نقد عکس #۱۰۳

«نقد عکس» نام یکی از بخش های لنزک است. در بخش نقد عکس، که آخر هفته ها برگزار می شود، ما عکس ارسالی یکی از خوانندگان عزیزمان را منتشر می کنیم و از شما خواهش می کنیم که انتقادات سازنده خود را در مورد آن مطرح نمایید. این یک راه عالی برای یادگیری بیشتر در مورد عکاسی، مطرح کردن دیدگاه ها و نقد شدن عکس خود شماست. در ادامه از شما برای شرکت کردن در این بخش و مطرح کردن نظرتان در مورد عکس نقد شماره ۱۰۳ دعوت می کنیم.

قوانین ساده این بخش

  • گاهی ما عمدا عکس هایی که بی عیب نیستند را انتخاب می کنیم، پس لطفا با انتقادات سازنده خود به دوستانتان کمک کنید
  • آزادانه هر نصیحتی که می دانید مفید است را مطرح کنید – ترکیب بندی، نورپردازی، ویرایش و…

کاندید این هفته بخش نقد عکس (برای مشاهده سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید):

عکس

مشخصات عکس :

  • دوربین: Canon 50D
  • Microscope Objective Lens

عکاس: آقای امید گلزار

قصد داشتید چه چیزی را به تصویر بکشید؟

قدرت خدا در دانه های ریز برف

لطفا نظر خود را در قسمت نظرات، پایین همین صفحه، مطرح نمایید. شما چگونه چنین صحنه یا عکسی را به طور متفاوتی به تصویر می کشیدید؟ تشکر فراوان از همه عزیزانی که هفته گذشته در این بخش دیدگاهشان را مطرح نمودند.

سازنده ترین نظرات در سایت به شکل برجسته ای نمایش خواهند یافت. شما هم می توانید با کلیک روی این لینک عکس خود را برای بخش نقد ارسال نمایید.

مروری بر نقد عکس هفته گذشته

دیدگاه برجسته هفته گذشته: Black Light:
با سلام خدمت شما دوست عزیز و گرامی
مستقیما وارد نقد و بررسی نقاط قوت عکستون می شم، عکس زیبا و معناگرایی گرفته و ادیت کردید، قطعا این سبک عکس ها بدون ادیت، آنچه عکاس بخواد از آب در نمیاد، اما کلا جذابیت خاص خودشو داره، ولی یک سری ایرادات جزئی داره که میشه در عکسی که در آینده میگیرید در این سبک، اون ها رو اعمال و اصلاح کنید، ۱- اینکه وقتی دو طرف عکستون اینقدر سیاه هست دیگه جهت تابلو اهمیتی پیدا نمی کنه و این در حالیه که این جهت می تونه یک هدایتگر چشم برای بیننده عکس و انتقال هرچه بیشتر تفکر عکاس به بیننده بشه و باید یا از خطوط و نقاط طلایی استفاده می شد یا اینکه جهت موافق جهت تابلو روشن تر می بود تا نشانگر تفکری مانند حرکت از ظلمت به سمت روشنایی که مسیر اهل بیت و حرم مطهر هست می بود، ۲- استفاده از تک رنگ سیاه و سفید، عموما برای زمانی استفاده می شه که فرد عکاس بخواهد یک معضل یا خاطره ای دردناک یا انزجار و غیره رو نشون بده و عموما یکمعنی غم بار داره، اگر بخواهید این منظور رو برسونید، این عکس با وجود این تابلو در میانش، یک نوع تضاد رو نشان میده که هم منظور شما رو به درستی نمی رسونه و هم اینکه شایسته حرم مطهر نیست و کلا خوب نیست، راهکارش اینه که بهتر بود از روش تفکیک سیاه و سفید و رنگی بودن سوژه استفاده می کردید، یعنی میتونستید که تمام عکس رو سیاه و سفید و سوژه که همون تابلو هست رو رنگی و سبز مثلا بگذارید و اونوقت تمام این موردها از بین می رفت و بسیار تاثیرگذار تر می شد، البته می شه چند تا نقد سازنده دیگه به عکس شما داشت اما در صورت اصلاح این موارد، موضوع می تونه به کلی تغییرات اساسی داشته باشه، در خصوص نقاط قوت این رو باید بگم که دید شما به یک موضوعی که روزمره عده زیادی اون رو می بینند و توجه خاصی بهش ندارند، خیلی خوبه و نشان میده که شما اون حس و انگیزه صحیح عکاسی رو دارید و می تونید پیشرفت های بسزایی داشته باشید، از طرفی این عکس هرچند در گذشته گرفته شده اما با موقعیت زمانی کنونی که ایام عزاداری اهل بیت و امام حسین هست هم تا حدودی تطابق داره و این مهمه، مورد مثبت دیگه اینکه که کنتراست به نسبت جالبی داره و علاوه بر اون تفکیک دو رنگ سیاه و سفید و شارپنس کار بسیار مناسب و جذابه، در پایان عکس بسیار خوب و عالیی گرفتید که اگر موارد فوق رو درونش بیشتر اعمال کنید می تونه خیلی قوی تر هم بشه. با تشکر از عکس زیباتون Black Light

نظرات شما

  1. ahvazcity

    ۳۰ آبان ۱۳۹۴

    اینطور عکس ها نقد خاصی ندارن.
    عکس هایی که ماهیت و فلسفه ی گرفتنشون مطالعاتی و کاربردی هست، نیاز به نقد ندارن مگر در مورد expose کردن و نحوه ی اون
    کادر مربعی، کنتراست، وضوح دونه ب برف یا یخ یا آب، سایه روشن از مشخصات این عکس هستن.
    خطوط افقی و عمودی و مورب و منحنی در عکس دیده میشه که جلوه ی خوبی میدن. کلا عکس از نظر زیبا شناسی، نقد خیلی خاصی نداره. یک جلوه ی زیبا و حس خوبی میده.

    همچین عکس هایی رو باید توی نقطه طلایی گذاشت و شاید روی جاهای دیگه مونتاژ انجام داد. ایجاد دو نقطه که چشم دایم بین اونها حرکت کنه که بشه از نظر هنری در موردشون بحص کرد.

    ظاهرا عکس از کسی دیگه س و اطلاعات اکسپوژر رو نداریم

    خوش باشید.

  2. حامد قلیزادخ

    ۲۶ آبان ۱۳۹۴

    نقدی که باید وارد بشه به شخص جنابعالی هست که متاسفانه عکس یک عکاس حرفه ای به نام Alexey Kljatov رو به نام خودتون پخش کردید واقعا برای شما و کمبودی که در خودتون حس می کنید و این کمبود رو با پخش کردن عکس های دیگران به نام خود برطرف می کنید متاسف هستم بجای اینکه ما سعی کنیم پیشرفتی در تکنیک و هنر خود ایجاد کنیم فقط در فکر راه های آسان برای نشان دادن خود هستیم. متاسفم

  3. mohammad_QA

    ۲۵ آبان ۱۳۹۴

    عکس بسیار زیباییه تبریک عرض میکنم
    به عکسی که گرفتید هیچ نقدی نمیشه وارد کرد

    اصولا کسی میتونه در باره یه عکس نقد بنویسه که تجربه عکاسی در اون زمینه رو داشته باشه (که البته بنده و نه تجربه اش رودارم و نه ابزارش رو )

    تنها پیشنهادی که میتونم بهش اشاره کنم کنتراست عکسه که میشد با افزایش کنتراست عمق بیشتری به عکس داد
    به شکلی که رنگ آبی پس زمینه که از سمت راست شروع شده در سمت دیگه به سفیدی خالص منتهی بشه که نماد پاکی و خلوصه و با موضوع عکس هم بی ارتباط نیست

  4. Besama

    ۱۸ آبان ۱۳۹۴

    بسیار عالی و خلاقانه هستش . لطفا یه توضیحی در رابطه با نور سنجی و شرایط عکاسی این دانه برف بدهید . ممنون

  5. EKStudio

    ۱۵ آبان ۱۳۹۴

    میشه با نور رنگی تصویر کریستالی در تاریکی رو خیلی جالتر گرفت.


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *