم تاکید می کنند.

در این عکس یک ریتم طبیعی وجود دارد که با فاصله انداختن بین چوب های عود ایجاد شده است. این کار باعث تقویت عکس شده است، چون چوب های عود بر روی طاقچه (لبه) ای قرار دارند که به صورت یک خط اریب قوی در میان کادر حرکت می کند. در اینجا، خط و الگو با هم یک حس ریتم به شدت جهت دار ایجاد می کنند.

امیدواریم که از این آموزش عکاسی کوتاه نکات تازه ای آموخته باشید. لطفا در انتها دیدگاه ارزشمند تان را با ما به اشتراک بگذارید.

نویسنده: اندرو گیبسون (Andrew S. Gibson)


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *