ترفند عکاسی: استودیو عکاسی از اشیای بی جان را بر روی روی میز خود بسازید

در این مطلب لنزک به شما می‌آموزیم که چگونه با استفاده از لوازم معمول منزلتان یک استودیو ساده برای عکاسی از اشیای بی جان به وجود آورید.

در این هفته ما پروژه‌های مختلفی را به صورت گام به گام در اختیارتان قرار می‌دهیم تا حداکثر استفاده را از خلاقیت خود ببرید.

شما می‌توانید تنها با یک دوربین، یک فلاش، و چند متر پارچه‌ی مخمل مشکی یک استودیو خانگی برای عکاسی از اشیای بی جان ترتیب دهید.

در این مطلب ما به صورت گام به گام چگونگی چینش آن را توضیح می‌دهیم. اگر لوازم مورد نیاز را در اختیار داشته باشید، شیوه‌ی کار بسیار آسان خواهد بود.

در این پروژه ما از اشکال باریکه‌های دود عکس می‌گیریم، ولی شما می‌توانید از استودیو خود برای هر سوژه دیگری نیز استفاده نمایید.

تنظیم دوربین

برای اینکه بیشترین کنترل را بر نوردهی دوربین داشته باشید، فلاش و دوربین را بر حالت دستی (Manual) قرار داده و عکاسی را با فرمت RAW انجام دهید. از آنجایی که در فضای بسته عکاسی می‌کنید و کنترل نور محیط در دست خودتان است، دیگر نیازی به استفاده از مدهای خودکار و نیمه خودکار دوربین نمی‌باشد. در فضای بسته شما می‌توانید نوردهی را در صورت نیاز کاهش یا افزایش دهید.

فوکوس دستی

لنز را بر حالت فوکوس دستی تنظیم نمایید. فوکوس کردن بر دود در مقابل چنین پس زمینه‌ی تیره‌ای خیلی دشوار است، از این رو در حالت اتوفوکوس دوربین پی در پی نقطه‌ای را برای قفل کردن فوکوس جستجو می‌کند. برای اینکه بهترین نتیجه را بگیرید دوربین را بر فوکوس دستی (Manual Focus یا MF) قرار دهید و بر نقطه‌ای که می‌دانید دود از آنجا عبور می‌کند فوکوس نمایید. مثلا می‌توانید نوک عود را به عنوان نقطه‌ی شروع دود در نظر بگیرید. اگر در اتاق هوا جریان نداشته باشد دود به طور مستقیم بالا می‌رود.

محکم کردن فلاش

ما برای محکم کردن فلاش اکسترنال روی میز از چسب نواری استفاده کردیم. به علت کوتاه بودن کابل ریموت ثابت نگه داشتن فلاش روی میز کمی سخت می‌شود. توصیه می‌کنم در کیف تجهیزاتتان همیشه چسب نواری داشته باشید، گاها کاربردهایش شما را غافلگیر می‌کند!

استفاده از فلاش

ما از فلاش Canon Speedlite 580EX استفاده کردیم و با کابل فلاش آن را به دوربین متصل نمودیم. به این صورت دود از یک طرف روشن می‌شود و با کابل می‌توانیم دوربین و فلاش را همگام سازی کنیم.

کنترل دود

کنترل الگوی باریکه‌های دود تقریبا غیر ممکن است، پس برای عکاسی از آنها باید حالت‌های مختلف را امتحان نمایید. در جایی عکاسی کنید که بادی جریان نداشته باشد چون دود به راحتی تغییر حالت می‌دهد. ما برای تغییر دادن شکل دود از یک بادبزن کوچک استفاده کردیم.

تعداد زیادی عکس بگیرید

از آنجایی که این نوع عکاسی پر از آزمایش و خطا است بهتر است عکس‌های زیادی ثبت نمایید تا در پایان حق انتخاب بیشتری داشته باشید. از یک مموری خالی استفاده کنید که فضای لازم برای عکس‌ها را داشته باشد و برای حالت بخشی به دود از روش‌های متفاوتی استفاده نمایید تا عکس‌ها یکجور به نظر نیایند.

م

منبع

برگرفته از: Digital camera world


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *