نقد عکس #۱۷۳

«نقد عکس» نام یکی از بخش های لنزک است. در بخش نقد عکس، که آخر هفته ها برگزار می شود، ما عکس ارسالی یکی از خوانندگان عزیزمان را منتشر می کنیم و از شما خواهش می کنیم که انتقادات سازنده خود را در مورد آن مطرح نمایید. این یک راه عالی برای یادگیری بیشتر در مورد عکاسی، مطرح کردن دیدگاه ها و نقد شدن عکس خود شماست. در ادامه از شما برای شرکت کردن در این بخش و مطرح کردن نظرتان در مورد عکس نقد شماره ۱۷۳ دعوت می کنیم.

قوانین ساده این بخش

  • گاهی ما عمدا عکس هایی که بی عیب نیستند را انتخاب می کنیم، پس لطفا با انتقادات سازنده خود به دوستانتان کمک کنید
  • آزادانه هر نصیحتی که می دانید مفید است را مطرح کنید – ترکیب بندی، نورپردازی، ویرایش و…

کاندید این هفته بخش نقد عکس (برای مشاهده سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید):

عکس

مشخصات عکس :

  • دوربین: Nikon d3300
  • دیافراگم: f/5.6
  • سرعت شاتر: ۱/۴۰sec
  • حساسیت سنسور: ISO-12800
  • فاصله کانونی: ۵۶mm

عکاس:آقای جواد طوسی

قصد داشتید چه چیزی را به تصویر بکشید؟

دنیای دیجیتال ما را به سوی تنهایی می کشاند و از زندگی واقعی دور می کند.

لطفا نظر خود را در قسمت نظرات، پایین همین صفحه، مطرح نمایید. شما چگونه چنین صحنه یا عکسی را به طور متفاوتی به تصویر می کشیدید؟ تشکر فراوان از همه عزیزانی که هفته گذشته در این بخش دیدگاهشان را مطرح نمودند.

سازنده ترین نظرات در سایت به شکل برجسته ای نمایش خواهند یافت. شما هم می توانید با کلیک روی این لینک عکس خود را برای بخش نقد ارسال نمایید.

مروری بر نقد عکس هفته گذشته

یکی از دیدگاه های برجسته هفته گذشته: مهدی رضایی: سلام.موارد فنی رعایت شده(سوژه در خطوط طلایی،شارپ بودن ،کادر بندی). خطوط افقی روی درب مغازه وخطوط عمودی روی لباس مرد تضاد خوبی به وجود آورده است،اما نگاه بی تفاوت مرد نسبت به رنگهابه هیچ وجه نظر عکاس محترم را به بیننده انتقال نمیدهد. عینک دودی فرد این فکر را به بیننده القاء میکند که فرد افق دید تیره ای از جمله رنگها دارد. با آرزوی موفقیت.

لنزک: نقد فوق یکی از نقد های برجسته مطرح شده در هفته گذشته می باشد. ما سعی می کنیم هر هفته یکی از نقد های سازنده خوانندگان عزیزمان را در این قسمت معرفی کنیم، اما قطعا قضاوت در مورد «برجسته ترین» نقد بر عهده شما است. از این رو توصیه می کنیم شما نیز تمامی این نقد ها را مطالعه بفرمایید. برای مطالعه تمامی نقد های مطرح شده در هفته گذشته، روی عکس فوق کلیک کرده و به پایین صفحه مراجعه نمایید.

نظرات شما

  1. javad_toosi

    ۱۳ فروردین ۱۳۹۶

    باسلام
    ضمن تشکر از نظر دوستان گرامی پاسخ های زیر صرفا جهت تبادل نظر و پیدا کردن نقطه نظرات مفید برای نقد است ، بشخصه معتقدم اگر نسبت به نقدی که من میکنم خالق اثر پاسخ بدهد در نقد بعدی که مینویسم چیزهای بیشتری یاد گرفتم و همچنین در عکاسی خودم و شاید خالق اثر و دیگران تاثیر گذار باشد و از اشتباهات به عنوان یه عکاس یا منتقد درس گرفته باشم
    ۱: نویز و ایزو بالا که چند دلیل اصلی داره ؛ اول :اشتباه خودم در بازی با ایزو ,دیافراگم ,سرعت شاتر است که شاید میتوانستم تا ۶۴۰۰ ان را کاهش دهم ٬ دوم : عکس به اندازه ۱۰ مگ بود و الان عکس در حدود یک مگ میباشد که تقریبا از کیفت اصلی چیزی نمونده و قسمتی مربوط به ادیت است که در بعد توضیح خواهم داد ولی در هر حال میتوانست عکس از ایزو کمتری برخوردار باشد
    ۲ : کم کردن سرعت شاتر ؛ همانطور که مستحضرید گرفتن عکس پتره با کمتر از سرعت ۱/۴۰ ریسک بالای تار شدن سوژه رو در بر داره (که همینطور هم شد حتی با استفاده از سه پایه ای که در اختیار بود ).
    ۳: باز کردن دیافراگم ؛ با توجه به لنز در دسترس(۱۸-۱۴۰) و فاصله کانونی مورد پیشنهاد عکاسان حرفه ای پتره (۵۵mm) انتخاب دیگری باقی نمی‌ماند و همچنین در پاسخ به الزامی نبودن عمق میدان باید گفت که باعث تعجب ام شد . فرق بسیاری برای تنظیم کادر پشت سر سوژه بین ۱۸mm و ۵۵mm است و تاربودن بیش از حد پشت سر سوژه (در اثر دیافراگم ۳ یا ۲ که لنزهای حرفه در اختیار قرار میدهند) عکس رو کاملا از هدف دور خواهد کرد .
    ۴: هنری و فنی : خیلی خوشحال شدم که عکس از دو منظر مورد نقد قرار گرفت چون فقط یک عکس با کیفیت و صحیح یه عکس خوب نیست .
    ۵: گوشی یا وسایل دیجیتال : همونطور که همه دوستان به خوبی اشاره کردن هیچ وسیله دیجیتال​ی نظر رو جلب نمیکنه و فقط اون نور و محتوای اون وسیله است که رو صورت و لباس سوژه دیده میشه و هدف هم همینه . وسیله نیست که زندگی رو از روال خارج کرده بلکه محتوای ان است و درواقع من این نقد رو فنی نمیدونم و هنری محسوب میکنم چون ظاهر امر اینکه نتونستم منظورم رو منتقل کنم
    ۶: نور لامپ یا فلاش ؛ هرچند در تلاش برای خرید یک فلاش اکسترنال با کیفیت هستم (هزینه اش هنوز مقرون به صرفه نیست برام) ولی استفاده از این چنین تجهیزاتی و یا نور محیط ی بیشتر ، باعث کم شدن اثر نور صفحه گوشی همراه بر سوژه میشد .
    ۷: ادیت؛ باید گفت عکس به میزان ۴۰در صد از سایز اصلی کراپ شده و سوژه فاصله بیشتری با دوربین داشت (بخاطر دست یابی به عمق دلخواه عکس ) و تقریبا کیفیت فدای عمق میدان شده و از طرفی بیشتر سوختگی هایی که دوستان اشاره فرمودند مربوط میشه به ادیت های بعد که تاکید بیشتر بر انها شده یا کلا اعمال شده (مثلا بالای سر سوژه بخاطر نو صفحه تلفن روشن شده بود و انها در ادیت بسیار تیره تر شدند یا همان دست سوژه و تلفن همراه که الان دیده نمیشود
    ۸: سادگی و حدودا مینیمال ؛ ممنون از این نظر چون هدف هم همین بوده است . تمرکز کامل بر سوژه
    ۹: لباس و کارگردانی صحنه ؛ حقیقت​ اینکه بر روی پل هوایی در حال عکاسی از خیابان بودم که دوستانم برای دیدن من به محل امدند و طبق معمول سر در گوشی های خود بودند که همین شد سوژه و هدف عکاسی ام از انها خواستم تا چند شات بگیرم و با من همکاری کنند . و صحنه خیلی کارگردانی نشده بود و برای همین در مورد پوشش دخالتی نداشتم
    ۱۰: مفهوم و هدف عکس ؛ به دو مورد باید اشاره کنم, اول اینکه ؛ زمانی که عکاس ها عکس خود را در معرض دید عموم میگذارند هدف عکسها و موضوع ان را کاملا مشخص می‌کنند و مثلا در نمایشگاه ها با عنوانی مشخص خودشان هم برای توضیحات بیشتر حضور دارند و توضیح راجب به یک عکس رو غیر حرفه ای نمیدانم هرچند معتقد ام عکس هرچه گویاتر بهتر
    دوم اینکه ؛واقعا بدنبال موضوع و خلق صحنه هایی نزدیک تر به هدف ام میگردم . واین نقد ها مرا به جلو رفتن و فکر بیشتر تشویق کرد و سپاس گذارم بخاطر اینها از شما دوستان و خواهشا اگر ایده و یا فکری به نظرتان میرسد درمورد انتخاب اسم برای موضوع و یا خلق صحنه ، از طریق سایت خوب لنزک یا صفحه اینستاگرامم که در پروفایلم درج شده با من در میان بگذارید .
    فقط یک نکته تو دلمه و با عرض شرمندگی نمیتونم نگم ? اونجا که فرمودید ایزو را تا ۴۰۰ میتوانستید کاهش دهید یه خورده دور از ذهن من است شاید , شاید تا ۶۴۰۰ پایین میومد ولی با سنسور کراپ فکر نمیکنم بدون فلاش و نور خوب بشه با ایزو ۴۰۰ عکس گرفت .
    در پایان ضمن تشکر مجدد از همه دوستان نقد ها عالی بود واقعا و بدون تعارف میگم استفاده کردم ?? حتما در عکس های بعدیم این نکات رو در نظر میگیرم و یاد اوری می‌کنم این پاسخ ها فقط جنبه مشارکت در نظرات رو داره .
    سالی پر از موفقیت و سلامتی و عکسهای عالی ? براتون ارزو میکنم

  2. کامران

    ۱۱ فروردین ۱۳۹۶

    سلام
    جناب طوسی بنده هم با صحبت آقای mahdi1356 موافق هستم.
    بعنوان یک عکس حرفه ای و هنری کیفیت پایین عکس کمی آزاردهنده است.
    ایده پشت عکس جالب است ولی برای اجرای آن باید کمی وقت و حوصله بیشتری به خرج داد.
    لذا پیشنهاد من به شما:
    ۱. فنی :
    حداقل از یک فلش اکسترنال یا دیگر لوازم نورپردازی قابل حمل برای پیاده کردن اینگونه ایده های اجتماعی و جذابتان (حتی در روز ) استفاده کنید. دراینصورت اشکالاتی که آن دوست عزیز هم فرموده بودند رفع خواهد شد:
    مثلا؛ نویز عکس کمتر خواهد شد، وسیله دیجیتالی و دست سوژه که با توجه به هدف شما کانون اصلی عکس باید باشد مشخص خواهد شد ، دستتان برای ادیت بازتر و تصویر و بخصوص بافت ها شارپ تر و واضح تر خواهند شد. (بنظرم می توانستید از چراغ قوه موبایل خود هم برای روشن کردن دست سوژه استفاده کنید.)

    ۲. هنری :
    سادگی و تا حدودی مینیمال بودن عکس جذاب است.
    تونل مانند بودن پس زمینه و پرسپکتیو و خطوط هدایت کننده ی پس زمینه که به سمت روشنایی در پشت سر سوژه میروند کاملا با هدفی که ذکر کردید همخوانی دارد.
    حتی میتوانست این را در ذهن من تداعی کند که افرادی در ان روشنایی هستند و سوژه به انها پشت کرده است.

    از جوان بودن و ظاهر و لباس سوژه و متن روی لباسش مفاهیم دیگری را هم میتوان برداشت کرد… (البته برای موضوع شما کمی معمول بنظر میرسد و بیننده با دیدن این شخص مفهوم اجتماعی مورد نظر شما را برداشت نمیکند)

    همانطور که خودتان هم فرمودید بیشتر نقد ها به عنوان و هدف عکس شما اشاره می کنند پس سعی کنید هنرتان را برای مخاطبانتان گویا تر کنید.
    همچنین بسیاری از هنرمندان حرفه ای از گفتن مفهوم اثرشان امتناع میکنند و انرا به عهده بیننده میگذارنند.

    در مورد نویز هم این نکته را باید گفت که در عکس هنری بهتر است اینکار با هدف و در مرحله ویرایش انجام شود نه از سر بی دقتی یا بالاجبار.
    این مسئله برای عکسهایی که هدف تنها برای تمرین یا یادگاری یا به اشتراک گذاشتن در شبکه های اجتماعی باشد بی اهمیت است ولی بعنوان یک عکاس باید جدی بگیرید.

    در پایان
    پاسخگو بودن و نقدپذیر بودن شما من را مشتاق به نظر دادن کرد و این بخش از شخصیت محترمتان برای من قابل ستایش است.
    امیدوارم اثار بیشتر و بهتری از شما ببینم
    همچنین سال نو مبارک

  3. tommygun

    ۱۰ فروردین ۱۳۹۶

    سلام
    کلا من عکسها رو من به دو قسمت هنری و تکنیکی تقسیم میکنم قسمت هنری این عکس خیلی زیبا به تصویر کشیده شده موضوعی که خیلیا شورش رو درآوردن پیر و جوون هم نداره , سوژه وسط تونل گیر کرده و از نور بزرگ و رهایی پشت سرش فاصله میگیره به خاطر یه نور کوچکی که دستش گرفته و غرق این موجود شده , بخش هنری کاملا زیبا خوب مهندسی شده
    ولی بخش تکنیکی
    قسمت اعظم این بخش برمیگرده به نویز و کیفیت که تو عکس کاملا مشهوده و ضربه بدی هم به قسمت هنری زده در واقع من اول که عکسو دیدم متوجه گوشی دست سوژه نشدم و نوری که به صورت شخص خورده نوریه که حالا با فلش یا منبع نور دیگری تابیده شده تا متوجه حضور شخص بشیم نه اینکه نور گوشی باشه و حتما باید منظور عکاس رو میخوندم تا متوجه موضوع بشم به نظرم خود عکس باید بیشتر حرفا رو بزنه نه کپشن یا نوشته همراه عکس
    اگر میگفتید با گوشی گرفتید هم باورم میشد چه بهتر بود یه تونلی انتخاب میشد که چراغ هایی داشت یا پنجره ای که یه مقدار از نور رو تامین کنه نه اینکه حساسیت رو تا این حد بالا ببرید
    ولی درکل ترکیب بندی خوبی داره موضوع خوبی داره زاویه دوربین خوب سوژه خوب ولی کیفیته خیلی بده عکس همه چیو تحت الشعاع قرار داده .
    موفق باشید

  4. Hossein.shakiba

    ۹ فروردین ۱۳۹۶

    با سلام و خسته نباشید خدمت عکاس محترم . کادر بندی خیلی خوب انجام شده به طوری که در اولین نگاه راهرو و دالانی که سوزه در آن قرار گرفته توجه را به سمت سوژه جلب میکند. اما ایراد اساسی شاید میزان نویز خیلی بالا باشه که احتمالا شاید عکاس دسترسی به سه پایه نداشته که متاسفانه در نتیجه پایانی عکس خیلی تاثیر داشته، اگر سوژه مقداری عقب تر و مستقیم به سمت دوربین بود می تونست حس تنهایی رو بهتر منتقل کنه . به طور کلی عکس از کادربندی و محتوای خیلی خوبی برخورداره که به اقای طوسی تبریک میگم.

    1. javad_toosi

      ۱۲ فروردین ۱۳۹۶

      با سلام ممنون از نظرتون سوژه اگر به سمت دوربین بود شاید بهتر میشد ولی دوست داشتم یه حس مکث و تامل داشته باشه البته این نظر من و ایده من هست و ممکنه اصلا همچین تاثیری نداشته باشه

  5. mahdi1356

    ۹ فروردین ۱۳۹۶

    عکاس محترم.جناب آقای جواد طوسی همانطور که قبلا” عرض کردم،عکس شما از این نظر که میتونه بیننده را وادار به مکث،تمرکز،وتفکر کند.عکس خوبی است.(همین اتفاقی که برای بنده افتاد)
    حتی اگر با یک نور پردازی کنترل شده موبایل را از قسمتهای سوخته خارج میکردید(نوردهی از زیر موبایل)به سه هدف زیر دست پیدا میکردید.
    ۱-بیننده کاملا” متوجه منظور شما از دنیای دیجیتال میشد.(در مورد موبایل که انسان را از جامعه جدا کرده من با شما کاملا” موافقم)
    ۲-سایه ایجاد شده روی لباس شخص شما رو به منظورتان نزدیک تر میکرد.
    ۳-میتونستید با این کار از ایزو پایین تری استفاده کنید.
    ضمن تشکر از اینکه وقت می ذارین تا دیگران از تجربییات شما استفاد کنن ممنونم.لطفا”عرایض بنده رابه عنوان نقد تخریبی تلقی نکنید.مهدی رضایی

    1. javad_toosi

      ۱۲ فروردین ۱۳۹۶

      با سلام
      خیلی خوشحالم از نظراتتون و اصلا نقد تخریبی برداشت نکردم صرفا پاسخ هایی که از بنده نوشته میشود فقط جنبه تبادل نظر و ارتقای عکاسی خودم و شاید کاربرانی باشد که به این بخش سر میزنند

  6. mahdi1356

    ۶ فروردین ۱۳۹۶

    با عرض سلام.از نظر فنی کیفیت عکس بسیار پایین است(نویز بالا)ونقاط سوخته در اطراف سوژه بسیار زیاد است.عکاس محترم میتوانست به سه روش ایزو عکس را پایین بیاورد.
    ۱-نزدیک تر شدن به سوژه وکمتر شدن فضاهای سوخته.
    ۲-کم کردن سرعت شاتر با توجه به ثابت بودن سوژه واستفاده از پایه.
    ۳-باز کردن دیافراگم باتوجه به عدم الزام عمق میدان در عکس (البته در صورت توانایی لنز.)
    در صورت رعایت موارد فوق عکاس محترم متوانست ایزو را تا ۴۰۰ کاهش دهد.
    نکته مثبت عکس این است که بیننده را وادار به مکث کرده و در اولین نگاه نظر بیننده به سوژه جلب میشود.
    اما از نظر مفهومی .هیچ وسیله دیجیتالی در عکس به چشم نمی خورد.(یا در قسمت سوخته عکس قرار گرفته)
    دنیایی دیجیتال وسیلهای ایست که میتوان به شکل مفیدوغیر مفید از آن استفاده نمود.وحتی اکثر اوقات باعث پیوند با جامعه میباشد.یکی از مصداقهای آن همین عکاسی دیجیتال میباشد.در پایان از عکاس محترم وتمام کسانی که در ارتقاء هنر این کشور در سایت لنزک تلاش میکنند سپاس گذارم.مهدی رضایی.

    1. javad_toosi

      ۷ فروردین ۱۳۹۶

      با سلام و تشکر بخاطر نظراتتون
      مطمعنا پاسخ های تکنیکی و فنی خوبی برای ایرادات مطرح شده دارم هرچند ممکنه بعضی از این ایرادات صحیح باشند
      در حال حاظر پاسخ را نمینویسم تا در نظر کاربران دخالت نداشته باشم و منتظر میمانم تا چند نقد دیگر رو هم ببینم
      فقط توضیحی راجب به موضوع بدم اینکه ، دوستان زیادی به موضوع عکسم ایراد گرفتند ولی من همچنان این موضوع را میپسندم تا یه عنوان بهتر پیدا کنم ، انچه مسلم است اینکه هر روزه شاهد این هستم که مردم سر در گوشی خود فرو برده و بی تفاوت از اطراف در حال زندگی!! کردن هستند ، این وسیله ارتباطی خوب یابد جزئی از زندگی شده ، من هم اسمش رو گذاشتم زندگی دیجیتال هرچند این امر به تلفن همراه ختم نمیشه ولی شروع کارم با این وسیله است امیدوارم بتونم عکسهای خوبی بگیرم
      باز هم از نظراتتون ممنونم و حتما از نظر فنی به انها پاسخ خواهم داد


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *