انواع فایل های NEF و اندازه های آن: عمق رنگ و فشردگی فایل های Raw چه تأثیری در عکس می گذارند؟

دوربین های DSLR شرکت Nikon بیشتر از یک نوع فایل NEF می توانند تولید کنند. در این مطلب لنزک می خواهیم در مورد تأثیر عمق رنگ و فشردگی فایل های Raw بر روی عکس صحبت کنیم. NEF فرمت فایل های Raw در دوربین های Nikon است، فایل های Raw در دوربین های Canon با فرمت CR2 شناخته می شوند، اما این مطلب مختص فایل های NEF است.

تمام دوربین های DSLR موجود می توانند با فرمت RAW عکس بگیرند، شرکت Nikon به فایل های RAW خود فرمت NEF داده است. در دوربین های DSLR سطح پایین شرکت Nikon فرمت RAW تنها به یک شکل و با نام NEF شناخته می شود.

اما در دوربین های سطح پیشرفته تر Nikon شما می توانید در فرمت RAW مقدار فشردگی فایل و همچنین عمق رنگ فایل را انتخاب کنید.

هرچه عمق رنگ فایل بیشتر باشد، تن های رنگی بیشتری در عکس دیده می شود، که اگر بخواهید عکس را ویرایش کنید می توانید تأثیر آن را مشاهده کنید.

در جدول زیر می توانید حالت های موجود فایل های NEF را بر روی دوربین های موجود ملاحظه کنید و تأثیر تغییر تنظیمات بر روی حجم فایل های NEF را ببینید.

حالت های NEF موجود بر روی دوربین ها و حجم این فایل ها نسبت به حالت انتخابی

Compressed = فشرده شده

Lossless Compressed = فشرده شده بدون از دست دادن اطلاعات

Uncompressed = فشرده نشده

عمق رنگ و اطلاعات فایل

فایل های تصویری JPEG به اندازه ۸-bit اطلاعات در خود ذخیره می کنند، اما فایل های NEF می توانند اطلاعات خیلی بیشتری را در خود ذخیره کنند.

۱

۸ بیت – Jpeg

این فایل ها ۲۵۶ ( ۲ به توان ۸ ) رنگ در هر کانال ذخیره می کنند. اگر نخواهید تغییرات اساسی بر روی عکس اعمال کنید عکاسی با این فرمت مشکلی پیش نمی آورد.

۲

۱۲ بیت – NEF

این فایل ها ۴۰۹۶ ( ۲ به توان ۱۲ ) رنگ در هر کانال ذخیره می کنند. این فایل ها تن های رنگی بیشتری دارند و بیشتر می توان روی عکس های با این فرمت تغییر ایجاد کرد بدون اینکه تخریبی در عکس صورت گیرد.

۳

۱۴ بیت – NEF

این فایل ها ۱۶۳۸۴ ( ۲ به توان ۱۴) رنگ در هر کانال ذخیره می کنند. تفاوت این فایل ها نسبت به فایل های ۱۲-bit ای خیلی قابل تشخیص نیست، و تنها در تغییرات خیلی اساسی در عکس می توانید تفاوت این فایل ها را مشاهده کنید.

م

منبع

برگرفته از: Digital camera world

نظرات شما

  1. نادیا والی

    ۱۳ خرداد ۱۴۰۰

    سلام میخواستم ببینم میتونم تاریخ رو تو فایل خام تغییر بدم ، یعنی عکس خامی که ۳ سال پیش با دوربین نیکون گرفتم رو به تاریخ روززتبدیل کنم، ممنون میشم زود جواب بدید

  2. محمد حسین

    ۱۶ خرداد ۱۳۹۴

    درود و سپاس بیکران بر شما .

  3. علی

    ۶ شهریور ۱۳۹۳

    سلام

    Recommended for You

    حذفش کنید سریعا عکساش مشکل دارن

    1. امید رفیع زاده

      ۷ شهریور ۱۳۹۳

      با سلام خدمت شما دوست عزیز
      عکس ها مشکلی ندارند ، احتمال می رود این مشکل از مرورگر شما باشد مرورگر خود تغییر دهید و دوباره امتحان کنید و ما را در جریان بگذلرید.
      با تشکر

  4. fereydoon1

    ۶ شهریور ۱۳۹۳

    برای تبدیل این فرمت به جی پگ چه نرم افزار سبک و کار آمد پیشنهاد میدین

      1. Fatemeh

        ۳۱ شهریور ۱۳۹۶

        سلام خسته نباشید
        میخواستم بدونم چجوری میتونم عکس هایی که فرمت nef دارند رو تبدیل کرد به فرمت jpeg؟


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *