تاثیر اصلاح کننده های نوری مختلف روی عکس های پرتره استودیویی

آیا در مرحله مقدماتی عکاسی پرتره استودیویی هستید و نمی دانید چه تغییر شکل دهنده یا اصلاح کننده نوری (light modifier) را تهیه کرده تا نتیجه مطلوب را کسب کنید؟ در ادامه این مطلب لنزک، اصلاح کننده های نوری اصلی را معرفی کرده و به تفاوت های بین آن ها نگاهی خواهیم داشت تا کمک کنیم شما عزیزان انتخاب خوبی انجام دهید. با ما همراه شوید.

کاسه زیبایی، سافت باکس، سافت باکس باریک، انواع چترها، حلقه نوری و… تقریبا شبیه انتخاب یک ماشین جدید است. انتخاب ها زیاد است اما کدام گزینه مناسب شماست؟

بیوتی دیش – Beauty Dish

ظرف یا بشقاب زیبایی (بیوتی دیش – Beauty Dish) همانطور که از اسمش پیداست، مشخصا تمرکزش روی زیبایی تصویر و در نتیجه اساسا پرتره هاست. بیوتی دیش، تصویری با نور دارای کنتراست بالا تولید میکند و جزئیات صورت و پوست را به خوبی به نمایش می گذارد.

بیوتی دیش ها به دو دسته کلی تقسیم می شوند: یک نمونه با لایه داخلی نقره ای و یک نمونه با لایه ای سفید رنگ. کنتراست و میزان نور در دسته اول به خاطر سطح نقره ای رنگی که دارد، اندکی شدید تر است و طبیعتا همین خصوصیت ها در دسته دوم این ظرف ها، ملایم تر است. بیوتی دیش ها در ابعاد مختلف اعم از ۴۵، ۵۶ و ۷۰ سانتی متری در بازار به فروش می رسند.

یک صفحه کوچک که درون این ظرف قرار دارد، نور را به سطح داخلی ظرف می تاباند و در نتیجه سوژه به صورت غیر مستقیم در معرض نور قرار می گیرد. بیوتی دیش همچنین یک برق چشم یا کچ لایت حلقه ای زیبا در چشمان مدل ایجاد می کند.

رفلکتور کاسه ای – Bowl Reflector

رفلکتور کاسه ای که همراه با فلاش های استودیویی عرضه می شود، همیشه یک گزینه ابتدایی است. برای دست یافتن به کیفیت های متفاوت نوری، این کاسه ها در اندازه ها و عمق های مختلف عرضه میشوند. نوری که از این ها خارج میشود، معمولا یک نور خشن، شدید و مستقیم است.

رفلکتور کاسه ای نوری با کنتراست بالا و سایه های واضح ایجاد می کند. اگر به دنبال عکسی با نور ملایم هستید، این گزینه اصلاح کننده نوری مناسبی برای شما نیست.

این یک اصلاح کننده نوری کوچک است که می توانید از آن برای بازی با سایه ها استفاده کنید. علاوه بر این میتوانید به منظور نوری پخش و ملایم تر، این کاسه را به سمت یک دیوار سفید بگیرید تا نور از سطح دیوار به سوژه بازتاب شود. با این روش دیوار را به یک رفلکتور (بازتاب دهنده نور) بزرگ تبدیل کرده اید که نور ملایم تری را در اختیارتان قرار می دهد.

چتر ها – Umbrellas

چترها در اندازه ها و شکل های بسیار متفاوتی در بازار موجود هستند. مزیت اصلی چترها این است که به سرعت آماده استفاده می شوند و وقتی که جمعشان میکنید هم، فضای بسیار کمی را میگیرند.

یک چتر با سطح داخلی نقره ای، کنتراست بیشتر و نور خشن تری بازتاب میدهد.

چتر سفید، بین سوژه و فلاش قرار میگیرد، شدت نور را کاهش میدهد و معمولا نوری که از آن بازتاب میشود تمام محیط استودیو را با نوری شبیه به نور طبیعی روشن میکند (میزان این روشنایی طبیعتا بستگی به قدرت فلاش دارد).

اگر یک چتر نقره ای به همراه پارچه دیفیوزر (پخش کننده نور) استفاده شود، نتیجه ترکیبی از دو چتر مذکور خواهد بود. یعنی قسمت نقره ای آن نور با کنتراست بالا بازتاب میدهد و پارچه پخش کننده نور، سبب ملایم شدن نور می شود.

فلاش حلقه ای – Ring Flash

فلاش حلقه ای، دقیقا دور دوربین قرار می گیرد و ظاهری بدون هرگونه سایه نمایان تولید کند. در تصویر نهایی، درون چشمان سوژه، حلقه نور زیبایی ایجاد می شود. این وسیله را میتوان به همراه سایر منبع های نوری استفاده کرد.

سافت باکس – Softbox

سافت باکس یک اصلاح کننده کلاسیک است که این هم در ابعاد و شکل های مختلف موجود است: مربعی، مستطیلی، هشت ضلعی و … سطح نقره ای داخل آن کمک میکند تا میزان نور بازتابی افزایش یابد و نتیجه، نوری کاملا ملایم و پخش شده (نرم) است. چیزی مانند چتر سفید با این تفاوت که کنترل عکاس روی نور در این مورد بیشتر از چتر است. هر چقدر که سافت باکس دهانه بزرگ تری داشته باشد، نور خروجی از آن قاعدتا پخش تر می شود.

سافت باکس باریک – Stripbox

این وسیله یک سافت باکس مستطیلی با طول زیاد و عرض کم است که می توانید از آن برای کم کردن سایه ها به جای سافت باکس مربعی استفاده کنید.

سافت باکس باریک (استریپ باکس – stripbox) سافت باکس های مستطیلی خیلی کشیده ای هستند که نور را روی ناحیه ای کشیده (طویل) و باریک می اندازند، به طوری که مثلا کل پرتره نسبت به سافت باکس مربعی سایه کمتری خواهد داشت.

برای جمع بندی باید بگویم که هیچ جواب درست و غلطی وجود ندارد. بهترین انتخاب برای شما بستگی به نتیجه ای دارد که در یک پرتره دنبال آن هستید.

نویسنده: فلیکس بارجو (Felix Barjou)

سپاس ویژه از مترجم میهمان: آقای سامان شریعتی (صفحه اینستاگرام)

م

منبع

برگرفته از: petapixel

نظرات شما

  1. مریم

    ۱۴ بهمن ۱۳۹۷

    سلام. فلاش حلقه ای که عکسشو تو مقاله گذاشتین رو از کجا باید تهیه کرد مخصوصا مدلی که با اسپید لایت هم میشه استفاده کرد. من هرچی تو اینترنت جستجو کردم نتونستم مثل این نمونه پیدا کنم. فقط نورهای ال ای دی دایره شکل یا اسپید لایت های حلقه ای با عدد راهنما بسیار پایین در فروشگاه های اینترنی موجوده…


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *