پشت صحنه‌ی عکاسی: توضیح استیو داوی در مورد ازبین رفتن سبک‌‌ به علت شباهت کارها

گاها زمانی که انتظارش را ندارید عکسی فوق العاده ثبت می‌کنید. استیو داوی (Steve Davey) راهی پیشنهاد می‌کند تا با آن به شیوه‌ای متمایز سوژه‌ی خود را تماشا کنید. در ادامه این مطلب لنزک آن را خواهید خواند.

عکس از استیو داوی: دوربین Nikon D3x، لنز ۲۴-۱۴میلیمتری بر ۲۲میلیمتر، سرعت شاتر ۱۲۵/۱ثانیه، محدوده‌ی دیافراگم f/8 و ایزوی ۴۰۰

شباهت در کارها گاها سبک را از بین می‌برد و یا اینکه آن را تبدیل به یک موضوع بی اهمیت می‌کند. وقتی که گمان می‌کنید عکس مورد نظرتان را گرفته‌اید دیگر انگیزه‌ای برای گرفتن عکس‌های بیشتر نخواهید داشت.

به جای اینکه تصور کنید به نتیجه‌ی مطلوبتان رسیده‌اید سعی کنید به دنبال چیز‌های متفاوت‌تری باشید. شیوه‌ای منحصر به فرد برای تماشا کردن سوژه پیدا کنید.

در سال‌های اخیر من شانس این را داشتم که چندباری برای عکاسی به مراکش بروم و یکی از شگفت انگیز‌ترین مکان‌هایی که از آن دیدن کردم میدان اصلی جمال الفنا می‌باشد. در این میدان شما آکروبات باز‌ها، رقصنده‌ها، نقالان، بُکس بازان و البته مهمتر از همه ماربازان را می‌بینید.

من شیفته‌ی دیوانگی حاکم بر این میدان هستم. هرج و مرجی که در این مکان وجود دارد و تلاشی که برای سرگرم کردن بومی‌ها به ویژه در هنگام غروب آفتاب انجام می‌گیرد غیرقابل وصف است.

من عکس‌های متعددی از ماربازان گرفتم ولی هیچ کدام باب میلم نبودند، برای همین در سفر اخیرم به مراکش سعی کردم تا از ایده‌ای متفاوت‌تر استفاده کنم و عکس را از زاویه دید مار بگیرم.

معمولا دندان نیش مارهایی که برای نمایش به کار می‌روند کشیده شده‌اند تا نتوانند زهر را به بدن کسی وارد نمایند ولی من آنقدر شجاع نیستم که چنین خطری کنم، بنابراین دوربین را بر گیره‌ای متصل به سه پایه در نزدیکی آنها سوارکردم تا بتوانم تصویر خوب و نزدیکی داشته باشم.

البته برای ثابت نگه داشتن دوربین در نیم متری آن بودم و این فاصله آنقدر نزدیک بود که اگر ماری قصد داشت نیشم بزند به راحتی می‌توانست! ولی خوشبختانه از این مهلکه جان سالم به در بردم!

من عکاسی را با دوربین Nikon D3x انجام دادم و از لنز Nikon 14.24 میلیمتری استفاده کردم تا بتوانم تا حد امکان به مار‌ها نزدیک شوم. دوربین با فاصله‌ی کمی از سطح زمین قرار داشت و برای اینکار از سرسوکت و توپ موجود بر سه پایه استفاده کردم.

این باعث می‌شد تنظیم موقعیت دوربین کمی دشوار شود و هر بار که عکسی می‌گرفتم نیم نگاهی به صفحه نمایش دوربین می‌انداختم و در صورت نیاز دوربین را دوباره تنظیم می‌کردم. من برای گرفتن عکس شاتر وایرلس استفاده می‌کردم که در هنگ کنگ از eBay خریده بودم.

راضی کردن مارباز برای گرفتن عکس‌ها کار چندان سختی نبود البته سر قیمت خیلی چانه زدند! آنها از اینکه جلوی دوربین نمایش خود را انجام دهند خیلی لذت می‌برند و از طرف دیگر برای دیدن عکاسی جمعیت بیشتری به محوطه می‌آید و آنها از این موقعیت نهایت استفاده را می‌برند.

متاسفانه مارباز‌ها همیشه در سایه نمایش خود را انجام می‌دهند بنابراین تضاد رنگی با پس زمینه خیلی زیاد است. من همیشه عکاسی را با فرمت RAW انجام می‌دهم و از این رو هم در سایه و هم در روشنایی جزئیات بسیاری ثبت میشود.

ظاهر کردن اطلاعات ثبت شده در تصویر کمی دشوار بود و من برای اینکار از ترکیب ابزار ریکاوری نور و مجموعه‌ای از فیلتر‌های دیجیتال در Adobe Lightroom استفاده کردم تا تراز بهتری از نور و سایه داشته باشم. عکس نهایی خیلی خاص شد و نمایی نامعمول و هولناک را از سوژه به تصویر کشیده‌ است.

استیو دوره‌هایی در PhotoLive 2014 لندن درباره‌ی نقل داستان در قالب تصویر و چگونگی عکسبرداری از فستیوال‌ها داشته است.

استیو نویسنده و عکاسی است که به همه جایی سفر می‌کند تا نمای منحصر به فردی از جهان را به مردم نشان دهد. استیو نویسنده‌ی Foot Frint Travel Photography است که در آن چگونگی عکسبرداری در سفر را آموزش داده است.

او همچنین تورهای عکاسی نیز برگزار کرده و شرکت کنندگان را به نواحی ای از جهان که بهترین نما را برای عکاسی دارند می‌برد.

م

منبع

برگرفته از: Digital camera world

نظرات شما

  1. Morteza1987

    ۱۲ شهریور ۱۳۹۳

    با سلام به عشقم لنزک

    واقعا خیلی مطالب مفیدی میزارید خیلی چیزا از لنزک یاد گرفتم


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *