نقد عکس #۷۷

«نقد عکس» نام یکی از بخش های لنزک است. در بخش نقد عکس، که آخر هفته ها برگزار می شود، ما عکس ارسالی یکی از خوانندگان عزیزمان را منتشر می کنیم و از شما خواهش می کنیم که انتقادات سازنده خود را در مورد آن مطرح نمایید. این یک راه عالی برای یادگیری بیشتر در مورد عکاسی، مطرح کردن دیدگاه ها و نقد شدن عکس خود شماست. در ادامه از شما برای شرکت کردن در این بخش و مطرح کردن نظرتان در مورد عکس نقد شماره ۷۷ دعوت می کنیم.

قوانین ساده این بخش

  • گاهی ما عمدا عکس هایی که بی عیب نیستند را انتخاب می کنیم، پس لطفا با انتقادات سازنده خود به دوستانتان کمک کنید
  • آزادانه هر نصیحتی که می دانید مفید است را مطرح کنید – ترکیب بندی، نورپردازی، ویرایش و…

کاندید این هفته بخش نقد عکس (برای مشاهده سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید):

عکس

مشخصات عکس :

  • دوربین: NIKON D5300
  • دیافراگم: f/5
  • سرعت شاتر: ۱/۴sec
  • حساسیت سنسور: ISO-800
  • فاصله کانونی: ۱۸mm

عکاس: آقای مهدی انصاری مود

قصد داشتید چه چیزی را به تصویر بکشید؟

تنها روی اسکله قدم میزدم که ناگهان متوجه تلفیقی زیبا از انعکاس نور خورشید در غروب و گرگ و میش آسمان شدم. این زیبایی با وجود ماه و یک ستاره درخشان دوچندان شده بود. در جستجوی یک فرم زیبا برای ثبت اون لحظه گشتم که متوجه وجود دو لنج ماهیگیری و در انتهای زمینه چند لنج دیگر شدم.

لطفا نظر خود را در قسمت نظرات، پایین همین صفحه، مطرح نمایید. شما چگونه چنین صحنه یا عکسی را به طور متفاوتی به تصویر می کشیدید؟ تشکر فراوان از همه عزیزانی که هفته گذشته در این بخش دیدگاهشان را مطرح نمودند.

سازنده ترین نظرات در سایت به شکل برجسته ای نمایش خواهند یافت. شما هم می توانید با کلیک روی این لینک عکس خود را برای بخش نقد ارسال نمایید.

لینک برای به اشتراک گذاشتن این نقد

نقد عکس #۷۷

مروری بر نقد عکس هفته گذشته

دیدگاه برجسته هفته گذشته: مهرشاد: باتوجه به اینکه این عکس احتمالا در ساعت خلوتی از بازار گرفته شده است ،عکاس زمان خوبی را برای چیدمان یک عکس با ترکیب بندی مورد نظرش انتخاب کرده است. نورهایی که در داخل بازار قرار دارد ،در این عکس به صورت یک مثلث چشم ما را به سمت انتها(یا ابتدای !)بازار که تقریبا در نقطه طلایی قرار دارد، هدایت می کند.در پائین این مثلث مرد را میبینیم که همراه با نورهای بالای سرش یک لوزی را تشکیل می دهد که مجموعا یک ترکیب بندی عالی را تشکیل میدهد.نکته مهم دیگر جزئیات وارد شده در قاب عکس است.چون ما هم از سمت راست و هم سمت چپ و هم مقداری از سقف بازار را میبینیم و این باعث میشود یک برداشت کاملی از وضعیت داخل این بازار داشته باشیم. عکاس با دقت تمام لحظه ایی را برای ثبت عکسش در نظر گرفته است ،که مرد جلوی کادر ،در زیر نورهای بالای سرش قرار گرفته و نوری که روی شانه و صورتش میبینیم از همین عامل است، و به قوی تر شدن توجه بیننده به او می شود.به نظر می آید نگاه مرد کمی عجیب است چون در صورتش کمی نشاط و در عین حال کنجکاوی می بینیم و دقیقا مشخص نیست آیا او به آشنایی نگاه می کند یا فقط خریدار است.با توجه به لباس نه چندان شیک مرد ، به نظر می آید او بومی باشد و برای خرید یا کاری روزمره به آنجا آمده باشد.عکاس با انتخاب دیافراگم ۲/۲ باعث شده بک گراند عکس محو شود و بااین کارتوجه به سوژه بیشتر شده است که این کار هم از نقاط قوت عکس است. در مجموع فکر می کنم این عکس اثر خوبی است چون هم ترکیب بندی دقیقی دارد وهم در انتقا حس و حال سوژه و لوکیشن به بیننده موفق عمل کرده.

نظرات شما

  1. مجتبی

    ۲ مرداد ۱۳۹۴

    به نظر بنده این عکس یه عکس شولغ میباشدو چشم بیننده رو اذیت میکه
    از نظر ترکیببندی هم مشکل داره

  2. محمد

    ۱۳ خرداد ۱۳۹۴

    سلام
    عکس. خوب و جالبی هست
    به نظرم لنج سمت چپ یه کم عکس را شلوغ کرده و شاید منظور عکس که بیشتر سطح آب و آسمون هست را ب خوبی نشون نمیده یا اینکه فقط لنج ها میبودند
    ولی خیلی خوبه

  3. mahmoud1337

    ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۴

    با سلام
    رنگهای آسمان و دریا هارمونی خوبی دارد اما نمای کلی عکس شلوغ است . دیافراگم بسته تری می بایست استفاده می کردید . کاش سطح بیشتری از دریا در عکس بود بحرحال زیباست

  4. الهام

    ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴

    هارمونی رنگ بسیار زیباست

  5. ابراهیم

    ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۴

    جناب آقای انصاری رنگ بندی حرف نداره ولی اگه لنچ جلویی سمت چپ تصویر رو حذف کرده بودی خیلی عالی بود.

    1. Black Light

      ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴

      سلام، چرا لنج چپ؟ اون که یه بخشی از اصالت کاره

  6. Black Light

    ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۴

    با عرض سلام و خسته نباشید خدمت شما جناب آقای انصاری

    عکس بسیار عالیی رو شکار کرده اید، از این رو می گم که شکار کردید چون هر کسی این طور سوژه ای به صورت اتفاقی روبه روش قرار نمی گیره، از موقعیت به شکل احسنت استفاده کردید، هارمونی رنگ در کل عکس مطلوب و زیباست، اما نظر من بر خلاف دیگر دوستان در مورد زباله های روی آب این است که، باید سر جاشون باشن، چرا که یک عکاس کارش صرفا ساخت یک اثر نیست بلکه بیشتر کارش ثبت لحظه مناسب برای دیده شدن مجدد اون لحظه است.
    در ابتدا در نقد عکستون باید بگم که، تنظیم نبودن دقیق وایت بالانس دوربینتون باعث شده تا کمی رنگ ها متمایل به نارنجی خودشون رو نشون بدن که این موضوع درباره ماه و ستاره باعث ایجاد مشکل شده و در دیگر نقاط در دید بیننده اشکالی ایجاد نمی کند، کلا زیاد از لحاظ استفاده از نقاط طلایی عکستون خوب عمل نکردید اما این موضوع از ارزش کنونی عکستون کم نکرده، چرا که همیشه نباید این قوانین رو رعایت کرد، کاش استفاده از دماغه اون لنج در سمت راست و پایین کادرتون رو محدود تر می کردید چرا که به اشکال هندسی که جزئیات عکستون ایجاد میکنه کمی لطمه میزنه و باعث تاکید زیاد از حد بر روی خودش میشه، لزومی به وضوح بالا در انتهای افق برای نشان دادن لنج های دیگر نیست، چرا که منظور اصلی جنابتان از عکاسی رو کمی مخدوش میکنه و دید بیننده به لنج ها بیشتر از ماه و ستاره می شود، قطعا این موضوع رو می دونید که کراپ کردن یک عکس از نظر داوری و نقد اون تا حدودی که منظور عکس و هدف اصلیش رو از بین نبره مجاز هست، در نتیجه چه با کراپ کردن و چه با محدود کردن پایین عکستون در هنگام عکاسی می تونستید کمی از فاصله لنج ها با زیر عکستون رو کم کنید که در اون صورت توجه بیشتری به بالای عکس، ماه و ستاره و بیشتر نمود پیدا کردن عکستون میشه، البته کمی هم باعث بهتر نشون داده شدن اکسپوژن (روشن تر شدن عکستون)، بدون ایجاد روشنایی بیشتر و زیباتر شدن کلی عکس و در نهایت تاکید بیشتر عکس ما در بحث تضاد روشنایی در قسمت های مختلف و بالا و پایید عکس خواهد شد.
    در نهایت با اینکه سرتون رو درد آوردم، عکس فوق العاده ای هستش و نظرات بنده نیز مطلق نیست و می توان با یک چنین عکسی به عمق رویا و حسی که شما می خواستید برسانید رسید.
    در انتها از شما بابت این عکستون سپاسگذارم

  7. امیر

    ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۴

    سلام
    عکس زیباییه. به نظز نمایی از بندرگاه رو به خوبی نشون داده. ترکیب رنگهای موجود در عکس آدو رو به سمت عکاسی HDR هدایت میکنه. وجود رنگهای مکمل در انتهای افق می تونست یهتر جلوه کنه. شاید اگه از Hyper focal استفاده میشد عمق میدان یکنواخت تری رو می تونستیم ببینیم.
    ترکیب اشکال (مثلث و …) باعث تقویت عکس شده. ای کاش اون آشغال رو یه جوری حذف کرده بودین. در هر حال شاید اگه من بودم اشکالات عکسم بیش از بود.

  8. محمودی

    ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۴

    سلام جناب آقای انصاری
    عکس بسیار زیبائی است چرا که آدم را به فکر وا می دارد و زیبائی مسحور کننده ای دارد. شکار لحظه ای که اعجاز نور را نشان می دهد کار بسیار ارزشمندی است.
    به نظرم با توجه به سرعت شاتر و حساسیت انتخاب شده (که میزان نور واقعی را نشان می دهد) انتقادی به دیافراگم انتخابی وارد نیست.
    تضاد کمیت رنگ وتضاد روشن و تاریک به زیبائی عکس افزوده است.
    با تمام اینها چنانچه مقدور بود تا با کمی تغییر محل و زاویه موقعیت ماه وستاره در نزدیکی نقطه طلائی قرار بگیرد احتمالا تأثیر عکس بسیار بیشتر می شد.
    با تشکر

  9. محمدامین حق بیدار

    ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۴

    با سلام
    عکس از لحاظ هارمونی رنگ بسیار زیباست. عکاس میتونست از فاصله کانونی بیشتری استفاده کنه تا هم دو لنج جلویی در تصویر نباشن و هم خط افق بیشتری رو در تصویر لحاظ کنه تا هم لنج های پس زمینه در پایین تصویر به خوبی نمایان بشن و هم ماه و ستاره و افق کامل دیده میشدن.

  10. کیوان

    ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۴

    سلام
    آشغال
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    وسط آب چی کا می کنه باید می رفتی یه جا دیگه می ستادی یا فتوشاپ 🙂 🙂 :d

  11. عارف

    ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۴

    سلام
    در کل عکس خوبی است ولی چند ایراد جزیی داره یکی این که عکاس میتونست برای داشتن عمق میدان بهتر از دیافراگم بسته تری انتخاب کنه دوم اینکه به نظرم وجود لنچ ها باعث زیبایی عکس شده ولی بهتر بود که قسمت ابتدایی دریا که به علت وجود لنچ ها تاریک افتاده در کادر بندی نبود و کادربندی از ابتدای لنچ ها آغاز میشد و از کادربندی مربع استفاده میشد که در این صورت دریا کاملا در یک سوم پایین عکس قرار میگرفت که باعث زیباتر شدن عکس میشد ازنقاط قوت عکس میتوان به وجود هارمونی زیبا در رنگ عکس اشاره کرد که عکاس به خوبی شکار کرده

  12. فرهاد محمدیان

    ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۴

    به نظر من دیافراگمی هم که برای تصویر انتخاب کرده اند برای داشتن عمق میدان باید بسته تر میشد .چند لنج انتهایی اگر یک لنج میشد بهتر بود یک جورائی ترکیب بندی رو به هم زده استو تصویر رو در پائین شلوغ کرده است. رنگ بندی این عکس هم خوب است. ماه و ستاره بالا سر هم خیلی خوب است

  13. مریم کیان

    ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۴

    سلام جناب انصاری مود
    عکستون زیباست اما ب نظر من چون هدف نشون دادن غروب و رنگ اسمون بوده وجود دو تا لنچ عکسو شلوغ کرده
    شاید یکیش کافی بود


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *