قابلیت Active D-Lighting دوربین Nikon: ثبت جزئیات بیشتری در تاریکی ها و روشنایی ها

یکی از قابلیت های بسیار کاربردی که در دوربین های DSLR شرکت Nikon وجود دارد، قابلیت Active D-Lighting است. در این آموزش کوتاه لنزک به شما یاد خواهیم داد که چطور با استفاده از Active D-Lighting جزئیات بیشتری از عکس در تاریکی ها و در روشنایی ها ثبت کنید.

شرایط نوری خیلی زیادی وجود دارد که ثبت جزئیات تاریکی ها و در روشنایی ها در عکس تقریباً غیر ممکن می شود. خیلی از دوربین های DSLR شرکت Nikon قابلیتی با نام Active D-Lighting دارند که به شما کمک می کند عکس های بسیار بهتری از سوژه های با کنتراست بالا بگیرید.

قابلیت Active D-Lighting کنتراست تصویر را طوری تنظیم می کند که جزئیات بیشتری در تاریکی ها و در روشنایی ها داشته باشید. این قابلیت قدرت های تنظیماتی مختلفی دارد. از قدرت پایین گرفته که برای سوژه های با کنتراست پایین استفاده می شود، تا قدرت بالا ( و قدرت فوق العاده بالا ) که فقط باید برای عکاسی از سوژه های با کنتراست بسیار بالا استفاده شود.

مانند تمام افکت های دیگر، Active D-Lighting چیزی نیست که بخواهید همیشه از آن استفاده کنید. استفاده از این قابلیت در تصاویر با کنتراست پایین می تواند کنتراست را آنقدر پایین بیاورد که عکس شما نمایی مصنوعی بگیرد.

۱

قابلیت Active D-Lighting را فعال کنید

دو راه برای دسترسی به تنظیمات Active D-Lighting وجود دارد، بستگی دارد که دوربین Nikon شما کدام مدل باشد. در همه دوربین های Nikon ای که قابلیت Active D-Lighting را داشته باشند می توانید از قسمت تنظیمات Shooting Menu به Active D-Lighting دسترسی پیدا کنید، و در خیلی از دوربین های جدید می توانید از طریق صفحه تنظیماتی پشت دوربین هم به این قابلیت دسترسی پیدا کنید.

۲

تنظیمات موجود در داخل Shooting Menu

اگر دوربین شما قابلیت Active D-Lighting را داشته باشد از قسمت Shooting Menu می توانید به آن دسترسی داشته باشید. در قسمت Shooting Menu با انتخاب گزینه Active D-Lighting و فعال کردن آن می توانید قدرت این قابلیت را در عکس های خود تنظیم کنید.

۳

دسترسی به Active D-Lighting از طریق صفحه تنظیمات

اگر از مدل های جدید دوربین های Nikon داشته باشید، می توانید از طریق صفحه تنظیمات دوربین به Active D-Lighting دسترسی پیدا کنید. دکمه I یا دکمه Info بر روی دوربین را بزنید تا صفحه تنظیمات دوربین ظاهر شود، سپس با استفاده از دکمه های جهت پشت دوربین بر روی گزینه Active D-Lighting بروید و بر روی آن دکمه OK را بزنید، حال می توانید قدرت قابلیت Active D-Lighting را از این قسمت انتخاب کنید.

م

منبع

برگرفته از: Digital camera world

نظرات شما

  1. sina

    ۱۷ خرداد ۱۳۹۴

    سلام
    ببخشید این تنظیم روی فایل خام هم اعمال میشه ؟ یا فقط روی jpg اعمال میشه ؟
    ممنون میشم در صورت پاسخگویی از طریق ایمیل بهم اطلاع بدید که به این صفحه بیام مجدد

  2. sbasaki

    ۲۴ شهریور ۱۳۹۳

    من به تازگی یک d3200 خریدم که وقتی روی تنظیمات دستی مثل p قرارش میدم عکس انداخته میشه اما سیاه!!!!

    1. saman نویسنده

      ۲۴ شهریور ۱۳۹۳

      سلام خدمت شما

      شما می توانید در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

      تشکر

  3. sma

    ۱۰ شهریور ۱۳۹۳

    سلام
    کی باشه این سایت از المپیوس هم مطلب بذاره.


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *