نقد عکس #۷۶

«نقد عکس» نام یکی از بخش های لنزک است. در بخش نقد عکس، که آخر هفته ها برگزار می شود، ما عکس ارسالی یکی از خوانندگان عزیزمان را منتشر می کنیم و از شما خواهش می کنیم که انتقادات سازنده خود را در مورد آن مطرح نمایید. این یک راه عالی برای یادگیری بیشتر در مورد عکاسی، مطرح کردن دیدگاه ها و نقد شدن عکس خود شماست. در ادامه از شما برای شرکت کردن در این بخش و مطرح کردن نظرتان در مورد عکس نقد شماره ۷۶ دعوت می کنیم.

قوانین ساده این بخش

  • گاهی ما عمدا عکس هایی که بی عیب نیستند را انتخاب می کنیم، پس لطفا با انتقادات سازنده خود به دوستانتان کمک کنید
  • آزادانه هر نصیحتی که می دانید مفید است را مطرح کنید – ترکیب بندی، نورپردازی، ویرایش و…

کاندید این هفته بخش نقد عکس (برای مشاهده سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید):

عکس

مشخصات عکس :

  • دوربین: Nikon d5100
  • دیافراگم: f/2.2
  • سرعت شاتر: ۱/۶۰sec
  • حساسیت سنسور: ISO-500
  • لنز: Prime 50mm

عکاس: آقای سیامک پورکیوان

قصد داشتید چه چیزی را به تصویر بکشید؟

عکس در بازار تبریز ثبت شده من قصد داشتم از دید این مرد به آدمها و مغازه ها و محیط اطراف نگاه کنم و سعی در خواندن فکرش داشته باشم

لطفا نظر خود را در قسمت نظرات، پایین همین صفحه، مطرح نمایید. شما چگونه چنین صحنه یا عکسی را به طور متفاوتی به تصویر می کشیدید؟ تشکر فراوان از همه عزیزانی که هفته گذشته در این بخش دیدگاهشان را مطرح نمودند.

سازنده ترین نظرات در سایت به شکل برجسته ای نمایش خواهند یافت. شما هم می توانید با کلیک روی این لینک عکس خود را برای بخش نقد ارسال نمایید.

لینک برای به اشتراک گذاشتن این نقد

نقد عکس #۷۶

مروری بر نقد عکس هفته گذشته

دیدگاه برجسته هفته گذشته: احمد اویسی: سلام تبریک میگم عکس زیبایی شده چیزهایی که به چشم من میاد این هست که جزییات عکس Underexposed شده یه به عبارت دیگه پیکسل ها سوخته اند اگه هدف نشان دادن زیبایی قفل بوده میتونید با استفاده از یک یکگراند antique مناسب به زیبایی عکستون بیافزایید یا میتونستید از تکنیک HDR استفاده کنید در ضمن با صحنه آرایی میتونستید راوی یک داستان با عکستون باشید و به زیبایی عکستون کمک کنید clarity عکستون بسیار پایین هست در اینجا من وضوح عکستون رو بالا بردم تا متوجه منظورم بشید http://www.8pic.ir/viewer.php?file=qaz5bgh5rgu9ka8ccwvj.jpg موفق و پایدار باشید

نظرات شما

  1. bahman1988

    ۱۹ خرداد ۱۳۹۴

    سلام خدمت همه دوستان
    توی این عکس جزئیات خیلی واضح نیست به طوری که مغازه ها تو تاریکی گم شدن و ایده درست مشخص نیست.

  2. oveisi2005

    ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۴

    باسلام
    از نظر من تنظیمات نوردهی دوربینتون کاملا بدرستی انجام شده درصورتیکه از نوردهی بیشتری استفاده میکردید انتهای بازار بیشتر اوراکسپوز میشد و بلعکس درصورتیکه از نوردهی کمتری استفاده میکردید عکس بیشتر اندراکسپوز میشد
    (بهترین نوع عکاسی در چنین محیطهای HDR است بدیهیست بدلیل سوژه متحرک شما امکانش را نداشتید)
    در مورد کادربندی شما از لنز ??mm پرایم استفاده کردید خیلی بهتر بود از لنزهای با فاصله کانونی کمتر استفاده میکردید
    همین باعث شده تصویر مغازه های سمت راست را از دست بدهید و اینکه به چه چیزی پیرمرد نگاه میکند مشخص نیست
    در ضمن سمت چپ عکس چیزی برای گفتن برای نمایش ندارد میتونید کراپش کنید
    http://8pic.ir/images/7oo2uvalggxys53wnyew.jpg
    موفق و پایدار باشید

  3. mehrshad

    ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۴

    باتوجه به اینکه این عکس احتمالا در ساعت خلوتی از بازار گرفته شده است ،عکاس زمان خوبی را برای چیدمان یک عکس با ترکیب بندی مورد نظرش انتخاب کرده است.
    نورهایی که در داخل بازار قرار دارد ،در این عکس به صورت یک مثلث چشم ما را به سمت انتها(یا ابتدای !)بازار که تقریبا در نقطه طلایی قرار دارد، هدایت می کند.در پائین این مثلث مرد را میبینیم که همراه با نورهای بالای سرش یک لوزی را تشکیل می دهد که مجموعا یک ترکیب بندی عالی را تشکیل میدهد.نکته مهم دیگر جزئیات وارد شده در قاب عکس است.چون ما هم از سمت راست و هم سمت چپ و هم مقداری از سقف بازار را میبینیم و این باعث میشود یک برداشت کاملی از وضعیت داخل این بازار داشته باشیم.
    عکاس با دقت تمام لحظه ایی را برای ثبت عکسش در نظر گرفته است ،که مرد جلوی کادر ،در زیر نورهای بالای سرش قرار گرفته و نوری که روی شانه و صورتش میبینیم از همین عامل است، و به قوی تر شدن توجه بیننده به او می شود.به نظر می آید نگاه مرد کمی عجیب است چون در صورتش کمی نشاط و در عین حال کنجکاوی می بینیم و دقیقا مشخص نیست آیا او به آشنایی نگاه می کند یا فقط خریدار است.با توجه به لباس نه چندان شیک مرد ، به نظر می آید او بومی باشد و برای خرید یا کاری روزمره به آنجا آمده باشد.عکاس با انتخاب دیافراگم ۲/۲ باعث شده بک گراند عکس محو شود و بااین کارتوجه به سوژه بیشتر شده است که این کار هم از نقاط قوت عکس است.
    در مجموع فکر می کنم این عکس اثر خوبی است چون هم ترکیب بندی دقیقی دارد وهم در انتقا حس و حال سوژه و لوکیشن به بیننده موفق عمل کرده.

  4. سجاد

    ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۴

    با سلام
    اوست عزیز اگه یکم روی کادر بندی دقت کنی عکسی قوی تر خاهی داشت
    به این صورت که سقف رو در دو طرف عکست تموم میکردی در صورت کراپ کردن عکس باز هم شما قانون یک سوم رو میتونستی داشته باشی درضمن اگه تم عکست رو سیاه سفید انتخاب میکردی از نظر تکنیکی بهتر میشد
    ولی از نظر مفهومی نمیشه نظر خاصی داد عکاسی شهری و اجتماعی به نحوی هست که خیلی از سوژه هایی که در لحظه ایجاد میشه رو نمیشه پیش بینیی کرد ولی میشه بهتر کار شه
    ممنون

  5. احمد اویسی

    ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۴

    باسلام
    از نظر من تنظیمات نوردهی دوربینتون کاملا بدرستی انجام شده درصورتیکه از نوردهی بیشتری استفاده میکردید انتهای بازار بیشتر اوراکسپوز میشد و بلعکس درصورتیکه از نوردهی کمتری استفاده میکردید عکس بیشتر اندراکسپوز میشد
    (بهترین نوع عکاسی در چنین محیطهای HDR است بدیهیست بدلیل سوژه متحرک شما امکانش را نداشتید)
    در مورد کادربندی شما از لنز ۵۰mm پرایم استفاده کردید خیلی بهتر بود از لنزهای با فاصله کانونی کمتر استفاده میکردید
    همین باعث شده تصویر مغازه های سمت راست را از دست بدهید و اینکه به چه چیزی پیرمرد نگاه میکند مشخص نیست
    در ضمن سمت چپ عکس چیزی برای گفتن برای نمایش ندارد میتونید کراپش کنید
    http://8pic.ir/images/7oo2uvalggxys53wnyew.jpg
    موفق و پایدار باشید

  6. پرهام

    ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۴

    سلام
    به نظر اگر به سمت چپ حرکت میکردید تا آنچه این مرد به آن نگاه می کند هم در کادر قرار می‌گرفت عکس بهتری می‌شد. در این حالت به علت نور مغازه‌ها، نوردهی عکس هم بهتر می‌شد. اگر مثل همین عکس طول بازار و خروجی آن هم نمایش داده می‌شد خوب بود.
    البته لنز ۵۰ میلیمتر روی دوربین شما معادل ۷۰ میلیمتر خواهد بود و ممکن بود قرار دادن کل فضای توصیف شده در یک کادر با این فاصله کانونی مشکل باشد. برای عکاسی خیابانی لنز معادل ۵۰ یا ۳۵ میلیمتر مناسب تر است. ضمنا حساسیت را میشد تا ۱۶۰۰ مثلا بالا برد تا نوردهی مناسب‌تر باشد.

    با احترام

    1. پرهام

      ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۴

      لنز ۵۰ میلیمتر روی این دوربین معادل ۷۵ میلیمتر است که اشتباها ۷۰ میلیمتر عنوان شد.

  7. hrpazoki

    ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۴

    عکس قشنگی هست ولی کاش عکس از روبرو گرفته میشد..
    عکاسی از پشت شاید درقوانین جایز نباشد..
    دست ها از مفصا قطع شده..کاش ازبالاتر یا پایین تر قطع میشد..
    ولی عکس زیبایی هست

  8. محمد اسدی

    ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۴

    خیلی قشنگه من از نوری که روی سوژه تابیده شده و اون شلوغیهایی که یخورده دور تر از سوژه هست خیلی خوشم میاد … دمت گرم موفق باشی

  9. سیدطاهر

    ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۴

    با عرض خسته نباشید به عکاس محترم باید بگم با توجه به اینکه عکس در یک فضای سنتی ثبت شده اما به جهت نورسنجی و نوردهی نامناسب فضا خوب نشان داده نشده ،مورد دیگر جاگیری نامناسب عکاس است که با توجه به توضیحات ارایه شده ما نگاه سوژه را مشاهده نمی کنیم .

  10. sma

    ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۴

    سلام
    جسارتا با توجه به توضیحات تصویر احساس میکنم در هدف خود موفق نبوده اید. تصویر آندر اکسپوژر است و نور پردازی نامناسب، پوز سوژه نامناسب بوده و مفهوم خاصی را نمیرساند. صورت سوژه به صورت نامناسبی قرار داشته و به نظر من بهتر بود یا دیده نمیشد یا کامل تر بود. قصد داشتید نگاه سوژه را منتقل کنید اما تنها جایی که دیده نمیشود مسیر نگاه سوژه است و بهتر بود سوژه در یک سوم چپ قرار داشت.
    اما در کل نمیتوان نظر قطعی داد. عکاسی خیابانی شاخه ای از عکاسی است که عکاس کمترین دخالت را در آن دارد اما باید بهترین موقعیت را پیدا کند.
    موفق باشید.

  11. کیوان

    ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۴

    سوژه ؟؟…..!!!
    خیلی تاریک و گم

    1. کوروش

      ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۴

      سلام به نظر من اگر سوژه به روبرو نگاه میکرد بهتر بود و مسیر جلوش هم تاریک و گم بمونه


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *