بررسی کامل دوربین Canon EOS100D – قسمت دوم

این دوربین در امتیاز گرفتن بسیار استاد است. فکر و قلب ما می گوید که انتخاب ۷۰۰D مناسب تر است ولی هر چه بیشتر از این دوربین ۱۰۰D استفاده می کنیم برایمان جذاب تر می شود. کیفیت بالای تصویر این مینی مدل را به لیست امتیازات آن اضافه کنید، می بینید که این دوربین چیزی از مدل های دیگر کم نخواهد داشت و یک دوربین تاثیر گذار خواهد بود. در ادامه دوربین Canon EOS100D را بیشتر بررسی می کنیم.

امتیاز:

[lenzak_rating number=”4″ product=”Canon EOS100D” desc=”امتیاز این مدل کانن بر اساس رتبه بندی سایت PocketLint عدد ۴ از ۵ است”]

نقاط قوت

  • سایز کوچک دوربین
  • فوکوس خودکار روان
  • کیفیت تصویر عالی
  • تصویر زنده سریع و کارآمد
  • صفحه نمایش لمسی
  • مهندسی شگفتی ساز در بسیاری از زمینه ها
  • باتری با زمان کارکرد مناسب

انتقاد از عملکرد مدل M

EOS M با دوربین ۱۰۰D تفاوت های بیشتری دارد تا با دوربینEOS 700D . به عنوان یک دوربین کامپکت دوربین EOS M معایب زیادی دارد. این دوربین شبیه بقیه دوربین های ظریف و فشرده دیگر نیست و کارائی آن در حد متوسط می باشد. ولی دوربین ۱۰۰D در تمامی مراحل مقایسه برتر از آن است.

چه چیزی باعث شده که این دوربین DSLR شیک یک گزینه مناسب باشد: کوچکی دوربین به معنای ناکارآمد بودن آن نیست. ۹ نقطه فوکوس خودکار را می توان به یک نقطه تعمیم داد یا می توان همان ۹ نقطه را از طریق انتخاب دکمه AF در پشت دوربین تنظیم کرد.

زمانی که از طریق منظره یاب به سوژه مورد نظر نگاه می کنید این دکمه را فشار دهید و نقطه اتوفوکوس (فوکوس خودکار) انتخاب شده نمایان می شود که از طریق دکمه پشت دوربین قابل حرکت است، مجدداً دکمه را فشار دهید در این صورت همه آن ۹ نقطه در مد سطح اتوماتیک انتخاب خواهند شد.

علاوه بر مد فوکوس تنها برای یک تصویر که در آن فوکوس دستی ارجحیت دارد، برای فوکوس خودکار دائمی می توان از AL Servo استفاده کرد و مد فوکوس AL بین این دو مد می باشد (یعنی بدون فوکوس دستی).

برای کاربران جدید ۱۰۰D که به دلیل سایز این دوربین مجذوب آن شده اند، این گزینه ها به خودی خود واضح نیستند و راهی برای اینکه بفهمیم آن ها از منوی دوربین چه چیزهایی می دانند وجود ندارد.

اگرچه در رده بندی بعد از دوربین ۷۰۰D قرار گرفته است ولی از لحاظ پیچیدگی در حد یک دوربین سطح متوسط Canon می باشد. از دانش بیشتری در ساخت این دوربین استفاده شده (با قرار دادن مد اتوماتیک خلاق بر روی صفحه نمایش) و بهترین تنظیمات قابل دسترسی در دوربین قرار داده شده است.

سیستم اتوفوکوس دوربین خیلی نرم و روان عمل می کند و خیلی به سیستم اتوفوکوس ۷۰۰D شبیه است و در شرایط کم نور نیز بسیار خوب عمل می کند.

توانایی مشاهده تصویر زنده (live view) از طریق صفحه LCD پشت دوربین به جای منظره یاب در دوربین ۱۰۰D واقعاً جالب است. برای دسترسی به این عملکرد، سیستم استاندارد اتوفوکوس آشکارساز فاز در دوربین کنار گذاشته شده و به جای آن سنسور قرار گرفته است.

اما در این سنسور (که اولین بار در دوربین EOS 650D قرار داده شده بود) پیکسل های سطح آن به عنوان سیستم آشکارساز فاز عمل می کنند، این حالت مانند زمان استفاده از منظره یاب سریع عمل نمی کند ولی باز هم به اندازه کافی خوب هست و سرعت عمل آن از سیستم تصویر زنده در بسیاری از دوربین های DSLR دیگر بیشتر است.

کیت جدید لنزهای ۱۸-۵۵mm به نسبت بدنه دوربین کاملاً مناسب است ولی ما بیشتر سری لنزهای ضخیم ۲۴-۷۰mmf/2.8L را برای عکاسی استفاده کرده ایم. اتصال این لنزها با سیستم اتوفوکوس دوربین بسیار جالب و کارآمد بود ولی از نظر ظاهری قرار گرفتن این لنزها در جلوی چنین دوربین کوچکی کمی عجیب بود و یک مقدار کارکردن با آنها مشکل به نظر می رسید. سنگینی لنزها در طرف لنزها بسیار بیشتر بود ولی چسبندگی آنها به دست از آنچه بدنه دوربین داشت بیشتر بود.

و اما آخرین نکته تحت بررسی: آیا خرید دوربین EOS 100D به منزله خرید یک دوربین کامل و بی عیب است؟ با توضیحی در مورد استفاده عملی از این دوربین موضوع را روشن می کنیم، این دوربین برای استفاده از لنزهای گرد ۴۰mm یا لنزهای ضخیم و بزرگ مشابه دیگر برای زوم های دورتر کارآیی مناسب را ندارد.

این دوربین بیشتر برای کار در رنج دوربین های نوع Canon EF ساخته شده است که این مسئله لزوماً نقطه ضعف به شمار نمی آید، همچنین به نظر می رسد که EOS M در مقایسه با EOS 100D حرفی برای گفتن ندارد.

این نظر که باتری این دوربین مدت زیادی دوام نمی آورد وجود دارد. ولی این مسئله اصلاً درست نیست، در یک تعطیلات طولانی آخر هفته ما به طور مداوم با این دوربین عکس گرفتیم و بعد از گرفتن ۳۸۰ عکس هنوز باتری دوربین کاملاً پر بود . تقریباً بعد از دو روز عکس گرفتن با دوربین باتری آن را شارژ کردیم و در طی این مدت بیش از ۴۰۰ عکس با دوربین گرفته شده بود که این تعداد بسیار بالاتر از دوربین EOS M بود.

سایز کوچک، کیفیت بالا

سنسور ۱۸ مگاپیکسلی دوربین ۱۰۰D بر پایه همان سنسورهایی که در دوربین ۷۰۰D و EOS 650D وجود داشته ساخته شده است ولی به دلیل اجزای جدید آن طراحی آن کاملاً متفاوت است. این سنسور حساس به نور در مقایسه با سنسورهای ۱٫۶X برش تصویر دوربین Canon تفاوتی ندارد هر چند به لحاظ طراحی اختلافاتی وجود دارد.

این تفاوت در طراحی چیزی نیست که در ظاهر مشخص باشد یا نویز بیشتری برای تصویر ایجاد کند. یعنی این تفاوت قابل دیدن نیست و تنها یک تفاوت فنی بین دوربین ۷۰۰Dو ۱۰۰D می باشد و در عملکرد آن نقشی ندارد و عکس های گرفته شده بسیار جالب و تاثیر گذار خواهند بود. کوچک شدن این دوربین به معنی پایین بودن کیفیت کار آن نیست.

عکس های گرفته شده با این دوربین بواسطه سطح ISO بین ۱۰۰ تا ۱۲۸۰۰، که در مد اتوماتیک سطح ISO تا ۶۴۰۰ قابل دستیابی است، بسیار گیرا هستند. اگر با یک نگاه انتقادی به عکس های با حساسیت ۸۰۰ و بالاتر نگاه کنید، خواهید دید در بعضی قسمت ها نویز ملایمی وجود دارد ولی این مقدار چیزی نیست که قابل سرزنش کردن باشد.

در دوربین EOS 650D با وجود تنظیمات بالای ISO عکس ها مانند EOS 100D هنوز جذابیت لازم را دارند. حتی در عکس هایی که در شرایط خیلی کم نور و در سطح حساسیتی برابر ۳۲۰۰ گرفته شده اند نویزهایی بصورت دانه (Grain) مشخص شده اند، ولی هنوز نویز رنگی که در عکس خیلی بد به نظر برسند وجود ندارند.

فایل JPEG و RAW کاملاً متفاوت هستند و در تمامی موارد فایل های CR2 RAW بویژه در تنظیمات حساسیت بالاتر جزئیات بیشتری را دریافت می کنند.

با وجود انتقاداتی که در مورد مدRAW وجود دارد ولی باز همان را توصیه می کنیم چون طیف گسترده ای از رنگ ها در این مد وجود دارد و همینطور کار زیادی بعد از عکس گرفتن بر روی آن می توان انجام داد.

برای تنظیم نور و نوردهی تصویر هزینه لازم است. در جاهای خیلی روشن و نور زیاد، امکان نوردهی مناسب تصویر وجود ندارد و اغلب رنگ های روشن در تصویر از بین می روند. اگر در مد RAW عکاسی کنید این امکان وجود دارد که تنظیمات مختلف در زمینه های مختلف مربوط به نور را بعداً با نرم افزار های جانبی تصحیح کنید ولی در هر شرایطی بایستی قبل از عکس گرفتن تنظیمات لازم برای داشتن یک عکس خوب را انجام دهید.

عکس های این دوربین رنگارنگ، روشن و گیرا بوده و همین طور یک سری تنظیمات اولیه در خود دوربین مثل حالت سیاه و سفید برای گرفتن عکس های خاص وجود دارد.

اگر می خواهید عکس های خلاقانه تری بگیرید فیلترهای مخصوصی از جمله فوکوس نرم، نقاشی آبرنگ، عکاسی در مد toy camera و اثر مینیاتور وجود دارد و موارد دیگری که بعد از گرفتن عکس می توان بر روی آن اعمال کرد.

کمپانی Canon در تولیدات خود به هیچ عنوان از کیفیت محصول چشم پوشی نمی کند و در دوربین۱۰۰D با وجود کوچکی اندازه آن، کاملاَ از کیفیت لازم برخوردار است. بنابراین هیچ جای نگرانی در مورد کیفیت تصویر وجود ندارد.

نتیجه

اگر چه سایز دوربین ۱۰۰D کوچک است ولی Canon همه تلاش خود را در خوب بودن کیفیت این محصول انجام داده است. ولی در انتخاب این دوربین بایستی حتماً کوچکی آن اولین گزینه مورد نظر شما باشد. اگر کمی بیشتر برای خرید دوربین هزینه کنید می توانید به جای EOS 100D دوربینEOS 700D را خریداری کنید .

۷۰۰D سیستم اتوفوکوس پیشرفته تری داشته و از نظر سایز برای استفاده های طولانی مناسب تر است و عمر شارژ باتری آن بیشتر است. صفحه LCD آن در زوایای مختلف قابل حرکت است و این امکانات باعث شده که ۷۰۰D اندکی بهتر از ۱۰۰D باشد.

اگر اندازه دوربین برای شما مهم نباشد دلیل موجه دیگری برای انتخاب دوربین ۱۰۰D در بین دوربین های دیگر Canon وجود ندارد.

م

منبع

برگرفته از : PocketLint

نظرات شما

  1. حکمت الله اریاب زاده

    ۲۷ آبان ۱۳۹۴

    متشکرم ازاطلاع رسانی کامل تان فقط چیزی که هست ای کامره در بین دستان مان گم میشود البته هنوز باهاش کار نکردم بااین همه امکاناتی که دارد طبعا باب ذوق عکاسان خواهدشد .

  2. (محمد)

    ۹ دی ۱۳۹۳

    دوست عزیز من خودم Eos M دارم و بسیار دوربین خوبیه و البته تفاوتهایی با این دوربین داره تنها برتری ۱۰۰D سرعت فوکوس بهتر است. البته سرعت فوکوس Eos M هم Framware 2.02 از نظر من که باهاش کار کردم خوب بوده و در ۹۵ در صد شرایط عملکرد عالی داشته و دقیقا مشابه مود Live view در ۷۰۰D است…
    و اما برتری مسلم Eos M به تمامی DSLR ها این است که به صورت پیش فرض در مود Live View قرار دارد که همین باعث میشود که بدون انجام هیچ گونه عمل مکانیکی از جانب دوربین (بالا رفتن آینه + کنار رفتن پرده شاتر و انجام همین اعمال در موقع قطع Live view ) بتوانید از صفحه نمایش استفاده کنید … و این یعنی عمر مفید بسیار بیشتر شاتر دوربین…
    در ضمن کیفیت فیلم در Eos M از ۱۰۰D بالاتره و قیمتش به همراه ۱۸-۵۵ STM و یک لنز بسیار با کیفیت ۲۲ میلیمتری F2 از ۱۰۰D و ۷۰۰D پایین تره …
    پیروز باشید…

  3. baran

    ۲۳ تیر ۱۳۹۳

    متشکرم از اطلاعات جامع و کاملتون از دوربین Canon EOS100D

  4. فریبرز زمانی

    ۲۱ تیر ۱۳۹۳

    ۵۳۰۰ نقد کنید و یه مقایسه با ۷۰۰ دی انجام بدید خواهشا 🙂


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *