در دشوارترین بخش‌های عکاسی از مراسم عروسی ماهر شوید

عکاسی عروسی با خود فشار و هیجان زیادی را به همراه دارد که گاها عکاسان بدون آمادگی قبلی درگیر آن می‌شوند. در این مطلب لنزک میخواهیم تجربیاتی را در مورد مدیریت صحیح روز عروسی در اختیارتان قرار دهیم.

عکاسی در عروسی می‌تواند استرس و فشار زیادی برای عکاس به همراه داشته باشد. جدیت عروسی می‌تواند مدیریت آن روز را دشوار سازد. آماده بودن برای بخش‌های مختلف روز، کلید حرفه‌ای بودن می‌باشد. در این مطلب ما به چالش بر انگیزترین بخش‌های عکاسی عروسی می‌پردازیم.

عکس‌های خانوادگی

به نظر من ثبت عکس‌های خانوادگی در عروسی کار تنش زایی است. عکس‌های خانوادگی معمولا در زمان بسیار کوتاهی و در بین عقد و مراسم عروسی انجام می‌گیرد.

تجربه به من نشان داده است که وقتی مراسم با تاخیر شروع می‌شود، زمان عکس‌های خانوادگی نیز کوتاه‌تر می‌گردد. هماهنگ سازی و چنیش گروه‌های خانواده برای عکس، وظیفه عکاس پرتره‌های خانوادگی می‌باشد.

این بخش از روز معمولا فشار زیادی بر من وارد میکند، ولی من راه‌هایی برای کاهش استرس و اضطرابم در این روز پیدا کرده‌ام.

آماده بودن مهمترین عامل برای راحتی کارتان می‌باشد. من همیشه پیش از مراسم لیستی از مدلهای مختلف عکس‌های خانوادگی برای مشتری می‌فرستم. به این صورت آنها ایده‌هایی از انواع عکس‌های خانوادگی بدست می‌آورند. من در این لیست گروهی که در عکس حضور دارند را مشخص می‌کنم مثلا “عروس و ساقدوش‌های داماد”. من همچنین گزینه‌ای نیز قرار می‌دهم تا هر گروهی که در گزینه‌هایم قرار نداشت را اضافه نمایند.

پرسشنامه‌ای که من برای مشتری‌هایم ارسال می‌کنم، شامل لیستی از حالت‌های مختلف مورد نظرشان برای عکاسی خانوادگی می‌باشد. من همیشه این لیست را به صورت پرینت شده به همراه دارم.

در روز عروسی من همیشه مطمئن می‌شوم که این لیست در کیفم باشد. اگر من عکاس دیگری نیز با خودم داشته باشم، حتما نسخه‌ای از آن را به او نیز می‌دهم. عکاس دوم، نقش قابل توجهی در انجام سریع کارها و آگاه کردن من از بخش‌های بعدی مراسم دارد.

قبل از مراسم از محل آن بازدید کنید تا در زمان شروع عکاسی زمانتان صرف آشنایی با محیط نشود. هنگامی که من از محل عکاسی، چگونگی قرار گرفتن افراد و اینکه چه چینشی بهتر به نظر می رسد آگاه هستم، عکس‌های بهتری ثبت می‌کنم. با کمی آماده سازی و اعتماد به نفس این بخش از روز قابل تحملتر می‌شود.

عکاسی ماکرو

خرید یک لنز اختصاصی ماکرو برای عکاسی عروسی‌ می‌تواند تبدیل به یکی از ملزومات کارتان شود. با وجودی که لنز ماکرو کاربرد خوبی در عکاسی از برخی جزئیات دارد، ولی گزینه‌ی ارزان قیمت‌ترین نیز برای ثبت عکس‌های کلوزآپ وجود دارد.

یک حلقه معکوس کننده (Reversal Ring) قیمتی در حدود ۱۰دلار دارد که یک گزینه‌ ارزان قیمت برای عکاسی ماکرو با لنزهایی که در حال حاضر دارید است.

عکس بالا حداکثر قابلیت ماکروی لنز Canon 50mm f/1.8 را نشان می‌دهد و عکس پایینی همان لنز با وجود حلقه معکوس کننده است. به این صورت شما یک لنز کاملا دستی با قابلیت‌های فوق العاده ماکرو خواهید داشت. اگر می‌خواهید در هزینه ها صرفه جویی کنید، خریداری یک حلقه معکوس کننده به جای لنز ماکرو گزینه‌ی مناسبتری است.

مراسم تاریک

گاها پیش می‌آید که مراسم با آن چیزی که برایش برنامه ریزی کرده‌اید، برابری نمی‌کند. تجربه به من نشان داده که همیشه به استفاده از فلاش نیاز می‌شود و این چیزی نیست که معمولا برای آن آماده باشیم.

عروسی‌های تاریک جایی است که آماتور بودن یا حرفه‌ای بودن شما را مشخص می‌کند. با وجود آسان بودن عکاسی از ژست‌های عروس در نور روز، ولی مدیریت صحنه در صورت کم بودن نور دشوار است. من در اینجا به دو روش نورپردازی در چنین وضعیت‌هایی می‌پردازم تا در عین حال که سوژه را کور نمی‌کند عکس‌هایتان نیز طبیعی به نظر برسند.

اول از همه روشی با فلاش خود دوربین را آموزش می‌دهم. به این صورت فلاش روی کفشک دوربین سوار است و به محض فشردن دکمه‌ی شاتر آن نیز روشن می‌شود. عکاسان مبتدی معمولا فلاش را به سمت سوژه می‌گیرند و دکمه شاتر را فشار می‌دهند. با وجود آسان بودن این روش، ظاهر عکس یک دنیا با عکسی بی نقص فاصله خواهد داشت.

راه‌های بسیاری برای ارتقای نتیجه‌ی عکاسی با فلاش اکسترنال وجود دارد. اولین گام برای ارتقای عکاسی با فلاش سوار شده بر دوربین استفاده از جبران منفی فلاش است، به این صورت که فلاش را بر قدرت کمتری از معمول تنظیم می‌نمایید. بنا بر تجربه من، فلاش‌ها معمولا نوری بیش از حد نیاز بر روی سوژه می‌تابانند. قرار دادن جبران گری فلاش بر ۲/۳- می‌تواند تصویر متعادل تری در اختیارتان قرار دهد. برای جبران نور کاهش یافته، می‌توانید دیافراگم را کمی بازتر نمایید.

عکس‌ها با فاصله‌ی چند ثانیه گرفته شده‌اند و همانطور که می‌بینید در عکس سمت راست با قرار دادن جبرانگری فلاش بر ۲/۳- نور فلاش طبیعی‌تر به نظر می‌رسد. هیچ بازتابی از پس زمینه دیده نمی‌شود و نور تابیده شده بر سوژه‌ها طبیعی‌تر به نظر می‌رسد.

گذشته از نکات بالا، روش بهتری نیز برای اینکار وجود دارد و آن دور کردن فلاش از دوربین است! روش‌های بسیاری برای فعال سازی فلاش از راه دور وجود دارد از جمله RadioPoppers و PocketWizards.

یک روش محبوب برای نورپردازی مراسم‌های تاریک، قرار دادن فلاش در کناره‌ی محل رقص یا مراسم است. اگر بر روی فلاش سافت باکس قرار دهید، تفاوت بسیار محسوس می‌شود. حال اگر فلاش را رو به سوژه قرار دهید، نورپردازی طبیعی‌تر و نرمتری خواهید داشت (فلاش دارای سافت باکس). اگر فلاش در پشت سوژه باشد، نورپردازی پشت زیبایی به وجود می‌آید. در هر صورت وجود یک فلاش اکسترنال ارزان قیمت می‌تواند تغییر قابل توجهی در عکس‌هایتان به وجود آورد.

با وجود یک فلاش اکسترنال دیگر هیچ نگرانی در مراسم‌های تاریک نخواهید داشت. حتی اگر فلاش در پشت سوژه باشد نورپردازی پشت زیبایی در عکس‌هایتان به وجود می‌آید.

حفظ امنیت عکس‌ها

مهم نیست که عکس‌هایتان چقدر خوب باشند، شما باید تمام تمرکزتان را برای حفظ آنها صرف کنید. شما باید مطمئن شوید که تحت هیچ شرایطی مموری کارت خود را گم نمی‌کنید و برای پیشگیری از آن بهتر است از کیف مموری کارت استفاده کرده و یا آن را در یکی از جیب‌های کیف دوربینتان قرار دهید. یا در صورت امکان از یک DSLR جدید استفاده کنید که از دو شکاف مموری کارت برخوردار بوده و قادر باشد طی کار شما از مموریتان نسخه پشتیبان تهیه کند.

امنیت داده ها در هیچ حالتی مانند عکس‌های عروسی پر اهمیت نیست. به همین دلیل من هرگز تا زمانی که مجبور نشوم عکس‌های اصلی را از روی مموری کارت پاک نمی‌کنم.

با افتخار اعتراف می‌کنم که وسواس زیادی در مورد محافظت از عکس‌های عروسی دارم. وقتی کارم تمام شد، سریعا آنها را به لپتاپم انتقال می‌دهم و مطمئن می‌شوم که تعداد فایلهای انتقال یافته با فایل‌های موجود در مموری کارتم برابر باشد. سپس سریعا آنها را در سینولوژی دیسک استیشن (Synology Diskstation – یک ذخیره ساز تحت شبکه) کپی می‌کنم که در واقع از دو هارد مرتبط به یکدیگر برخوردار است. من توصیه می‌کنم که همیشه عکس‌هایتان را در دو جای مختلف داشته باشید.

وقتی عکاسی از مراسم عروسی پایان یافت، عکس‌های همان شب را در لایت روم کپی می‌کنم. به این صورت مطمئن می‌شوم که همه‌‌ی کارت‌ها را با خود دارم و عکسی از قلم نیفتاده است. موردهایی داشته‌ایم که عکاسان بعد از دیدن شکافی در تایم لاین Lightroom متوجه گم شدن یکی از کارت‌هایشان شده‌اند. توجه کردن به چنین مشکلاتی در شب عروسی می‌تواند نگرانی‌های شما را به حداقل برساند.

حداقل شما باید فایل‌های عروسی را در دو جای مختلف ذخیره کنید. برای مثال من عکس‌ها را به طور همزمان در لپتاپ و مموری کارتم دارم تا مثلا در صورت به سرقت رفتن لپتاپم، بتوانم همچنان عکس‌ها را کپی کنم.

حتی بهتر است عکس‌ها را بر هارد اکسترنالی داشته باشید تا در صورت خراب شدن کامپیوتر همچنان عکس‌ها قابل بازیابی باشند. اگر برای عکاسی در سفر باشم همیشه عکس‌ها را در هاردی ذخیره می‌کنم و در اتاق عکاس دوم می‌گذارم تا در صورت به سرقت رفتن اموال اتاقم همچنان آنها را داشته باشم.

تضمین می‌کنم اگر از نکات توصیه شده در این مطلب پیروی کنید، هرگز عکس‌های گرانبها و غیر قابل قیمت گزاری عروسی را از دست نخواهید داد.

مدیریت اضطراب

با وجودی که روزعروسی یکی از منحصر به فردترین روزهای مشتری شماست، ولی اضطراب همیشه وجود دارد. مردم می‌توانند بی ادب شوند. مردم ممکن است هدف شما به عنوان عکاس را درک نکنند. عروسی ممکن است به هرج و مرج تبدیل شود و یا حتی ممکن است در هنگام مراسم برق برود. جدا از اینکه چقدر کارتان خوب باشد، همیشه ایرادگیری‌ برخی عروس ها، مادرها، خاله ها و عمه‌ها را می‌شنوید. ولی با تمام اینها شما همیشه باید عملکرد حرفه‌ای خود را حفظ نمایید.

عکاسان افرادی احساسی هستند. گاها ما از روی احساسات از نیازهای اساسی خود غافل می‌شویم و فراموش می‌کنیم که باید در هنگام عروسی خوب استراحت کنیم، درست غذا بخوریم و انرژی خود را حفظ کنیم.

شاید این نکات به نظرتان ابتدایی بیایند، ولی به شخصه معتقدم مدیریت ابعاد روانی عکاسی به اندازه ابعاد تخصصی آن اهمیت دارند. اگر شما اعتماد به نفس خود را در مورد قابلیت‌هایتان از دست دهید، این موضوع در نتیجه‌‌‌ی کارتان بارز می‌شود.

من می‌خواهم توصیه‌ یکی از عکاسان محبوبم را با شما به اشتراک بگذارم: «به مردم لبخند بزنید، آنها همیشه در مقابل لبخند می‌زنند».

همیشه سعی کنید در تمام روز اعتماد به نفس و عملکرد حرفه‌ای خود را حفظ نمایید. تضمین می‌کنم که نتیجه‌ آن در کارهایتان محسوس خواهد شد.

هر چه باشد شما توسط عروس و داماد استخدام شد‌ه‌اید. هر کاری که انجام می‌دهید باید برای برآوردن خواسته‌های آنها و فراهم آوردن محصولی عالی برایشان باشد. مطمئنا همیشه افرادی وجود دارند که از دیدن عکس‌هایشان دلخور شوند، ولی توجهی به آنها نداشته باشید، زیبایی تنها در چشمان کسی است که صورت حساب را در دست دارد!

جمع بندی

هرگز اجازه ندهید که ترس از عکاسی عروسی شما را از آن باز دارد. قبل از هرچیزی اعتماد به نفس خود را به عکاسی از دیگران افزایش دهید و با ارتقا و وسعت بخشیدن به تجهیزاتتان، خود را برای تمامی وضعیت‌های ممکن آماده سازید. با دنبال کردن نکات توصیه شده در این مطلب قادر خواهید بود تنشزا ترین موقعیت‌ها را مدیریت نمایید.

م

منبع

برگرفته از: tutsplus


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *