گرفتن عکس های Headshot مدرنِ حرفه ای

عکاسی headshot (اصطلاح headshot به عکس های پرتره ای که فقط از چهره تهیه می شود اطلاق می گردد) کاری دشوار است و به همین دلیل افراد مشهور، سیاست مداران، بازیگران و تجار صد ها دلار (حتی هزاران دلار) برای عکسی عالی از چهره شان می پردازند. حتما متوجه شده اید که اغلب عکس های headshot از نور پردازی مشابهی بهره می برند، پس چه چیزی Martin Schoeller و Peter Hurley را در این کار خبره و مشهور کرده است؟ (اگر با این دو آشنایی ندارید، کافی است نام هر یک را در گوگل جستجو کنید.) این مساله ایست که امروز با هم بررسی خواهیم کرد.

من معتقدم تفاوت یک headshot خوب و یک headshot عالی در ارتباط است. شما می توانید توازنی از نور های ساده ایجاد کنید و تمام روز عکاسی کنید، اما چیزی که برای ثبت شخصیت یک فرد درون یک عکس لازم دارید از یک نورپردازی خوب و عمق میدان کم، اندکی فراتر است. پس چگونه این کار را انجام دهیم؟

بهترین روشی که من به مردم توصیه می کنم این است که شخصی دوست داشتنی شوند. قطعا شما در یک مهمانی با این دسته افراد مواجه شده اید، یا در یک سوپر مارکت به آنها برخورد کرده اید یا یکی از آنها را به عنوان منشی خود دارید. همان دسته افرادی که شما ناخودآگاه با چند کلمه حرف یا حتی بدون زدن هیچ حرفی با آنها احساس راحتی می کنید. کلید یک عکاسی headshot موفق نیز یافتن راهی است که مشتری های شما در مواجهه با شما احساس راحتی کنند.

می توانم به قطع بگویم هیچ کس، در یک متری دوربینی که به سمت چهره اش نشانه رفته نمی تواند کاملا آرام و راحت باشد. من این شانس را داشته ام که از تعدادی بازیگر موفق عکاسی کنم، با این حال همه آنها نیاز به یک زمان آماده سازی داشته اند تا به دوربین عادت کنند.

وقتی عکاسی headshot انجام می دهید، درواقع کارت ویزیت مشتری هایتان را می سازید. تک عکسی که آنها برای گرفتن کار استفاده می کنند. آنها این عکس را برای سال ها استفاده خواهند کرد.

ایجاد نور ثابت و ملایم

من برای این نوع عکاسی ترجیح می دهم از نورپردازی پیوسته به جای فلاش استفاده کنم. به این خاطر که برخی اوقات شلیک فلاش سبب ایجاد واکنش در مشتری هایم می شود. خصوصا در عکاسی headshot ترجیح می دهم به جای LED از نور فلئورسنت یا جایگزین هایش به خاطر نور ملایم، رنگ ثابت و گرمازا نبودن آن استفاده کنم.

اینکه من از نورپردازی فلئورسنت استفاده می کنم به این معنی نیست که برای خرید سیستم های نورپردازی گران قیمت Kino Flo بانک زده ام. در واقع نوری که من استفاده می کنم با دو ساعت کار و حدود ۱۲۰ دلار می تواند ساخته شود.

مهم است که دمای رنگ مناسبی انتخاب کنید و توان مصرفی وارد به لامپ ها را زیاد از حد نکنید. عدم رعایت این نکته سبب سو سو زدن لامپ شده و استفاده از آن در سرعت های شاتر بالا را غیر ممکن می کند.

ویژگی فوق العاده ی دیگر نور ثابت، محو شدگی یا افت سریع نور در کناره های منطقه نوردهی می باشد. اگرچه منبع نور من بسیار روشن به نظر می رسد، افت نور آن بسیار سریع است و به من امکان می دهد با دیافراگمی در حدود f/2.0 با لنز ۸۵ میلی متر خود عکاسی کنم. در نتیجه عمق میدانی اندک در عکس به وجود می آید و توجه مخاطب را به چشمان سوژه معطوف می کند.

من دو منبع نوری با چهار لامپ در دو طرف سوژه ام در فاصله ی ۳۰ تا ۴۰ سانتی متری از آن قرار می دهم. به جز این نکته که پس زمینه را هم با یک فلاش روشن می کنم راز دیگری در عکاسی من وجود ندارد. به این دلیل با منبع های نور نزدیک به سوژه عکاسی می کنم که حداکثر درخشش و بازتاب نور درون چشم ها را بگیرم. برجسته و گیرا شدن چشم ها نقطه ای جذاب در عکس ایجاد می کند.

انتقال صریح شخصیت

Peter Hurley عموما در DVD هنر Headshot خودش می گفت: «احساس با حرکت سه چیز در چهره بیان می شود: چشم ها، ابرو ها، و دهان». با استفاده از این سه، می توانید رنج وسیعی از حالات را در عکس هایتان نشان دهید. پس به خاطر داشته باشید آن حرکات و تغیرات ظریف چهره تان، تاثیرات شگرفی در حالت عکس می گذارد.

چیزی به سادگی چپ چپ نگاه کردن یا ایجاد کشش بین ابرو ها می تواند به کلی شخصیت عکس را تغییر دهد. به عنوان تمرین، جلوی آینه با چهره تان کار کنید و تغییراتی که در آن از یک حالت به حالت دیگر ایجاد می شود را مشاهده کنید.

گاهی مخاطبی دارید که قادر نیست احساساتش را در غالب یک کلمه مانند «حسود» یا «خوشحال» بیان کند. مخاطبانی از این دست کم نیستند و من بهترین راه ورود به کارکتر آنها را کمک به ساخت کارکتری برای آنها یافته ام. ایفای نقش و خلق نقش برای آنها اغلب به درک و ابراز احساساتشان کمک می کند.

به جای اینکه تنها از او بخواهید خوشحال باشد، می توانید روز یک ازدواج را برایش تصویر کنید و او را به ازدواج مرد یا زن رویاهایش در بیاورید. این کار اغلب به مخاطبتان کمک می کند کارکتر خود را پیدا کند و باعث می شود احساسی واقعی در جلوی دوربین داشته باشد.

من اغلب شخصیت مخاطبانم را حین معاشقه کردن ثبت می کنم. خب همین جا کمی صبر کنید تا منظورم از معاشقه را توضیح دهم. منظرو من از معاشقه کردن، رفتاری است مثل اینکه مجذوب کسی هستید یا میخواهید کسی را جذب خودتان کنید، اما به صورت نمایشی نه به صورت جدی.

این نکته بسیار مهمی است که این کار به صورت نمایشی است نه با قصدی جدی. من طبق همین معنی که بیان کردم، با همه ی مخاطبانم معاشقه می کنم، چه دختر زیبای ۲۵ ساله ای باشد و چه مردی ۶۰ ساله. قصد من هرگز چیزی بیشتر از گرفتن عکس های عالی نیست.

برای انجام موثر این کار، باید کمی درک پایه ای درباره آن داشته باشید. بدیهی است که اگر حس کردید مخاطبتان راحت نیست، وقت تجدید نظر در تاکتیک تان است. ذات معاشقه من، ایجاد حس راحتی در مخاطبان در مقابل دوربین است تا بتوانیم عکس های مورد انتظار را بگیریم. پس اگر فشار و تنشی به وجود بیاید، حتما باید رفع گردد چرا که عکس به شدت تحت تاثیر قرار می گیرد.

صداقت در روتوش

من در headshot های بازیگران فوق العاده کم روتوش انجام می دهم. در واقع به جز کمی اصلاح نور، تنها کار دیگری که انجام می دهم، کمی تاریک و روشن کردن اجزاء با استفاده از ابزار های burn و dodge برای بیرون کشیدن و برجسته کردن چهره است.

همان طور که در مثال بالا می بینید، روتوش تنها با اضافه کردن کمی عمق و کنتراست به تصویر انجام شده است و اجزاء و ویژگی های صورت اصلا تغییر داده نشده است. یک headshot باید شبیه سوژه تان باشد، سوژه شما در بهترین روزهایش. به همین علت، روتوش باید بسیار اندک و سبک باشد. لنزی که من استفاده می کنم کمترین اعوجاج را دارد. نورپردازی هم ثابت و نسبتا مسطح است. این نکات عکس را عکسی صادق می کند.

مهندس اجتماع باشید

رقابت در این نوع عکاسی همیشه بر سر تجهیزات و تکنیک و نور پردازی نیست بلکه بیشتر بر سر ارتباط با مشتری است. عکاس headshot بودن یعنی باید یک مهندس اجتماع باشید و بتوانید رنج وسیعی از حالات را از سوژه بیرون بکشید و ثبت کنید تا با عکستان به حرفه ی او کمکی کرده باشید.

امیدوارم این آموزش بینشی به شما داده باشد و به ارتقا عکاسی headshot تان کمک کند تا آنرا یک مرحله به پیش ببرید. اگر نظری در این باره داشتید، همینجا برایمان کامنت بگذارید.

م

منبع

برگرفته از : Tutsplus

نظرات شما

  1. شهین

    ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۳

    و باز هم سلام
    من از خواندن هر مطلبی در این سایت با تمام وجودم لذت میبرم و دلم میخواد بارها و بارها آن را بخونم تا ملکه ذهنم بشه. ایا میتوانم مطالب شما را کپی کنم؟ یا در سایتم استفاده کنم تا بازدیدکنندگان از سایتم از آن استفاده کنند؟البته میتوانم سایت شما را هم لینک کنم تا مستقیما بازدید کنندگان به سایت شما وارد بشوند؟
    اگر لطف کنید پاسختان را در ایمیلم بفرستید ممنون میشم.
    چون در هر صفحه یک پیغام گذاشتم ولی یادم نیست کجا بوده که بتوانم جواب شما را هم ببینم.
    ایمیل من skhodakhani@yahoo.com
    با تشکر از زحمات شما

  2. محمدرضا

    ۲۶ فروردین ۱۳۹۳

    مطلب کامل و مفیدی بود و به نکات ریز و مهمی اشاره شده بود …ممنون

  3. saeid gorgin

    ۲۶ فروردین ۱۳۹۳

    سلام سال نو مبارک باسایت شمادر سال ۹۲ اشنا شدم مطالب خیلی عالی خوب ومفیداست ممنون

    1. زند

      ۲۶ فروردین ۱۳۹۳

      دوست عزیز سلام

      تشکر از اینکه در سایت خودتان نظر می دهید، موفق باشید.

  4. رحیم

    ۲۵ فروردین ۱۳۹۳

    سلام با سایتتون از طریق برناه به روز تلویزیون آشنا شدم .دستتون درد نکنه مطالب کاربردی و بسیار مفیده موفق باشید.

    1. زند

      ۲۵ فروردین ۱۳۹۳

      سلام خدمت شما

      تشکر از اینکه این نظر را دادید، نمی دانستیم لنزک را در این برنامه معرفی کرده اند. تشکر از شما، موفق باشید.

  5. ramin

    ۲۴ فروردین ۱۳۹۳

    سلام سایتتون فوق العاده است من تمام صفحه های سایت رو نگاه کردم
    و یک سوال داشتم
    من به عکاسی علاقه دارم
    و گوشی نوکیا لومیا ۱۰۲۰ با ۴۱ مگاپیکسل رو خریدم و چند روز دیگه به دستم میرسه
    به نظرتون قابل قیاس هست با دوربین های دیجیتال یا دی اس ال ار ؟
    کلا به نظرتون دوربینش تا چه حدیه ؟
    با تشکر از سایت خوبتون

    1. زند

      ۲۴ فروردین ۱۳۹۳

      سلام خدمت شما

      حقیقتا همه چیز در عکاسی دوربین DSLR نیست، قوانین و نکات ریزی وجود دارند که با مبایل هم قابل پیاده سازی هستند، ما سعی می کنیم مطالب آموزش عکاسی با موبایل را بیشتر منتشر کنیم، اما خواندن سایر مطالب را نیز به شما توصیه می کنیم. شاید نتوان تمام امکاناتی که یک DSLR به ما می دهد را در یک گوشی موبایل یافت اما جاهایی هستند که حمل دوربین DSLR دشوار بوده و استفاده از دوربین کامپکتی سبک یا دوربین مبایل حتی راحت تر است. توصیه ما به شما: با هر چه که دم دست یافتید عکس بگیرید. موفق باشید

  6. امیر

    ۲۴ فروردین ۱۳۹۳

    سلام
    نکته های کاربردی خوبی رو توی مقالتون آوردید ولی فکر میکنم تموم چیزها رو نگفتید. مثلا در صورتی که حداکثر گشادگی دیافراگم ۳٫۸ بود فاصله سوژه رو از فون چقدر بگیریم که محو شدن لازم رو بهمون بده و چیزهایی از این دست.
    در هر حال مطالب مفیدی بود.

    1. زند

      ۲۴ فروردین ۱۳۹۳

      سلام خدمت شما

      تشکر از نظرتان، لطفا مطلب قانون مربع معکوس را در سایت مطالعه بفرمایید که در این زمینه اطلاعات بیشتری به شما خواهد داد. موفق باشید.

  7. بیامرزی

    ۲۳ فروردین ۱۳۹۳

    خیلی ممنون به خاطر توضیحات بسیار عالیتون
    ببخشید یه مشکل اساسی که من دارم اینه که دوربینم کامپکته و تا اونجا که میدونم تنها ابزاری که برای برای شارپ کردن تصویر (منظور اینه که عمق میدان رو کاهش بدم) می تونم استفاده کنم زوم اپتیکاله. تازه اون وقتی خیلی زوم می کنم رنگها دیگه واقعی نیستن نمیدنم چطور باید توصیفش کنم ولی دیگه عکس خوش رنگ نیست اگه پیشنهادی در این باره دارین که کارم بهتر بشه لطفا بگید
    یه سوال دیگه هم دارم. برای اینکه عکسای منظره ای که می گیرم جزئیات ابر ها خوب معلوم باشه یا عکس از ویترین تا اونجا که من بلدم باید فیلتر پلازیره استفاده کرد. خواستم بدونم میشه از عینک های پلاروید بجای این فیلتر استفاده کرد یا نه؟

    1. زند

      ۲۴ فروردین ۱۳۹۳

      سلام خدمت شما

      اینکه دوربینتان کامکت هست ایرادی ندارد، همینطور که در نورپردازی این مطلب مشاهده می کنید از فلاش استفاده نشده و یک نورپردازی پیوسته به کار گرفته شده که شما هم می توانید از آن بهره جویید. در این مطلب هدف رسیدن به عمق میدانی کم بوده (باز گذاشتن دریچه دیافراگم با ضریب افی کوچک که به شما عمق میدانی کم می دهد) تا سوژه در فوکوس قرار گرفته و پس زمینه عکس خارج از فوکوس، در نتیجه حواس بیننده به سوژه جلب خواهد شد. برای این کار شما روی سوژه خود فوکوس می کنید (که با دوربین شما هم این امکان وجود دارد)، فقط احتمال دارد که دوربین شما ضریب افی به کوچکی f/2 در اختیارتان قرار ندهد و پس زمینه خیلی مات نگردد که می توانید با فوتوشاپ این کار را انجام دهید. موفق باشید


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *