بهترین تنظیمات دوربین برای عکس های پنینگ ورزشی

تمام حرکات سریع را، صرف نظر از نوع ورزش یا شرایط، با وارد کردن تنظیمات مناسب در دوربینتان به تصویر بکشید. مجموعه چک لیست های پیش از عکاسی لنزک را با نگاهی به بهترین تنظیمات دوربین برای عکس های پنینگ ورزشی ادامه می دهیم.

اضافه کردن کمی تاری می تواند به شما کمک کند تا به عکس های اکشن (دارای حرکت – جنب و جوش) خود حس حرکت بیشتری بدهید، اما مانند هر عکاسی اکشنی، از پیش تنظیم کردن دوربینتان کار شما را راحت تر کرده و به شما کمک می کند وقتی در محل عکاسی حاضر شدید، روی به تصویر کشیدن اوج اکشن یا حرکت تمرکز نمایید.

مواردی که می توانید از پیش تنظیم نمایید

کنترل سرعت شاتر کلید اضافه کردن تاری به عکس های پنینگ (panning) شماست، بنابراین شما باید دوربین خود را بر روی حالت اولویت شاتر تنظیم کنید. از آنجا که شما به استفاده از یک سرعت شاتر آهسته نیاز خواهید داشت، طبیعتا باید از یک ایزوی پایین نیز استفاده کنید، بنابراین اگر می خواهید در نور روز عکس بگیرید، ایزوی دوربین خود را بر روی ISO100 یا ۲۰۰ تنظیم کنید.

شما همچنین می توانید دوربین خود را بر روی حالت فوکوس دستی تنظیم کنید، چون این کار نتایج سازگارتر و قابل پیش بینی تری نسبت به استفاده از فوکوس خودکار برای اکثر عکس های پنینگ به شما می دهد – اما به یاد داشته باشید که شما باید فوکوس را بر روی ناحیه ای تنظیم کنید که وقتی می خواهید عکس بگیرید سوژه شما در آنجا قرار خواهد گرفت.

شما همچنین باید حالت عکاسی (drive mode) را بر روی عکاسی متوالی (continuous shooting)، یا حتی متوالی با سرعت بالا (high-speed continuous) از پیش تنظیم کنید، اگر این گزینه بر روی دوربین شما وجود دارد.

البته این به این معنی نیست که شما باید یک رویکرد «مسلسل وار» برای عکس های پنینگ خود اتخاذ کنید، بلکه بهتر است درحالیکه سوژه از ناحیه ای که بر روی آن فوکوس کرده اید می گذرد، در توالی کوتاه سه تا پنج عکس پشت سر هم، عکاسی کنید.

عکس های پنینگ موفقیت آمیز بر انتخاب سرعت شاتر مناسب برای سرعت و حرکت سوژه ای که در حال عکاسی از آن هستید بستگی دارند.

برای یک ماشین یا موتورسیکلت که با سرعت در حال حرکت است سرعت شاتر ۱/۱۲۵ ثانیه را به عنوان نقطه شروع امتحان کنید، در حالیکه برای سوژه های در حال حرکت با سرعت آهسته تر، مانند دوچرخه سواری، با ۱/۳۰ ثانیه شروع کنید – و برای حرکت های واقعا آهسته مانند پیاده روی شما می توانید تا ۱/۸ ثانیه پیش بروید.

و در نهایت اینکه، با فرمت JPEG عکس بگیرید، چون این کار شما را قادر خواهد ساخت تا در توالی های طولانی تر بدون ریسک به حداکثر رسیدن بافر کارتتان عکاسی کنید.

تنظیماتی که در روز عکاسی باید تغییر دهید

مانند هر اکشن و حرکتی، شما باید برای واکنش نسبت به شرایط، روشنایی و سوژه ای که در روز از آن عکس می گیرید، آماده باشید. برای یک عکاسی پنینگ موفق شما باید یک نقطه دید پیدا کنید که در آن بتوانید سوژه را تا زمانی که ممکن است ببینید.

هنگامی که یک نقطه دید مناسب پیدا کردید، باید چند عکس آزمایشی بگیرید تا سرعت شاتر مناسب را پیدا کنید.

اگر تاری بسیار زیادی در تصاویر شما وجود دارد باید یک سرعت شاتر سریع تر را انتخاب کنید، در حالی که اگر پس زمینه خیلی شارپ است باید یک سرعت شاتر آهسته تر را امتحان کنید تا کمی بیشتر تاری یا ماتی حرکت (motion blur) به دست آورید.

در حالیکه شما در حال عکاسی این عکس های آزمایشی هستید، باید نوردهی خود را نیز چک کنید، به خصوص اگر پس زمینه شما بسیار تیره تر یا روشنتر از سوژه اصلی است.

اگر سوژه بسیار روشن است شما باید جبران نوردهی دوربین خود را بر روی یک مقدار منفی، مانند ۱- تنظیم کنید، در حالی که اگر خیلی تیره است از یک مقدار مثبت مانند ۱+ استفاده کنید.

تنظیمات معمول دوربین برای عکاسی با تکنیک پنینگ

فرمت فایل

JPEG

مُد نوردهی

اولویت شاتر

دیافراگم

توسط دوربین تنظیم می شود

ایزو

۲۰۰

سرعت شاتر

۱/۳۰ ثانیه

مُد فوکوس

دستی (Manual)

Drive mode

متوالی (Continuous)

تراز سفیدی

خودکار (Automatic)

کتاب ماتی حرکت

اگر مایلید تا یک کتاب مختصر و مفید در مورد تاری حرکت مطالعه نمایید، کتاب «ماتی حرکت» را به رایگان از بخش کتاب های لنزک دانلود نمایید.


م

منبع

برگرفته از: Digital Camera World

نظرات شما

  1. مرتضی علی یاری

    ۲۲ بهمن ۱۳۹۷

    سلام دنبال اموزش عکاسی هستم با مدرک اگه سراغدارید ممنونم

    1. سامان نویسنده

      ۲۲ بهمن ۱۳۹۷

      سلام خدمت شما

      آموزشگاه های عکاسی که بنرشان را در سایت لنزک مشاهده می نمایید مورد تایید لنزک می باشند. برای نوع مدرک با موسسه مورد نظر تماس حاصل فرمایید.

      موفق باشید

  2. عباس تکین

    ۲۶ مرداد ۱۳۹۴

    سایت لنزک را مشاهده نمودم. خیلی عالی صفحه بندی مناسب ،ساده وحرفه ای و همه پسند چرا در موقع فرستادن این مطلب میاد؟ .دیدگاه تکراری شناسایی شد؛ شما پیش از این هم چنین چیزی گفته بودید!

  3. abbas Takin

    ۲۶ مرداد ۱۳۹۴

    سایت لنزک را مشاهده نمودم. خیلی عالی صفحه بندی مناسب ،ساده وحرفه ای و همه پسند .


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *