۱۰ نکته برتر آموزشی در عکاسی پرتره

اگر به عکاسی مدلینک یا عکاسی از مدل علاقه مند هستید، باید در عکاسی پرتره حرفه ای شوید. عکاسی پرتره خود شامل نکات زیادی است که بعضا با تمرین و تجربه زیاد به دست می آیند. در این مطلب به ۱۰ نکته مهم در عکاسی پرتره اشاره می کنیم. در ادامه مطلب به نکاتی چون پس زمینه، نورپردازی، کادربندی و ژست خواهیم پرداخت.

۱

به چشمان مدل نگاه کنید

مطمئن شوید که چشم های مدل کاملاً روشن و واضح باشد تا بتوانید با اضافه کردن نور کچ لایت (Catchlight نوری که به چشم فرد تابانده می شود تا بازتاب زیبایی به آن ها دهد) به عکس خود زندگی ببخشید. اگر با کودکان سر و کار دارید خود را به سطح چشم آن ها تنزل دهید و این باعث می شود که عکس های شما طبیعی تر به نظر برسد زیرا آن ها به جایی خیره نمی شوند. همچنین می توانید با نزدیک کردن فریم روی صورت آن ها (در این صورت آن ها به جایی خارج از فریم نگاه می کنند) به عکس ها حس صمیمیت بیشتری بدهید.

۲

پس زمینه های ساده

قبل از فشار روی دکمه شاتر کمی به اطراف دقت کنید. هنگام عکسبرداری کاملاً مراقب اشیا و اجسام خارجی باشید که هیچگونه تداخلی با مدل شما نداشته باشند. به عنوان مثال در برخی از عکس های خیابانی به دلیل کم توجهی عکاس، گویی تیر چراغ برق از سر مدل خارج شده است. همچنین نگذارید ماشین ها و عوامل خارجی تمرکز شما را به هم بزنند. پس زمینه های ساده همیشه عالی هستند چون باعث می شوند مدل در مرکز توجه قرار گیرد. به هر حال شما نمی توانید همیشه مثلاً یک دیوار ساده را برای عکسبرداری پیدا کنید بنابراین از دیافراگم های بازتر بهره برده و پس زمینه های مزاحم را از فوکوس خارج کنید.

۳

در محیط بیرون از فلاش استفاده کنید

نور خورشید باعث ایجاد سایه های زشتی در صورت مدل شما می شود. بنابراین برای حذف این سایه ها از فلاش استفاده کنید. سعی کنید که از فلاش در سمت کنار فرد استفاده کنید زیرا در این حالت شما به عکس بعد (dimension) بیشتری می دهید. می توانید در روزهای ابری فلاش خود را درون کیف قرار دهید چون نور پخش شده خورشید توسط ابرها برای گرفتن عکس های پرتره عالی است.

۴

از نورپردازی پشت سوژه (Backlighting) استفاده کنید

با قرار دادن نور خورشید، پنجره و یا نور مصنوعی در پشت مدل می توانید باعث ایجاد نورهای حاشیه ای شوید که اطراف مدل را روشن می کنند. این کار باعث می شود که فرد از عکس بیرون بزند زیرا این نور باعث ایجاد یک لایه جدا کننده بین مدل و پس زمینه می شود.

۵

کارگردانی کنید

اکثر مردم نمی دانند ژست گرفتن صحیح چیست و یا چه نوری در کجا به درد می خورد بنابراین با آن ها صحبت کنید و ژست های درست را در هنگام نیاز به آن ها یاد دهید. با این کار آن ها نیز جلوی دوربین شما احساس راحتی خواهند کرد.

۶

هر چیزی را در مرکز قرار ندهید

قرار گرفتن در مرکز تصویر می تواند برای یک هنرپیشه مناسب باشد اما برای عکسی که قرار نیست کراپ شود باید به شکلی باشد که مدل کمی در سمت چپ یا راست عکس قرار گیرد. این کار باعث ایجاد دید جالبی از عکس می شود. اگر مدل مستقیماً به لنز نگاه نمی کند به او این فرصت را بدهید که این کار را انجام دهد و در صورتی که در حال راه رفتن، دویدن و یا دوچرخه سواری است، مطمئن شوید که فضای کافی برای این حرکات وجود دارد. با استفاده از قانون یک سوم می توانید ترکیب بندی زیباتری داشته باشید. در مورد قانون یک سوم بیشتر بخوانید.

۷

عکس هایی بدون ژست بگیرید

عکس های صاف و ساده (candid) به عکس هایی گفته می شود که در آن ها مردم ژست نگرفته اند. کودکی که با اسباب بازی هایش بازی می کند، دامادی که در گوشی با عروس در گوشه ای از تالار حرف می زند و یا مادر شما که در حال درست کردن چای است همگی نمونه هایی از عکاسی صاف و ساده یا بدون ژست هستند. نکته اصلی در این عکاسی این است که شما نباید به طور معمول و فوری عکاسی کنید. منتظر بمانید تا فرد مورد نظر دوربین شما را فراموش کرده و به کارهای عادی خود بپردازد. اگر می خواهید از حالت خاصی عکس بگیرید ابتدا چند عکس مداوم از او زمانی که در حال استراحت هستید بگیرید. در این صورت او فراموش می کند که شما چه زمانی قصد دارید عکس اصلی را بگیرید و به این ترتیب عکس ها طبیعی تر به نظر می رسند. اگر با کودکان سر و کار دارید مطمئن شوید که آن ها از این کار لذت می برند چون به محض این که برایشان کسل کننده شود دیگر با شما همکاری نخواهند کرد. از چیزهایی مثل اسباب بازی و شیرینی و شکلات استفاده کنید زیرا کودکان از این چیزها خسته نمی شوند و شما نیز به زودی خواهید دید که آن ها به قدری مشغول شده اند که دوربین را به کلی فراموش کرده اند.

۸

کادر بسازید

زمانی که چیزی وارد کادر شما می شود اولین کاری که می کنید این است که موقعیت خود را عوض کنید اما این کار همیشه لازم نیست. سعی کنید جاهایی را پیدا کنید که در آن ها بتوانید از گل ها، دیوار ها، شاخه ها و چیزهای دیگری که باعث ایجاد رنگ و تنوع بیشتر در ترکیب بندی عکس های شما می شوند، استفاده کرده و کادر های جالبی به وجود آورید. فقط به یاد داشته باشید که از لنز های با فاصله کانونی بلند استفاده کنید تا بتوانید کادر تصویر را تار کرده و همچنان فوکوس را روی مدل نگه دارید.

۹

به مدل نزدیک تر شوید

استفاده از لنز های زوم بلند باعث می شود که بدون اینکه بیش از حد به مدل نزدیک شوید عکس های نزدیک تری از آن ها بگیرید. این حفظ فاصله با مدل باعث ایجاد راحتی بیشتر در او شده و در نتیجه باعث گرفتن پرتره های زیباتر می گردد. در این صورت علاوه بر دید جالب تر، پس زمینه عکس شما نیز خارج از فوکوس قرار خواهد گرفت و این مطلب حتی زمانی که شما از دیافراگم نسبتاً کوچکی استفاده می کنید و تصویر پس زمینه تنها چند فوت با مدل فاصله دارد نیز صادق است. پر کردن فضای کادر با مدل باعث ایجاد صمیمیت و تاثیر گذاری بیشتری می گردد و اگر برای این منظور از لنز بلندتری استفاده شود در این صورت می توان از امکانات آن ها برای گرفتن پرتره های زیبا بهره گرفت.

۱۰

از بازتاب ها و نیم رخ ها عکس بگیرید

بازتاب مدل شما می تواند تصویر بسیار جالب تری از او به شما بدهد. به عنوان مثال حالتی که مدل شما سر خود را روی دستانش که روی یک میز با سطح بازتابی است، قرار داده می تواند عمق بیشتری به عکس بدهد. خلاقیت خود را در عکاسی از سطوح بازتابی مثل دیوارها و اجسام به کار بگیرید. همچنین از سطوح بازتابی رایج مثل شیشه و چاله آب نیز استفاده کنید.

م

منبع

برگرفته از : Ephotozine


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *