آموزش یک چیدمان نورپردازی تک نور ساده برای عکاسی پرتره

در این مطلب لنزک به یک چیدمان نورپردازی ساده و در عین حال موثر «تک نور» خواهیم پرداخت که هم با فلاش و هم نور پنجره قابل اجراست. این روش تقریبا با هر تعدیل کننده ای کار می کند و برای مردان، زنان، کودکان، و سوژه های دیگر مناسب خواهد بود. برای مطالعه این آموزش نورپردازی به ادامه مطلب مراجعه نمایید.

تجهیزات

در اینجا لیستی از آنچه نیاز دارید ارائه شده است:

یک منبع نور

نور فلاش و نور پنجره هر دو جواب می دهند. از نظر تعدیل کننده ها، بیوتی دیش ها و سافت باکس ها یک نقطه شروع عالی هستند.

یک رفلکتور سفید

یک رفلکتور اختصاصی ندارید؟ یک برگه مقوای پوستر یا ورقه فوم سفید، جایگزین مناسب و ارزانی است.

آماده سازی

اول، به سوژه خود بگویید در جایی که شما می خواهید بایستد یا بنشیند. در صورت امکان، حداقل ۱٫۵ متر بین سوژه و پس زمینه فاصله بگذارید. منبع نور خود را مستقیما در جلوی آنها، بین ۶۰ تا ۱۲۰ سانتیمتر دورتر از آنها قرار دهید. زاویه منبع نور (در صورتی که از فلاش استفاده می کنید) را طوری تنظیم کنید که مستقیما رو به سوژه شما باشد. به سایه هایی که زیر بینی و دهان آنها می افتد نگاه کنید. برای این روش، شما به دنبال به حداقل رساندن کنتراست بر روی پوست سوژه خود هستید. اگر سایه ها خیلی بلند هستند، منبع نور خود را پایین آورید تا زمانی که به حداقل برسند (همچنین مطمئن شوید که می توانید نور را به صورت برق چشم یا کچ لایت در چشمان آنها ببینید).

لنزک: کچ لایت (Catchlight) یا برق چشم به درخشش ایجاد شده در چشم مُدل به علت منبع نور مقابل گفته می شود. شکل کچ لایت ایجاد شده، اینکه مربعی باشد یا دایره ای، به نوع تعدیل کننده استفاده شده بستگی دارد.

رفلکتور خود را مستقیما در مقابل سوژه خود، و موازی با زمین در سطح کمر قرار دهید. برای سهولت، می توانید آن را بر روی یک چهارپایه یا یک میز قرار دهید. اگر سوژه شما نشسته است، از او بخواهید که آن را روی زانوهایش نگه دارد.

از آنجا که منبع نور به سوژه شما بسیار نزدیک خواهد بود، شما باید مستقیما از زیر آن عکس بگیرید. نوردهی خود را محاسبه یا نورسنجی کنید و یک عکس آزمایشی بگیرید. اگر همه چیز خوب باشد، باید یک پرتره خوب و تمیز با نور ملایم داشته باشید.

دیاگرام چیدمان نورپردازی معرفی شده

پس زمینه

شما می توانید ظاهر پس زمینه خود در تصویر را با جا به جا کردن منبع خود در صورتی که از فلاش استفاده می کنید، یا با جا به جا کردن سوژه خود اگر از نور پنجره استفاده می کنید، تغییر دهید.

با فلاش، برای به دست آوردن یک پس زمینه تیره تر، تنها منبع نور خود را به سوژه نزدیک تر کنید. برای به دست آوردن یک پس زمینه روشن تر، منبع نور را از سوژه خود دور کنید. جا به جا کردن منبع نور مستلزم این خواهد بود که نوردهی خود را نیز تغییر دهید. شما می توانید این کار را با تنظیمات دیافراگم یا بر روی خود فلاش ها انجام دهید (قدرت فلاش را بر اساس آن کم یا زیاد کنید)؛ انتخاب با شماست.

با نور پنجره، شما مجبورید سوژه خود را به جای آن جا به جا کنید. برای به دست آوردن یک پس زمینه تیره تر، سوژه خود را به پنجره نزدیک تر کنید. برای به دست آوردن یک پس زمینه روشن تر، او را دورتر کنید. مانند فلاش، این کار به تغییر نوردهی شما نیز منجر خواهد شد. این بار شما می توانید بین سرعت شاتر و دیافراگم یکی را انتخاب کنید.

شما همچنین باید آگاه باشید که نرمی نور زمانی که شما فاصله بین سوژه و منبع نور خود را تنظیم می کنید، تغییر می کند. اگر فاصله بین منبع نور و سوژه شما کاهش یابد، نور نرم تر خواهد شد. اگر آن فاصله افزایش یابد، نور سخت تر خواهد شد.

نکته: اگر بر روی پس زمینه در کادر شما سایه افتاده است، سوژه شما به پس زمینه خیلی نزدیک است. سعی کنید کل تنظیمات خود را چند سانتیمتری از پس زمینه دور کنید.

زاویه نور

شما می توانید نور خود را تا جایی که می خواهید بالا قرار دهید و هنوز هم نتایج خوبی به دست آورید؛ با این حال، برای به دست آوردن پوست واقعا نرم و روشن، باید کنتراست را در لکه ها و بافت پوست به حداقل برسانید. برای انجام این کار، مطمئن شوید که نور شما تنها کمی بالاتر از سوژه، و مستقیما به طرف اوست. مانند بالا، مراقب سایه های زیر لب و بینی باشید. اگر این سایه ها بلند و برجسته هستند، سعی کنید نور خود را پایین تر آورده تا زمانی که آنها ناپدید شوند.

نور پنجره

اگر دارید از نور پنجره برای این روش استفاده می کنید، مهم ترین چیزی که باید مراقب آن باشید خودتان هستید. چون شما دارید سوژه خود را از جلو نورپردازی می کنید، خیلی راحت می توانید منبع نور خود را مسدود کنید. در مورد پنجره های بسیار بزرگ، این مشکل چندان بزرگی نیست، اما با پنجره ای در یک خانه متوسط، این مسئله می تواند مشکل ساز باشد. یک راه برای حل این مشکل این است که سوژه خود را بنشانید. به این ترتیب شما هم می توانید بنشینید، خم شده یا زانو بزنید و از مسدود شدن نور جلوگیری کنید.

در پایان

این روش ممکن است ساده به نظر برسد، اما موثر است و نتایج خوبی به دست می دهد. همچنین انجام آن تنها به کمی تلاش نیاز دارد. با اضافه کردن این روش به جعبه ابزار خود، یک پشتیبان قوی خواهید داشت.

م

منبع

برگرفته از: digital-photography-school

نظرات شما

  1. رادین

    ۲۲ خرداد ۱۳۹۵

    اگر از سایز کوچک تر برای زیر عنوان ها استفاده کنید به خوانا تر شدن مقاله تون کمک بیشتری میکنه
    از اونجا که شک داشتم سورس هم نگاه کردم
    عناوین : ٬٬تجهیزات٬٬ ، ٬٬یک منبع نور٬٬ و ٬٬یک رفلکتور٬٬ ساده همه از سرتیتر h2 استفاده می کنند
    بهتر بود عناوینی که تحت عنوان تجهیزات یاد میشه از h3 استفاده میکردید
    هر چند درک می کنم ترجمه و ویرایش مطلب کار زمان بر و خسته کننده ای هست ، و عدم توجه به این جزئیات طبیعی هست.
    نیازی نیست این کامنت رو چاپ کنید ، صرفا برای خودتون گفتم
    موفق و سربلند باشید

    1. سامان نویسنده

      ۲۲ خرداد ۱۳۹۵

      سلام خدمت شما

      سپاس از اینکه وقت گذاشته و دیدگاه ارزشمندتان را با ما به اشتراک می گذارید.

      سپاس از دقتی که داشته و زمانی که صرف کرده اید. حتما این مورد را بررسی خواهیم کرد.

      سپاس فراوان از شما.

      موفق و پیروز باشید

  2. محسن پیرنیا

    ۱۹ خرداد ۱۳۹۵

    سلام به همه. خیلی روش کم هزینه و ساده آیه و به راحتی و بدون هیچ مشکلی انجام میشه. چه کارایی که این نور نمیکنه؟! سپاس از لنزک.


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *