آموزش ترفند نورپردازی از پشت عکاسی برای مبتدیان

آیا تا به حال متوجه شده اید که در پرتره های حرفه ای سوژه چقدر برجسته است و جلب توجه می کند؟ در مورد خطوط و نقوش بطری ها و اجناس شیشه ای در عکاسی تبلیغاتی چطور؟ آیا تعجب می کنید که آنها چطور این کار را انجام می دهند؟ شما با نورپردازی از پشت (Backlighting) می توانید به این جلوه ها و بسیاری جلوه های دیگر در عکاسی خود دست یابید. در ادامه این آموزش عکاسی با ما همراه شوید تا یاد بگیرید که نورپردازی از پشت چیست و چگونه خودتان می توانید آن را انجام دهید.

یکی از تکنیک های نورپردازی در عکاسی: نورپردازی از پشت چیست؟

تعریف: نورپردازی از پشت، که نور پس زمینه نیز نامیده می شود، به این معنی است که یک منبع نور از پشت سوژه شما می تابد و مستقیما (یا تقریبا) رو به سمت دوربین قرار دارد. از این نور می توان به عنوان تنها منبع نور یا یک نور مکمل استفاده کرد، و می تواند در تصویر شما عمق ایجاد کند.

به عنوان مثال، در عکس بالا، من از نور پس زمینه برای برجسته کردن پرها و جدا کردن سوژه از پس زمینه (برای جلب بیشتر توجه بیننده به آن) استفاده کردم. از این روش اغلب در عکاسی پرتره برای برجسته کردن موهای مدل استفاده می شود.

۱

منابع نور گسترده تر

خورشید می تواند یک منبع نور عالی برای نورپردازی از پشت باشد، حتی اگر در فضای داخلی باشید. تنها با قرار دادن سوژه خود در جلوی پنجره، در واقع دارید از این تکنیک استفاده می کنید. همچنین، اغلب اوقات این تکنیک به کمی دستکاری نیاز دارد. به عنوان مثال، اگر نمای پنجره بهترین پس زمینه برای سوژه شما نیست یا خورشید بیش از حد روشن است، می توانید یک دیفیوزر اضافه کنید.

لنزک: دیفیوزر چیست؟ به سطح شفافی که بین سوژه و منبع نور قرار داده می شود تا نور از آن گذشته و پخش و نرم شود، دیفیوزر یا پخش کننده نور گفته می شود. شما می توانید یک دیفیوزر آماده خریداری نمایید که در رفلکتور های ۵ کاره نیز موجود است و یکی از صفحه ها یا دیسک های آن دیفیوزر یا پخش کننده نور می باشد. یا…

یک راه حل ارزان و آسان دیگر این است که یک کاغذ روغنی، کاغذ ترسیم یا یک پارچه سفید نازک را جلوی پنجره بچسبانید تا نور را نرم کند – و به این طریق رفلکتور دست ساز خود را داشته باشید.

عکس سمت چپ از دیفیوزر استفاده نمی کند. خورشید آنقدر روشن بود که من نتوانستم پس زمینه را با یک عمق میدان کم تار یا مات کنم. سایه ها نیز بسیار تاریک و حواس پرت کننده بودند.

در تصویر سمت راست، من یک پس زمینه سفید یکنواخت برای نمایش سوژه داشتم، که به عنوان یک دیفیوزر برای نرم کردن سایه ها نیز عمل می کرد.

این نوع نورپردازی برای اشیای شفاف نیز خوب عمل می کند. با این حال، همیشه می توانید آن را با نور دیگری کامل کنید. یا اگر شیء شما (یا بخشی از آن) مات است، می توانید یک سطح بازتابنده را در جلوی نور قرار دهید تا آن را بازتاب کند.

بیشتر بیاموزید (توصیه شده توسط لنزک): آموزش ۳ تکنیک نورپردازی اولیه که برای هر سوژه ای کارساز هستند – این ویدیو نورپردازی اشیاء شفاف مثل بطری یا بازتابنده نور مثل آینه را به شما آموزش می دهد.

من برای این که نحوه کار را به شما نشان دهم، از همان تنظیمات برای این بطری استفاده کردم، اما یک آینه دستی در جلوی آن کنار دوربین قرار دادم.

اکثر مکان ها پنجره دارند، مگر این که در داخل یک اتاق تاریک باشید یا جایی برای یک استفاده خاص که در آن نور روز وجود ندارد. با این حال، اگر در یکی از این مکان ها بودید، همیشه می توانید از صفحه نمایش کامپیوتر یا تبلت خود استفاده کنید. می توانید به دنبال یک عکس مناسب بگردید، یا تنها یک صفحه خالی برای ایجاد یک پس زمینه سفید باز کنید.

۲

منابع نور باریک

منابع نور باریک مانند نورافکن های کوچک یک پخش میانی بسیار روشن به سمت لبه ها ایجاد می کنند، و این نور معمولا سخت است، بنابراین سایه های قوی ایجاد می کند. برای ایجاد این افکت، می توانید از یک لامپ حبابی، شمع، چراغ قوه یا حتی نور LED گوشی هوشمند خود استفاده کنید. با قرار دادن کمی رنگ در آن، مانند نمونه زیر، یک المان خلاقانه به عکس اضافه کنید:

من برای ایجاد سیلوئت یا سایه نما از این مجسمه گرگ صحرایی کوچک، آن را در جلوی پس زمینه قرار دادم، که در اینجا یک پوشه نیمه شفاف قرمز رنگ بود.

به یاد داشته باشید که ما در اینجا می خواهیم خلاقانه عمل کنیم. اگر شما پوشه ای مانند این ندارید، می توانید از چیزهای دیگری استفاده کنید که به اندازه کافی نازک یا شفاف باشند که اجازه عبور نور را بدهند و به عنوان دیفیوزر عمل کنند.

پس از آن، طبق تکنیک نورپردازی از پشت، من یک گوشی هوشمند که منبع نور من بود را مستقیما در پشت پس زمینه قرمز رو به سمت مجسمه و دوربین قرار دادم. همچنین، از سنجاق پارچه برای محکم کردن همه چیز در جای خود و برای ایستاده نگه داشتن آنها استفاده کردم.

به یاد داشته باشید که هرچه نور را نزدیک تر قرار دهید، نقطه نور کوچکتر خواهد بود. بنابراین گوشی را به جلو و عقب حرکت دهید تا به نتایج مختلف دست یابید.

یادگیری را ادامه دهید

سردبیر: دوستان خوب لنزکی ام آموزش و یادگیری را ادامه دهید. برای کسب آموزش بیشتر در زمینه «نورپردازی از پشت» در عکاسی، دو مقاله «آموزش عکاسی با نور پشت یا پس زمینه» و «آموزش عکاسی دراماتیک با نور پس زمینه یا نور پشت» را به شما عزیزان پیشنهاد می کنم.

این ترفندهای نورپردازی عکاسی جایگزین تجهیزات نورپردازی حرفه ای نیستند. با این حال، قطعا به شما این امکان را می دهند که عکس های خلاقانه بگیرید، مهارت های عکاسی خود را تمرین کنید و بودجه خود را محفوظ نگه دارید. و مهمترین چیز تمرین مداوم است.

از این کار لذت ببرید و اگر ترفند دیگری می دانید، در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید.

نویسنده: آنا میرلس (Ana Mireles)


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *