پنج رفتار عکاسان که من را آزار می‌دهد!

Geoff Harris پنج رفتار رایج در بین عکاسان که به نظرش مشکل ساز آمده را بر شمرده است. در ادامه مطلب امروز لنزک به آن ها اشاره خواهیم کرد.

پنج موضوع است که خیلی من را اذیت می‌کنند و برای همین می‌خواهم آن ها را با شما به اشتراک بگذارم. آره، من یک آدم میانسال کج خلقم، اگر در گوگل «خسیس» را جستجو کنید مطمئنانه عکس من نمایش داده می شود! با این حال فکر می‌کنم برخی از اعتراض‌هام وارد است پس اجازه دهید اعتراض کنم!

۱

HDR سیاه و سفید

HDR خیلی مزخرف است! چه به صورت رنگی چه به صورت سیاه و سفید. دکتر جانسون می‌گفت «میهن پرستی جدیدترین پناهگاه اراذل است» و من هم حس می‌کنم HDR پناهگاه مبتدیانی است که نمی‌دانند که چقدر این نوع عکاسی احمقانه و غیر طبیعی است.

اگر می‌خواهید عکس‌های سیاه و سفید بهتری داشته باشید، عکس‌ها را وارد Lightroom یا Silver Efex Pro کرده و با اسلایدر رنگ کار کنید. گرفتن عکس‌های مونو در حالت HDR مانند جمع کردن ۱۴ ثانیه با دو متر است! واقعا هیچ ربطی به هم ندارند.

۲

مسابقه‌های عکاسی

از آنجایی که من فرد تعامگرایی هستم دوست دارم در گروه‌های عکاسی محله شرکت کنم. ولی وقتی رفتار اعضا را می‌بینم متوجه می‌شوم که در واقع آنها به دنبال رقابت هستند.

البته من هیچ مخالفتی با افرادی که در مسابقه‌های عکاسی شرکت می‌کنند ندارم ولی گروه‌های عکاسی به شکلی وسواسی در حال رقابت با خود و دیگر گروه‌های منطقه هستند. انگاری که عکاسی را با بازی دارت اشتباه گرفته‌اند.

من یک بار شنیدم فردی می‌گفت : «ما قصدمان این است که جز لیگ برتر گروه‌های عکاسی شویم» انگاری که عکاسی نوعی ورزش است!

اینطور که پیداست در این نوع رقابت‌ها عکاسی به طور کل زیر سوال می‌رود و ارزش‌ها و قوانین آن نادیده گرفته می‌شوند. باید بفهمید که من یک بازیکن فوتبال نیستم! من یک عکاسم!!

۳

فلاش برای این فلاش برای آن

من واقعا خسته شدم از دیدن اینکه عکاسان عکس‌های گرفته شده در فضای باز را با استفاده از فلاش‌های اکسترنال خراب می‌کنند. بله، ما فهمیدیم که شما بلدید چطور از سافت باکس و Elinchrom پرتابل خود استفاده کنید حالا که چی ؟؟!

با اینکار به نظر می‌رسد که یک سلاح هسته‌ای موشکی رها کرده است یا اینکه فردی با چراغ جلوی ماشینش در حال خود نمایی است. Henri Cartier Bresson از استفاده از فلاش به عنوان «کشتاری وحشتناک» یاد می‌کند و در این مورد واقعا حق دارد.

۴

مسخره‌ بازی با iPad

افزایش عکاسی با گوشی‌های هوشمند کم نبود، حالا هم هر کجای لندن که بروید با توریست‌‌هایی مواجه می‌شوید که سعی دارند با تبلت‌های خود عکاسی کنند.

گذشته از اینکه لنز‌های کوچک و پردازش ساده‌ی آنها هرگز توانایی تولید عکس‌های خوبی را ندارد، اینکار در وسط خیابان واقعا احمقانه به نظر می‌رسد.

اگر فردی از گذشته بیاید و این افراد را ببیند گمان می‌کند که آنها برای رسیدن به رستگاری انجیل را بالای سرشان گرفته‌اند. فکر می‌کنم اعتراض به این افراد وارد باشد. اگر می‌خواهید عکس‌های خوبی ثبت کنید پس یک دوربین درست و حسابی بخرید.

۵

کلیشه‌ای شدن

هرکجا که بروید عکس‌هایی از آسمان با فیلتر ND grad، غروب‌های بیش از حد تیره و پس زمینه‌های سنگی را می‌بینید..چرا مردم نمی‌توانند کمی خلاقتر باشند و اینقدر از بدیهیات استفاده نکنند؟

عکاسی مدرن باعث شده تا مردم به سمت کارهای تکراری سوق پیدا کنند. در این امر مجله‌ها و وب سایت‌ها بی تقصیر نیستند.

شما باید بیشتر به خلاقیت و نوآوری اهمیت دهید. من واقعا منتظرم که Adobe قابلیتی را اضافه کند تا پیش از انتشار یافتن عکس‌ها در فضای اینترنت به عکاس کلیشه‌ای بودن عکسش را یادآوری کند تا این فاجعه بیش از این ادامه نیابد.

م

منبع

برگرفته از: Digital camera world

نظرات شما

  1. Parisahaji

    ۱۴ دی ۱۳۹۴

    Estefade az soft boxo flash sakhte mage ke beshe behesh eftekhar kardo beghole in poz bashe!!!sin aghae betore kol fek mikonam aslan hch az elm o evolotion e tech ghafele va sarsari nazar dade.

  2. پرهام

    ۲۱ شهریور ۱۳۹۳

    عکاسی با آیپد یا هر تبلت دیگه ای واقعا مسخرس :/ نمیدونم ملت چجوری روشون میشه عکس بگیرن 😐

  3. ali_hdt

    ۱۶ شهریور ۱۳۹۳

    راستش من ایشون رو واقعا نمی شناسم
    ولی وقتی کامنت های شما دوستان لنزکی رو خوندم به بزرگی ایشون ایمان آوردم
    چون هدف و قصد ایشون از این حرفا این بوده که به من و شما بر بخوره و همین بر خوردن
    میتونه یه جرقه ای واسه پیشرفتتون باشه و از دیدگاهای ارسال شده ی دوستان معلومه که ایشون موفق شده.
    من با صحبت HDR ایشون کاملا موافقم.چون هر تازه کاری که عکاسی میکنه اچ دی آر جزو اولین
    تکنیکایی هست که یاد میگیره و شدیدا مشتریش میشه وقت زیادی هم صرف نمیکنه تا یه عکس طبیعی در بیاره
    در مورد مسابقه ی عکاسی هم با ایشون موافقم.چون داورها سلیقه ای عمل میکنن و بدون شک
    تمام اون هنرهایی که تو مسابقه شرکت داده میشن میتونن رتبه ی اول باشند.چون با عشق و دیدگاه
    اون هنرمند گرفته شده.
    با بقیه ی حرفاشونم موافقم.

  4. محمد

    ۱۵ شهریور ۱۳۹۳

    من هم بسیار عصبانی شدم آماده نوشتی نقدی بر این مقاله شدم اما نوشته حمید و روح اله کمی آرامم کرد.
    گفتنی هارا گفتند این بزگوار از نظر ذهنی مشکل دارن

  5. hossein

    ۱۵ شهریور ۱۳۹۳

    با اون قسمت آی پادش حال کردم واقعا راست میگه 🙂

  6. hamid

    ۱۴ شهریور ۱۳۹۳

    سلام
    به نظر من این مقاله ارزش انتشار در سایتی مانند لنزک را ندارد چرا که ایرادات بسیاری دارد، این آقا شدیدا سلیقه ای صحبت کرده و احتمالا اگر هنگام نوشتن یک نفس عمیق می کشید انقدر تند و بی منطق نمی نوشت یعنی چه HDR احمقانه است؟!! صحبت های این آقا خصوصا در مورد عکاسی با تبلت مانند کسانی است که سوار ماشین های مدل بالا هستند و کسانی که ماشین های معمولی و مدل پایینی سوار می شوند را مسخره می کنند و آنها را دلیل ترافیک می دانند من هم خیلی از دیدن کسی که با تبلت عکاسی می کند خوشم نمی آید ولی این دلیل نمی شود که کسانی که این کار را می کنند را طرد کنم آن ها هم حق دارند از تکنولوژی عکاسی استفاده کنند
    حرف های ایشان حالت انحصارگرایانه دارد ایشان انتظار دارد بقیه طوری عکاسی کنند که ایشان ناراحت نشود
    اتفاقا من به شرکت Adobe پیشنهاد می کنم قابلیتی در نرم افزارش قرار دهد تا پیش از انتشار، عکس ها را برای ایشان ارسال کند تا ایشان تایید کند سپس عکس منتشر شود!

  7. روح اله

    ۱۳ شهریور ۱۳۹۳

    راستش صحبتهای این دوست عزیز؛بنوعی ابرازاحساس خطره؛خطراینکه داره عکاسی ازجنبه هنری اش فاصله گرفته ودچارروزمرگی میشه..
    هم تکنولوژی عکاسی وهم فیلمبرداری هردو ظرف یک ده ی گذشته دچارانقلابی شگرف شده اند.اما یک سئوال:”آیابه همان نسبت کع عکاس وعکس فروان وفراوان شده ،فیلمبرداروفیلمساز هم زیاد شده؟؟؟خوب معلومه کنه نه. اما چرا؟

  8. محمدرضا حافظیه

    ۱۳ شهریور ۱۳۹۳

    به نظر من طرف اومده همه چیو برده زیر سوال که معروف شه…

  9. mralucard15

    ۱۳ شهریور ۱۳۹۳

    واقعا مطلب خوبی وبد ولی تنها مشکل ما اینه ک عکس هایی ک خلاقانه هستن رو بعضی از اساتید دوست ندارن و میخوان همیشه همه چیز یجور باشه …
    مگه عکاسی هم هنر به حساب نمیاد؟ مگه هنر هم قانون و قائده ی خاصی داره ک همه باید یجور عکس بگیرن ؟
    پس اگه قانون داشت دیگه اسمش هنر نبود . اسمش میشد ریاضی یا فیزیک … پس یذره اگه خلاقیت تو کار باشه چیزی خراب نمیشه

  10. وحید

    ۱۳ شهریور ۱۳۹۳

    عکاسی HDR یه تکنیکه که هر کسی بلد نیست. الان تو عکاسی روز دنیا حتی چهره افراد رو هم HDR میکنن. با نظر ایشون مخالفم

  11. امیر

    ۱۳ شهریور ۱۳۹۳

    من فکر می کنم این آقا زیادی اعتماد به نفس داره…. مثلا تکنیک hdr خیلی وقت ها میتونه عکس هایی زیبا و هنری تحویل بده….یا مثلا استفاده فلاش هم سلیقه ای لازم نیس از ایشون اجازه بگیریم خیلی وقت ها فلاش موثر واقع میشه …..البته بعضی جاها هم درست میگه

  12. فریبرز

    ۱۳ شهریور ۱۳۹۳

    کاریش نمیشه کرد اما با نو اوری همیشه موافقم و همین امید وارم میکنه که میشه خیلی از عکاسا رو به اسونی پشت سر گذاشتو خودی نشون داد !!


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *