نکات عکاسی منظره

عکاسی از منظره برای عکاسان حرفه‌ای و تازه‌کار به یک اندازه جذابیت دارد. سرمایه‌های زیادی به صورت مناظر طبیعی مملو از زیبایی و احساس وجود دارند که باید تغییرات فصلی و زمانی را نیز به ویژگی‌های آنها افزود. برای گرفتن عکس هایی جذاب تر، از نکات کلیدی زیر استفاده کنید.

۱

عمق ایجاد کن

هنگام گرفتن یک عکس از منظره، با استفاده از المان‌های مختلف حس عمیق بودن و سه بعدی بودن را در بیننده ایجاد کنید. به منظور انجام این کار دریچه دیافراگم کوچکی مورد نیاز است، فوکوسی تقریبی بین f/16 تا f/22. از این طریق می‌توانید اجسام در جلو و پشت تصویر را واضح و شارپ جلوه دهید. وقتی از دریچه کوچک دیافراگم استفاده می‌کنید، دوربین خود را روی یک سه پایه قرار دهید (این کار موجب از بین رفتن لرزش دوربین می‌شود)، چراکه در این حالت نور کمتری وارد لنز می‌شود.

۲

از لنزهای عریض استفاده کن

لنزهای با زاویه عریض (wide) از آنجا که نمای وسیع‌تری را در اختیار قرار می‌دهند و در نتیجه حس نگاه کردن به یک منطقه‌ی وسیع و باز را به بیننده القا می‌کنند، برای عکاسی منظره ارجح هستند. این لنزها همچنین عمق تصویر بیشتری را نیز ایجاد می‌کنند و به شما اجازه می‍دهند که از سرعت‌های بالاتر شاتر استفاده کنید چرا که موجب ورود نور بیشتری به لنز می‌شوند. گرفتن یک عکس با چنین لنزی و با استفاده از f/16 هم زمینه و هم اصل تصویر را واضح (sharp) خواهد کرد. به خاطر داشته باشید که برخی زوایای خاص و جالب را نیز برای عکس مورد آزمایش قرار دهید.

۳

از فیلترهای عکاسی استفاده کن

برای بدست آوردن بهترین تصاویر می‌توانید از دو فیلتر مخصوص عکاسی منظره استفاده کنید. فیلتر های پلاریزه (polarizing filters) آسمان را تیره‌تر می‌کنند و در نتیجه آبی آسمانی را در تضاد با سفیدی ابرها بیشتر جلوه می‌دهند. فیلترهای کاهنده نور (ND – neutral density) نیز به منظور جلوگیری از ورود بیش از حد نور به لنز مورد پیشنهاد هستند. این فیلتر در روزهای آفتابی هنگامی که دوربین قادر به در اختیار گذاشتن سرعت شاتر پایین تری نیست، مناسب هستند (به عنوان مثال ممکن است مایل به گرفتن عکس از حرکت آسمان یا آب باشید).

۴

حرکت را ثبت کن

اگر با آب در حال حرکت سر و کار دارید، می‌توانید یک عکس بسیار جذاب، روشن و سفید از آب در حال حرکت ثبت کنید. این کار را با استفاده از اکسپوژر (exposure) طولانی انجام دهید. یک راه برای انجام این کار استفاده از حالت TV یا S (عکاسی با اولویت شاتر) است و پس از آن باید زمان اکسپوژر را ۲ ثانیه یا حتی بیشتر انتخاب کنید. همچنین می‌توانید از عکاسی با حالت AV (اولویت دریچه دیافراگم) نیز استفاده کنید و دریچه را روی f/32 قرار دهید؛ حالتی که معمولا نیازمند نور بیشتر است. اگر با نور روشن روز سر و کار دارید، می‌توانید از یک فیلتر ND نیز استفاده کنید تا حجم نور روردی به دوربین را کاهش دهید و از این طریق می‌توانید دوربین خود را روی مدت زمان شاتر بیشتری قرار دهید. در این موارد باید همیشه از یک سه پایه استفاده کنید؛ تنها در این حالت است که تمام تصویر واضح خواهد شد.

۵

از آب به عنوان آینه استفاده کن

آب در حالت نور کنترل شده می‌تواند تصاویر و انعکاسات جذابی تولید کند. بهترین زمان‌ها برای ثبت چنین تصاویری دو ساعت طلایی است، یک ساعت بعد از طلوع آفتاب و یک ساعت قبل از غروب آفتاب. دوربین خود را روی یک سه پایه قرار دهید و حالت آن را به TV یا S (اولویت سرعت شاتر) تغییر دهید. یک سرعت کم برای شاتر انتخاب کنید و دوربین را برای انتخاب اندازه دریچه دیافراگم (aperture) به حال خود رها کنید. اگر تصویر واضح و شارپی می خواهید، مقدار ISO را بالاتر ببرید، ISO با میزان ۲۵۰ نیز برای شروع مناسب است.

۶

از افراد استفاده کن

یک منظره تنها در خصوص طبیعت نیست، پس چرا از انسان در آن استفاده نشود؟ یک منظره زیبا می‌تواند با یک کودک بانمک در حال دویدن یا پریدن درون گل‌ها کامل شود. قانون یک سوم (rule of thirds) را به یاد داشته باشید و فرد را برای جذاب‌تر کردن عکس در ناحیه‌ای به جز وسط تصویر قرار دهید. یک سرعت بالا برای شاتر انتخاب کنید تا بتوانید حرکات را در یک لحظه ثبت کنید. همچنین اگر مایل هستید که کل فرآیند یک حرکت را ثبت کنید، سرعت کمتری برای شاتر انتخاب کنید.

۷

قانون یک سوم را فراموش نکن

برای اجرای قانون یک سوم (rule of thirds) چهار خط فرضی را در نظر بگیرید؛ دو خط افقی و دو خط عمودی که تصویر را به نه بخش مستطیلی کاملا هم اندازه تقسیم می‌کنند. بعضی از عکس ها در صورتی بهتر خواهند بود که هدف در مستطیل وسط قرار بگیرد اما اگر سوژه در محلی غیر از میانه یا روی محل تقاطع خطوط (دایره ها در عکس فوق) قرار بگیرد ترکیب عکس جذاب تر می شود. هنگامی که یک عکس با استفاده از قانون یک سوم بخش بندی می‌شود، کادر عکس از منظر چشم دور خواهد ماند.

ت

تنظیمات پیشنهادی

هنگام عکاسی در طول روز می‌توانید دریچه دیافراگم (aperture) را با تنظیمات F/22 نیز مورد استفاده قرار دهید. این کار به دلیل وجود نور کافی در روز و به منظور ایجاد تصاویر با جزئیات کاملا واضح صورت می‌پذیرد. اگر از حرکت آب یا افراد و پرندگان عکس می گیرید، از فیلتری برای کاهش نور ورودی استفاده کنید و همچنین با سرعت شاتر نیز بازی کنید. برای به تصویر کشیدن آب سرعت ۲ ثانیه را امتحان کنید و برای حیوانات متحرک و همچنین انسان از ۱/۶۰ ثانیه آغاز کنید. همچنین باید همواره برای گرفتن تصاویر منظره سه پایه خود را نیز به همراه داشته باشید.

الف

ابزار پیشنهادی

در نور روشن باید همواره لنزی داشته باشید که با استفاده از هود یا سایبان مانع از ورود پرتوهای نور اضافی به لنز (به صورت فلیر – flare) و درخشش خیره کننده شود. علاوه بر این می‌توانید از یک فیلتر کاهنده نور (neutral density) یا فیلتر پلاریزه (polarizing) نیز به منظور کاهش تشعشعات و بهتر نشان دادن آسمان استفاده کنید. سه پایه برای چنین مواردی الزامی است و شما را قادر به گرفتن عکس‌هایی با وضوح و شارپ می‌کند. یک ایده خوب برای امتحان کردن زوایای مختلف، استفاده از یک bean bag است، زیرا از سه پایه روی هر سطحی نمی توان استفاده کرد. استفاده از فلاش نیز موجب حذف نواحی سایه‌دار در نزدیکی دوربین خواهد شد.

ج

جمع‌بندی

مناظر برای عکاسان جذاب هستند و درک چرایی آن نیز، دشوار نیست. شما باید در محیط بیرون وقت بگذرانید و با طبیعت همراه باشید. صبور بودن کمک شایانی به عکاس می‌کند چرا که ممکن است لازم باشد ساعت‌ها برای رسیدن شرایط نوری مناسب صبر کنید و مواقعی نیز وجود دارد که شرایط، همکاری نمی‌کنند. برخی عکاسان مناظر ساعت‌ها به انتظار می‌نشینند تا بتوانند یک عکس عالی و جذاب برای کل روز بگیرند. این عکس جادویی می‌تواند کل زمان انتظار را با ارزش و مفید کند. با صبر و کمی تمرین می‌توانید مهارت خود را افزایش داده و عکس های فوق العاده‌ای بگیرید.

نظرات شما

  1. shahla 9

    ۱۸ مهر ۱۳۹۷

    سلام
    من یک دوربین کانن ۷۰۰d دارم ب ای عکاسی طبیعت چه لنزس پیشنهاد می کنید
    باتشکر

  2. رضا

    ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۵

    با سلام من دوربین نیکون دی۷۰۰۰دارم با چه لنز برای عکاسی از طبیعت پیشنهاد میکنید وچه شماره لنز واید.میخواستم بدانم لنز ۱۸/۳۰۰چه فرقی با ۷۰/۳۰۰دارد منظرو از ۱۸/یا۷۰چه هست ممنون

  3. شاهرخ

    ۲۳ اسفند ۱۳۹۴

    سلام من قصد دارم حدود ۱۵۰۰ تا ۲ میلیون برای خرید دوربین هزینه کنم.
    برای انتخاب برند و مدل ، با سوالهایی که از فروشندگان کردم قانع نشدم. لطفا شما که حرفه ای هستید کمکم کنید.
    یه سری دوربین های گرون به من نشون دادن ولی گفتن اینها زوم نداره و برای عکاسی ها و عکس چهره هست.
    اما کاربرد من اینه که میخوام هم توی مهمونی های خونوادگی خودمون فیلم و عکس بگیرم و هم وقتی که میرمم کوه و جنگل و مخصوصا” در ارتفاعات از مناضر خاصی تصویر بگیرم و تقریبا بین مارک مانن و نیکون موندم و مدلهاشونم که زیاده!
    ممنون از راهنمایی شما

    1. ahvazcity

      ۱۴ فروردین ۱۳۹۵

      عزیز

      وقتی اولویت انتخاب شما پول هست، باید بگردید توی قیمتی که میخواید خرید کنید

      با این مبلغ سازنده ها، دوربین های خوبی میسازن
      دو انتخاب اصلی دارید

      یک dslr
      دو شبه dslr
      سه کامپکت

      من توصیه میکنم dslr از دو شرکت کانن یا نیکون رو نوی این رنج قیمتی ببینید.
      برید توی سایتهایی مثل دیجی کالا و رنج قیمت بزنید و…
      با خرید dslr میتونید مدهای دستی رو امتحان کنین

      دوربین های متوسط رو به خوبی ساخته میشه…

  4. Maxm1860

    ۹ اسفند ۱۳۹۴

    ٩٠٪‏ اطلاعات عکاسیم رو در این سایت بدست آوردم. همه چیز کامل و زیبا! ممنون?

  5. dan_bahrami

    ۱ اسفند ۱۳۹۴

    در مورد آب به عنوان آینه استفاده کردن من بیشتر روی مد ام میزارم و سعی میکنم همه چی رو خودم دستی تعیین کنم. بیشتر وقتا دیافراگم رو میزارم [شب] بین ۷ تا ۹ و در روز میارم روی بین ۱۲ تا ۱۶. ایزو رو هم بالاتر از ۱۰۰ نمیگیرم. بر اساس تجربیات شخصی خودم در روز ایزو بالای ۱۰۰ عکس رو نویزی میکنه و رنگ ها حالت طبیعی خود را از دست میدن. البته وقتی که در تاریکی مطلق شب میرم از ساختمون ها یا مناظری که که در کنار رودخونه ها و برکه های آب هستند عکس بگیرم و از آب به عنوان آینه استفاده کنم گاه گاهی ایزو رو تا بین ۴۰۰ تا ۸۰۰ تا هم بالا میبرم. بستگی داره به موضوع عکاسی در کنار عکس که از خودش نور تولید کنه یا نه؟
    یه نکته خیلی مهم در این مورد اینکه از این کنترل از راه دور برای شاتر بگیرید. یه نمونه از این نوع کار هام تو این آدرس گذاشتم دوستان میتونن ببینند تا بهتر متوجه منظورم بشن.

    danbahramiphotographysite.wordpress.com/54-2

  6. سعید

    ۹ آبان ۱۳۹۴

    باسلام وخسته نباشید>ممنون از مطالب بسیارعالیتون ک دراختیارمون قراردادیدمطالبتون خیلی کمکم کردند

  7. جلال

    ۱۶ شهریور ۱۳۹۴

    سلام
    مطالب مفید و کارامدی رو اشتراک میذارین،تشکر
    نکته ای در مورد مطالب فوق: استفاده از دیافراگم بسته درسته که باعث ایجاد عمق میدان
    بالا میشه ولی به دلیل محدودیت لنزهابستن دیافراگم بیشتر از یک حدی مثلا دیاف ۱۱به بالا باعث کاهش شارپنس (مساله دیفرکشن) میشه.

    1. dan_bahrami

      ۱ اسفند ۱۳۹۴

      درود بر شما. من بالای داف ۱۱ هم شات داشتم ولی متوجه این موضوع نشدم. یعنی تا حالا نشده که دیاف بالای ۱۱ در عکس های من موجب کاهش شارپنس بشه. البته اگه منظورتونو درست فهمیده باشم منظور واضه بودن عکس باشه. حالا بیشتر دقت میکنم ببینم. ولی یه چیزی شات های من که بالای ۱۱ بوده اکثرا بیشتر از ۴ یا ۵ دقیقه بودند. شاید راه حالش همین باشه که شات رو در مدت زمان طولانیتری بگیری. به نظر من کیفیت لنز و مدت زمان شات میتونه جلوی این چیزی که شما گفتید رو بگیره.
      البته ببخشید فضولی کردم چون شات طولانی زیاد میزنم خواستم در مورد تجربه خودم.

  8. arya

    ۱۱ شهریور ۱۳۹۴

    سلام بسیار عالی هست مطالبتان

  9. کورش

    ۹ شهریور ۱۳۹۴

    با سلام خدمت دوست و همکار گرامی
    نظر به موضوعات خواندنی جناب عالی در خصوص مبانی و اصول عکاسی ضمن تشکر از شما لازم می دانم بجهت مطالب بارگزاری شده در سایت لنزک ازجناب عالی تشکرنمایم . بیشتر موضوعات شما ساده ، تخصصی و جامع می باشد و قابل بهره برداری برای عکاسان . من خودم شخصا از برخی مطالب و عکاسهایی که برای سهولت فهم خوانند بهره می گیرد در کلاس استفاده می کنم البته با ذکر منابع و معرفی سایت … بهر حال کارشما عالیست با احترام

  10. ناهید

    ۲۸ مرداد ۱۳۹۴

    سپاسگزارم از آموزش های عالیتون. فقط عذرخواهی می کنم من چون خودم طراح وب هستم، گفتم یادآوری کنم که منوی هدر سایتتون یه کم بد طراحی شده، یعنی جم و جور نیست.


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *