نقد عکس #۱۰۱

«نقد عکس» نام یکی از بخش های لنزک است. در بخش نقد عکس، که آخر هفته ها برگزار می شود، ما عکس ارسالی یکی از خوانندگان عزیزمان را منتشر می کنیم و از شما خواهش می کنیم که انتقادات سازنده خود را در مورد آن مطرح نمایید. این یک راه عالی برای یادگیری بیشتر در مورد عکاسی، مطرح کردن دیدگاه ها و نقد شدن عکس خود شماست. در ادامه از شما برای شرکت کردن در این بخش و مطرح کردن نظرتان در مورد عکس نقد شماره ۱۰۱ دعوت می کنیم.

قوانین ساده این بخش

  • گاهی ما عمدا عکس هایی که بی عیب نیستند را انتخاب می کنیم، پس لطفا با انتقادات سازنده خود به دوستانتان کمک کنید
  • آزادانه هر نصیحتی که می دانید مفید است را مطرح کنید – ترکیب بندی، نورپردازی، ویرایش و…

کاندید این هفته بخش نقد عکس (برای مشاهده سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید):

عکس

مشخصات عکس :

  • دوربین: Nikon D3300
  • دیافراگم: f/8
  • سرعت شاتر: ۱/۴۰۰sec
  • لنز: ۵۵-۳۰۰
  • فاصله کانونی: ۳۰۰mm

عکاس: آقای جلیل آسایش

قصد داشتید چه چیزی را به تصویر بکشید؟

با نوردهی مناسب و تنظیمات نرم افزاری سعی شده که جزئیات و زیبایهای ماه کامل که به علت نور شدید توسط چشم دیده نمیشود به تصویر کشیده شود

لطفا نظر خود را در قسمت نظرات، پایین همین صفحه، مطرح نمایید. شما چگونه چنین صحنه یا عکسی را به طور متفاوتی به تصویر می کشیدید؟ تشکر فراوان از همه عزیزانی که هفته گذشته در این بخش دیدگاهشان را مطرح نمودند.

سازنده ترین نظرات در سایت به شکل برجسته ای نمایش خواهند یافت. شما هم می توانید با کلیک روی این لینک عکس خود را برای بخش نقد ارسال نمایید.

مروری بر نقد عکس هفته گذشته

دیدگاه برجسته هفته گذشته: محسن پیرنیا: سلام به محمد جواد شادکام عزیز. وقتی به عکست نگاه میکنم خیلی ازش لذت میبرم. صاف و روشن و بی شائبه. بااینکه عکس سیلوئته اما براحتی میشه تشخیص داد که پرنده ها، گنجشک هستن. این مشخص میکنه که مکان قرار گرفتن شما و فاصله کانونی خوب انتخاب شده. اما اگه اجازه بدی چندتا نکته که بنظرم میرسه بگم که عریضه خالی نمونه. شرمنده.! سرعت شاتر خیلی بالا و دیافراگم هم خیلی باز انتخاب شده. درسته که عکس سیلوئته و پس زمینه هم آسمان، اما این سرعت زیاد شاتر و دیافراگم باز عمق رو به کلی از عکس گرفته و خیلی تخت شده. به نظر من اگه کمی با بستن دیافراگم و نشون دادن اجزاء بیشتر مثل، احیانا ابرهایی که در آسمان بوده، یا نشون دادن رنگ آبی آسمان به عکس عمق بیشتری میدادی عکس از این تخت بودن رها میشد و آنقدر کنتراست بالا نبود. و ضمنا با کم کردن سرعت شاتر باز هم سیلوئت بودن عکس حفظ میشد. نکته دیگه ای که به ذهنم میرسه اینه که این نوع عکاسی بیشتر با بیان یک موضوع و داستان همراهه در حالیکه عکس شما از این نظر خیلی با مخاطبش ارتباط برقرار نمیکنه، که فکر میکنم اگه اندکی بیشتر به ثبت اجزاء اهمیت داده میشد این مشکل هم حل بشه. درواقع تو این شکل عکاسی خیلی باید مواظب اجزاء بود. نه آنقدر اجزاء زیاد باشه که سوژه اهمیتش رو از دست بده و نه به حدی کم که هدف از عکس با ابهام همراه بشه. برات آرزوی موفقیت دارم و منتظر عکس های بیشترت از این نوع عکاسی هستم.

نظرات شما

  1. amaryam71

    ۶ آبان ۱۳۹۴

    ثبت زیباییه شکی درش نیست اما خاص نیست
    خیلی معمولی و ساده است …

  2. mhtd

    ۴ آبان ۱۳۹۴

    درود ثبت تصاویر از آسمان همیشه هیجان انگیز بوده و همه هنرمندان حداقل چند اثر از آسمان در رزومه هنری خود دارند . به باور من ماه را خوب ثبت و ویرایش کردید . اما با وجود تعدد عکسها از این قمر زمین ، یک ثبت خشک و خالی شاید چندان جلب نظر نکند . از این رو عکاسان برای متفاوت شدن عکسها از شیوه های متفاوتی استفاده می کنند مانند ضد نور کردن سوژه ها . لنزهای غیر نرمال دارای خطای اپتیکی ذاتی هستند که هیچگاه برطرف نمی شوند . خطای پرسپکتیو خطاییست که همیشه همراه لنزهای واید و تله هست . در لنزهای واید در پرسپکتیو اغراق می شود و فواصل بسیار بلند به نظر می آیند و در تله برعکس ، فواصل شدیدا فشرده هستند . این خطا توسط هنرمدان خلاق به خوبی مهار می شود و عکسهای زیبایی ثبت می گردند . مثلا برای فشرده کردن حجم زیادی از یک ترکیب مانند حجم زیاد درختان جنگل یا ساختمانها در یک کادر از لنز تله استفاده می شود تا پرسپکتیو فشرده و نسبتا تخت به نظر بیاید و برعکس برای اغراق در فواصل، مانند بزرگ نشان دادن یک سوژه از لنز واید استفاده می شود . به همین منظور با همین لنز تله خوبی که دارید می توانید عکسهایی بگیرید که در آن تخمین فاصله مشکل شود و ترکیب مناسبی برای زیبایی تصویر بیابیدبه عنوان مثال می توان دو کودک که بر روی چینه دیوار نشستند و دست در گردن هم انداختند را در عظمت ماه سیلوئت کرد یا گربه نشسته روی چینه دیوار یا اهدا یک هدیه توسط زن و شوهر به هم و یا پرش یک ورزشکار اسکیت سوار و … . می توان در زمان نورانی شدن برخی ستاره های معروف که هر از مدتی آشکار می شوند و در زمان خاصی از شبانه روز در کنار ماه قرار می گیرند استفاده کرد و با ثبت خوب و دقیق مانند همین عکس تمام این تصاویر را به ژانری برای خود تبدیل کنید و آرشیوی از تصاویر ماه و ستارگانی که در نزدیکی ماه منور می شوند ایجاد کنید .

  3. mohammad_QA

    ۳ آبان ۱۳۹۴

    عکس خیلی زیباییه ، گیر آوردن یه آسمون صاف و بدون غبار این روزا خیلی سخت شده
    فقط چند تا نکته به ذهنم میرسه که میتونه زیبایی عکس رو مضاعف کنه
    اگه چند تا ستاره توی پس زمینه بود عمق بیشتری به عکس می داد یا می تونستید از یک پس زمینه ی ستاره دار استفاده کنید(نظر شخصی)
    اگه روی عکس زوم بشه یه مقدار اثرات ویرایش روی نوار دور ماه دیده میشه (سمت راست یه کم مایل به پایین) که با یه کم حوصله ی بیشتر قابل حله
    با سرعت شاتر ۴۰۰ حتی میشه از خورشید موقع غروب عکس گرفت که برای آسمان شب و ماه مناسب به نظر نمیرسه و طبق تجاربی که قبلا به دست اومده یه دیافراگم بسته تر مثل f/11 برای این ترکیب لنز و فاصله کانونی خروجی شارپ تری میده .
    توی مشخصات عکس ننوشتید از چه میزان ISO استفاده کردید؛ هرچند توی این سبک از عکاسی فاکتور خیلی مهمی به نظر نمیرسه ولی برای عمق دادن به عکس و بیشتر نشون دادن جزئیات ISO پایین بهترین نتیجه رو ثبت میکنه

    امید وارم بازم بتونید اینچنین عکسهای زیبایی به ثبت برسونید
    موفق و پیروز باشید .

  4. عدنان

    ۲ آبان ۱۳۹۴

    مرسی از آقای آسایش عکس خوبیه به شخصه دوست داشتم با امکانت خیلی معمولی ، سعی خوبی کردید .
    خسته نباشید

  5. هادی

    ۲ آبان ۱۳۹۴

    عکس عالی در حد ناسا!

    نقاط ضعف، آی او اس (به قول دوستان ایزو) ذکر نشده، ولی نویز موجود در عکس نشون میده که بالا بوده، با اینکه دلیلی نداشته! چون معمولاً میشه آی او اس پایین انتخاب کرد با سرعت شاتر کمتر(نوردهی بیشتر). همه مون میدونیم که ماه حرکت میکنه و در بسیاری از عکس ها این مسئله باعث تار شدن ماه و یا مشکلات دیگه میشه، ولی سرعت شاتر ۱۰۰ هم کافی بود، چون دیگه سرعت ماه اونقدرها هم زیاد نیست. من اگر جای شما بودم با این سرعت شاتری که داشتین حداقل عکس رو به صورت اچ دی آر ثبت میکردم تا جزئیات مد نظر شما بیشتر به چشم بیان.
    به شما حق میدم که لنز ۳۰۰-۵۵ اونقدرها لنز شارپی نیست و به هر حال آدم باید به نسبت قیمتش ازش انتظار داشته باشه.
    و مشکل آخر اینکه، کاش لبۀ پایینی ماه رو انقدر دستکاری نمیکردین، اون هاله ای که دور ماه میوفته(که شما با فتوشاپ از خجالتش دراومدین) خیلی هم به نظر من قشنگه، که البته میشه اونو با استفاده از فیلترهای مختلف مثلاً فیلتر پولارایز (پولاریزه) به حداقل رسوند.

    در نهایت و روی هم رفته عکس بسیار زیباست.

    به نکاتی که عرض کردم بیشتر دقت کنید.

    با آرزوی موفقیت برای شما دوست عزیز
    هادی

    1. مهدی رحیمی

      ۲ آبان ۱۳۹۴

      ببخشید ؟ آی او اس ؟؟؟ IOS
      حد اقل شما که به ما کنایه میزنی درست کنایه بزن ( من شخصا میگم ایزو و به نظرم کاملا هم درسته ) . حالا اگه میخوای اونجوری بگی باید بگی آی اس او .. اونی که شما میگی سیستم عامل اپله !! نه حساسیت سنسور تصویر به نور

      1. هادی

        ۴ آبان ۱۳۹۴

        من خیلی عذر میخوام،
        خودم خنده م گرفت از این اشتباه 🙂
        کنایه چرا دوست عزیز؟ حق با شماست، منظورم آی اس او بود، که نمیدونم چرا اشتباه تایپ کردم.
        ضمناً نگران نباشید، بنده سیستم عامل اپل رو خوب میشناسم.
        شما هر جور تمایل دارید تلفظ کنید.


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *