آموزش عکاسی از آثار نقاشی و کارهای چاپ شده با استفاده از نورپردازی کپی یا Copy Lighting

عکاسی از آثار نقاشی و کارهای چاپی ممکن است کار سختی به نظر برسد، چرا که رنگها و بافت باید طوری ثبت شوند که بیشترین مطابقت با اثر را داشته باشند. اما اندازه، ظرافت و ریزه کاری های اثر ، این کار را مشکل می کند. در این آموزش لنزک، یاد میگیرید که چگونه با استفاده از یک سه پایه و دو منبع نوری، از کارهای چاپی و یا آثار نقاشی طوری عکاسی کنید که رنگها دقیق ثبت شده و نورپردازی یکنواخت باشد. ترس به دل خود راه ندهید. با فراگیری چند تکنیک و نورپردازی مناسب، عکاسی از آثار نقاشی بسیار ساده و حتی لذتبخش خواهد بود.

لوازم مورد نیاز:
  • متر نواری
  • سه پایه
  • منابع نوری
  • دوربین
  • مقوای خاکستری

عکاسی از آثار هنری نصب نشده

اگر اثر مورد نظر قاب نشده باشد یا به دیوار نصب نشده باشد، عکاسی از آن در حالت خوابیده بر روی زمین، بسیار عملی تر از حالت ایستاده آن است. اما اگر اندازه کار بزرگ باشد و امکان حرکت دوربین به بالا، برای عکاسی از تمام کار نباشد، در این صورت توضیحات مربوط به عکاسی از کارهای نصب شده( که آن را نیز توضیح خواهیم داد) بهتر جواب می دهد.

سه پایه را مستقر کنید

سه پایه را بر زمین مستقر کنید طوری که اثر مورد نظر در زیر آن قرار گیرد و پایه های سه پایه در اطراف کار باشند. می توانید اثر مورد نظر را روی یک فوم‌برد سفید رنگ یا تخته برش مشبک قرار دهید (مزیت مشبک بودن تخته برش در این است که می توانید از صاف قرار گرفتن اثر مطمئن شوید). وقتی سه پایه در اطراف کار مستقر شد، سر آن را طوری تنظیم کنید که به طرف زمین باشد.

در بعضی از سه پایه ها، امکان این وجود دارد که میله/ستون مرکزی را در آوریم و آن را برعکس (به طرف زمین) جایگذاری کنیم و پایه ها را دورتر از حالت عادی تنظیم کنیم. این کار، باعث می شود دوربین مستقیما در بالای سوژه قرار بگیرد و اگر اندازه اثر هم بزرگ باشد، پایه های سه پایه مزاحم عکاسی نمی شوند.

اثر مورد نظر را آماده کرده و موقعیت آن را تنظیم کنید

اثر مورد نظر را از نظر گرد و خاک بررسی کنید و در صورت لزوم پاک کنید و از صاف قرار گرفتن آن بر زمین مطمئن شوید.

من در زیر کار، یک تخته برش مشبک قرار داده ام که به من در تنظیم صافی لبه های سوژه کمک کند. اگر قصد داشته باشید که از چند اثر پشت سر هم عکاسی کنید، علامت گذاری با چسب بر روی تخته زیر کار، می تواند شما را در همخط کردن سوژه ها کمک کند.

اثر مورد نظر را طوری جابجا کنید که تصویر آن در کادر دوربین بدون کجی و در صاف ترین حالت خود باشد.

تنظیم دوربین و پرکردن کادر با سوژه

دوربین را روی سه پایه تنظیم کنید و آن را با کار موازی کنید تا تصویر در دوربین بدون اعوجاج باشد. به طور ایده آل، پشت دوربین باید موازی با سطح زمین باشد. قرار دادن یک تراز حباب دار در پشت دوربین در این کار به شما کمک می کند. تنظیم مناسب سطح و زاویه دوربین برای آن که عکس در کادر آن بدون اعوجاج بیفتد، باعث صرفه جویی در زمان ویرایش می شود و باعث حصول نتیجه بهتر می شود.

کادر را تا حد ممکن با سوژه پر کنید. با این حال، معمولا ابعاد آثار هنری متناسب با ابعاد کادر دوربین نیست. اگر سوژه شما نیز این طور باشد، بعدا باید قسمتی از عکس در ویرایش کراپ (crop) شود.

یک جفت منبع نوری را جهت نورپردازی یکنواخت سطح اثر، در دوطرف سوژه مستقر کنید

نورپردازی یکنواخت، نکته کلیدی مهم در ثبت عکس با نوردهی مناسب است. برای همین در نورپردازیمان، از دو منبع نور استفاده می کنیم که با فاصله مساوی از دو طرف سوژه قرار گرفته اند. این نوع نورپردازی به «نورپردازی کپی – Copy Lighting» معروف است، چون هدف ما از نورپردازی ایجاد یک کپی دقیق از سوژه مورد نظر است.

با متر نواری فاصله های مساوی از دوطرف سوژه را اندازه می گیریم و علامت می زنیم.

نورها باید با زاویه ۴۵ درجه به طرف پایین و رو به سوژه بتابند. وقتی که فاصله و زاویه نورها تنظیم شد، باید از نورپردازی یکنواخت بر سطح سوژه مطمئن شد. من برای این کار از یک نورسنج تابشی (incident light meter) استفاده می کنم. این نوع نورسنج، میزان نوری را که بر روی جسم می افتد می سنجد، بر خلاف نورسنج داخل دوربین که میزان نور انعکاس یافته از جسم را می سنجد.

اگر نورسنج تابشی در دسترس ندارید، می توانید از مقوای خاکستری و از ثبت نوردهی خود دوربین استفاده کنید. فقط این که قبل از این کار مد نورسنجی دوربین خود را روی نورسنجی نقطه ای (Spot Metering) قرار دهید. بعد کارت خاکستری را در جاهای مختلف سوژه خود قرار دهید و مقادیر اکسپوژر را از دوربین خود بخوانید. بهتر است برای این کار، چهار گوشه و مرکز کار را خوانش کنید. اگر مقادیر خوانده شده در جاهای مختلف سطح کار برابر بود، به این معنی است که نورپردازی کاملا یکنواخت است.

میزان نوردهی، فوکوس و تراز سفیدی دوربین خود را تنظیم کنید.

تنظیم دقیق تراز سفیدی در عکاسی از آثار هنری بسیار مهم است. برای تنظیم تراز سفیدی، مد تراز سفیدی را بر روی Custom انتخاب کنید و با استفاده از کارت خاکستری تراز سفیدی را تنظیم کنید.

برای تنظیم اکسپوژر (میزان نوردهی)، از مد دستی (Manual) دوربین استفاده می کنم و میزان نوردهی را بر اساس نورسنجم تنظیم می کنم. اگر نورسنج ندارید، می توانید از کارت خاکستری و نورسنج داخلی خود دوربین برای تنظیم اکسپوژر استفاده کنید.

به آرامی و با دقت، با استفاده از فوکوس دستی فوکوس را تنظیم کرده و در LCD دوربین تصویر را بررسی نمایید تا جایی که بتوانید ریزترین جزئیات تصویر را به طور واضح مشاهده کنید. بعد یک عکس آزمایشی بگیرید و در عکس زوم کنید تا مطمئن شوید همه چیز در فوکوس قرار دارد.

عکس بگیرید

تقریبا آماده اید که عکس بگیرید! اگر کابل شاتر دارید، استفاده از آن موجب کاهش لرزش عکس و وضوح (شارپنس) بیشتر تصویر می شود. اگر کابل شاتر ندارید، دوربین را بر روی تایمر بگذارید تا احیانا لرزش ناشی از فشار انگشت بر دکمه شاتر و تکانهای جزئی دوربین در عکس ثبت نشود.

بسیار خب حالا دکمه شاتر را فشار دهید.

عکس ثبت شده را در LCD دوربین تان بررسی کنید. اگر رضایتبخش بود که خسته نباشید. اگر نه، دوباره تنظیمات را بازبینی کنید و مراحل گفته شده بالا را تکرار کنید. وقتی همه چیز در سر جای خود قرار گرفت، دیگر لازم نیست به تنظیمات دست بزنید و می توانید بقیه روز را بدون دستکاری تنظیمات، پشت سر هم از آثار مربوطه عکاسی کنید.

بعد از گرفتن عکس ها، نوبت به ویرایش آنها می رسد.

در بخش زیر، نحوه تنظیمات برای آثار هنری نصب شده را توضیح خواهیم داد.

عکاسی از آثار هنری نصب شده

اگر کار شما قاب شده باشد یا بر دیوار نصب باشد، (مخصوصا وقتی ابعاد کار بسیار بزرگ باشد)، عکسبرداری از آن در حالت نصب شده بر دیوار عملی تر و راحت تر است.

اثر مورد نظر را آماده و تنظیم کنید

کار را از دیوار آویزان کرده و آن را برای عکاسی آماده کنید. کار را در ارتفاع مناسبی آویزان کنید و از صاف بودن آن مطمئن شوید تا بعدا در همخط کردن کادر دوربین مشکلی پیش نیاید.

سه پایه ای را مستقر کنید

سه پایه را تنظیم کنید به طوری که سر آن به طرف سوژه باشد. سپس سر آن را برای عمود بودن بر سوژه و موازی بودن با سطح زمین تراز کنید. بسیاری از سه پایه ها برای این کار دارای تراز هستند.

کادر دوربین را تنظیم کنید که با سوژه پر شود

طوری کادر دوربین را تنظیم و همخط کنید که با سوژه پر شود و لبه های سوژه بدون اعوجاج باشد. بطور ایده آل باید پشت دوربین با صفحه استقرار سوژه (دیوار) موازی باشد، البته برای آثار هنری بزرگ این کار کمی مشکل خواهد بود. اگر امکان آن را دارید، می توانید دوربین را به عقب برده و با استفاده از لنز تله عکاسی کنید تا تنظیم موقعیت دوربین راحتتر باشد: هر چه از سوژه دورتر باشید، تنظیم کردن دوربین برای موازی بودن با سوژه راحت تر است. البته خیلی از سوژه دور نشوید، چون می خواهید تصویر سوژه تا حد ممکن کادر را پر کند.

دو منبع نوری را به فاصله یکسان از سوژه قرار دهید (نورپردازی یکنواخت اثر)

نورپردازی یکنواخت، نکته کلیدی مهم در ثبت عکس با نوردهی مناسب است. برای این چینش، از یک جفت منبع نوری استفاده می کنم که به فاصله یکسان از دو طرف کار قرار گرفته اند. پس اول از متر نواری، برای اندازه گیری فاصله مناسب و یکسان از دو طرف سوژه استفاده می کنم. برای یکنواخت تابیدن نور، معمول است که هر چه سوژه شما بزرگتر باشد، فاصله منابع نوری از کار بیشتر باشد.

مثل حالت قبل، نورها باید با زاویه ۴۵ درجه نسبت به صفحه کار (دیوار) و به طرف سوژه تنظیم شوند. وقتی فاصله و زاویه منابع نوری تنطیم شد، سطح سوژه را جهت یکنواخت بودن نورپردازی بررسی نمایید.

اگر نورسنج تابشی در دسترس نیست، از یک کارت خاکستری و مقادیر خوانده شده نوردهی دوربین استفاده کنید. فقط به خاطر داشته باشید که مد نورسنجی دوربین را روی حالت نقطه ای (spot) قرار دهید و سپس اقدام به نورسنجی قسمتهای مختلف کار با کارت خاکستری نمایید. چهارگوشه و مرکز کار را برای نورپردازی یکسان بررسی کنید. اگر مقادیر خوانده شده از این چهار محل یکسان باشد، نورپردازی کاملا یکنواخت است.

نوردهی، فوکوس و تراز سفیدی دوربین را تنظیم کنید

تنظیم دقیق تراز سفیدی برای ثبت دقیق اثر بسیار مهم است. مثل قبل، از تراز سفید سفارشی دوربین استفاده کنید (Custom White Balance) و از یک کارت خاکستری برای تنظیم تراز سفیدی استفاده نمایید.

مراقب انعکاسهای رنگی غیر یکنواخت تابیده بر سوژه باشید. به عنوان مثال اگر یکی از دیوارهای محل عکاسی دارای رنگ غیر خنثی باشد و نورهای شما بر آن بتابد، ممکن است انعکاس خفیف رنگ دیوار بر سوژه مورد نظر، در رنگ عکس اختلال ایجاد کند. اگر با چنین وضعیتی مواجهید، استفاده از یک پتوی با رنگ خنثی یا یک مقوای بزرگ می تواند به شما در حذف انعکاسهای مزاحم کمک کند.

برای تنظیم میزان نوردهی دوربین، دوربین را در مد دستی قرار دهید و نوردهی را با استفاده از نورسنج تنظیم کنید. در صورت نبود نورسنج، از کارت خاکستری و مقادیر اکسپوژر خوانده شده از دوربین کمک بگیرید.

با دقت با استفاده از فوکوس دستی، فوکوس را تنظیم کرده و در LCD دوربین آن را چک کنید تا جایی که بتوانید کوچکترین جزییات را ببینید. یک عکس امتحانی بگیرید و روی عکس زوم کنید تا مطمئن شوید همه چیز در فوکوس است.

عکس بگیرید

حال برای ثبت عکس خود آماده اید. پس دکمه شاتر را فشار دهید. اگر نتیجه بر LCD دوربین رضایتبخش بود، شما موفق شده اید. اگر نه، تنظیمات را دوباره چک کنید و مراحل قبل را دوباره تکرار کنید. اگر تنظیمات طبق مراحل توضیح داده شده انجام شود و همه چیز در سر جای خود قرار بگیرد، می توانید بدون دست زدن به تنظیمات، بقیه روز را به عکسبرداری از آثار هنری دیگر بپردازید.

پردازش و ویرایش عکس: کراپ، سطوح (Levels)، و شارپنس

وقتی که عکس خود را ثبت کردید و آن را به کامپیوتر انتقال دادید، می توانید برای بهبود کیفیت تصویر ویرایشهایی را روی آن انجام دهید. من در اینجا کلیدی ترین ویرایش ها را با استفاده از نرم افزار Photoshop Elements برای شما توضیح می دهم.

در کادربندی اثر، سعی کردیم که سوژه تا حد ممکن کادر دوربین را پر کند. با این حال، چون ابعاد دوربین متناسب با ابعاد اثر نیست، باید قسمتهای اضافی عکس که جزو اثر نیست بریده شود. بنابراین اولین کار کراپ کردن عکس است. برای این کار می خواهم از ابزار Perspective Crop که در منوی زیر ابزار Crop نمایان می شود استفاده کنم.

با استفاده از ابزار Perspective Crop، گوشه های مستطیل کراپ را بر گوشه های اثر منطبق می کنم. کمی زوم میکنم تا مطمئن شوم که گوشه ها تا حد ممکن بر هم منطبقند. بعد OK را می زنم تا عمل کراپ انجام شود. نرم افزار قسمتهای اضافی عکس را می برد و طوری تصویر را پردازش می کند تا نتیجه کراپ مستطیل شود.

اولین تنظیمات رنگی که انجام می دهیم، مربوط به سطوح (Levels) می باشد. در پنل Adjustments، بر روی دکمه Levels کلیک کنید. هدف از این تنظیم، این است که رنگهای عکس هر چه بیشتر به اثر اصلی شبیه شوند.

تنظیم Levels هیستوگرامی را نشان می دهد که در زیر آن ۳ اسلایدر وجود دارد.

اول با تنظیم اسلایدر برای قسمتهای روشن تصویر شروع می کنیم (اسلایدر سمت راست هیستوگرام). این اسلایدر را تا جایی به سمت چپ بکشید که با برآمدگی انتهاییِ هیستوگرام برخورد کند. این کار قسمتهای روشن تصویر را روشنتر می کند. هدف این است که روشنی تصویر با روشنی اثر مورد نظر همخوانی داشته باشد.

حال، اسلایدر سمت چپ هیستوگرام را به سمت راست بکشید، تا جایی که با ابتدای اولین برآمدگی هیستوگرام برخورد کند. این کار قسمتهای تاریک تصویر را تاریکتر می کند. سعی کنید تنالیته های تاریک تصویر را با اثر اصلی همخوانی دهید (کلا با این کار کنتراست تصویر را افزایش داده اید).

سومین اسلایدر در پایینِ وسط هیستوگرام است که میزان روشنایی کلی تصویر را تنظیم میکند. اگر تصویر شما خیلی روشن یا خیلی تاریک دیده شود، می توانید این اسلایدر را کمی به راست یا چپ ببرید. این را هم سعی کنید با اثر اصلی تطابق دهید.

دومین تنظیمی که انجام می دهیم شارپ یا واضح کردن تصویر با استفاده از فیلتر Smart Sharpen است. بزرگنمایی تصویر را ۱۰۰% قرار دهید. سپس، در منوی Filter، به پایین رفته و به بخش Sharpen بروید. در زیر منوی باز شده، Smart Sharpen را انتخاب کنید.

من در این کار، Overall amount را روی ۱۲۰% تنظیم کرده ام: تا جایی که آثار قلم کشی و جزییات سطح اثر واضح تر دیده شوند. شعاع (radius) را ۱ پیکسل نگه می دارم تا تغییرات تا حد ممکن جزئی باشد و بافت تصویر تغییر زیادی نکند. هدف از این تنظیم، مشخص تر کردن جزییات اثر (مثل آثار کشیدگی قلم روی اثر) است.

تمام شد! این عکس ها نتیجه نهایی کار من هستند:

م

منبع

برگرفته از: tutsplus


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *