عکاسی پرتره – آموزش گام به گام عکاسی از چهره یک مدل

مثل درست کردن یک املت عالی، عکاسی پرتره از یک مدل نیز فرایند ساده ای دارد. با این حال همین جزئیات کوچک هستند که به ظاهر ساده می آیند ولی در کنار هم یک محصول را خیره کننده می کنند (یا در اینجا املت را خوشمزه می کنند). امروز می خواهیم عکاسی استودیویی از چهره یک مدل را تشریح کنیم، پس شما می توانید هر زمانی از این بهره بجویید. همینطور به شما آموزش می دهیم عکس را کمی روتوش و اصلاح کنید.

مقدمه

بخش بزرگی از صنعت عکاسی حول مد و کالاهای تجاری متمرکز شده است. به تعداد مدلی که هر روز عکس هایشان را می بینید، بیندیشید. اکثر تبلیغات تلویزیونی آنها را در حالی که با آخرین مد روز قدم می زنند نشان می دهند، مجله ها با عکس هایشان پر شده و حتی شما عکس های آنها را در ایستگاه های اتوبوس و در اتوبان ها دیده اید.

عکاسان زیادی وجود دارند که اینگونه عکس هارا تولید می کنند. حرفه ای های این کار و تعداد زیادی از عکاس ها با عکاسی چهره شروع می کنند. استادی در این مهارت دقیق، چیزی است که همیشه به کارتان می آید.

مو و آرایش

گیج کننده و بغرنج ترین بخش برای زیبا نشان دادن یک مدل موها و آرایش اوست. موها در صدها رنگ و با تراکم و حالت مختلف وجود دارند، پس من امروز نمیخواهم به سراغ آن بروم. ولی تعدادی اصول آرایشی کلی وجود دارد که در یک عکاسی چهره استاندارد تقریبا به صورت جهانی استفاده می شود.

ممکن است بپرسید چرا شما، به عنوان یک عکاس، احتیاج دارید در مورد لوازم آرایشی بدانید. خب، مدل ها، چه حرفه ای باشند چه آماتور، فکر می کنند که آرایش برای عکاسی مثل آرایش برای یک مجلس رقص رسمی یا یک مجلس خاص است. این درست نیست. تکنیک های آرایشی مشابه که مردم هر روز استفاده می کنند اغلب در عکاسی افتضاح به نظر می رسند. پس شما احتیاج دارید در این زمینه بدانید و در این راه گام بر دارید.

زیرسازی

هنگام بکار بردن لوازم آرایش برای یک عکاسی استاندارد چهره از یک مدل سه نکته کلیدی وجود دارد که باید به خاطر بسپارید. اول، از مواد آرایشی با رنگهای طبیعی نزدیک به رنگ طبیعی پوست مدل استفاده کنید. مشتریان نمیخواهند بدانند مدل شما با نقاشی های نقره ای روی چهره، شبیه به Lady Gaga، چه شکلی خواهد شد؛ آنها می خواهند مدل را در حالت طبیعی خود ببینند.

دوم، از هر چیز براق و درخشنده اجتناب کنید. براق بودن حس خیس و چرب بودن در عکس ایجاد می کند. سوم، ترکیب کنید، ترکیب کنید و باز هم بیشتر ترکیب کنید. یک چاپ ۸×۱۰ سانتی متر با کیفیت از عکس شما به راحتی جاهایی که مواد آرایشی تمام شده و دوباره شروع شده اند را نشان می دهد. پس همه چیز را زیاد با هم ترکیب کنید.

تصویر اول مدل من را فقط با زیرسازیش نشان می دهد که مات کار شده و کاملا شبیه تن پوست خود اوست و آن کمی سنگین تر از چیزی که هر روز استفاده می کنید کار شده است.

همه ی عکس های آتی که بر روی آرایش مدل تمرکز دارد بدون هیچ ویرایش و مستقیم از دوربین قرار داده شده اند.

چشم ها

مهم ترین تفاوت بین آرایش روزانه و آرایش طبیعی مدل تاثیر ناحیه تیره زیر چشم هاست. هر روز میلیون ها نفر از سایه چشم برای جذاب کردن آنها استفاده می کنند

این کار برای اشخاص خوب به نظر می آید اما در عکس ها در بهترین حالت اینگونه جلوه می کند که شخص خواب خوبی نداشته است.

آن را روشن نگه دارید و البته از مواد براق کننده هم استفاده نکنید. در اینجا تصویر قبل و بعد از آرایش چشم های مدل را می بینید.

مدل من از روشن کننده (پن کیک) دو درجه روشن تر از پوست خود استفاده کرد. او از یک سایه چشم تقریبا سفید زیر چشم و ابروی خود برای برجسته کردن آنها استفاده کرد. ریمل او تیره بود ولی نه درخشان. و او سایه ی چشمانش را ترکیب کرد که بیشتر طبیعی به نظر برسد.

همیشه این را شنیده اید که عکاسان می گویند چشمان دریچه ای به روح هستند. خب این نکته اینجا هم صدق می کند. این مهمترین بخش عکس است. در اینجا عکسی از مدل همراه با زیر سازی و حالا به علاوه آرایش چشم را می بینید.

گونه ها

مواد آرایشی که روی گونه ها استفاده می شوند دو کار باید انجام دهند. اول، آنها باید به چهره شکل و بعد دهند. عکس ها، اشیائی دو بعدی اند، پس تاکید بر شکل صورت بسیار مهم است. دوم، آرایش گونه می تواند کمی رنگ به چهره دهد البته نباید بیش از حد شود. در زیر می توانید مقایسه ای بین گونه های مدل، قبل و بعد از به کار بردن مواد آرایشی داشته باشید.

مدل از پودر غیر درخشان صورتی رنگی استفاده کرده است. پوست او طبیعتا بسیار روشن است و به دلیل اینکه این عکس در زمستان گرفته شده هیچ گونه برنزگی ندارد. اگر او کمی تیره تر یا برنزه تر بود، رنگ صورتی می توانست با نوعی رنگ برنز (قهوه ای مایل به زرد) جایگزین شود.

او از حرکت های رفت و برگشتی تا خط موهای خود استفاده کرده تا مطمئن شود ترکیب (ادغام) مطلوب ایجاد شده است. تصویر زیر او را با زیرسازی، آرایش چشم و حالا همراه با آرایش گونه نشان می دهد. این تکنیک هم شکل و هم رنگ را به چهره داده است.

لب ها

در غیر این صورت که به وسایل آرایش واقعا حرفه ای دسترسی داشته باشید، برای پیدا کردن رژ لب مات کار سختی در پیش دارید. این درواقع برای لب هایی است که خودشان کمی درخشان هستند – پس در این شرایط از رژ لب های خیلی درخشان اجتناب کنید. در زیر می توانید مقایسه ای بین لب های مدل قبل و بعد از استفاده مواد آرایشی ببینید.

یک خط لب با رنگ مشابه می تواند برای نمایش بهتر شکل لب استفاده شود. او از رنگ صورتی برای هر دوی آنها استفاده کرده است. اگر چه رنگ احتمالا می توانست کمی لطیف تر انتخاب شود. شما در این عکس می توانید درخشش و براق بودن را ببینید.

این ریسکی است که شما هنگام استفاده از مواد براق می پذیرید. خوشبختانه این هایلایت های شدید فقط بر روی لب ها ظاهر شده اند و در ویرایش می توانند اصلاح شوند.

شما می توانید او را با آرایش کامل همرام با آرایش لب در زیر ببینید.

ایجاد همه تغییرات

نتیجه نهایی آرایش ها می توانند دگرگون کننده باشند ولی به نظر من، چهره مدل را طبیعی نگه دارید. در مقایسه با آرایشی که او برای عکاسی تجاری متحمل می شود، این آرایش حداقل و بسیار طبیعی است.

شما در زیر می توانید دو تصویر را کنار هم ببینید. تصویر سمت چپ مدل را فقط با زیر سازی نشان می دهد و تصویر سمت راست او را با تمام آرایش ها به نمایش می گذارد. وقتی این دو تصویر را در کنار هم می بینید شاید آرایش کاملا رویایی به نظر برسد ولی در مقایسه با قابلیت هایی که آرایش دارد، این یک ظاهر طبیعی است.

نورپردازی

مجموعه نورپردازی برای عکاسی چهره از یک مدل باید هموار و یکنواخت باشد.نور پردازی دراماتیک از کنار باید پرهیز شود. همچنین برای یک پرتره با کیفیت، هرگز از فلاش مستقیم استفاده نکنید.

من از یک مجموعه ساده دو تکه برای نورپردازی استفاده کردم. نور اصلی من، یا نور کلیدی، یک سافت باکس کوچک بود که در زاویه ۴۵ درجه راست مدل (سمت چپ عکاس) و ۴۵ درجه بالای خط دید مدل قرار داشت. این نورپردازی کلاسیک رمبرانت (Rembrandt) است.

من نور دوم را درون یک چتر و نزدیک تر به سوژه استفاده کردم. این تقریبا در ارتفاع چشم های مدل و در جهت مخالف نور اصلی قرار دارد. شما مجموعه نورپردازی من را در عکس زیر می توانید ببینید.

کلید ایجاد نورپردازی خوب و یکنواخت استفاده از یک نور قوی، ملایم و پوشاننده است. نور درون چتر این کار را انجام می دهد. نوری که از این فلاش به سوژه می تابد کاملا به روشنی نوری که از فلاش اصلی می آید نیست. اما بین این دو نور حتی یک درجه اختلاف نیست، شاید نزیدک به نیم درجه اختلاف باشد.

موقعیت دور نور اصلی باعث می شود که مستقیم تر و سخت تر از نور نزدیک – که از چتر می آید و بیشتر پراکنده است – باشد. در عکس بعد شما تصویری که فقط با تاباندن فلاش اصلی گرفته شده است را می بینید. به سایه خشن و تاثیر دراماتیک آن توجه کنید.

این نوع نورپردازی کاربرد خود را دارد ولی برای عکاسی چهره یک مدل مناسب نیست. اگر شما در مقابل یک پس زمینه تیره عکاسی می کنید و مدلتان موهای تیره دارد. شما به یک نور سوم که مستقیم بالای سر مدل قرار گرفته و به موهای او می تابید احتیاج دارید. این باعث می شود موها از پس زمینه جدا شوند و جزئیات از دست نرود.

زاویه

زاویه ای که برای عکاسی چهره انتخاب می کنید بسیار مهم است. برخلاف تمام مثال های بالا، این زاویه گاهی باید کاملا مستقیم باشد. در تصاویر بالا، اثر نور پوشش دهنده، پایین بینی افتاده است و چهره را زیاد مصطح نشان می دهد.

معمولا باید کمی بالا یا پایین سوژه باشید و سر سوژه را اندکی به سمت نور اصلی بچرخانید. در اغلب موقعیت ها باید کمی بالای مدل و به سمت پایین عکاسی کنید.

اگر گاهی می خواهید حسی از قدرت یا تسلط را برسانید می توانید از کمی پایین عکاسی کنید. ولی مراقب باشید که عکستان را به یک عکس تست بینی تبدیل نکنید. پایین، آخرین جهتی است که من برای یک پرتره انتخاب می کنم. عکس زیر بدون هیچ ویرایش و مستقیم از دوربین آورده شده است.

ویرایش عکس

در عکاسی پرتره، شما باید برای تنظیم تعادل رنگ سفید (WB) و میزان نوردهی زمان کافی داشته باشید، بنابراین عکس خروجی از دوربین باید به اندازه کافی خوب باشد. اولین چیزی که میخواهم به سراغ آن بروم انجام سطحی از تنظیمات برای اصلاح کنتراست، نوردهی، و رنگ است.

من نیاز به انجام هیچ کار زیادی ندارم. من اندکی نور و کنتراست را زیاد کردم و کمی رنگ زرد عکس را کاهش دادم. نتیجه عکس زیر است.

موهای پراکنده

کار بعدی که انجام می دهم، حذف اندکی از موهای پراکنده بالای سر مدل است. برای این عکس من از ابزار clone با ۱۰۰% opacity استفاده خواهم کرد. من از یک قلموی بزرگ ولی نرم با سختی (hardness) با مقدار ۳۰% استفاده میکنم.

شما می توانید نمایی نزدیک از نتیجه را در زیر ببینید. اصلا زیاد به داخل موهای مدل نروید یا به او ظاهری هاله ای ندهید. اصولا در این کار زیاده روی نکنید، فقط موهای پخش بیرون زده را حذف کنید.

روشن کردن چشم ها

خوب است کمی بر روی چشم ها کار کنیم. اگر در یک محیط تاریک عکاسی می کنید، می توانید مدل را وادار کنید که به چیزی روشن خیره شود تا مردمک های چشمانش بدرخشند. واضح است که من در اینجا نتوانسته ام عالی کار کنم.

به عنوان راه دیگر، پیشنهاد می کنم کمی رنگ چشم ها را اشباع کنید. من از ابزار انتخاب lasso استفاده کردم و از منوی hue/saturation یک رنگ تند انتخاب کردم تا فقط چشم ها اشباع شوند. در ادامه عکس قبل و بعد وجود دارد.

حذف درخشش

این بخشی از روند است که بیشترین دقت را لازم دارد. تعدادی راه وجود دارد ولی هدف یکی است. شما می خواهید از شر ناحیه های درخشان روی بینی، گونه ها و لب ها خلاص شوید. این خوب است که شما نواحی روشن داشته باشید پس فقط به دنبال سفیدترین و درخشان ترین نواحی بگردید.

من برای حل این مشکل ترجیح می دهم از ابزار clone stamp استفاده کنم. من از یک قلمو نرم، با سختی (hardness) 0% استفاده می کنم. اندازه قلمو را تقریبا ۱۵۰% اندازه ی منطقه ای که سعی بر محو آن دارم تنظیم می کنم. و مهمتر از همه، opacity ابزار را بر روی ۷۰% یا کمتر می گذارم. Opacity واقعا نتیجه را تغییر می دهد.

نکته مفید دیگر زوم به جلو و عقب، به دفعات زیاد است. هنگام کار به جلو زوم کنید و برای چک کردن تغییرات به عقب زوم کنید. این تکنیک برای اصلاح عیب های پوست هم کاربرد دارد. در زیر قبل و بعد از ویرایش لب ها را می بینید.

قبل و بعد

تصویر زیر به شما نشان می دهد که عکس خروجی از دوربین و عکس ویرایش شده در مقایسه با هم چگونه به نظر می رسند. من حس می کنم که آن کمی نرم تر، تمیز تر و روشن تر به نظر می رسد. من حس می کردم که آرایش و یا نور دهی کمی دراماتیک است که نورپردازی آن اثر را کاهش داد. کلید موفقیت عکس، طبیعی و روشن به نظر رسیدن آن است، که فکر می کنم این عکس این ها را به دست آورده است.

نتیجه آخر

امیدوارم این آموزش به شما کمک کرده باشد تا این مهارت خاص و البته کاربردی را در خودتان ارتقا دهید. همیشه تقاضا برای عکاسی چهره از مدل ها وجود دارد. مدل ها دوست دارند تا خاص به نظر برسند ولی مواد آرایشی مورد استفاده ی آنها برای مردم ملموس نیست. پس درباره ی آرایش آنها دقت کنید.

نورپردازی آسان است ولی برای کسانی مثل من که زیاد در استودیو زمان سپری کرده اند جذاب نیست. بر روی درستی کار دقت کنید و از آن رد نشوید.

ویرایش عکس آسان است ولی اگر شما دائما این نکته که هدف کار لطافت است را در ذهن نداشته باشید می تواند به سرعت مخرب و زیاد از حد شود. خب حالا دیگر شما آماده اید تا بروید یک مدل صبور پیدا کنید که به شما کمک کند شروع به کار کنید!

نظرات شما

  1. خانم کرمی

    ۱۲ اسفند ۱۳۹۴

    عالی بود سایتتون عالیه بسیار مطالب کاربردی و با بیان ساده همراه با تصویر
    مچکرم

  2. behroozshokouhi

    ۲۴ آذر ۱۳۹۴

    لطفا بدین پرسش پاسخ فرمائید
    بهترین لنز انتخابی بین دو لنز پرایم سونی ۵۰ میلیمتر f1.8 oss و سیکما ۶۰ میلیمتر f2.8 dn برای گرفتن عکس های پرتره و بوکه کدامست؟

    1. tfard

      ۴ اردیبهشت ۱۳۹۵

      لطفا این سوال را در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.
      موفق باشید

  3. سیده زهرا محمودی

    ۲۳ مرداد ۱۳۹۴

    عالی عالی عااااالی


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *