آموزش عکاسی – با استفاده از نور طبیعی عکس های بهتری بگیرید

عکاسی به نور های موجود در عکس بستگی دارد، و نور طبیعی در بین عکاسان استفاده بیشتری دارد. با درک نور طبیعی یاد بگیرید بهترین استفاده را از آن ببرید. در این مطلب شما را به دنیای نور طبیعی در ساعات و شرایط مختلف خواهیم برد پس عینک آفتابی را فراموش نکنید.

مهم نیست دوربین عکاس چقدر پیچیده یا چقدر ساده باشد، همه دوربینها با یک شرایط نوری سر و کار دارند. درک کردن نحوه استفاده از نور (در این قسمت نور طبیعی)، با یک دوربین غیر حرفه ای نتیجه بهتری در بر خواهد داشت تا استفاده از یک دوربین حرفه ای بدون درک استفاده از نور.

عکاسان معمولاً اصطلاح نور طبیعی را برای هر نوری که در محیط موجود باشد به کار می برند، جدا از خورشید، نورهای خیابان ها و یا حتی آتش را به عنوان نور طبیعی در نظر می گیرند. ولی در این راهنما ما قصد داریم استفاده از نور خورشید را بررسی کنیم.

حتی با تعریف نور خورشید به عنوان نور طبیعی، باز هم باید دانست که این نور می تواند در شکل های مختلفی استفاده شود، و نتیجه های مختلفی را در پی داشته باشد. خیلی از اوقات نور به تنهایی دلیلی برای گرفتن یک عکس است، و گاهی نور و چیزی که در پی آن پدید می آید سوژه عکاسی می شود.

منبع نور بزرگ در آسمان

خورشید منبع تمامی نور های طبیعی است. با این که خورشید یک منبع نور بزرگ و همیشگی در آسمان است، نوری که از آن تابیده می شود همیشه به یک شکل نیست. تغییر نور در طول روز، تغییر شرایط آب و هوایی و تغییر مکان خورشید در آسمان باعث تغییر نور حاصل از آن می شود.

به طور کلی، سه نوع نور خواهیم داشت: نور مستقیم (Direct)، نور نرم، تلطیف یافته و یا ضعیف شده (Diffused) و نور انعکاسی (Reflected). معمولاً تمامی عکسهایی که می گیریم تحت تأثیر این ۳ نوع نور هستند، با مقدار هایی متفاوت که بستگی به ساعت روز، ابری بودن هوا و اجسام محاصره کننده سوژه ما دارد.

نور در طول روز تغییر می کند و در وقت غروب سریعتر و بیشتر تغییر می کند.

درک کردن انواع مختلف نور

برای گرفتن عکسهای بهتر، لازم است بدانید دقیقاً نور چه تأثیری روی سوژه تان می گذارد. نور مستقیم رنگهای گرمتری به وجود می آورد، ولی در عین حال کنتراست و سایه بیشتری هم ایجاد می کند، ولی نور لطیف (نوری که از ابر عبور می کند، نوری شبیه به نور حاصل از سافت باکس) کنتراست پایین تری دارد و رنگ های سردی را تولید می کند.

سومین نوع نور، نورهای انعکاس یافته هستند، اشعه ای از خورشید که به سطحی در نزدیکی سوژه برخورد می کند و نور با انعکاس از آن سطح به سوژه می تاباند. این نوع نورها جنس سطح تابیده شده از آن را در خود نشان می دهند، به طور مثال اگر نور از دیواری قرمز انعکاس پیدا کند که در نزدیکی سوژه است نوری که به سوژه برخورد می کند غالبی قرمز رنگ خواهد داشت.

نور با زمان تغییر میکند

با اینکه منبع نور طبیعی همیشه یکسان است، اما با توجه به زمان روز تغییراتی در آن به وجود می آید. برای همین است که عکاسان می گویند صبح زود یا قبل غروب عکاسی کنید. طلوع و غروب بهترین زمان برای عکاسی است، مخصوصاً عکاسی از طبیعت، اما تقریباً برای تمام سبکهای عکاسی هم زمان مناسبی است.

در هنگام طلوع و غروب کنتراست متوسطی خواهید داشت، کمتر از ظهر و بقیه ساعات روز که خورشید در بالای آسمان قرار دارد. در اول صبح یا قبل از غروب، اشعه های خورشید بیشتر به شکل افقی می تابد و از لایه های بیشتری از اتسمفر باید عبور کند، که به دنبال آن نور گرمتری تولید می کند، و تغییرات سریعی در تن های رنگی را در پی دارد که گاهی اوقات عکاسان دوست دارند این رنگها را در عکسهایشان داشته باشند. در این ساعت سایه ها بلندتر هستند، که کمک می کند تا نقش های بهتری در عکس به وجود بیاورید و حجم سوژه را بهتر نشان دهید، چه در عکاسی از مناطق کوهستانی و چه در سواحل.

نور با آب و هوا تغییر می کند

روزهای ابری سایه های نرم تری دارند، که می توان در این هوا راحتتر و جذابتر از حیوانات عکاسی کرد.

نور با شرایط آب و هوایی تغییر می کند. در کنار تغییر زمان روز، این دومین لطیف کننده نور مهم در عکاسی است. ابرهای متحرک در زیر خورشید در آسمان، نور را نرم می کنند. هرچه این ابرها زخیم تر باشند، سایه های ایجاد شده از اجسام کمرنگتر می شوند.

نور نرمی که با وجود ابرها به وجود می آید نور مناسبی برای عکاسی از گلها و عکاسی پرتره است. ممکن است نور به صورت گرفته دیده شود، اما امکانات جذابی به ما می دهد، مثلاً این نور برای عکاسی از قلمرو حیوانات در حیات وحش مناسب است. بعضی از عکاسان ترجیح می دهند در هوای ابری از حیوانات عکاسی کنند، چرا که در این نور نگران تاریکی های بیش از حد در سایه ها نیستند، این نور در عکاسی بسیاری از حیوانات بهتر است و بهتر می توان محل زندگیشان را ثبت کرد.

تغییرات شدید آب و هوایی، مخصوصاً در زمستان، می تواند به شما شرایط نوری خیلی خوبی را در هر ساعت از روز ارائه دهد. عکس ابتدایی این مطلب که مشاهده کردید در سواحل پرتقال گرفته شده، که نمونه بسیار زیبایی از نور فوق العاده به وجود آمده بعد از طوفان و بارندگی است.

با کنار رفتن ابرهای تیره، خورشید بر روی روستای نشسته بر صخره ها تابیده است. بودن در این مکان و انتظار کشیدن و دیدن تغییرات آب و هوایی و نوری منطقه قسمتی از مراحل درک نور است.

عکاسی در ظهر

همیشه گفته شده ظهر، هنگامی که خورشید در وسط آسمان است، وقت مناسبی برای عکاسی است، اما قبل از رفتن به خانه در این هنگام عکسی بگیرید، ممکن است از نتیجه به دست آمده راضی باشید.

نوری که در وسط روز می تابد نور بسیار خشنی است. عکاسان سعی می کنند در این ساعات از روز کار دیگری جز عکاسی انجام دهند که در کل راه خوبی است که میتوانید شما هم اینگونه کار کنید، اما سعی کنید گاهی از این کار اجتناب کنید، ممکن است شگفت زده شوید. نور وسط روز لزوماً بد نیست، اما متفاوت است. البته برای عکاسی پرتره اصلاً نور مناسبی نیست، چرا که سایه هایی که در گودی چشم، زیر بینی و چانه ایجاد می شود بسیار خشن است، ولی خیلی سوژه های دیگری برای عکاسی وجود دارد که در این ساعت می توانید از آنها عکاسی کنید.

عکاسی از منظره، مخصوصاً سواحل روشن با رنگهای شفاف و آسمانی صاف، با دریایی زلال که شما در بروشورها می بینید معمولاً در وسط روز گرفته شده اند. در این زمان از روز فیلترهای پولاریزه می تواند بسیار مفید واقع شود، هم در تنظیم کنتراست و هم در تنظیم غلظت رنگها، ولی باید حواستان باشد تا در زمانی که آسمان تیره و سرمه ای رنگ است با این فیلتر ها شعله ور ثبت نشود.

قانون قدیمی نور پردازی از رو به رو

اولین قانون که بسیاری از افراد با آن شروع به عکاسی می کنند قرار دادن خورشید در پشت سر عکاس است. در کل این ساده ترین کاریست که می توان کرد تا میزان روشنایی مناسبی داشته باشیم، اما اگر بخواهیم عکسی سه بعدی ثبت کنیم راه مناسبی برای نورپردازی نیست. گاهی اوقات این روش نورپردازی جواب می دهد، اما به زودی به دنبال راه بهتری برای نورپردازی سوژه تان خواهید گشت. حالا وقت ماجراجویی است!

نورپردازی از کنار و نورپردازی از پشت سوژه

روشن کردن سایه ها با نورپردازی از پشت سوژه نتیجه بسیار خوبی به دنبال دارد. این تکنیک در عکاسی پرتره هم می تواند استفاده شود.

وقتی سوژه تان را طوری قرار می دهید که نور با زاویه به یک سمتش تابیده شود، عکستان جلوه بهتری پیدا می کند، اما کنترل این نورپردازی سختتر است. عکسهایتان بافت و حجم بیشتری پیدا می کنند، و همچنین سایه های خشن و کنتراست بالایی خواهید داشت. در این شرایط شما می تواند با استفاده از یک رفلکتور به قسمتهای تیره و سایه عکستان نور دهید تا از خشونت سایه ها جلوگیری کنید و کنتراست را پایین بیاورید، و در نهایت اختلاف بین سایه ها و روشنایی ها را کم کنید.

نورپردازی از پشت چیزی است که باید آن را کشف کنید، و در این شرایط همیشه می توانید با استفاده از یک رفلکتور به قسمت جلویی سوژه هم نور دهید، می توانید سوژه تان را بسیار روشن ثبت کنید، طوری که پیش زمینه ای بسیار روشن داشته باشید. این تکنیک برای عکسهای پرتره مناسب است، و همچنین عکاسی از گل که من بسیار از این تکنیک در این زمنیه استفاده می کنم.

طلوع و غروب

این عکس در لحظه غروب خورشید گرفته شده را با عکسی که در پایینتر در همین مطلب در قسمت «ساعت آبی رنگ» آورده شده مقایسه کنید.

اولویت زمان عکاسی من در طلوع و غروب هستند. وقتی هوا ابری است، اشعه های طلوع و یا غروب خورشید به آنها تابیده و انعکاس آن فضای خاصی به وجود می آورد، با یک نور گرم و در عین حال نرمی که به همین دلیل است که عکاسان به این ساعات «ساعات طلایی» می گویند.

جادوی ساعت آبی رنگ

ساعت آبی رنگ ساعت بسیار مناسبی برای عکاسی از نور طبیعی است، اما خیلی از عکاسان بعد از غروب خورشید وسایلشان را جمع می کنند و می روند.

لحظه آخر غروب خورشید نباید نقطه پایان عکاسی شما باشد. کسانی که بعد از غروب هم عکاسی می کنند می توانند عکسهای خاصی ثبت کنند. «ساعت آبی رنگ» تنها برای چند دقیقه می ماند، ولی آنقدر وقت دارید تا بتوانید یک عکس کاملاً متفاوت نسبت به عکسهایی که در قبل از غروب و لحظه غروب گرفته اید ثبت کنید. عکاسانی که در صبح زود و نیمه شب عکاسی می کنند می توانند همین شرایط را قبل از طلوع خورشید هم ببینند و آن را ثبت کنند.

شما با نورهای خوب محاصره شده اید

گرفتن عکس در شرایطی که در این مطلب به آنها اشاره شد، نه تنها شما و دوستانتان را با عکسهای شگفت انگیزی رو به رو می کند، بلکه کمک بزرگی است برای درک نور. امیدوارم این بتواند شما را آماده کند تا گامهای بلندتری بردارید، وقتی که نور آنقدر کم می شود که برای عکاسی به سه پایه احتیاج دارید، صبر زیادی هم لازم است. مهمتر از همه، به خاطر داشته باشید، نور چیزی نیست که بخواهید از آن بترسید. از وجودش استقبال کنید.

نظرات شما

  1. حامد

    ۱۹ آذر ۱۳۹۴

    سلام
    ممنون از مطلب جالبتون
    فقط یک غلط املایی وجود داره، نوشته شده:
    «همیشه گفته شده ظهر، هنگامی که خورشید در وسط آسمان است، وقت مناسبی برای عکاسی است»
    که احتمالا نویسنده می داند ظهر، وقت مناسبی برای عکاسی نیست


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *