آموزش عکاسی: ۳ روش برای جلب توجه بیشتر به سوژه

گنجاندن جزئیات غیر ضروری در عکس هایتان، میزان توجه به آن را کاهش می دهد. یا توجه بیننده را از سوژه عکاسی اصلی شما منحرف می کند. کادر را پر کنید! این تنها قانون ترکیب بندی بود که من وقتی کار در بخش عکاسی روزنامه را شروع کرده بودم، به آن پایبند بودم. هیچ چیزی که به بهتر گفتن داستان کمک نمی کند را به کادر اضافه نکنید. اگر بی اهمیت و غیر مرتبط است، آن را حذف کنید. در این مقاله، من سه مورد از روش های مورد علاقه ام برای جداسازی و ایزوله کردن سوژه ها را به شما آموزش می دهم. در این آموزش عکاسی یاد می گیرید چگونه با ایجاد پس زمینه سیاه یا سفید و عمق میدان کم (پس زمینه تار یا مات) تمرکز را روی سوژه اصلی عکس قرار داده و آن را ایزوله کنید.

نکات این آموزش عکاسی به شما کمک می کنند، با حذف جزئیات غیر ضروری تصویر، به سوژه وزن بصری بیشتری داده و آن را به نقطه کانونی عکس تبدیل کرده و ترکیب بندی قوی تری ایجاد نمایید.

معرفی ویدیو آموزش عکاسی: قرارگیری چشم سوژه ها در عکس و وزن بصری

۱

تعادل نور

پیدا کردن یک پس زمینه تاریک همیشه لذت بخش است. هنگامی که بر روی سوژه شما نور بیشتری نسبت به پس زمینه وجود داشته باشد، اغلب می توانید با دقت نوردهی کنید تا پس زمینه بسیار تاریک یا حتی سیاه شود. این یک روش عالی برای عکس های روزنامه بود، زمانی که ما آنها را به صورت سیاه و سفید چاپ می کردیم. این تکنیک به ویژه برای پرتره ها خوب عمل می کند.

به چشم خود یاد بدهید که به دنبال موقعیت های مناسب بگردد که در آن می توانید از این تکنیک استفاده کنید. زمانی که بدانید باید به دنبال چه چیزی بگردید، به طور ناخودآگاه این کار را انجام می دهید.

به دنبال سایه های بزرگ بگردید که در آن هیچ نوری روشن نباشد، و نور خورشید به طور مستقیم بر آن قسمت تاثیر نگذارد. در این پرتره از یک ماهی فروش در بازار، نمای جلوی مغازه او عالی است. فضای پشت او هیچ پنجره ای ندارد و تنها یک یا دو چراغ کم نور وجود دارد. نوری که روی او می تابد آفتابی است که از ساختمان جلوی مغازه اش بازتاب می شود. این نور پخش شده و نرم است و بر فضای داخلی اتاق او تاثیر نمی گذارد.

تنظیم دوربین برای نوردهی صحیح صورت او انجام گرفته و به این معنی است که فضای داخل اتاق پشت او ناکافی نوردهی شده (underexposed) است – جزئیات سایه ها از بین رفته و سیاه شده است. از نورسنجی نقطه ای (spot metering) استفاده کنید تا نور را تنها از سوژه اصلی خود و نه از پس زمینه تاریک تر، بخوانید. اگر نورسنج دوربین شما طوری تنظیم شده باشد که یک خوانش از کل کادر گرفته و آن را میانگین گیری کند، نتیجه رضایت بخشی به دست نخواهید آورد.

کلید این روش، برقراری تعادل میان نور و سایه است. اگر شما خوانش نوردهی خود را از کل صحنه بگیرید، دوربین تمام قسمت های تاریک را در آن می گنجاند و می خواهد آنها نیز به خوبی نوردهی شوند. تصویر حاصل یک سوژه بیش از حد نوردهی شده و جزئیات قابل مشاهده در سایه ها خواهد داشت.

همچنین می توانید از همین روش با یک پس زمینه روشن تر از سوژه خود استفاده کنید – زمانیکه در پس زمینه نور بیشتری نسبت به سوژه اصلی خود دارید. خوانش نوردهی خود را تنها از سوژه انجام دهید، و در نتیجه سوژه شما به خوبی نورپردازی شده، و پس زمینه بیش از حد نوردهی خواهد شد.

من یک استودیوی پرتره در فضای باز با نور روز طراحی کرده ام که از این تکنیک استفاده می کند. در این استودیو، من کنترل خوبی بر نور و پس زمینه دارم. در اینجا، من از پارچه های سیاه و سفید به عنوان پس زمینه استفاده می کنم، که به این معنی است که یک نوردهی یکنواخت بر روی پس زمینه دارم که کنتراست (تضاد بین روشنایی و تاریکی) زیادی نسبت به سوژه من ایجاد می کند.

۲

کنترل فوکوس و عمق میدان

محبوب ترین روش های مورد استفاده برای جداسازی ایزوله کردن سوژه ها، فوکوس کنترل شده دقیق و یک عمق میدان کم می باشد. اولین لنز من یک لنز ۵۰mm f/1.4 بود. بنابراین، طبیعی است که من عاشق استفاده از قابلیت دیافراگم باز بودم تا به من کمک کند پس زمینه هایم را از فوکوس خارج و مات کنم.

استفاده از یک تنظیمات دیافراگم باز، محور اصلی این روش است. با این حال، این کار چیزی فراتر از تنها انتخاب پایین ترین عدد f-stop است.

فاصله دوربین تا سوژه (مسافت فوکوس) نیز تاثیر قابل توجهی بر چگونگی تار شدن پس زمینه شما دارد. هرچه شما به سوژه خود نزدیک تر باشید، با هر لنزی، پس زمینه تارتر خواهد شد. همچنین، هرچه سوژه شما از پس زمینه دورتر باشد، پس زمینه مات و نرم تر به نظر می رسد.

لنزک – مسافت فوکوس: هرچه به سوژه ای که روی آن فوکوس می کنید نزدیک تر باشید، عمق میدان (DOF) کم تری ثبت می کنید.

انتخاب لنز نیز بر عمق میدان نیز تاثیر می گذارد. با استفاده از یک لنز تله، با هر تنظیمات دیافراگمی، نسبت به استفاده از یک لنز واید، بیشتر می توانید پس زمینه را تار کنید.

یاد بگیرید چیزی که بر آن فوکوس می کنید را کنترل کنید، همچنین عوامل تاثیر گذار بر عمق میدان را بیاموزید. انجام درست این کار به این معنی است که می توانید بدون کم شدن توجه بیننده نسبت به سوژه اصلی خود، جزئیات کافی را در کادر جای دهید. در این پرتره از راننده تاکسی سه چرخه، من بر روی او فوکوس کردم. من تصمیم گرفتم جزئیات کافی در پس زمینه داشته باشم، بدون این که واضح و شارپ باشد، چون پس زمینه به این عکس مرتبط است.

مطالعه آموزش های عکاسی زیر، به درک این قسمت کمک خواهند کرد:

ویدیو آموزش ۳ عامل موثر بر عمق میدان در عکاسی

عمق میدان در عکاسی چیست؟ چگونه دیافراگم، فاصله کانونی و فوکوس، وضوح عکس را کنترل می کنند

عمق میدان را عمقی یاد بگیرید

۳

انتخاب ترکیب بندی برای جداسازی سوژه

نقطه دید یا Point-of-view (زاویه ای که برای گرفتن عکس خود از آنجا انتخاب می کنید)، بر آنچه که در کادر خود جای می دهید و از آن حذف می کنید تاثیر می گذارد. اغلب حتی یک تغییر کوچک در موقعیت دوربین نیز می تواند تاثیر قابل توجهی بر آنچه که در کادر شما و آنچه بیرون از آن قرار می گیرد، داشته باشد.

دور سوژه خود بچرخید و ببینید پس زمینه چه تغییری می کند. وجود یک درخت که به نظر می رسد از پشت سر کسی بیرون آمده، حواس پرت کننده است. کمی تغییر زاویه دید به چپ یا راست، این حواس پرتی را از بین می برد. اگر یک خط افقی قوی در پس زمینه وجود دارد که سوژه شما را قطع می کند، انتخاب یک موقعیت بالاتر یا پایین تر به رفع این مشکل کمک می کند.

بیشتر بیاموزید: آموزش ۱۰ نکته ترکیب بندی عکاسی [توصیه حرفه ای ها] (دو نکته پاراگراف فوق را نیز توضیح می دهد)

وقت بگذارید. هنگام ترکیب بندی نه فقط به سوژه، بلکه به پس زمینه نیز توجه کنید. بعد از گرفتن عکس اول، آن را بر روی صفحه نمایش خود بررسی کنید. آنچه در پس زمینه قرار دارد را بررسی کنید. اغلب این کار حواس پرتی ها را مشخص می کند. کمی در اطراف بچرخید. این طرف یا آن طرف، بالا و پایین را امتحان کنید. بر رابطه بین سوژه خود و المان های پس زمینه تمرکز کنید.

برای کسب آموزش بیشتر مطلب «آموزش نکات ترکیب بندی عکاسی برای جلب توجه بیننده» را مطالعه نمایید.

ن

نتیجه گیری

روش های دیگر جداسازی و ایزوله کردن سوژه بسیار زیاد و متنوع هستند. شما می توانید از رنگ های متضاد، الگوهای منقطع، کراپ انتخابی و تکنیک های دیگر برای برجسته کردن سوژه مورد نظر خود استفاده کنید.

وقتی سوژه شما در میان چیزهای دیگری که در کادر وجود دارند به وضوح مشخص باشد، عکس ها اغلب قوی تر می شوند.

آزمایش کردن روش های مطرح شده به شما کمک می کند تا ترکیب بندی های قوی تری بسازید. آنها را امتحان کنید. روش های دیگر را هم امتحان کنید. روش هایی که دوست دارید را پیدا کنید، این کار به شما کمک می کند تا همانطور که شروع به استفاده مداوم از آنها می کنید، سبک عکاسی منحصر به فرد خود را ایجاد کنید.

نویسنده: کوین لندور یوهان (Kevin Landwer-Johan)


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *