ترفندهای عکاسی: با لوله دستمال کاغذی یک لنز قدرتمند ماکرو بسازید!

مدتی است که آموزش ترفند های عکاسی را در لنزک آغاز کرده ایم و از این پس هک های عکاسی بیشتری را برای شما عزیزان منتشر می کنیم. اینبار قصد داریم یکی از تکنیک‌های محبوبمان را در اختیارتان قرار دهیم که هم ساده و هم بسیار کاربردی است. در این آموزش چگونگی ساخت یک اکستنشن تیوب با لوله دستمال کاغذی را نشان می‌دهیم تا با آن لنز معمولی ۵۰میلیمتری خود را به یک لنز ماکرو قدرتمند تبدیل نمایید.

لنزهای ماکرو جزو تجهیزات گران قیمت عکاسی به شمار می‌روند. به ویژه اگر کاربرد زیادی برایتان ندارد خریداری آنها اصلا مقرون به صرفه نیست.

اگر قصد ندارید پول زیادی را برای آن سرمایه گزاری کنید می‌توانید با یک لنز استاندارد همچون Nikon 50میلیمتری با دیافراگم f/1.4 و لوازم معمول منزلتان تجربه‌ی عکاسی کلوزآپ را داشته باشید.

برای ساخت این لنز شما به یک درپوش دوربین نیاز دارید که قیمتی حدود ۸دلار دارد.

اساس کار به این صورت است که شما لنز را بر می‌گردانید تا المان‌های جلوی آن در مقابل دوربین قرار بگیرد، حال وقتی از منظره یاب به سوژه‌تان نگاه کنید متوجه نزدیکتر شدن آن می‌شوید. با اضافه کردن لوله‌ای در بین دوربین و بدنه همه چیز بزرگتر می‌شود.

۱

ساخت اکستندر

لوله‌‌ی دستمال کاغذی را با ارتفاع ۱۰۰میلیمتر ببرید سپس یک تکه فوم را درون آن بچسبانید تا از هرگونه انعکاس نوری جلوگیری شود. اگر فوم مشکی در دسترس ندارید به جای آن از مقوای مشکی استفاده کنید. سوراخی در جلوی آن بِبُرید و سپس لوله را به درپوش دوربین بچسبانید.

۲

وصل کردن لنز

بعد از محکم کردن لوله، لنز را به صورت برعکس وصل کنید تا المان‌های جلویی لنز درون لوله باشد و با چسب محکمش کنید. دوربین را بر سه پایه سوار کنید و سوژه را جا به جا کنید تا در فوکوس قرار گیرد. اهرم کوچک پشت لنز را حرکت دهید تا دیافراگم بسته شود، سپس با چسب آن را محکم نمایید.

۳

عکاسی

دوربین را روی مد تقدم دیافراگم قرار دهید. دوربین به طور خودکار بر دیافراگم f/0 قرار می‌گیرد. از سلف تایمر (زمان سنج خودکار یا Self Timer) استفاده کنید تا از پدیدار شدن هر گونه اثر لرزشی و محو شدن عکس جلوگیری شود. چند عکس امتحانی بگیرید و نتایج را بررسی کنید و در صورت نیاز اهرم دیافراگم را تنظیم نمایید.

م

منبع

برگرفته از: Digital camera world

نظرات شما

  1. مهدی

    ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵

    درود
    آیا
    میشه از ذره بین برای عکس ماکرو استفاده کرد؟

  2. maedeh

    ۱۰ تیر ۱۳۹۴

    سلام
    سایتتون وااااقعا عالیه،هر سوالی بخوام جوابش رو اینجا پیدا میکنم ،خسته نباشید.
    فقط این رو متوجه نشدم،خواهشا یه فیلم آموزشی بزارید،من خیلی لازم دارم
    با تشکر

  3. علی

    ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۴

    میشه فیلم آموزشی بذارید؟ من خوب متوجه نشدم 🙁

    1. سامان نویسنده

      ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۴

      سلام خدمت شما، اگر ویدیو جالب توجهی در آرشیومان قرار گرفت حتما آماده و منتشر خواهیم کرد. موفق باشید

  4. Maral_Mgh

    ۲۰ آبان ۱۳۹۳

    سلام
    اطلاعات خیلی خوبی توی سایتتون ّپیدا کردم . فقط درپوش دوربین چیه؟


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *