کانن (Canon ) بهتر است یا نیکون (Nikon): چه دوربین DSLR ای باید بخرم؟

کانن – Canon و نیکون – Nikon دو تا از بزرگترین برند های حاضر در بازار دی اس ال آر – DSLR هستند، که این دو برند مدل های مختلفی در چند سال اخیر ارائه کرده اند. این که کدام مارک بهتر است سوالی است که به راحتی نمی توان به آن پاسخ داد، اما بعد از خواندن این مطلب می توانید بهتر دوربین مناسب خودتان را انتخاب کنید.

کلیه قیمت های ذکر شده در این مطلب لنزک از سایت TechRadar و در تاریخ (۲۰th Mar 2014) گرفته شده اند و صرفا جهت نشان دادن محدوده قیمت به شما عزیزان می باشند. حتما برای مشاهده قیمت های اصلی از فروشگاه های اینترنتی معتبر یا نمایندگی های مجاز شهر خود بهره گرفته و به این مبالغ اکتفا نکنید.

ما در این مطلب لنزک مدل های مختلفی از دوربین های DSLR برند های Canon و Nikon را بررسی کرده، و قابلیت ها و امکانات آن ها را بیان کرده ایم. که با استفاده از این مطلب، شما می توانید با توجه به بودجه ای که دارید بهترین دوربین DSLR نیکون و کانن را از بین سه شاخه «مدل های ارزان قیمت»، «مدل های میانه» و «مدل های گران قیمت» انتخاب کنید. که این شاخه ها شامل دوربین های زیر ۵۰۰£، دوربین های بین ۵۰۰£ تا ۱۰۰۰£ و دوربین های بالای ۱۰۰۰£ هستند.

و در نهایت به این سوال شما جواب خواهیم داد: کدام برند برای شما بهتر است، نیکون یا کانن؟

کانن در برابر نیکون: دوربین های DSLR ارزان قیمت

Canon 100D – £۴۸۹٫۹۹ / US$650

Nikon D3200 – £۳۵۹٫۹۹ / US$600

محدوده دوربین های ارزان قیمت به دلیل اینکه شکار اول عکاسان مبتدی است، و معمولاً اشخاص نسبت به برندی که اول آن را انتخاب می کنند پایبند می مانند، محدوده بسیار حیاتی ای برای برند های دوربین است.

برند Nikon در محدوده دوربین های ارزان قیمت بسیار خوب عمل کرده، و برای مدتی است که بیشترین فروش را در این محدوده در بین برند های دوربین در اختیار دارد. D3200 جدید ترین مدل در محدوده D3XXX نیست؛ جدید ترین مدل در این محدوده D3300 است، اما مدل D3300 با قیمت ۵۹۹٫۹۹£ خیلی گران قیمت تر است، به همین دلیل است که ما مدل D3200 را برای مقایسه در محدوده ارزان قیمت انتخاب کرده ایم.

با وجود این که D3200 مدل قدیمی تری است، اما سنسور این دوربین ۲۴٫۲ میلیون پیکسل دارد، که رزولوشن خیلی بالایی برای دوربین های محدوده ارزان قیمت به حساب می آید. ارزش رزولوشن بالا زمانی مشخص می شود که بخواهید قسمتی از عکس را ببرید (کراپ کنید)، و یا عکس را با اندازه بالا چاپ کنید، و اگر یک لنز داشته باشید و نخواهید برای خرید لنز تله هزینه کنید داشتن رزلوشن بالا در سنسور می تواند خیلی برای شما مفید باشد.

دوربین D3200 از پردازنده Expeed3 استفاده می کند تا بتواند نویز های کمتری ایجاد کند، می تواند به صورت Full HD فیلم برداری کند و برای فیلم برداری سرعت های متفاوتی دارد. اگر می توانید بیشتر برای خرید دوربین هزینه کنید می توانید Nikon D3300 را بگیرید که رزلوشن بالاتری دارد و از فیلتر Anti Aliasing بهره می برد.

این در حالی است که، دوربین Canon EOS 100D کوچکترین و سبک ترین دوربین DSLR است، دوربین های Panasonic G5 و G6 هم تقریباً همین اندازه را دارند، ولی این دوربین ها کامپکت Compact هستند. این دوربین Canon EOS 100D همان سنسور APS-C 18 مگا پیکسلی دوربین Canon 650D را دارد.

سنسور این دوربین CMOS AF II، که نسل دوم سنسور های Canon EOS M است. این سنسور در فوکوس اتوماتیک، ضبط ویدئو و Live View به دوربین کمک می کند.

هر دو این دوربین ها قابلیت هایی دارند که برای استفاده کنندگان آماتور مناسب است، و در کنار آن تمام قابلیت های حرفه ای را برای زمانی که بخواهید از یک عکاس آماتور به یک عکاس حرفه ای تبدیل شوید را خواهد داشت.

مدل D3200 حالتی با عنوان Guide Mode دارد، که برای زمانی است که در بیرون از خانه عکاسی می کنید و به کمک احتیاج دارید، این حالت به شما کمک می کند بدون استفاده از دفترچه راهنما و یا جستجوی اینترنتی بتوانید آن عکسی که می خواهید را بگیرید.

کیفیت عکس ها در هر دو دوربین بسیار بالاست، اما رنگ ها در Canon 100D کمی بهتر است. مدل ۱۰۰D همچنین فیلتر های متنوعی دارد که به شما نماهای مختلفی را نشان می دهد، چیزی که در D3200 وجود ندارد (ولی در D3300 می توانید از این فیلتر ها استفاده کنید).

مدل ۱۰۰D دارای ۹ نقطه برای فوکوس اتوماتیک است، این در حالی است که Nikon D3200 تعداد ۱۱ نقطه برای فوکوس اتوماتیک دارد. در نقطه میانی فوکوس اتوماتیک در هر دو مدل دوربین از حساسیت Cross Type استفاده شده که فوکوس قوی تری نسبت به سایر نقاط فوکوس دارد. هر دو دوربین قابلیت فیلم برداری با کیفیت Full HD دارند و می توان به آنها برای فیلم برداری میکروفون وصل کرد.

در مطلب بعدی سری «کانن Canon بهتر است یا نیکون Nikon» دوربین های کانن و نیکون با قیمت های متوسط را بررسی و معرفی خواهیم کرد.
م

منبع

برگرفته از : TechRadar

نظرات شما

  1. امیر

    ۳ آذر ۱۳۹۴

    احمد آقا بستگی داره چی از دوربینتون بخاین ۵d markIII کیفیت فیلمبرداریش فوق العادس هرچند نیکون دی ۸۱۰ هم عالیه ولی عمق رنگ توی کنون بیشتر و یه جورایی توی رنگ آمیزیش اغراق میکنه ولی برای عکس نیکون دی ۸۱۰ با یه لنز خوب نتیجه ی فوق العاده ای بهتون میده رنگهاش هم نسبت به کنون گرمتره وتن نارنجی داره و توی سایزهای بزرگ نتیجه ی خوبی داره دقت حسگر ش هم ۳۷ مگاپیکسل ولی کنونه ۲۳ مگاپیکسله البته کنون مارک ۳ هم توی این دوسال خوش درخشیده و عالیه توی شب هم با ایزوی بالاتری عکس میگیره عنی توی نور کم بهتر از نیکون جواب میده نیکون هم نویز عکس رو بیشتر میگیره بازم بسته به کارخودتون انتخاب کنین

  2. mona

    ۲۶ مهر ۱۳۹۴

    سلام بهترین مارک دوربین برای اتلیه چیه؟؟؟’لطفا زودتر کمکم کنید?

  3. ابتهاج

    ۲۹ شهریور ۱۳۹۴

    سلام
    من در انتخاب خرید دوربین مارک نیکون و کانن گیر کردم
    نمیدانم کدام بهتر است و برای من مفید تر
    لطفا راهنمایی بفرمایید

  4. سیاوش

    ۱۹ تیر ۱۳۹۴

    سلام من میخواستم یک دوربین حرفه اى خوب تا سقف یک و نیم میلیون تومن بخرم منتها اطلاعات زیادى درباره نوع دوربین ها ندارم فقط تو این مدت فهمیدم که nikon و canon تو دنیاى دوربین ها مثل سامسونگ و اپل تو دنیاى گوشى ها هستن میشه راهنماییم کنین مرسى

    1. سیاوش

      ۱۹ تیر ۱۳۹۴

      الان چیزى که مد نظر خودمه nikon d5200 هست و can eos 650d به نظر شما کدومو بگیرم تو یک رنج قیمتى هم هستن

  5. عــــ ـــطیهـــ

    ۶ خرداد ۱۳۹۴

    سلام ببخشید من یک دوربین خوب میخواستم بخرم الان بین دوربین d90 Nikon و canon 7d موندم
    اگه کمکم کنید ممنون میشم..
    لطفا زود تر جوابمو بدید مرسی

  6. dashti

    ۱۵ بهمن ۱۳۹۳

    سلام من دوربین d90 nikonداشتم از دستم افتاد شکست خیلی از راضی بودم الان نیاز به دوربین دارم هزینه زیادی ندارم من چه دوربینی بگیرم که اندازه d90واسم یه عکس با کیفیت و عالی تحویل بده ممنون میشم اگه جواب بدید

  7. رضا میرزایی

    ۱۲ دی ۱۳۹۳

    سلام من چهارساله درام با دوربین نیکن D5000 عکاسی میکنم با لنز سوپر ۱۸-۲۰۰و خیلی هم راضی هستم با اینکه هیچ گونه آموزش عکاسی ندیدم فقط بدیل اینکه حدود بیست سال هست با انواع دوربینها ساده و حرفه ای کار کردم تو کارم موفق بودم.عکاسان حرفه ای از نمونه کارهام خیلی راضی هستن.حالا تصمیم دارم با توجه باینکه بیشتر در طبیعت و حیات وحش کار میکنم و دوست دارم بتونم عکاسی کسترده تری در ضمینه شهری و پرتره نیز داشته باشم برخی دوربین D700 را معرفی کردن و برخی کنن ۵D-7D- 6D را پیشنهاد میکنن لطفا راهنمایی کنید کدام دوربین برای مدت بیشتر منا راضی نگه خواهد داشت .ضمن اینکه تصمیم دارم از لنزهای تله ۱۵۰-۶۰۰ زیگما استفاده کنم.کیفیت و فول بودن امکانات برام خیلی مهمه.آیا دوربین بهتر و جدید تری وجود دارد.سپاس از عزیزانی که راهنمای کنن

    1. محمد

      ۴ بهمن ۱۳۹۳

      اگه مشکل قیمت ندارید . شک نکنید کنون ۵D III بهترین انتخاب هستش

  8. امیر از مشهد

    ۱۱ دی ۱۳۹۳

    سلام.باور کنید به nikon d3300 بخرید خودتون رو راحت کنید.کاره یه دوربین ۴ میلیونی رو واستون میکنه.البته باید در عکس گرفتن حرفه ای باشید.

  9. شریعتی

    ۲ دی ۱۳۹۳

    با سلام
    قصد دارم برای دوربینم قطعات جانبی بگیرم اما بین فلشر و لنز دوربین موندم کدوم انتخاب کنم و نمی دونم چه نوع لنزی مناسبه
    مدل دوربینD500 لطفا راهنمایی کنید

  10. م

    ۱۲ آذر ۱۳۹۳

    سلام، بین بدنه های ۶۰ دی؛ ۷۰۰ دی و ۶۵۰ دی گیر کرده ام! کدام با توجه به قیمت مناسب، خروجی عکس بهتری دارد و پردازنده بهتر؟ چاپ با کیفیت عکس برایم مهم است.

  11. جلال

    ۲۶ آبان ۱۳۹۳

    سلام
    میخواستم یه دوربین با قیمت دو میلیون بخرم.
    بین دو گزینه d3200 با لنز ۱۸-۱۰۵ , d5200 با لنز ۱۸-۵۵ کدوم بهتره؟

  12. جلال

    ۲۶ آبان ۱۳۹۳

    من می خوام نیکون بخرم و ۲ میلیون هزینه کنم.
    به نظرتون d3200 با یه لنز ۱۸-۱۰۵ بگیرم بهتره یا d5200؟
    ممنون می شم کمکم کنید

    1. salva

      ۱۲ آذر ۱۳۹۳

      دوربین منم nikon D5200 ولی لنز ۱۸-۵۵ به درد نمیخوره بهتره یکم خرج کنین لنزشو ۱۸-۱۰۵ بگیرین!

  13. محمد

    ۳۰ شهریور ۱۳۹۳

    سلام. من حدود یک ماهه که که یک دی۷۱۰۰ خریدم . قبلا ۵۵۰ کنون با لنز ۲۸-۱۳۵ داشتم . خدایی دوربین خیلی خوبیه و یه کم تو دست من که با بدنه کنون آشنا هست کا ر سخته . یک سری دگمه ها دم دستم نیست و البته کم کم دارم عادت میکنم . الان از لنز ۱۸-۱۰۵ استفاده میکنم و عکسهای شارپی داره . نویز عکسهت خیلی کمه . تو مقایسه هایی که داشتم . نسبت به کنون خروجی های بهتری داره داره . در مقایسه با ۷۰ یا ۷ دی کنون بهتره و قیمتش هم از کنون مناسب تره . ولی خدایی کنون خوش دست تره . ولی کیفیت عکس و به خاطر اینکه ابعاد سنسور نیکون بزرگتره . خروجی های خیلی خوبی داره . البته توی مود اتوماتیک خوب عمل نمیکنه و من بیشتر از تنظیمات دستی استاده میکنم و در کل بخرید که ضرر نداره

  14. Armen

    ۲۱ شهریور ۱۳۹۳

    با تشکر از شما در مورد مطالب واقعا مفید .لطفا در صورت امکان در مورد دوربین Nikon D300s نیز مطلب بگنجانید.

    با تشکر.

  15. احمد

    ۹ شهریور ۱۳۹۳

    سلام و خسته نباشید

    آیا جدیدترین دوربین های حرفه ای برندهای کانن و نیکون همینها هستند که نام بردم؟
    nikon d810 و canon eos 5d mark lll
    میخواستم برای خرید یکی از این دوربین ها راهنماییم کنید. این مدل دوربین canon اگر اشتباه نکنم مال سال ۲۰۱۲ بوده که نسبت به مدل nikon که نام بردم و جدید و مال سال ۲۰۱۴ هست آیا این دو دوربین از لحاظ امکانات و کارایی با هم قابل قیاس هستند؟؟ وقتی کانن چند سالی هست دوربین جدید در این سطح نداده
    بر فرض اگر مدل canon eos 5d mark lll رو انتخاب کنم یعنی یه دوربین قدیمی تز و با امکانات پایین تر از مدلnikon d810 هست یا خیر؟
    ممنون میشم اگر راهنماییم بفرمایید چون قصد دارم دوربین حرفه ای خریداری کنم اما اطلاعات کاملی در این زمینه ندارم و علاقه به یادگیری دارم
    با تشکر

  16. ehsan hamidizadeh

    ۲۲ تیر ۱۳۹۳

    سلام به نظر من۶۰۰D کانن یا ۶۰D خیلی بهتر باشه برای آتلیه.البته مهمترین چیز همون لنز دوربنه.
    در جواب سوال دوست عزیزم
    این سایت فوق الهاده و محشره

  17. گرافیک

    ۹ تیر ۱۳۹۳

    واقعا خوب بود مرسی

  18. رضا

    ۱۴ خرداد ۱۳۹۳

    عالی بود . اگ میشه ی مقایسه بین ۷۰d و d7100 بذارین

  19. بیامرزی

    ۱۴ خرداد ۱۳۹۳

    خیلی عالی بود مرسی

  20. محمد

    ۱۳ خرداد ۱۳۹۳

    با تشکر از سایت خوبتون من میخوام یه دوربین برای اتلیه تهیه کنم که خیلی قیمت بالا نداشته باشد لطفا اگه میشه راهنمایی کنید

    1. یحیی

      ۱۷ خرداد ۱۳۹۳

      سلام میتونی نیکون D90 یا D7100 رو بخری . بسگی به بودجت داره


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *