چگونه از آسمان پر ستاره عکاسی کنیم

آسمان شب همواره در ذهن بشر به عنوان نماد شکوه و جلال مطرح بوده است. آسمان شب، جادویی، رازآلود و چشم نواز است. تعجبی نیست که با توسعه تکنولوژی عکاسی از اشیا، ما لنزهایمان را به سمت آسمان شب و زیبایی مسحور کننده اش چرخاندیم. در این مطلب لنزک، عکاسی از آسمانی پر ستاره را به شما عزیزان آموزش خواهیم داد.

با این حال گرفتن عکس های زیبا از آسمان شب، چیزی فراتر از این است که صرفا دوربینتان را بیرون بیاورید. این کار نیازمند انتظار زیاد برای مشاهده ستارگان است و باید طوری عمل کنید که گویی فردایی وجود ندارد. در این حین باید به دشواری های تاریکی شب غلبه کنید و عکس های خاطره انگیزی بگیرید تا سالها مردم درباره آن صحبت کنند.

عکس از دفتر مدیریت اراضی آمریکا

به دنبال بهترین شرایط باشید

شرایط جوی بر عکاسی شما از ستارگان بسیار تاثیرگذار است. حالت ایده آل آسمانی کاملا تاریک و سیاه، آسمانی صاف و بدون ماه و اندکی ابر، لایه نازکی از اتمسفر و یک پیش زمینه جذاب است. به خاطر داشته باشید عکاسی از آسمان پر ستاره همچنان از زیرمجموعه های عکاسی منظره است.

اگر پیش زمینه یک محل مخروبه، بدون کاراکتر و بدون زیبایی بصری باشد، توجه بیننده را از ستارگان دور خواهد کرد، حتی اگر آسمان در عکستان فوق العاده باشد. تعادل در زیبایی آسمان و پیش زمینه از ضروریات کار است.

به همراه داشتن تجهیزات مناسب

به همراه داشتن تجهیزات مناسب در این نوع عکاسی بسیار ضروری است. اگرچه عکاسان بسته به سبک و سلایق خودشان از تجهیزات مختلفی استفاده می کنند، اما لیست زیر نقطه شروع بسیار مناسبی است:

  • یک دوربین که دارای حداقل ایزوی ۳۲۰۰ که قادر به عکاسی با فرمت RAW باشد.
  • دیافراگمی بین f/1.8 تا f/3.5
  • سه پایه
  • ریموت برای شاتر
  • هد لامپ (لامپ سر)
  • فلاش اکسترنال
  • باتری و کارت حافظه اضافه

خوب، شما در حال حاضر تمام تجهیزاتی که مورد نیاز عکاسی از آسمان شب را دارید. برویم به سراغ تکنیک ها!

عکس از ساموئل هامر (Samuel Hammer)

عکاسی از ستارگان به مثابه منابع نور نقطه ای

این روش، یکی از روش های موجود برای عکاسی از ستارگان در آسمان صاف و تاریک شب است. عکاسی از ستارگان به عنوان منابع نور نقطه ای، عکس های زیبا و خاطره انگیز می آفریند که بیننده به سادگی آنها را فراموش نخواهد کرد.

نکته در به کار گیری دیافراگم است. کار را با بازترین دیافراگم موجود که لنزتان اجازه می دهد آغاز کنید. برای این حالت، سرعت شاتر مناسب حدود ۲۰ ثانیه است. اگر بیش از این مقدار را تنظیم کنید، ستارگان تار خواهند شد. برای داشتن نوردهی مناسب، تا جایی که لازم است، ایزو را بالا ببرید.

شما باید به نحوه ترکیب بندی هم دقت کنید. عکاسی از ستارگان به عنوان منابع نور نقطه ای در همه شرایط خروجی مناسبی در پی نخواهد داشت. اگر در پیش زمینه تان عناصر جذاب داشته باشید- مانند ردیفی از درختان در شیب یک دره- عکاسی از ستارگان به شکل نقطه ای ایده آل خواهد بود، چرا که به جای منحرف کردن چشم بیننده از پیش زمینه، مکمل آن خواهد بود.

عکس از sagesolar

رد ستارگان

رد ستارگان (star trails) از معمول ترین و ساده ترین انواع عکاسی از ستارگان است. به چه دلیل؟ به این دلیل که شما با چرخش زمین هارمونی و هماهنگی دارید. عکاسی از رد ستارگان چیزی جز ترکیب بندی صحنه (مناظر شهری گزینه های مناسبی هستند)، فوکوس بر روی بی نهایت و تنظیم دوربین روی حالت Bulb نیست.

نکته کار در این است که عکاسی را با تکرار و زمان نوردهی کم حدود ۳۰ ثانیه انجام دهید، سپس می توانید چند عکس را در پردازش نهایی با هم ترکیب کنید (انباشتن یا stacking عکس ها). در این روش نویز دیجیتال به حداقل مقدار خود خواهد رسید و فاکتور بی اهمیتی در کارتان خواهد بود.

البته برای این کار به یک کارت حافظه خالی با ظرفیت بالا و تعدادی باتری اضافه نیاز خواهید داشت. همچنین منطقی است که برای عکاسی با وقفه های زمانی معین، یک دستگاه جانبی اینتروالومتر (intervalometer) جهت انجام زمان بندی عکس هایتان به همراه داشته باشید تا تعداد و زمان نوردهی عکس هایتان را به راحتی کنترل کنید.

قانون آخر که مهترین قانون است: هرگز دوربینتان را قبل از پایان یافتن نوردهی لمس نکنید. (مگر اینکه عکس های غیر ایده آلی بخواهید.)

عکس از جان فاولر (John Fowler)

اضافه کردن پیش زمینه

همانطور که پیش تر اشاره کردیم، داشتن پیش زمینه مناسب در عکس های آسمان شب از ضروریات است و جلوه زیبایی به عکستان خواهد داد. عکس هایی که شامل پیش زمینه عالی هستند، همواره چشم نواز تر شناخته می شوند. نکته اینجاست که نباید پیش زمینه حواس مخاطب را از ستارگان منحرف کند و برعکس.

هنگامی که پیش زمینه جالبی را در عکستان می آورید، با نورپردازی مناسب آن می توانید کیفیت کلی عکس آسمان شبتان را افزایش دهید. شما می توانید پیش زمینه را بسته به شرایط و موقعیت به روش های مختلفی نورپردازی کنید.

می توانید به یک منبع نوری ثابت اتکا کنید. به جهت ایجاد نشدن نقاط بیش از حد نوردهی شده، نور را در حین باز بودن شاتر، در نقاط مختلف صحنه حرکت دهید.

گزینه دیگر استفاده از تکنیک HDR (دامنه دینامیک بالا – high dynamic range) است. این کار مستلزم گرفتن چندین عکس، براکت گذاری (bracketing) و یا حتی تغییر زمان نوردهی است. در این حالت باید یک بار نورسنجی را بر اساس پیش زمینه انجام داده و عکاسی کنید و سپس آن را با عکس مناسبی از آسمان ترکیب کنید.

صحبتی کوتاه در مورد ابرها

حضور ابر در آسمان به این معنا نیست که باید بیخیال گرفتن عکس های هیجان انگیزی از ستارگان شوید. ابرها حالت جالبی به عکستان می دهند، به طوریکه باعث می شوند تنها تعداد محدودی از ستارگان در آسمان مشاهده شوند.

بدترین حالت برای عکاسی پوشش کامل آسمان توسط ابرها است، اما اگر تعداد اندکی ابر در آسمان وجود داشته باشد و ستارگان در میان آنها قابل مشاهده باشند، حالت زیبایی به وجود خواهد آمد.

شب را مال خود کنید

مزیت دیگر عکاسی از ستارگان در آسمان شب، سکوت و آرامشی است که در حین کار از آن لذت خواهید برد. در این سکوت هیچ صدایی شما را آزار نخواهد داد و می توانید عکس هایی عالی، که خود را برای گرفتن آنها به دقت آماده کرده اید، ثبت کنید. این شرایط حالتی ایده آل برای تمرکز و تمرین بیشتر برای هر چه بهتر کردن عکس هایتان است.

همچنین اگر بخواهید می توانید یک فلاسک چای با خود همراه داشته باشید و مدت زمانی را به تماشای آسمان زیبا بنشینید.

م

منبع

برگرفته از: contrastly

نظرات شما

  1. ali_mirhadi

    ۱ مهر ۱۳۹۴

    ممنون مدت هاست منتظر این مطلب هستم دستتون درد نکنه عالییی


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *