۶ کاربرد تنظیمات ایزو بالا در دوربین که احتمالاً با آنها آشنا نیستید

اغلب عکاسان به رابطه بین کیفیت عکس و ایزوی پایین علاقه مند هستند و در همه شرایط از کمترین مقدار ممکن ISO (ایزو – حساسیت سنسور به نور) استفاده می کنند. اما آیا تنظیمات ایزو بالا نیز استفاده ای دارد؟ در این مطلب لنزک به ۶ کاربرد ایزو بالا دوربین در عکاسی اشاره خواهیم کرد.

بارزترین مزیت های افزایش حساسیت سنسور، کمک به شما جهت گرفتن عکس های شارپ در شرایط تاریک و ثبت تصاویر اجسام متحرک و اجتناب از تاری به علت لرزش دست می باشد، اما آیا می دانید مزیت های دیگری نیز در افزایش حساسیت وجود دارد؟

برای اهداف عملی و همچنین مقاصد خلاقانه، دلایل زیادی جهت افزایش حساسیت سنسور دوربین وجود دارد، حتی در شرایطی که از سه پایه استفاده می کنید یا زمانیکه شرایط نوری مساعد است. ادامه مطلب را مطالعه کنید تا دریابید افزایش ایزو چطور می تواند به نفع شما باشد.

۱

عکاسی با سرعت بیشتر

اگر تا به حال عکاسی از اجسام متحرک (عکاسی اکشن – action) انجام داده باشید، حتماً از حالت عکاسی متوالی دوربینتان استفاده کرده‌اید. سرعت بیشینه عکاسی متوالی (پی در پی) برای دوربین شما توسط کارخانه سازنده تعیین شده است، اما سرعت واقعی که به آن دست پیدا خواهید کرد تحت تأثیر تنظیمات دوربین، نوع کارت حافظه و همچنین سرعت شاتر انتخابی است.

چرا سرعت شاتر؟ تصور کنید سرعت عکاسی متوالی دوربین شما ۱۰ فریم در ثانیه است. این امر به این معناست که سرعت ثبت هر فریم نباید کمتر از ۱۰/۱ ثانیه باشد تا دوربین بتواند ۱۰ عکس را در طول یک ثانیه بگیرد. پس اگر سرعت شاتر کمتر از این مقدار باشد، نرخ عکاسی متوالی دوربین کاهش خواهد یافت.

اگر قصد عکاسی از اجسام متحرک را دارید، برای شارپ نگه داشتن عکس لازم است از سرعت شاتری سریع تر از ۱۵/۱ ثانیه استفاده کنید، اما ممکن است نتوانید برای این کار دیافراگم را باز تر کنید. در این شرایط افزایش ایزو شما را قادر خواهد ساخت از سرعت شاتری مناسب با سرعت سوژه استفاده کنید.

۲

افزودن دانه به عکس

اغلب عکاسان از حساسیت بالا اجتناب می کنند تا مقدار نویز عکس کاهش پیدا کند، سوژه دچار ابهام نشده و جزئیات آن نمایان شود. برای اکثر عکس ها انجام این کار کاملاً منطقی است، اما ممکن است در شرایط خاصی بخواهید مقداری نویز (دانه دانه) به عکستان اضافه کنید.

چرا باید این کار را انجام دهید؟ به بیان ساده، به جهت اضافه کردن مقداری بافت به عکس. جلوه بوجود آمده در این حالت یادآور حالت فیلم های قدیمی با حساسیت بالا (که با نام سرعت بالا شناخته می شوند) مانند عکس های خبری یا مستند است. همچنین پاسخی است به کسانی که می گویند تصاویر دیجیتالی هنگامی که با تصاویر آنالوگ مقایسه می شوند، کاملا صاف و تمیز و بدون کاراکتر هستند.

این تکنیک به ویژه در هنگامی که عکاسی سیاه و سفید انجام می دهید به دلیل این‌که بافت رنگ ها به دانه های تک رنگ تبدیل می شود، کارایی مناسبی دارد.

اگر قصد دارید از این تکنیک استفاده کنید، اطمینان حاصل کنید تنظیمات کاهش نویز (noise-reduction) دوربین را خاموش کرده اید، به دلیل این که سیستم کاهش نویز با از بین بردن نویز موجب نرم شدن عکس خواهد شد. تنظیمات کاهش نویز بیش از حد، عکس شما را به نقاشی آبرنگ تبدیل خواهد کرد.

۳

در عکاسی ماکرو به عمق میدان زیاد دست پیدا کنید

در حالت عادی، هنگامی که قطر دیافراگم را جهت دستیابی به عمق میدان بیشتر کم می کنیم، از سوژه های ایستا عکاسی می کنیم، پس افزایش زمان نوردهی مشکلی ایجاد نخواهد کرد. با این حال در برخی موارد در عین حال که به عمق میدان بالا نیاز داریم، لازم است که از سرعت شاتر بالا نیز استفاده کنیم: مانند عکاسی ماکرو از اجسام متحرک.

در دیافراگم های باز (ضریب اف های کوچک تر)، عمق میدان اندک خواهد بود، اما کاهش قطر دیافراگم در عکاسی از سوژه های متحرک، موجب تاری حرکت می شود. در چنین شرایطی، افزایش ایزو شما را قادر می سازد تا تعادل مناسبی میان شارپی سوژه و عمق میدان مناسب ایجاد کنید.

۴

با خلق کارهای انتزاعی، خلاقیت خود را نمایش دهید

آیا تا به حال روی عکسی پُر از نویز تا جای ممکن زوم کرده‌اید؟ اینکه مشاهده کنید هر پیکسل چه رنگی به خود اختصاص داده است، می تواند بسیار جذاب باشد. این کار را می توانید به عنوان نقطه شروعی جهت ایجاد آثار هنری رنگارنگ در نظر بگیرد.

به عنوان مثال، تصویر فوق برشی (crop) از یک عکس پُر نویز از دوربین DSLR است که تعدادی فیلتر تاری در فتوشاپ بر روی آن اعمال و رنگ های آن بهبود داده شده‌اند. به همین سادگی!

کاربردهای این آثار، بی‌شمار است. از پس زمینه تبلت یا گوشی گرفته تا اجزای کوچکی از یک اثر هنری مانند بنرها یا بروشورها یا اجزای گرافیکی برای ویدیو ها.

با اینکه می توانید به طور ویژه به این قصد عکاسی کنید، بازیابی عکس های پُر نویز که کاربرد دیگری ندارند، راهکار مناسبی است.

۵

عکاسی از داخل وسیله نقلیه

اگر سوار بر خودرو یا هر وسیله نقلیه دیگر در حال حرکت عکاسی می کنید، هرگونه حرکت یا لرزش باعث خواهد شد که وضوح یا شارپی عکستان کاهش پیدا کند.

امروزه برخی لنزها به طور جداگانه حالت تثبیت تصویر (Image Stabilization) را که کاملاً مناسب چنین سناریویی است، ارائه می کنند، اما اگر لنزتان فاقد این قابلیت است، لازم است تا میزان حساسیت را به جای آن افزایش دهید.

با انجام این کار قادر خواهید بود سرعت شاتر دوربین را بالاتر ببرید و احتمال ایجاد تاری را کاهش دهید. واضح است که در این شرایط می توانید دیافراگم دوربین را نیز بازتر کنید، اما اگر از سوژه های نزدیک عکاسی می کنید، عمق میدان مورد نیاز حاصل نخواهد شد.

در این شرایط، حساسیت سنسور دوربین را بالا ببرید و در مورد فعال کردن سیستم کاهش نویز فکر کنید تا از میزان نویز ایجاد شده بکاهید.

۶

عکاسی از ستارگان – Astrophotography

اگر تا به حال عکاسی از آسمان شب با نوردهی طولانی انجام داده باشید، می دانید که چرخش زمین باعث تاری ستارگان و دیگر اجرام آسمانی خواهد شد.

اگر هدفتان نمایش رد ستارگان است، این چرخش زیبایی آفرین است، اما در برخی موارد ممکن است قصد داشته باشید تصویر آسمان را همان‌گونه که با چشم غیر مسلح دیده می شود، ثبت کنید (ستاره های نقطه نقطه).

می توانید با استفاده از لوازم جانبی ویژه این کار که باعث حرکت دوربین شده و اثر حرکت زمین را خنثی می کنند، انجام دهید؛ اما روش بسیار ساده‌تر و در دسترس جهت این کار، افزایش حساسیت دوربین است. چرا که با این کار زمان نوردهی کاهش می یابد و تاری حرکت به وجود نخواهد آمد.

به طور طبیعی انجام این کار موجب افزایش نویز عکستان خواهد شد، پس تنظیمات کاهش نویز ایزوی بالا (high-sensitivity noise reduction) را فعال کنید یا در پردازش نرم‌افزاری آن را کاهش دهید و اگر همچنان زمان نوردهی بالا است، می توانید از تنظیمات کاهش نویز نوردهی طولانی (long-exposure noise reduction) استفاده کنید.

م

منبع

برگرفته از: Digital Camera World

نظرات شما

  1. #A M I N

    ۷ خرداد ۱۳۹۶

    دمتون گرم خیلی عالی بود

    ولی من یه سوال از شما دارم اونم اینه ک با گوشی میشه عکسایی از اشخاص گرفت ک روی سوژه فوکوس بشه و پس زمینه تار باشه؟؟

    من اس۶ دارم و با اون عکاسی میکنم از طبیعت

    تو عکاسی ماکرو خیلی نتیجه خوبی داره ولی فاصله ک با سوژه زیاد میشه قدرت فوکوس میاد پایین

    میشه راهنمایی کنین؟

  2. میلاد

    ۱۶ دی ۱۳۹۴

    خیلی خوب بود افریننن

  3. حیدری

    ۱۳ آبان ۱۳۹۴

    هزاران درود بر شما . . .

  4. amin

    ۱۱ آبان ۱۳۹۴

    با سلام
    ممنون از مطالب خوب و بروزتون.
    به نظرتون به جای کلمه ایزو(iso) صحیح تر نیست از کلمه آیسو(iso) استفاده کنید.

  5. daniyal

    ۷ آبان ۱۳۹۴

    سلام
    واقعا یه تشکر خشک و خالی خیلی کمه . ولی باز هم تشکر می کنم خیلی خیلی نکات خوبی از شما و سایت حرفه ایتون یاد گرفتم . انصافا بدون هیچ چشم داشتی همین جوری مرامی دارین عکاسی ایران level up می کنید .
    خیلی دمتون گرم .


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *