نقد عکس #۸۶

«نقد عکس» نام یکی از بخش های لنزک است. در بخش نقد عکس، که آخر هفته ها برگزار می شود، ما عکس ارسالی یکی از خوانندگان عزیزمان را منتشر می کنیم و از شما خواهش می کنیم که انتقادات سازنده خود را در مورد آن مطرح نمایید. این یک راه عالی برای یادگیری بیشتر در مورد عکاسی، مطرح کردن دیدگاه ها و نقد شدن عکس خود شماست. در ادامه از شما برای شرکت کردن در این بخش و مطرح کردن نظرتان در مورد عکس نقد شماره ۸۶ دعوت می کنیم.

قوانین ساده این بخش

  • گاهی ما عمدا عکس هایی که بی عیب نیستند را انتخاب می کنیم، پس لطفا با انتقادات سازنده خود به دوستانتان کمک کنید
  • آزادانه هر نصیحتی که می دانید مفید است را مطرح کنید – ترکیب بندی، نورپردازی، ویرایش و…

کاندید این هفته بخش نقد عکس (برای مشاهده سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید):

عکس

مشخصات عکس :

  • دوربین: Nikon D3300
  • دیافراگم: f/3.5
  • سرعت شاتر: ۱/۵۰۰sec
  • حساسیت سنسور: ISO-400
  • فاصله کانونی: ۱۸mm

عکاس: آقای امید مظفری

قصد داشتید چه چیزی را به تصویر بکشید؟

عکس در ساختمان تجاری چارسو گرفته شده است. هدف نشان دادن تهران از نمایی دیگر در ساختمانی مدرن بود. یا شاید آرزوی ما برای بالاتر بودن از یک شهر.

لطفا نظر خود را در قسمت نظرات، پایین همین صفحه، مطرح نمایید. شما چگونه چنین صحنه یا عکسی را به طور متفاوتی به تصویر می کشیدید؟ تشکر فراوان از همه عزیزانی که هفته گذشته در این بخش دیدگاهشان را مطرح نمودند.

سازنده ترین نظرات در سایت به شکل برجسته ای نمایش خواهند یافت. شما هم می توانید با کلیک روی این لینک عکس خود را برای بخش نقد ارسال نمایید.

لینک برای به اشتراک گذاشتن این نقد

https://www.lenzak.com/?p=10471

مروری بر نقد عکس هفته گذشته

دیدگاه برجسته هفته گذشته: fatemeh74: اگه بخوایم یه جمع بندی کلی کنیم عکس خوبی شده به نظرم با اولین نگاه مشخصه که موضوع عکسمون کودکان کار از رولباس کثیفو صورتو موهای اشفته اش حالا صرفا قرار نیست که بچه رو درحال کار نشون بدن همین که عکاس تونسته با استفاده از یه پرتره منظورشو برسونه کافیه اگه کودک جنگ بود باصورت خونی و زخمی و…. هیچ وقتم کودکی که جنگ زده است و خانواده رو از دست داده چشماش برق نمیزنه.ایراد کوچیکی که از عکس میشه گرفت چشمای دختر که حالت فانتزی گرفته همین باعث میشه یکم حس عکس ازدست بره

نظرات شما

  1. عباس

    ۲۳ تیر ۱۳۹۴

    سلام و خسته نباشید خدمت همگی
    عکس خوبیه، من ضمن خوندن نظرات سایر دوستان با اکثرشون درباره عدم توازی خطوط موافقم. اما معلوم نیست ک سوژه واقعا تحت اختیار عکاس بوده یا نه. استفاده عکاس از خطوط موجود در محیط میتونست به دو حالت باشه، اول اینکه دقیقا عکاس خودش رو ب جایی برسونه ک دقیقا پشت سر سوژه بمونه(تقریبا مثل الان) منتها به قول دوستان توازی خطوط رعایت بشه یا اینکه اگر شرایطش نبود خودش رو ب کنار سوژه و پنجره ها برسونه و با استفاده از اون مستطیل های پنجره، پرسپکتیو خلق کنه. اما برسیم به خود عکس، تشابه پنجره ها و امکانات ارتباطی امروزی، دیدن جامعه از داخل این پنجره ها که به مثابه نگاه کردن به تلویزیون میمونه و پیگیری اخبار و اتفاقات از داخل این جعبه میمونه. حسی از آگاهی و برتری مخلوط با آسایش طلبی، گویی با ایستادن در سایه میدونیم چه اتفاقی در زیر آفتاب میفته.

  2. محمد

    ۲۳ تیر ۱۳۹۴

    عکس خوبی است ولی به نظر من اگر سوژه روی خط یک سوم از سمت راست عکس قرار میگرفت و نمایی تقریبا نیم رخ با حرکته عکاس به سمت چپ بهش داده میشد و همچنین استایل سوژه کمی جدی تر میشد با کمی صافتر ایستادن و شاید قرار دادن یکی از دست هاش در جیب شلوار با بیرون بودن شصت دست نگاهش به شهر و همچنین شاید کمی نور که از زاویه ای مخالف به سوزه تابیده شده با همین رنگ سیاه وسفید حسی بسیار گیراتر به بیننده القا میکرد و با صورتی روشن ونوری که بهش تابیده شده بود با نگاهش به تهران حسی از اینده ی روشن تر و مدرن تر تهران به بیننده القا میکرد.

  3. hamed

    ۲۰ تیر ۱۳۹۴

    با سلام
    ممنون عکستون زیباست .
    نکات فنی در مورد کادربندی را دوستان اشاره فرمودند . فقط اضافه میکنم که استایل و ژست سوژه میتونست عکس رو هدفمند تر و یا هدف فعلی رو واضح تر کنه . حسی که من از این تصویر برداشت میکنم اینه که با وجود هاله ای از سیاهی و غم و در برابر بهت و اندوه سوژه ، زندگی همچنان پا بر جاست .
    با احترام

  4. ehsan

    ۲۰ تیر ۱۳۹۴

    با تشکر از عکاس محترم بابت عکس زیباشون، بقیه دوستان هم به این اشاره کرده بودن که ترکیب بندی عکس می تونست بهتر باشه بنده هم همین نظرو دارم. به نظر بنده اگه عکاس کمی به سمت راست خودش میرفت هم خطوط پنجره موازی در می آمد هم آقای سوژه می توانست در یک سوم سمت راست قرار بگیره و به سمت چپ عکس نگاه کنه و هم برج میلاد به عنوان اصلی ترین المان شهر تهران اینجوری گوشه ی عکس خوار و خفیف نمی شد…
    باز هم از عکاس و دوستان لنزک متشکرم!

  5. Hrmehrfar

    ۲۰ تیر ۱۳۹۴

    درود، عکس زیباییت
    دوست داشتم کادر بندی بهتر باشه و خطوط پنجره دقیقاً موازی خطوط بالا و پایین عکس باشه

  6. magic_homeland

    ۱۹ تیر ۱۳۹۴

    به نظر بنده کادربندی عکس میتوانست بهتر باشد. ضمنا در این عکس، شهر روشن و محیطی که سوژه در آنجاست، تیره و کم نور است. اگر از روشنی و نور به خوشی و سعادت تعبیر کنیم و از سیاهی و تاریکی به افسردگی و ناامیدی، میتوان حس رشک و حسادت را در این سوژه برداشت کرد. من بر خلاف نظر عکاس محترم و آقا مهدی عزیز، بیشتر حس میل به داشتن یک زندگی روشن، ولو در پایین شهر را برداشت میکنم.

  7. mehdi

    ۱۹ تیر ۱۳۹۴

    عکس جالبیه . خیلی چیزا میشه فهمید .تو این عکس یک اقایی رو میبینیم که در حال مکالمه با تلفن است و در حال نگاه کردن به شهر . به نظر آشفته میرسه . مثل اینکه داره در مورد خود شهر تصمیم میگیره . تو این عکس , از نور آفتاب روی موکت , میشه فهمید که خورشید در حال غروبه . ساختمان های در حال ساخت در پایین پنجره و سمت چپ , رنگ سیاه سفید , نشون از اینه که گویی فردا هنگام طلوع آفتاب , تهرانی متفاوت و رنگین تری خواهیم داشت .
    ایستادن در ساختمانی مدرن و نگاه کردن به شهر , با بنا های معمولی , همچنین , نشون دهنده ی امید به تهرانی مدرن در آینده خواهد بود .
    به نظرم اگه خطوط پنجره با کادر موازی تر بود بهتر میشد . همچنین اگه مقدار کمی از صورت این آقا , در حال نگاه کردن به افق بود طوری که نور خورشید به صورتش بتابد , نمایان میشد , کار را زیباتر جلوه میداد
    موفق باشید


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *