آموزش عکاسی: چگونه با چرخاندن دوربین نقاشی با نور انجام دهیم

خطوط مدور، راهی بسیار عالی برای جذب بیننده به داخل عکس هستند. شما می توانید توسط تکنیک نقاشی با نور حرکتی به این افکت دست یابید. این تکنیک شامل حرکت دادن دوربین در مقابل نورهای ثابت است، که یک الگو در عکس شما ایجاد می کند. اگر شما از چرخش دوربین استفاده کنید، می توانید خطوط نور دایره ای ایجاد کنید. در ادامه این مطلب لنزک، این تکنیک را به شما عزیزان آموزش خواهیم داد.

این عکس در هنگ کنگ تا به حال چندین بار گرفته شده است. استفاده از چرخش در طول نوردهی طولانی زیبایی متفاوتی به عکس می دهد.

لنزک: چرخش دوربین، یک تکنیک نقاشی با نور (Light Painting) است که زیر مجموعه نقاشی با نور حرکتی/جنبشی (Kinetic Light Painting) قرار می گیرد. نقاشی با نور حرکتی بدین معنی است که نور ها در صحنه ثابت باشند (اگرچه الزامی نیست) و برای طراحی با نور طی نوردهی طولانی، دوربین حرکت داده شود. چرخش دوربین، همانطور که از نامش پیداست، یعنی دوربین به وسیله ای طی نوردهی طولانی چرخش ۳۶۰ درجه ای داشته باشد.

چگونه عکس های نقاشی با نور چرخشی بگیریم

۱- محلی را پیدا کنید که نور زیادی دارد، می توانید به دنبال ساختمان های بلند یا سازه های معماری بزرگ بگردید.

۲- دوربین را روی یک سه پایه قرار دهید، و آن را مستقیما رو به بالا تنظیم کنید. می توانید دوربین را در زاویه ای بین ۴۵ درجه تا مستقیما رو به بالا تنظیم کنید. نمای دید خزنده (چشم کرم، نما از نقطه ای بسیار پایین) برای این تکنیک خیلی خوب عمل می کند.

۳- یک لنز واید، یا حتی یک لنز چشم ماهی برای این عکس انتخاب کنید. لنز کیت هم جواب می دهد اما باید از واید ترین فاصله کانونی استفاده کنید.

۴- حالا عکس خود را ترکیب بندی کرده، و تصویر را فوکوس کنید. از حالت نمای زنده برای کمک به انجام این کار استفاده کنید.

۵- موقعیت دوربین خود بر روی سه پایه را به ذهن بسپارید، اگر سر سه پایه شما عدد درجه چرخش را نشان می دهد، آن را بنویسید. هدف، چرخاندن سر سه پایه، با شروع و پایان در یک نقطه یکسان است.

از این پل در کره جنوبی با استفاده از لنز چشم ماهی (fish-eye) همراه با نقاشی با نور حرکتی عکس گرفته شد. از یک زاویه کم عمق تر، شاید حدود ۴۵ درجه در اینجا استفاده شد.

همان صحنه بدون چرخش.

منطقه CBD سنگاپور مکان های زیادی دارد که در آن نمای دید خزنده خوب به نظر می رسد. چرخش نور یک عنصر اضافی به این عکس اضافه می کند.

۶- دوربین را برای نوردهی به مدت ۳۰ ثانیه تنظیم کرده، و دیافراگم و ایزو را برای به دست آوردن مقدار نوردهی صحیح در عکس تنظیم کنید. مقدار نوردهی باید ۰ یا ۱+ باشد، علت آن این است که شما مقداری از نور تابیده شده به ساختمان ها را در طول نقاشی با نور از دست خواهید داد.

۷- از سلف تایمر دوربین برای شروع نوردهی استفاده کنید، و آن را بر روی ۱۰ ثانیه تنظیم کنید.

۸- قبل از این که نوردهی آغاز شود، شروع به چرخاندن دوربین دور محور سه پایه کنید. چرخش باید آرام باشد، و بین دو تا پنج ثانیه طول بکشد.

۹- مطمئن شوید که با نگاه کردن به درجه چرخش بر روی سه پایه خود، چرخش را در همان موقعیتی به پایان می رسانید که شروع کرده بودید.

۱۰- سپس دوربین حدود ۲۵ ثانیه برای ثبت ساختارها (سازه ها) در صحنه شما وقت دارد.

استفاده از یک زاویه افقی تر به شما اجازه می دهد تا در میان صحنه با نور نقاشی کنید، باز هم یک ثبت متفاوت از ساختمان ها در سنگاپور.

اگر دوست دارید ببینید این کار چطور انجام شده است، ویدیو زیر نحوه چرخش دوربین را به شما نشان می دهد:


دانلود

چرا از نقاشی با نور دایره ای استفاده کنیم؟

آنهایی که نوردهی طولانی را دوست دارند در مورد نقاشی با نور هم می دانند، هرچند همه با نقاشی با نور حرکتی آشنا نیستند. گرفتن عکس های عالی نیازمند کمی تجربه است، از این رو باید هر از گاهی روش های جدید را امتحان کرد.

نقاشی با نور حرکتی (Kinetic Light Painting) راهی عالی برای ایجاد عکس های پویاست، که یک حس آینده نگرانه دارند. تصویری که شما می گیرید احتمالا از نمای دید خزنده، در یک محیط شهری است. بنابراین استفاده از تکنیکی که به صحنه شما نور و الگو اضافه کند، می تواند خوب به نظر برسد. همچنین می دانید که بسیاری از مردم تا کنون از مکان های معروف عکس گرفته اند. بنابراین تکنیک هایی مانند این به شما اجازه می دهد تا عکس های خود را با دید یا ظاهر متفاوتی بگیرید.

الگوهای نور در این عکس انرژی زیادی به این صحنه داده اند. در اینجا از یک زاویه کم تر نسبت به مستقیم رو به بالا استفاده شد.

این یک نمای دید خزنده از آسمان خراش های شانگهای، بدون استفاده از هیچ گونه نقاشی با نور است.

کجا می توانم این تکنیک را امتحان کنم؟

بهترین مکان برای امتحان کردن این نوع تکنیک عکاسی، نزدیک آسمان خراش هاست، اما اگر هیچ آسمان خراشی در نزدیکی شما وجود ندارد، تمام ساختمان های آپارتمانی بلند نیز می توانند برای این کار مناسب باشند. هر سازه معماری مرتفعی که روشن باشد می تواند برای شما کارساز باشد، تا زمانی که بتوانید در پایین آن قرار گیرید، و با یک لنز واید در کادر نشان داده شود.

در شهر زندگی نمی کنید؟ مشکلی نیست می توانید به نزدیک ترین جنگل اطراف محل زندگی خود بروید و از درختان به جای آسمان خراش ها استفاده کنید. اگر از درختان استفاده می کنید، عکاسی شما در طول روز خواهد بود، و می توانید با نور خورشید که از میان سایبان برگ درختان می تابد، نقاشی کنید. ممکن است نور زیادی در طول روز برای ایجاد یک نوردهی طولانی وجود داشته باشد؛ بنابراین استفاده از یک فیلتر ND (کاهنده نور) را برای کاهش مقدار نور ورودی به دوربین در نظر بگیرید.

استفاده از این تکنیک در زیر یک سایبان برگ، یا در این مورد در داخل آن، امکان پذیر است. اینجا پارک ملی جنگل در مولو (Jungle at Mulu) در مالزی است.

عکس دیگری از درختان فوق العاده در سنگاپور، که این بار دوربین مستقیما رو به بالا قرار دارد.

برج های دوقلوی پتروناس مالزی، چرخش جزئی.

حرکت کنید، و با نور نقاشی کنید!

آزمایش و ماجراجویی در عکاسی یک ایده عالی است. امتحان کردن روش های نوردهی طولانی مانند این تکنیک که در مطلب امروز لنزک آموزش داده شد کار شما را بهبود خواهد بخشید. این کار می تواند به شما کمک کند تا تصاویر منحصر به فردی خلق کنید که افراد دیگر ندیده اند؛ بنابراین شما جذابیت بسیار بیشتری در کار خود ایجاد خواهید کرد.

اگر شما ایده دیگری در مورد نحوه نقاشی با نور با استفاده از دوربین خود دارید، لطفا آنها را در بخش دیدگاه ها، پایین صفحه، به اشتراک بگذارید.

صحنه بدون چرخش

درختان فوق العاده موجود در باغ سنگاپور، سوژه ای عالی برای نقاشی با نور حرکتی هستند، چون چراغ های زیادی دارند.

نویسنده: سیمون باند (Simon Bond)

م

منبع

برگرفته از: digital-photography-school

نظرات شما

  1. Mohamad_aria

    ۱۸ بهمن ۱۳۹۵

    امشب حتما میرم این نوردهی طولانی وابسه به حرکت رو امتحان میکنم
    یه خوبی که داره اینکه جدیدا تو شهرسازی کشور نورپردازی ساختمان ها و حتی درخت ها و… انجام میشه تو کلانشهر ها براحتی میشه از این لایت پنتینگ ها گرفت
    ممنونم از لنزک

  2. محسن پیرنیا

    ۱۲ بهمن ۱۳۹۵

    سلام به همه.
    خیلی روش جالبیه. ساختمان هایی که از بتن و آهن ساخته شده و دور از احساس لطافت هستن با این روش عکاسی صاحب احساس شدن.
    ضمنا سپاسگزاری ویژه ای از تیم لنزک داشته باشم همه تلاش و همتشون پیشرفت عکاسیه. و به خاطر کتابهایی که به اشتراک گذاشته شدن.

  3. سولماز

    ۱۱ بهمن ۱۳۹۵

    اون لحظه ای که مشغول چرخش دادن دوربین هستیم ساختمون هم به صورت کشیده ثبت میشه دیگه مگه نه؟پس چرا اینجا کشیده ثبت نشده؟

    1. kayvan12003

      ۱۶ بهمن ۱۳۹۵

      من هنوز این روش را امتحان نکرده ام، اما با توجه به تجارب قبلی خودم حدس میزنم چون ساختمان ها از خود نوری ندارند پس در چند ثانیه آخر که دوربین ثابت میشود ثبت میشوند.البته قطعا به همین سادگی نیست و با یک شات نمی توان به نتیجه کاملا مطلوب رسید بلکه با توجه نور موجود در محیط باید تنظیمات مختلف دیافراگم و ایزو را تست کرد.(البته با فرض اینکه از زمان حدود ۲۵ ثانیه مطابق فیلم آموزشی استفاده کرد)


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *