چگونه در شرایط کم نور مثل شب عکس های ورزشی با کیفیتی بگیریم

عکاس ورزشی حرفه ای پاول رادرفورد توصیه های ارزشمندی را در مورد نحوه ثبت عکس های ورزشی با سرعت بالا در شرایط کم نور به اشتراک می گذارد. منظور ما از شرایط کم نور، عکاسی از بازی های فوتبال شبانه، بسکتبال داخل سالن و… است. رادفورد در این مطلب کوتاه، چند نکته و تنظیمات دوربین مناسب برای عکاسی ورزشی در نور کم را با شما عزیزان به اشتراک می گذارد.

عکاسی ورزشی هیجان انگیز و در عین حال چالش برانگیز است، حتی در مناسب ترین شرایط عکاسی. اگر شرایط نور کم را هم به آن اضافه کنید، می تواند به یک تجربه خسته کننده تبدیل شود که اگر به درستی کنترل نشود، به تار شدن یا از دست رفتن کامل عکس ها منجر می شود.

رادرفورد دائما در این نوع محیط ها عکاسی می کند، از جمله بازی های فوتبال شبانه، بسکتبال داخل سالن، هاکی، و موقعیت های چالش برانگیز دیگر.

رادرفورد می گوید «در طول بازی در شب یا در فضای داخلی، سطح بازی به طور یکنواخت روشن نمی شود. این امر نوردهی صحیح را برای عکاسان دشوار می کند، چون ممکن است چهره برخی از بازیکنان در سایه باشد، در حالی که برخی دیگر ممکن است بیش از حد نوردهی شوند.»

برای جلوگیری از این مشکل، رادرفورد توصیه می کند که از زمان گرم کردن قبل از شروع بازی استفاده کنید تا ببینید بهترین موقعیت کجاست و چه تنظیماتی تضمین می کند که بخش هایی از تصویر کم یا زیاد نوردهی نشوند. به عنوان مثال، در مورد بازی های بسکتبال در فضای داخلی، مرکز زمین معمولا یکنواخت ترین نور را دارد، اما در مقایسه با عکاسی از نزدیک تیر دروازه یا حلقه، عکس های اکشن چشمگیری ارائه نمی دهد. به یاد داشته باشید همه این موارد زمانی مفید است که برای دنبال کردن بازی موقعیت خود را عوض کنید و فراموش نکنید تنظیمات را تغییر دهید، چون نور هم تغییر خواهد کرد.

رادرفورد برای پیدا کردن یک تعادل خوب بین سرعت شاتری که برای ثبت اکشن (حرکت) خیلی کم نباشد و ایزویی که خیلی زیاد نباشد، از سرعت شاتر ۱/۱۰۰۰ ثانیه و ایزو ۱۶۰۰ شروع می کند. بعد از گرفتن چند عکس آزمایشی با این تنظیمات، او ارزیابی می کند که آیا نیاز به افزایش یا کاهش آنها دارد یا نه. بسته به نوع ورزش، او گاهی اوقات سرعت شاتر را به ۱/۲۰۰۰ ثانیه افزایش می دهد و آن را با ایزو ۳۲۰۰ متعادل می کند.

آموزش های مرتبط:

۶ کاربرد تنظیمات ایزو بالا در دوربین که احتمالاً با آنها آشنا نیستید

ویدیو آموزش ایزو در عکاسی

چه موقع ایزو را کم یا زیاد کنیم

رادرفورد عکاسانی که در درجه اول کار خود را در یک وب سایت یا رسانه های اجتماعی پست می کنند را تشویق می کند که بر ایزو تکیه کنند و در صورت لزوم آن را افزایش دهند. از آنجا که تصاویر در دستگاه ها کوچک دیده می شوند، دوربین های مدرن می توانند ایزوی بالا را بدون نویز زیاد کنترل کنند.

اگرچه بازی های ورزشی در فضای بسته و شبانه می توانند چالش برانگیز بوده و نور غیریکنواختی داشته باشند، اما هر دوی آنها معمولا منبع نور ثابتی دارند که تغییر نمی کند. این بدین معنی است که رادرفورد می تواند با نگه داشتن دوربین در دست عکاسی کند، با دانستن این که نتایجش در تمام عکس ها ثابت خواهند بود.

بیشتر بیاموزید: آموزش عکاسی در شب – سرعت شاتر آهسته یا ایزو بالا (ویدیو)

رادرفورد تصاویرش را با فرمت JPEG می گیرد، مگر این که بازی در نور بسیار کم یا غیرثابت باشد. در این شرایط، عکاسی با فرمت RAW قابلیت های بیشتری برای ویرایش به شما می دهد.

در مورد استفاده از فلاش، رادرفورد فلاش داخلی دوربین را توصیه نمی کند، چون می تواند حواس بازیکنان را پرت کند و خاطر نشان می کند که برخی از عکاسان حرفه ای می توانند پایه های فلاش خارج از دوربین را در اطراف زمین بازی نصب کنند. امروزه فلاش های قدرتمندی تولید می شوند که سریع هستند و باعث حواس پرتی نمی شوند.

رادرفورد همچنین این تصور غلط که تثبیت کننده دوربین برای ثبت عکس های ورزشی شارپ مفید است را رد می کند. تثبیت کننده برای کمک به جلوگیری از لرزش دوربین طراحی شده و در عوض برای عکس های پنینگ مفید خواهد بود.

بیشتر بیاموزید: ۸ نکته آموزشی برای گرفتن عکس های ورزشی مانند یک عکاس حرفه ای

نویسنده: آنت لوسینا (ANETE LUSINA)


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *