نقد عکس #۱۰۰

«نقد عکس» نام یکی از بخش های لنزک است. در بخش نقد عکس، که آخر هفته ها برگزار می شود، ما عکس ارسالی یکی از خوانندگان عزیزمان را منتشر می کنیم و از شما خواهش می کنیم که انتقادات سازنده خود را در مورد آن مطرح نمایید. این یک راه عالی برای یادگیری بیشتر در مورد عکاسی، مطرح کردن دیدگاه ها و نقد شدن عکس خود شماست. در ادامه از شما برای شرکت کردن در این بخش و مطرح کردن نظرتان در مورد عکس نقد شماره ۱۰۰ دعوت می کنیم.

قوانین ساده این بخش

  • گاهی ما عمدا عکس هایی که بی عیب نیستند را انتخاب می کنیم، پس لطفا با انتقادات سازنده خود به دوستانتان کمک کنید
  • آزادانه هر نصیحتی که می دانید مفید است را مطرح کنید – ترکیب بندی، نورپردازی، ویرایش و…

کاندید این هفته بخش نقد عکس (برای مشاهده سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید):

عکس

مشخصات عکس :

  • دوربین: ۷D Canon
  • دیافراگم: f/5.6
  • سرعت شاتر: ۱/۴۰۰sec
  • حساسیت سنسور: ISO-160
  • فاصله کانونی: ۱۱۵mm

عکاس: آقای محمد جواد شادکام

قصد داشتید چه چیزی را به تصویر بکشید؟

یه نظم خاصی دارن پرنده های توی این عکس. انگار همه رو به خط کردن، من از فرم این ثبت و همچنین کنار هم بودن این گنجشک های کوچولو خوشم اومد و این شات رو ثبت کردم، البته من از این فرم یک مجموعه دارم که انشالله در فرصتی مناسب ارائه میدم. با تشکر از سایت لنزک.

لطفا نظر خود را در قسمت نظرات، پایین همین صفحه، مطرح نمایید. شما چگونه چنین صحنه یا عکسی را به طور متفاوتی به تصویر می کشیدید؟ تشکر فراوان از همه عزیزانی که هفته گذشته در این بخش دیدگاهشان را مطرح نمودند.

سازنده ترین نظرات در سایت به شکل برجسته ای نمایش خواهند یافت. شما هم می توانید با کلیک روی این لینک عکس خود را برای بخش نقد ارسال نمایید.

مروری بر نقد عکس هفته گذشته

دیدگاه برجسته هفته گذشته: ebrahim_mim سلام یه چنتا نکته هست که از نظر من خوب نیستن اول اینکه کارد خیلی بد بسته شده هدف عکس معلوم نیست میخاستید از مسجد عکس بگیرید ؟ سوژه خیلی کوچک پایین تصویر وجود داره که باید یکم دنبال سوژه گشت سوژه هم نصف شده که نمیدونم چرا !؟!؟اگه تمام قد بود خیلی بهتر میشد اسم اثر هم با اینکه شخصی هست ولی انسان که فرود نمیاد از اسمان شاید عروج کنه ولی هبوط نمیکنه اگر ترتیب عکس برعکس بود زیباتر میشد یعنی جسم کامل و بعد ارام ارام محو شدگی فیلتر عکس هم خیلی مصنوعی شده انگار با برنامه های موبایل این فیلتر قرار دادید با توجه به اینکه دوربین تون هم حرفه ای نیست عکس و اون هدفی که داشتید نسبتا خوب در اومده

ترتیب هبوط کردن رعایت نشده جسم اول محو نیست ولی جسم سوم کاملا محو شده و ناگهان یک جسم کامل بوجود اومده میزان محو شدن هم رعایت نکردید

نظرات شما

  1. Ali_benam

    ۱۰ فروردین ۱۳۹۵

    باسلام و خسته نباشید:
    براش هم چیز خوبی است

  2. محسن پیرنیا

    ۲۸ مهر ۱۳۹۴

    سلام به محمد جواد شادکام عزیز. وقتی به عکست نگاه میکنم خیلی ازش لذت میبرم. صاف و روشن و بی شائبه. بااینکه عکس سیلوئته اما براحتی میشه تشخیص داد که پرنده ها، گنجشک هستن. این مشخص میکنه که مکان قرار گرفتن شما و فاصله کانونی خوب انتخاب شده. اما اگه اجازه بدی چندتا نکته که بنظرم میرسه بگم که عریضه خالی نمونه. شرمنده.!
    سرعت شاتر خیلی بالا و دیافراگم هم خیلی باز انتخاب شده. درسته که عکس سیلوئته و پس زمینه هم آسمان، اما این سرعت زیاد شاتر و دیافراگم باز عمق رو به کلی از عکس گرفته و خیلی تخت شده. به نظر من اگه کمی با بستن دیافراگم و نشون دادن اجزاء بیشتر مثل، احیانا ابرهایی که در آسمان بوده، یا نشون دادن رنگ آبی آسمان به عکس عمق بیشتری میدادی عکس از این تخت بودن رها میشد و آنقدر کنتراست بالا نبود. و ضمنا با کم کردن سرعت شاتر باز هم سیلوئت بودن عکس حفظ میشد. نکته دیگه ای که به ذهنم میرسه اینه که این نوع عکاسی بیشتر با بیان یک موضوع و داستان همراهه در حالیکه عکس شما از این نظر خیلی با مخاطبش ارتباط برقرار نمیکنه، که فکر میکنم اگه اندکی بیشتر به ثبت اجزاء اهمیت داده میشد این مشکل هم حل بشه. درواقع تو این شکل عکاسی خیلی باید مواظب اجزاء بود. نه آنقدر اجزاء زیاد باشه که سوژه اهمیتش رو از دست بده و نه به حدی کم که هدف از عکس با ابهام همراه بشه. برات آرزوی موفقیت دارم و منتظر عکس های بیشترت از این نوع عکاسی هستم.

  3. ali_mirhadi

    ۲۶ مهر ۱۳۹۴

    من راستش اومدم چند بار دیدم عکس رو ولی واقعا نمیشه عیبی گرفت یا پیشنهادیی واسه بهتر شدنش داد عالییه

  4. ebrahim_mim

    ۲۶ مهر ۱۳۹۴

    سلام
    عکس خیلی خوبیه
    سوژه و ترکیب عکس خیلی عالی شده
    یه چیزی که در نگاه اول دیده میشه این هست که تصویر خیلی صاف هست
    و اگر توضیحاتی روی عکس نباشه خیلیا ها کفر میکنن به وسیله وکتور و ایلستریتور این تصویر رو ساختید (چیزی که من فکر کردم)
    چون پرنده ها خیلی شبیه بهم ایستادن و تعداد روی سیم ها اندازه هم هست
    ترتیب پرنده ها هم خیلی شبیه به هم هست (اولین پرنده از سمت چپ )
    بر روی هر دو سیم با یک فاصله کاملا یکسان از دیگر پرنده ها ایستادن
    زیاد نمیشه این عکس رو نقد کرد واقعا عکس کاملی هست و مطمعنا اگه به چشنواره یا مسابقه ای بفرستید جایزه میگیره

    1. mohammad_QA

      ۲۵ مهر ۱۳۹۴

      و یه پس زمینه از فضای شهری یا طبیعت حس عمیق تری میتونست ایجاد کنه

      1. ali_mirhadi

        ۲۶ مهر ۱۳۹۴

        خوبی عکس به نظر من به خاطر خالص بودنه پس زمینه خرابش میکرد به نظر من البته و خبر ندارم از چیزی که تو ذهن شما رسم شدهه

        1. mohammad_QA

          ۲۷ مهر ۱۳۹۴

          قبول دارم که نوشته هام سلیقه ای بوده
          و این که عکس وقتی پرینت میشه با وقتی که توی یه مانیتور دیده میشه خیلی متفاوته

  5. Ahvazcity

    ۲۵ مهر ۱۳۹۴

    توی این عکس، خطوط خیلی قوی هستن
    زاویه های جالبی هم نسبت به هم و هم نسبت به خط افق ثبت کردن
    ضدنور بودن خیلی مفهوم خاصی نداره توی این عکس ولی این یک اثر هست که ثبت شده و میشه در مورد یک تصویر ضد نور نظر داد
    من اولش که نگاه کردم، فکر کردم یک ادیت و مونتاژ هست. چون تعداد گنجشک ها توی خط بالا و پایین تقریبا برابره. بعد که شماردمشون، دیدم که خط بالا۱۳ تا هستن. دلیل اینکه احساس کردم یک مونتاژه هم اینه که گنجشک جدا افتاده ی سمت چپ توی عکس بالا و پایین با فاصله ی حدودی یکسان از کناری ها هستن و بنظر میرسید که عکس توی دو زمان خیلی نزدیک گرفته شده و مونتاژ شده. ولی با این حال وقتی که مشخصات عکس رو میبینیم، مشخص میکنه که عکس مونتاژی نیست
    یک قرینه ی جالب توی عکس هست، خط بالا و خط پایین.
    جدا از ضد نور بودن، بی رنگ بودن و بی حالی تصویر رو هم داریم، یک آسمان بی رمق! شاید اقتضای زمان عکاسی بوده، مثلا موقع ظهر که شدت نور خیلی بالاست،
    کادر بندی در نوع خودش جالبه.
    چشم توی عکس حرکت میکنه ولی الزاما نه به روش زیگزاگ، چپ برایت یا راست به چپ یا اصولی که روشون تکیه میشه
    توی این عکس جای یک چیزی خالی هست و من نمدونم چی باید باشه! آیا یک پرنده از نوع دیگه اگر میبود وتوی قاب جا میشد! کنتراست معنایی ای میتونست ایجاد کنه؟ ولی نداریم و همینیه که هست!
    سرعت شاتر و دیافراگم برای فیکس کردن و ضد نور کردن هم خوب تنظیم شده و خوبه که دست نخورده
    عدم وجود یک خط مورب که تا حدی تعادل این عکس رو بهم بزنه، باعث میشه که کمی خسته کننده باشه این عکس؛ در اصل میشه گفت زیادی تعادل داره این عکس. یعنی شاید من به یک عکس برای دقایقی خیره بشم، ولی این عکس از اون دسته هست که دوست دارم چند ثانیه نگاهش کنم و بگردم دنبال عکس های قشنگ تر دیگه.


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *