چگونه در زمان قرنطینه عضلات عکاسی خود را انعطاف پذیر نگه داریم

در حال حاضر ما با چالش هایی روبرو هستیم که قبلا با آن مواجه نشده بودیم. چطور باید به عکاسی ادامه دهید وقتی نمی توانید از مکان های جالب بازدید کنید یا مدل های خود را ببینید؟ در این مقاله کوتاه، چند ایده برای شما ارائه شده تا عضلات عکاسی خود را در طول زمان قرنطینه و خانه نشینی به کار بیاندازید.

سرعت شاتر ۱/۱۳ ثانیه، دیافراگم f/8؛ ایزو ۸۰۰

لنزک (سخن سردبیر):

ما لنزکی ها خانواده صمیمی عکاسان خلاق هستیم، و در طی این سال ها شاهد موفقیت لنزکی های بسیاری بوده ایم. افرادی که با اهداف مختلف عکاسی کرده و مطالب لنزک را دنبال می کنند، ولی ویژگی های مشترکی مثل خودآموزی، تلاش، پشتکار و خلاقیت دارند.

به یاد داشته باشیم که موفقیت یک مقصد نیست، بلکه یک مسیر و جاده است. جاده ای که همیشه هموار نیست و گاهی پیچ و خم ها و موانع ریز و درشتی دارد. موانع و دشواری های مختلف مثل ویروس کرونا در این روز ها و مشکلاتی که ایجاد کرده می آیند و می روند، ولی ما می توانیم با خلاقیت راه خود را پیدا کنیم. مثل آب روان انعطاف پذیر باشیم و اطراف سنگی که مانع راهمان است جریان پیدا کنیم. می توانیم خلاقیت به خرج دهیم و برای بهبود شرایطمان قدمی هر چند کوچک برداریم. همین که در جهت رسیدن به خواسته هایمان حرکتی انجام دهیم، هرچقدر هم کوچک، در راه موفقیت و موفق هستیم.

از همین لحظه می توانیم در جهت خواسته هایمان گام برداریم. مثلا خواندن یک کتاب را شروع کنیم، سالم تر غذا بخوریم، کمی بیشتر راه برویم، یک مطلب آموزشی جدید بخوانیم، روی یکی از ایده هایمان کار کنیم و یا یک ایده جدید خلق کنیم. گام به گام پیش برویم. حتی اگر شده گامی خیلی کوچک برداریم، اما پیش برویم. چراکه قطره قطره جمع گردد وانگهی دریا شود. همانطور که دارن هاردی در کتاب «اثر مرکب» می گوید، مسیر موفقیت را آهسته و پیوسته طی کنیم.

سه کتاب دیگری که پیشنهاد می کنم در این روز ها مطالعه و اگر قبلا خوانده اید مرور نمایید، یکی کتاب «خودباوری در خلاقیت» نوشته تام و دیوید کلی است، و دو کتاب «تمرکز» و «راهنمای عکاسی دیجیتال» منتشر شده توسط لنزک که می توانید این دو را به رایگان دانلود و مطالعه نمایید.

خب بیایید با مطالعه این مقاله با هم یک قدم مثبت برداریم.


شما با توجه به جایی که زندگی می کنید، ممکن است کم و بیش در مورد مسافت سفرهای خود محدود شده باشید. شاید مشکل حتی رفتن به یک مکان پرماجرا نباشد، بلکه حتی نمی توانید به استودیو عکاسی خود بروید. در هر صورت، این ایده ها به شما کمک می کنند تا با حداقل منابع، به عکاسی ادامه دهید.

۱

عکاسی با موبایل

اگر در قرنطینه هستید و به تجهیزات خود دسترسی ندارید، شاید وقت آن است که به سراغ عکاسی با گوشی موبایل تان بروید، اگر قبلا این کار را نکرده اید. امروزه دوربین گوشی های هوشمند برای عکاسی بسیار پُر کاربرد هستند.

خود گوشی فقط بخشی از معادله است، سپس می توانید به سراغ انواع اپلیکیشن های مختلفی که در بازار پیدا می کنید بروید. برای هر نیاز اپلیکیشنی وجود دارد. اول از همه می توانید از یک اپلیکیشن دوربین برای کنترل تنظیمات دوربین، و سپس از اپلیکیشن های دیگر برای پس پردازش نصب و استفاده کنید.

لنزک: برخی از اپلیکیشن هایی که می توانید برای تنظیم نوردهی هنگام عکاسی با موبایل یا نوردهی طولانی با موبایل استفاده نمایید در مطلب «آموزش عکاسی نوردهی طولانی یا لانگ اکسپوژر با دوربین موبایل + نکات نقاشی با نور با موبایل» معرفی شده اند.

من این تصویر را با استفاده از اپلبکیشن پیش فرض دوربین Sony Xperia Z3 گرفتم.

در این نمونه، عکس اصلی را در سمت چپ می بینید که با یک گوشی موبایل بسیار ساده و قدیمی گرفته شده است.

تصویر وسط یک نسخه ویرایش شده برای اینستاگرام است. من از «A Color Story» استفاده کردم؛ اپلیکیشنی که برخی ابزارهای روتوش پایه، مجموعه ای از فیلترها که مطابق با گرایش ها دائما به روز می شوند، و یک گرید برای برنامه ریزی فید عکس های شما دارد.

در تصویر سمت راست، من از اپلیکیشن فتوشاپ برای پس پردازش عادی همانطور که در کامپیوترم انجام می دهم، استفاده کردم. ابتدا عکس را کراپ و تنظیم کردم، و نوردهی را نیز کمی اصلاح کردم. شما می توانید آن را با حساب Adobe CC خود سینک کنید یا اگر مشترک نیستید، می توانید از یک نسخه سبک تر به صورت رایگان استفاده کنید.

لنزک: شما می توانید عکاسی را با موبایل انجام داده و بعدا عکس ها را به کامپیوتر منتقل کرده و مرحله پس پردازش را با وقت و تمرکز بیشتری روی کامپیوتر انجام دهید. در هر صورت این ها چند مورد از اپلیکیشن های موبایل خوب برای ویرایش عکس هستند:

Photoshop Express

Snapseed

Adobe Lightroom

VSCO

2

سلف پرتره

اگر در خانه مانده اید و تنها زندگی می کنید، می توانید از خودتان به عنوان سوژه استفاده کنید.

اگر یک عکاس پرتره هستید، این کار می تواند شما را مشغول نگه دارد، و در عین حال نسبت به این که بودن در آن طرف لنز چه حسی دارد، بینش به دست می آورید. اگر خجالتی هستید، می توانید به سراغ سبک انتزاعی یا مفهومی بروید؛ بنابراین هیچ بهانه ای وجود ندارد – به عکاسی ادامه دهید!

من تصمیم گرفتم یک کلاژ (تکه چسبانی) خلاقانه درست کنم:

چه قبلا عکاسی پرتره انجام می دادید و چه روی شاخه دیگری تمرکز داشتید (ایده ای برای همه عکاسان): می توانید از این فرصت برای انجام ژانر ها و سبک های متفاوت عکاسی استفاده کنید. تمرین آنچه تا کنون امتحان نکرده یا کم تر انجام داده اید. مقاله «از ژانر های کاملا متفاوت عکاسی چه چیزهایی می توانید یاد بگیرید» در این زمینه بیشتر توضیح داده است.

۳

به عقب نگاه کنید

عکاسی فقط عکس گرفتن نیست، بلکه با ایده و برنامه ریزی شروع می شود. و سپس تا پس پردازش ادامه می یابد.

بنابراین، برای این که عکاسی را همچنان ادامه دهید، می توانید بر روی مراحل دیگر در این روند نیز کار کنید. اگر هارد دیسکتان را در اختیار دارید، یا کار خود را در یک فضای ابری ذخیره کرده اید، از این زمان برای کار بر روی عکس های قدیمی استفاده کنید و یکی از این تمرین ها را انجام دهید:

– رسیدگی به تمام ویرایش ها، تمیزکاری ها و بک آپ هایی که تا به حال فرصت نکرده اید انجام دهید.

– انجام یک تمرین خودارزیابی با بررسی عکس هایی که قبلا گرفته اید. چیزهای زیادی هست که با نگاه کردن به روند تکامل پروژه ها و تکنیک های خود می توانید یاد بگیرید و بهبود بخشید. سبک خود و آنچه شما را به حرکت وا می دارد را پیدا کنید. اگر کمکی می کند، با نوشتن افکار خود شروع کنید.

– یک عکس قدیمی را نجات دهید. همه ما یک (یا چند) عکس داریم که در داخل دوربین خیلی خوب از کار در نیامده، اما نتوانستیم خودمان را راضی کنیم که آن را حذف کنیم. شاید مهارت های جدیدی پیدا کرده باشید که بتوانید آن را بهبود بخشید؟ شاید بتوانید کار جدیدی بر روی آن انجام دهید که قبلا متوجه نمی شدید؟ شاید هنوز هم عالی نشود، اما مطمئنا به عنوان تمرین می تواند مفید باشد.

سرعت شاتر ۱/۱۶۰۰ ثانیه، دیافراگم f/5.0؛ ایزو ۴۰۰

۴

پس پردازش

با پردازش فایل های قدیمی، از این زمان برای پیشرفت و آزمایش مهارت های ویرایش عکس خود استفاده کنید.

یک گزینه دیگر، دانلود عکس ها از اینترنت و تمرین بر روی آنهاست. دو سایت دانلود عکس خوب رایگان Unsplash و Pexels هستند.

سرعت شاتر ۱/۵۰ ثانیه، دیافراگم f/8؛ ایزو ۱۲۵۰، پردازش شده با فیلتر شیشه خیس (wet-plate) از NIK Collection

ن

نتیجه گیری

ماندن در خانه به این معنی نیست که باید دست از کارهایی که دوست دارید بکشید. به یاد داشته باشید که شما تنها نیستید. تمرین ها و ایده های خود را در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید تا بتوانیم یکدیگر را به عنوان جامعه ای از عکاسان حمایت کنیم.

نویسنده: آنا مایرلس (Ana Mireles)


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *