ترفندهای عکاسی: ساختن یک لایت باکس با پنجره و کاغذ

در این مطلب لنزک قصد داریم چگونگی ساخت یک لایت باکس برای عکاسی از اشیای بی جان را نشانتان دهیم. برای این آموزش شما تنها به یک کاغذ روغنی و پنجره نیاز دارید.

عکاسی و گرفتن عکس‌هایی خلاقانه در خانه خیلی آسان است و در این مطلب راه بسیار جالبی برای تحقق این امر را در اختیارتان قرار می‌دهیم.

ما از این تکنیک برای عکاسی از گل‌ها استفاده کردیم، ولی شما می‌توانید برای عکاسی از هرچیزی که می‌خواهید آن را به کار ببرید. برای نمونه عکاسی از تکه‌های میوه، مثل کیوی و پرتغال یا حتی شکلات‌ها با این روش خیلی عالی خواهد شد.

در این آموزش ما از یک دوربین Canon EF و لنز ۱۰۰میلیمتری Macro IS با ماکسیمم دیافراگم f/2.8 استفاده کرده ایم، ولی اگر چنین لنزی ندارید می‌توانید به لنزتان اکستنشن تیوب متصل نمایید.

اگر به لنز ماکرو یا اکستنشن تیوب دسترسی ندارید به خوبی قادر به ثبت جزئیات سوژه‌های نیمه شفاف نخواهید شد. اگر اینطور است از گل بزرگتر یا سوژه‌ی نیمه شفاف بزرگتری استفاده‌ نمایید.

۱

تهیه‌ی لایت باکس

یک ورق کاغذ روغنی را به پنجره بچسبانید. شما می‌توانید از گل‌ها با ساقه‌شان عکس بگیرید و یا اینکه ساقه‌ را جدا کرده و با نوار چسب بر کاغذ بچسبانیدشان.

برای اینکار حتما از نوار چسب شفاف استفاده کنید و به خوبی گلبرگ‌ها را به کاغذ نزدیک کنید تا پشتشان قابل دیدن باشند.

۲

مد تقدم دیافراگم

دوربین را بر مد تقدم دیافراگم (Aperture Priority یا Av) قرار دهید تا قادر به کنترل دیافراگم باشید. دیافراگم را بر f/8 تنظیم کنید تا عکس شما کاملا واضح و شارپ شود و برای ثبت جزئیات هر چه بیشتر و کاهش نویز ایزو را ۱۰۰ تنظیم کنید.

۳

افزایش نوردهی

دوربین با سنجش نور روشن خورشید به صورت تون میانه (midtone)، روشنایی عکس شما را کاهش می‌دهد. برای جلوگیری از این اتفاق به تنظیمات جبران نوردهی (Exposure Compensation) رفته و آن را بر ۱+ قرار دهید. عکس خود را بررسی کرده و در صورت نیاز آن را تا ۲+ افزایش دهید.

۴

تنظیم فوکوس

نقطه‌ی فوکوس را بر مرکز قرار داده و سعی کنید بخش میانی گل کاملا در فوکوس باشد. اگر قصد دارید از چند گل عکس بگیرید فوکوس را بر بزرگترین گل بگذارید.

۵

سه پایه

برای ثبت عکس‌هایی شارپ و واضح دوربین را بر سه پایه سوار کنید. حتی فشردن دکمه‌ی شاتر نیز اثر لرزشی بر عکس به وجود می‌آورد. پس برای رسیدن به نتیجه‌ای بهتر، دوربین را روی سلف تایمر قرار داده یا اینکه از ریموت شاتر (دکمه شاتر کابلی یا بیسیم) استفاده نمایید.

۶

عکاسی

حال می‌توانید عکاسی را آغاز کنید. عکس‌ها را به صورت تکی و یا دسته جمعی از گل‌ها بگیرید. چند گل را بر روی هم بگذارید و یا آن‌ها را در کنار هم بچسبانید. به سلیقه‌ی خودتان کادربندی را انجام دهید.

م

منبع

برگرفته از: Digital camera world


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *