مصاحبه با کریستوفر دانل عکاس طبیعت اهل مین نیوانگلند – قسمت اول

آیا به عکاسی از طبیعت علاقه مند هستید؟ امروز قسمت اول مصاحبه با یک عکاس طبیعت حرفه ای را برای شما عزیزان آماده کرده ایم که به بعضی از سوالات شما پاسخ خواهد داد. نمونه کارهایی از این عکاس در بین سوال و جواب ها آمده که می توانند الهام بخش شما در عکاسی از طبیعت باشند. در ادامه قسمت اول مصاحبه را آورده ایم.

چه چیزی باعث شد تا به عکاسی از طبیعت رو بیاری؟

من همیشه ارتباط قوی ای با طبیعت داشتم، و به صورت غریزی به این سمت کشیده شدم. وقتی تصمیم گرفتم به صورت جدی به عکاسی بپردازم هنوز در ورمونت زندگی می کردم، زندگی در چنین محیطی قطعا تأثیر زیادی روی انتخاب من داشت. محیط خام و طبیعت دستکاری نشده و غیر قابل پیش بینی بزرگترین چیزی بود که من رو به این زمینه علاقه مند کرد.

جدا از عکاسی از طبیعت به چه زمینه ای از عکاسی علاقه مندید؟

من عکاسی را به صورت سیاه و سفید شروع کردم، و خیلی دوست دارم به همین سبک برگردم. عکاسی مستند و مهیج از کوچه و خیابان و عکاسی خبری همیشه از علایق من بوده است. همیشه این زمینه از عکاسی را تحسین می کنم، و ویژگی مشترکی بین آن و عکاسی از طبیعت پیدا کرده ام که غیر قابل پیش بینی بودن محیط هر دو زمینه است که عکاسی را با شانس دخیل می کند. اینکه بتوانید از لحظه ای عکس بگیرید که گذرا است و هیچ دخل و تصرفی در آن نشده بسیار جذاب است.

به عنوان یک عکاس طبیعت به چه چیزهایی توجه می کنید تا عکسهایتان خاص شوند؟

برای تأکید بر زمینه ای که از آن عکاسی می کنم: دوست دارم قسمت های مختلفی از مزیت های یک صحنه را در نور ها و زمانهای مختلف ثبت کنم. اینکه در مین زندگی می کنم باعث می شود تا محیط هایی که عکاسی می کنم را به خوبی بشناسم و به راحتی بتوانم دوباره به جایی که از آن عکاسی کرده بودم بروم و مجددا از آن صحنه عکاسی کنم، و این مزیتی است که باعث می شود به بهترین شکل ممکن در عکاسی از یک منظره عمل کنم.

پیش بینی کردن هم در عکاسی خیلی مهم است، خیلی از انتخاباتی که در نحوه عکاسی هایم می کنم با توجه به کارهایی است که بعداً بر روی عکس می خواهم انجام دهم. برای مثال، معمولاً از یک صحنه چندین بار با تنظیمات مختلف عکس می گیرم تا همه رنگها و نور ها را در عکس ها داشته باشم، و بعداً با تلفیق این عکسها (تکنیک اچ دی آر – HDR) به یک عکس خلاقانه و زیبا برسم… اگر به انجام این کار فکر نمی کردم و از این صحنه با یک تنظیم عکس گرفته بودم، این فرصت طلایی و فوق العاده را برای عکسم از دست داده بودم. به عبارت دیگر، تکنیک هایی که استفاده می کنم بستگی به چیزهایی دارد که در هنگام عکاسی آنها را انتخاب می کنم، و باید به استعداد ها و توانایی هایم اعتماد کنم و عکسهایی که روی دوربین می بینم را ملاک قرار ندهم.

آیا عکسهای خودتان را در اتاق تاریک هم چاپ کرده اید؟ اگر آره، چقدر این امر روی کارهای الانتان تأثیر داشته؟

من ابتدا با عکاسی به صورت سیاه و سفید آشنا شدم. درک این شیوه پایه و اساس تمامی کارهای آینده ام شد. دوربین های آنالوگ درک درستی از نور و رنگ به من داد که در دوربین های دیجیتال به این شکل نبوده و عواملی وجود داشت که تأثیرات مخربی روی نور و رنگ می گذاشت. این مسأله باعث می شد بتوانم تمرکزم را بر روی عوامل اصلی عکسم بگذرام. من شیفته بزرگ نشان دادن تاریکی ها و روشنایی های شدید در عکس شدم، و اینکه بتوانم از یک نگاتیو تمام رنگها را بیرون بکشم رویه ای بود که در تمام دوران عکاسی ام تا به حال تأثیر داشته؛ برای همین است که من در همه عکسهایم از چندین شرایط نوری مختلف استفاده می کنم و از تلفیق آنها یک عکس واحد می سازم.

سبک عکاسی خودتان را چه می دانید؟

عکسهای من نتیجه ارتباط شخصی من با لحظه و صحنه ای خاص است، و عکسهایی که مشاهده می کنید تلاش من برای به نمایش گذاشتن این ارتباطم به شکل عکس است، نگاه می کنم، تبدیل می کنم، و به نمایش می گذارم. وقتی به عکسهایم نگاه می کنم، نه تنها تجربیاتم زنده می شوند ( احساسی که داشتم، عطری که آنجا داشت، صدایی که می پیچید و… ) بلکه اتفاقاتی که در آنجا افتاده بود هم یادم می آیند. تمام اتفاقاتی که در آن روز افتاده بودند را به راحتی به خاطر می آورم، جایی که رفتم، کسانی که با آنها صحبت کردم و… به عبارت دیگر، عکسهای من به عنوان یک تاریخچه ای از اتفاقات پر رنگ ۶ سال اخیر من است، در راستای آن دیدگاه الان من متفاوت و پخته تر است. این چیزی بیشتر از یک «سبک» است، بیشتر یک معرفی نامه شخصتی از خودم و زندگی ام است.

در نکته های به انجام رسیدن عکسهایتان در سایت شخصی تان گفته بودید. قدرتمند ترین اصلاحات عکسهایتان تلفیق چند عکس با نور های متفاوت است. چقدر این شیوه در عکاسی تان تأثیر گذاشته است؟

برای اولین بار به شکل تصادفی با این قضیه رو به رو شدم، وقتی که با سرعت پایین برای بار اول عکاسی می کردم. عکاسی با سرعت بسیار پایین (۴۰۰ ثانیه) را تجربه می کردم، چند عکس از یک منظره گرفتم تا بتوانم همه رنگها و نورها را در عکس داشته باشم. که متوجه یک اشکال بزرگ شدم، در عکسهایی که نور آسمان به درستی ثبت شده بود، زمینه تاریکی داشتم، و در عکسهایی که زمینه نور مناسبی داشت، آسمان تمام رنگ و جنسش را از دست داده بود. به راحتی و با تلفیق کردن قسمتهای مناسب از این دو عکس (با کادر یکسان) توانستم محدودیت دوربین را در این زمینه پشت سر بگذارم و به یک عکس با نور مناسب برسم. در همان زمان که به این خلاقیت دست پیدا کردم سازندگان دوربین های دیجیتالی هم سعی بر این داشتند تا امکانی در این زمینه به دوربینهای خود اضافه کنند. سالهای زیادی طول کشید تا توانستم به این شیوه مسلط شوم.

این ظاهری است که در همه عکسهایم موجود است و عکسهایم را ماندگار می کند. نتیجه انتخاب هایم در حین عکاسی و ویرایش عکس است که در حیطه طیف رنگی کامل با کیفیت بالا و با استفاده از ترکیب نوردهی های متفاوت گرفته شده است. این چیزی است که من را تشویق کرد تا در یک کتاب اکترونیکی رایگان در زمینه ترکیب عکسها با نوردهی های متفاوت، رسیدن به طیف کاملی از رنگها را به دیگران هم آموزش دهم که به آنها کمک می کند خلاقیتشان را هم در عکاسی و هم در اتاق تاریک بسط دهند.

چه وسایل جانبی برای عکاسی تان لازم است؟

از آنجایی که دوست ندارم وسایل زیادی در سفرهایم داشته باشم، وسایلی که با خود حمل می کنم وسایل ساده و جمع و جوری هستند. یک سه پایه لازم است، دو تا فیلتر کاهنده نور ND400 هر دو برای استفاده در هنگام عکاسی با سرعت شاتر پایین و کم کردن مقدار نوری که وارد دوربین می شود در عکاسی با دیافراگم باز. همیشه داشتن وسایل اضافه و زاپاس لازم است، چرا که هیچ چیز بدتر از نداشتن وسیله ای که لازم دارید در جایی که با خانه خیلی فاصله دارد نیست، وسایلی که از آنها ۲ تا به همراه دارم دو بدنه دوربین با شارژ پر و حافظه جدا، دو سه پایه مسافرتی، و دو لنز واید هستند.

توصیه ای که می توانم در زمینه وسایل عکاسی بکنم این است که همیشه وسایلتان آماده باشد، باتری هایتان شارژ باشد، لنزهایتان تمیز باشد، حافظه های دوربینتان خالی باشد. من همیشه این کار را بعد از بازگشت از عکاسی انجام می دهم. با توجه به پیش بینی شده نبودن طبیعت، در لحظه ای که انتظارش را ندارید ممکن است فرصت های تکرار نشدنی ای برای شما به وجود آیند.

نظرات شما

  1. سمانه

    ۲۹ شهریور ۱۳۹۳

    عالی بود و ممنونم بسیار از زحماتتون .فقط یکم مطالب جدیدتون کم شده .


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *