آموزش عکاسی از گل ها – ۱۰ راز برای عکاسی بهتر از گل ها

عکاسی از گل ها احتمالا کشف شده ترین بخش عکاسی آماتور است، اما بسیاری از افراد از نتایجی که می گیرند راضی نیستند. قبلا در لنزک به نکات مقدماتی عکاسی از گل ها پرداخته ایم. امروز به شما نشان خواهیم داد چگونه بهترین نتایج را بگیرید.

این مطلب اطلاعاتی اولیه برای عکاسی از گل ها را به شما خواهد داد، عکس هایی که دوستانتان را شگفت زده خواهند کرد. فرض می کنیم شما نحوه کار کاردن با دوربین را می دانید و مقدمات نوردهی را فراگرفته اید. اگر عکاسی را به تازگی آغاز کرده اید، به بخش «مقدمات عکاسی» لنزک مراجعه کرده و مطالب را از صفحه اول مرور نمایید. اگر این مراحل ساده را به کار گیرید، عکاسی از گل های شما قطعا بهتر خواهد شد. بیایید شروع کنیم!

همه ما می دانیم که نوردهی باید درست انجام شود و روز هایی که وزش باد زیاد است برای عکاسی گل ها مناسب نمی باشند، مگر اینکه دنبال حصول افکت خاصی باشید.

عکاسی هنگامی که لایه نازکی از ابر ها در آسمان وجود دارد، نور خورشید را نرم تر خواهد کرد (مثل یک سافت باکس طبیعی)، در غیر این صورت گاهی نیاز است تا از فیلتر های عکاسی چون کاهنده نور (ND) استفاده نمایید.

نکته های اولیه ای وجود دارند که باید رعایت کنید. برخی افراد نیز پیشنهاد می کنند که برای عکاسی از گل ها به سه پایه نیاز دارید. من ترجیح می دهم بگویم گاهی به سه پایه نیاز دارید، اما نه همیشه. بیشتر عکس های من از گل ها مثال های خوبی هستند که می شود از سه پایه استفاده نکرد. به خاطر داشته باشید که همیشه مجبور به پیروی از قوانین نیستید. عکاسی فعالیتی همراه با خلاقیت است.

حال بیایید نگاهی به نکته های عکاسی از گل ها بیاندازیم.

۱

دوربین های کامپکت هم مناسب هستند

اولین چیزی که افراد بعد از دیدن عکس های من از گل ها می گویند این است که دوربین DSLR من باعث ایجاد چنین عکس هایی شده است. این درست نیست. شما برای گرفتن عکس های زیبا از گل ها به دوربین های بزرگ احتیاج ندارید.

من عکس های زیادی از گل ها گرفته ام، آن هم با دوربین های مختلف. از دوربین های با سنسور فول فریم DSLR تا دوربین های کامپکت. اجازه دهید اینگونه بیانش کنم: من DSLR ها را ترجیح می دهم، اما این ابزار عکاسی نیست که مهم است. این عکاس است.

دوربین های کامپکت برای عکاسی از گل ها خوب عمل می کنند، و برخی از آن ها فوکوس نزدیکی می کنند، شما می توانید به خوبی عکاس های DSLR عمل کنید که پول زیادی برای لنز های ماکرو خرج می کنند تا به افکت مشابهی برسند.

من همیشه یک دوربین کامپکت کوچک در جیبم دارم. برخی از کامپکت های مدرن می توانند، با اختلاف چند اینج، مانند لنز فوکوس کنند. بعضی روز ها یک Micro 4/3 با خودم می برم، اما هیچ وقت من را از گرفتن عکس هایی که می خواستم باز نداشته است. شما باید به وسایلی که دارید عادت کنید، چراکه همیشه بهترین دوربین شما آنی است که هنگام وقوع لحظه مناسب به همراه دارید.

عکس بالا، از یک خشخاش کالیفرنیایی با یک دوربین کامپکت ارزان قیمت گرفته شده است. من فقط ماشین را نزدیک پارک کردم و رفتم تا از آن عکس بگیرم، رانندگان دیگر وقتی من را دیدند که روی زمین دراز کشیده ام، تعجب کرده بودند. من این کار را کردم، چراکه می خواستم عکسی بگیریم که با عکس های بقیه مردم فرق داشته باشد.

۲

روی زانو هایتان بنشینید

یکی از مهمترین چیزی هایی که باید به خاطر داشته باشید این است که نگاه خود را تغییر دهید. از آنجایی که من مرتبا به باغ های عمومی و پارک ها سر می زنم، عکاس های آماتور زیادی را می بینم که از گل ها عکس می گیرند: به آن نزدیک می شوند، از بالا نگاه می کنند و عکس می گیرند سپس سراغ سوژه بعدی می روند. کار اشتباهی است!

اینکه روی زانوهایتان بنشینید یک پرسپکتیو متفاوت از دنیا را نشان خواهید داد، و دریچه جدیدی که در عکاسی شما از گل ها باز خواهد شد.

برای اینکه واقعا از گل ها عکاسی کنید، نمی شود همینطوری سرسری عکسی بگیرید و رد شوید. سعی کنید در سطح گل ها بنشینید و واقعا به آن ها نگاه کنید. وقتی می نشینید و نگاهشان می کنید، چیز های بیشتری نسبت به یک عکاسی معمولی کشف می کنید. دیدن واقعی را آغاز می کنید.

۳

بنشینید، اندیشه کنید و ببینید

عکاسی از گل ها بهانه خوبی برای مدیتیشن است. بنشینید، سعی کنید مکانی دور از مردم بیابید (اگر امکان داشت) و ریلکس کنید. سریع دوربین خود را بر ندارید و عکاسی کنید. وقت بگذارید تا رایحه شان را حس کنید، ساختارشان را بررسی کنید، رنگ ها و شکل ها.

به اطرافتان نگاهی بیاندازید و بدون جا به جا شدن موقعیت های عکاسی ممکن را پیدا کنید. این برای من جواب می دهد. کادربندی های ممکن را تصور کنید و اینکه در نهایت این ها در کنار هم چه خواهند شد.

۴

با لنز های خود بازی کنید

با لنزی که می خواهید از آن استفاده کنید بازی کنید. آن را بررسی کنید تا بفهمید چگونه نتایج مختلفی را حاصل نمایید. برنامه های تمام اتوماتیک را فراموش کنید و آن هایی را انتخاب کنید که به شما اجازه کنترل دریجه دیافراگم (aperture) را می دهند. این برای عکاسی از گل ها ضروری است.

ببینید چقدر می توانید به گل نزدیک شوید. هر لنز یک فاصله فوکوس مینیمم یا کمینه دارد.

دوربین های کامپکت در این قضیه خیلی خوب هستند چراکه به شما اجازه می دهند تا خیلی نزدیک شوید، آنقدر نزدیک که گاهی فقط از یک قسمت گل عکس می گیرید. این کار را انجام دهید، گاهی کم بیشتر است. نیاز نیست برای انتقال حس خود به بیننده تمام گل را در کادر داشته باشید.

۵

بهترین لنز من برای عکاسی از گل ها

مردم بیشتر اوقات لنز ماکرو را برای عکاسی از گل ها پیشنهاد می دهند، اما همیشه هم اینطور نیست. در حقیقت، لنز مورد علاقه من برای عکاسی از گل ها یک لنز ۱۰۰ تا ۴۰۰ میلیمتر است. من دوست دارم بتوانم زوم کنم و گل را از محیط اطرافش و پس زمینه جدا کنم.

این عکس از پسر بزرگ تر من Miguel Antunes است.

من بیشتر اوقات از سه پایه استفاده نمی کنم، پس به سرعت شاتر سریع تری نیاز دارم که به معنی داشتن دریچه دیافراگم بازتر(ضریب F کوچکتر) است. همچنین سعی می کنم ایزو – ISO را پایین نگه دارم (۱۰۰ تا ۴۰۰(. در اصل من به ندرت تمام گل را در فوکوس می گذارم.

من همیشه سعی بر این دارم تا از زاویه ای عکس بگیرم که از بهترین زاویه گل فوکوس خوبی به من بدهد و این تمام چیزی است که به آن اهمیت می دهم.

۶

سوژه خود را تنها (ایزوله) کنید

عکس هایی مثل خشخاش سفید زیر زمانی خوب می شوند که بتوانید پس زمینه را از فوکوس خارج یا مات کنید. فاصله شما از سوژه مهم است، همچنین اندازه دریچه دیافراگم و لنزی که از آن استفاده می کنید. لنز های بلند تر برای اینکار مناسب ترند. نزدیک شدن به گل هم به شما کمک می کند.

اندازه دریچه دیافراگم در عکاسی از گل ها بسیار مهم است. همیشه دریچه دیافراگمی را که استفاده می کنید چک کرده و اگر دوربینتان امکان مشاهده عمق میدان (depth of field) را داشت از آن استفاده کنید. در چنین مواقعی است که من عاشق افکتی هستم که لنز زوم ۱۰۰-۴۰۰ میلیمتری به من می دهد. تا وقتی که سوژه ام مقابل پس زمینه ای قرار دارد که قابل بیرون انداختن از فوکوس است، می توان نتایجی مانند این یکی را گرفت.

بنا بر تجربه من، گاهی امکان متعادل نگه داشتن همه چیز وجود ندارد، در این مواقع به دنبال گل دیگری می گردم که شرایط عکس مورد نظرم را داشته باشد.

۷

از پس زمینه هایی با رنگ متضاد استفاده کنید

استفاده از پس زمینه ای که رنگ متفاوتی از سوژه اصلی دارد به اینکه چه چیز در عکس مهم است کمک می کند.

زانو زدن و حتی دراز کشیدن روی زمین به پیدا کردن رابطه های بین سوژه اصلی و محیط اطرافش کمک خواهد کرد که در غیر این صورت درک آن ها ممکن نیست.

۸

کامل عکس بگیرید

من همیشه به شاگردانم در کارگاه های عکاسی می گویم که هنگام عکاسی از گل ها (حتی سوژه های دیگر) راه «پوست کردن پیاز» را دنبال کنند. من به ندرت به گرفتن عکس تکی از یک گل یا گرفتن چند عکس از یک زاویه اکتفا می کنم.

می توانید عکاسی را از گل مورد نظرتان شروع کنید، اما بعد برگردید و از نما های عمومی تر عکس گرفته، جا به جا شده و جزئیات بیشتری را ثبت کنید. بنا بر تجربه خود من، به این پی برده ام که وقتی زمان بیشتری را با سوژه سپری کنید، چیز های بیشتری در موردش کشف می کنید.

«پوست کردن پیاز» به این معنی است که آن را لایه به لایه جدا کنید که برای عکاسی از سوژه ای که فکر می کنید پتانسیلش را دارد، اما نمی توانید عکس خوبی از آن بگیرید، راه حل خوبی به حساب می آید.

به آرامی حرکت کردن از عکس های عمومی تا جزئی کمک می کند تا به لحظه ای برسید که همه چیز سر جای خود بوده و عکس طلایی روزتان را بگیرید.

دوباره، به خاطر داشته باشید که با دوربین های مدرن، به ویژه دوربین های کامپت و برخی از دوربین های بدون آینه، می توانید به سوژه نزدیک تر شوید، پس دلیلی برای حسادت به کاربران DSLR و لنز های ماکرویی که قیمت زیادی دارند، وجود ندارد.

۹

عمق میدان را کنترل کنید

هنگام عکاسی از گل ها، خیلی از ما می خواهیم که همه چیز در فوکوس باشد. اما وقتی همه چیز در فوکوس باشد، یک عکس شلوغ خواهید داشت.

هنگام عکاسی از گل ها، خیلی از ما می خواهیم که همه چیز در فوکوس باشد. اما وقتی همه چیز در فوکوس باشد، یک عکس شلوغ خواهید داشت.

۱۰

روش خود را ایجاد کنید

با دقت به عکس های من نگاه کنید و چیز های زیادی خواهید آموخت. من این را می دانم، چراکه خودم هم اینکار را با دیدن کار های عکاسان دیگر چون George Lepp که به خاطر عکس هایش از خشخاش و لاله شهرت دارد، می کردم. من از نگاه کردن عکس گل هایش چیز های زیادی یاد گرفتم و سعی کردم که تکنیک های مشابهی را در کارم پیاده کنم.

فکر نمی کنم چیز خاص یا حقه مخفی در عکس هایی که گرفته ام وجود داشته باشد. من وسایلی معمولی دارم. اگر چه دوربین های دیگری هم دارم، اما معمولا با یک دوربین Canon EOS 50D عکاسی می کنم.

وقتی صحبت از عکاسی می شود، مهمترین توصیه من زمان است. وقت بگذارید و صبور باشید، بنشینید و به گل ها گوش دهید. هر کجا که می روم حتی با گل ها حرف می زنم.

عکس بالا ترکیبی از دو عکس متوالی است. یک جا به جایی بین عکس ها وجود دارد، همچنین با نوردهی متفاوت گرفته شده اند، برای اینکه یک عکس HDR با ترکیبی از نرمی و جزئیات داشته باشم.

عکاسی از گل ها کاری مکانیکی نیست. زمانی که فهمیدید نور چطور کار می کند، عکاسی از گل ها نتیجه نشستن و تماشا کردن است. و صبر کردن. بار ها برگشتن و عکاسی از همان چیز ها. عکس های من مثال هایی از همان تمرین هستند. حالا بروید و خودتان امتحانش کنید.

آیا به عکاسی از گل ها علاقه مندید؟ شما می توانید عکس های خود از گل ها را برای بخش «نقد عکس لنزک»، واقع در منوی اصلی سایت، فرستاده تا دوستانتان در این بخش به نقد آن ها بپردازند و همه نکته های مفیدی بیاموزیم.

نظرات شما

  1. زینب

    ۱۲ تیر ۱۳۹۳

    سلام و خسته نباشین .من به عکاسی طبیعت و ماکرو علاقه زیادی دارم یه دوربین کنون ۶۰d با لنز ۱۷-۸۷ دارم . میخواستم یه لنز دیگه مناسب عکاسی از طبیعت و ماکرو خریداری کنم . بنظر شما یه لنز زوم بخرم یا لنز زوم ماکرو ؟بودجه زیادی هم ندارم .میخواستم یکم راهنماییم کنین. ممنونم


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *