آموزش عکاسی: استفاده بهینه از رنگ های متضاد نارنجی و آبی

یکی از اصول استفاده از رنگ در عکاسی اصل استفاده از رنگ های متضاد یا مکمل است. رنگ های متضاد رنگ هایی هستند که در چرخه رنگ مقابل یکدیگر قرار دارند. شما می توانید از تضاد یا کنتراست رنگ ها به نفع ترکیب بندی عکس های خود استفاده کنید. در این آموزش من قصد دارم نگاهی به دو رنگ متضاد نارنجی و آبی بیاندازم چراکه در طبیعت زیاد ظاهر می شوند.

چرخه رنگ (color wheel): نوعی نمودار است که توسط طراحان برای نشان دادن رابطه بین رنگ ها استفاده می شود. درباره چرخه رنگ و استفاده از رنگ های مکمل/متضاد بیشتر بیاموزید.

*

چرا دو رنگ آبی و نارنجی را انتخاب کردم؟

کار با این رنگ ها بسیار مفید است چون زیاد در طبیعت ظاهر می شوند (با وجود این که شما ممکن است از آن آگاه نباشید). این همه اش مربوط به نور محیط است، که بسته به منبع نور از آبی سرد تا نارنجی گرم متغیر است.

اتفاقا، این مسئله توسط اسلایدر دمای رنگ در لایت روم نیز نشان داده شده است. که یک انتهای آن آبی، و انتهای دیگر آن نارنجی است:


۱

نور آبی

در نور کم، در مه یا باران، یا در گرگ و میش، رنگ طبیعی نور آبی است. در این شرایط، هر عکسی که می گیرید یک ته رنگ یا سایه رنگ (colour cast) آبی دارد.

ساده ترین راه برای دیدن یک سایه رنگ در عکستان این است که تراز سفیدی را بر روی نور روز یا daylight تنظیم کنید. اگر رنگ نور آبی باشد، آن وقت در عکس شما هم به رنگ آبی ظاهر خواهد شد.

اگر از تراز سفیدی خودکار استفاده کنید، دوربین رنگ عکس را گرم خواهد کرد تا سایه رنگ آبی نور را جبران کند. این گاهی اوقات مفید است، اما اگر بخواهید یک عکس پراحساس ایجاد کنید مطلوب نیست.

نور آبی یک حالت پراحساس و محزون دارد. به همین دلیل است که برخی از رنگ ها یک واکنش احساسی را برمی انگیزند، و آبی یکی از آنهاست. آبی یک رنگ سرد است و نشان دهنده سرما، بیچارگی، هوای بد، و حتی افسردگی می باشد.

من این عکس را در مه غلیظ گرفتم. رنگ طبیعی نور آبی است. سایه رنگ آبی در این عکس یک حالت احساسی ایجاد می کند.

۲

نور نارنجی

نور نارنجی رنگ نیز به طور طبیعی رخ می دهد. نور نشأت گرفته از خورشید در اواخر بعد از ظهر، اوایل عصر یا در هنگام غروب یک سایه رنگ نارنجی دارد. نور ساطع شده از لامپ های تنگستن و شعله های آتش نیز همینطور.

هر چیزی که توسط این منابع نور روشن یا نورپردازی شده باشد یک سایه رنگ نارنجی گرم خواهد داشت. باز هم، اگر تراز سفیدی خود را بر روی نور روز تنظیم کنید، می توانید آن را به طور واضح ببینید.

نارنجی رنگ دیگری است که احساسات را برمی انگیزد، و رنگ گرما و انرژی است. نارنجی ما را به یاد چیزهایی مانند گرمای تابستان یا گرمای عاطفی می اندازد. مانند آبی، اثر روانی نارنجی نیز می تواند بسیار قوی باشد.

بیشتر بیاموزید: روانشناسی رنگ ها و استفاده از آن ها برای خلق عکس هایی احساسی

منبع نور در این عکس لامپ های تنگستن داخل فانوس ها هستند. رنگ طبیعی این نور نارنجی است.

می توانید ببینید که رنگ های آبی و نارنجی از بسیاری جهات متضاد یکدیگر هستند. آنها هم در چرخه رنگ، و هم در احساسات و عواطفی که نشان می دهند، در نقطه مقابل یکدیگر قرار دارند.

۳

ترکیب آبی و نارنجی

یک راه برای نشان دادن تضاد یا کنتراست بین دو چیز این است که آنها را در کنار یکدیگر قرار دهید. مثل عکس بالا.

بیشتر بدانید:

لنزک (۱): در عکاسی به کادربندی دو المان مختلف (به تصویر کشیدن دو چیز مختلف در یک کادر) برای مرتبط ساختن آن ها به نحوی، مجاورت (juxtaposition) گفته می شود – مجاورت یکی از تکنیک های مفید و جالب ترکیب بندی عکاسی است. این عناصر یا المان ها می توانند در تضاد با یکدیگر و یا مکمل هم باشند.

لنزک (۲): یک مثال خوب دیگر برای استفاده از مجاورت دو چیز برای نشان دادن ارتباط تضاد آن ها، «کنار هم قرار دادن یا مجاورت سطوح نرم و زبر است». برخی از اجسام بیشتر از بقیه قابل لمس هستند و بافت زیادی دارند. برخی دیگر نرم هستند و بافت بسیار کمی دارند – کافیست آن ها را در یک کادر به تصویر بکشید. قسمت «بافت و کنتراست» این آموزش را مطالعه نمایید.


در مورد آبی و نارنجی هم همینطور است. هر دوی آنها را در یک تصویر بگنجانید تا بر قدرت این ترکیب رنگ بیافزایید. سردی تُن های آبی بر گرمای رنگ های نارنجی تاکید می کند، و بالعکس. اینها چند نمونه هستند:

بخش عمده این صحنه توسط نور روز در حال محو شدن روشن شده است، که یک رنگ آبی طبیعی دارد. یک نور گرم از سمت راست می تابد، جایی که خورشید غروب کرده است. رگه نور نارنجی بر فراز خط افق از هواپیمایی می آید که در طول نوردهی در حال پرواز بود.

این عکس زمانی گرفته شد که هوا تقریبا تاریک بود. منظره توسط نور در حال محو شدن روشن شده است، که یک رنگ آبی طبیعی دارد. مدل من یک شیء در حال سوختن را می چرخاند. نور آتش نارنجی است.

در نهایت، این عکسی است که با استفاده از تکنیک چرخاندن سیم ظرفشویی آتشین ایجاد شده است. این عکس در غروب گرفته شده است، و منظره با نور آبی رنگ در حال محو شدن روشن شده است. نور سیم ظرفشویی در حال سوختن نارنجی است، و نور ساختمان های شهر دوردست بر روی آب نیز نارنجی است.

ی

یادگیری بیشتر:

آموزش عکاسی خلاقانه با تنظیمات تراز سفیدی

آموزش استفاده از رنگ در عکاسی (شامل رنگ های متضاد یا مکمل)

نویسنده: اندرو گیبسون (Andrew S. Gibson)


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *