آموزش تبدیل عکس‌های منظره به عکس‌های مادون قرمز سورئال

با عکاسی اینفرارد می‌توانید یک عکس منظره‌ معمولی و حتی کسل کننده را به تصویری بی نظیر و جادویی از ترکیب تیره‌ی رنگ‌های سفید، قرمز، صورتی و آبی تبدیل کنید. پس اگر از عکاسی منظره خسته شده اید و می‌خواهید به کارتان کمی تنوع بخشید و یا اگر می‌خواهید اینبار کار جالبی را امتحان کنید، در این آموزش لنزک با ما همراه باشید.

این آموزش توسط عکاس حرفه ای مادون قرمز Alfonso Novill نوشته شده است که شهرتش را از عکاسی شهری در شب، معماری و سبک مادون قرمز بدست آورده است.

در آموزش زیر او به شما نشان می‌دهد که چگونه عکس‌های منظره معمولی را به عکس‌های مادون قرمز سورئال تبدیل کنید. پس قلم و کاغدتان را برای نکته‌ها آماده کنید.

مقدمه و تجهیزات

به آموزش عکاسی مادون قرمز خوش آمدید. اولین چیزی که برای این آموزش نیاز دارید یک دوربین با توانایی ثبت نور مادون قرمز (infrared) است (من از Nikon D7000 استفاده می کنم(. شما همچنین به یک فیلتر مادون قرمز (من از HOYA R72 استفاده می کنم)، لنز مناسب این نوع عکاسی (من از یک لنز ۱۰۵-۱۷میلیمتری استفاده می کنم)، یک سه پایه و مهمتر از همه یک روز آفتابی نیاز دارید. البته اگر آب و هوا ابری هم باشد همچنان به نتایج جالبی دست پیدا می‌کنید.

عکاسی

توصیه می‌کنم از صحنه‌ای عکس بگیرید که در آن المان‌های سبز (همچون درختان، بوته‌ها و سبزه‌ها) کنار آسمانی زیبا قرار داشته باشد و حتی الامکان سعی کنید در صحنه‌تان آب و یا سازه‌ای وجود داشته باشد.

از فوکوس دستی استفاده کنید. ایزو را ۱۰۰ الی ۲۰۰ قرار دهید. دیافراگم f/4 و f/8 را انتخاب نمایید تا در عین حال که نور بیشتری وارد دوربین می‌شود تصویر بیش از حد روشن نگردد (نسوزد) و در نهایت سرعت شاتر را نیز بر ۸ الی ۲۰ ثانیه قرار دهید. حتما توجه داشته باشید که ابتدا عکس را بدون فیلتر بگیرید و سپس همان عکس را با وجود فیلتر ثبت نمایید.

ویرایش عکس (برای مشاهده سایز بزرگ روی عکس ها کلیک نمایید)

مهمترین مرحله ویرایش عکس می‌باشد. راه‌های مختلفی برای تنظیم تراز سفیدی (WB) وجود دارد، بسیاری از دوربین‌‌ها از قابلیت تنظیم آن برخوردارند (به ویژه دوربین های قدیمی و دستکاری شده) ولی من به شخصه ترجیح می‌دهم که تراز سفیدی را بعد از گرفتن عکس تنظیم کنم چراکه، با دوربین من، تنظیم درست تراز سفیدی قبل از گرفتن عکس برایم غیر ممکن است.

من از Capture One Pro استفاده و به راحتی تراز سفیدی را تنظیم می کنم. برای اینکار بخش سبز تصویر را انتخاب می‌کنم (هر چه واضحتر باشد بهتر است).

سپس عکس را وارد فتوشاپ می‌کنم. از منوی Image به Adjustment رفته، سپس Levels و در نهایت Auto را انتخاب می‌کنم تا تن ‌های بی رنگ حذف شده و عکس به اندازه‌ای که مد نظرم است روشن شود.

حالا می‌توانیم کانالهای رنگی را برگردانیم و مقداری رنگ به عکس اضافه کنیم. راه‌های مختلفی برای اینکار وجود دارد ولی من به Image می روم و از Adjustment گزینه‌ی Channel Mixer را باز کرده و کانال قرمز را انتخاب می کنم. در این کانال مقدار رنگ آبی و قرمز را تغییر می‌دهم (۰تا ۱۰۰) ولی رنگ سبز را بدون تغییر باقی می‌گذارم.

سپس همین کار را با کانال آبی انجام می دهم ولی در اینجا برای حفظ رنگ عکس، قرمز را از ۰ به ۱۰۰ و رنگ آبی را از ۱۰۰ به ۰ تغییر داده و سبز را نیز از ۰ به ۱۰۰ تغییر می‌دهم. در نهایت عکس ما به این شکل در خواهد آمد:

سپس وضوح عکس را افزایش می‌دهیم. راه‌های مختلفی برای اینکار وجود دارد ولی من از ترفند شخصی خودم استفاده می‌کنم. من عکس اصلی (با رنگ طبیعی) را باز می‌کنم و به عنوان لایه‌ی بالایی کار قرارش داده و سپس Blending mode آن را به Lighten تغییر می‌دهم و Opacity 50% را برای آن انتخاب می‌کنم. به این صورت رنگ آسمان باز می‌گردد و وضوح تصویر افزایش می‌یابد.

تنها کاری که باقی مانده این است که رنگ برگ‌های درخت را به بنفش تغییر دهیم. برای اینکار برگ‌ها را که قصد تغییر رنگشان را داریم انتخاب می‌کنم و یک لایه‌ی تنظیمی Hue/Saturation اضافه می‌کنم و نوارهای رنگی را تغییر می‌دهم تا به تن های مورد نظرم دست پیدا کنم.

برای نمونه در این اینجا من Hue را بر ۳۰+ و Saturation را بر ۲۰+ قرار دادم و به این نتیجه دست یافتم:

تقریبا به پایان کار رسیدیم! برای بنفش کردن رنگ درخت، ما یک لایه تنظیمی جدید یا در اینجا یک لایه‌ی Selective Color باز می‌کنیم و با رنگ‌ها بازی می‌کنیم. نتیجه‌ی کار من به این صورت شده است:

در نهایت تنها کافی است که رنگ آسمان و زمین را تصحیح کنیم تا رنگ زیادی در عکس نبینیم. برای اینکار قسمت انتخاب شده (Selection) را برعکس یا Invert کرده و به سلیقه‌ی خودتان رنگ‌شان را تنظیم کنید. راه‌های مختلفی برای اینکار وجود دارد، ولی من با استفاده از Levels به آسمان سایه های آبی و کمی وضوح می دهم و از اشباع قسمت های پایین کم می کنم (desaturate ) تا به عکس مورد نظرم دست پیدا کنم. که نتیجه به این صورت خواهد شد:

به این صورت ما یک عکس مادون قرمز خواهیم داشت. حالا می‌توانید هر جور که می‌‌خواهید به عکس جلوه بخشید، مثلا شما می‌توانید از فوکوس انتخابی (selective focus) استفاده کنید و یا اینکه عکس را شارپتر کنید. عکس نهایی اینگونه شد:

م

منبع

برگرفته از: ۵۰۰px


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *