۲۶ تکنیک و افکت عکاسی دیجیتال به همراه آموزش و معرفی تجهیزات

در این مطلب لنزک ۲۶ افکت و تکنیک عکاسی دیجیتال را، برای کمک به خلاقانه تر شدن کارهایتان با دوربین DSLR،برای شما عزیزان آماده و از A تا Z مرتب کرده ایم. از عکاسی آبستره (انتزاعی – abstract) گرفته تا مبحث زوم انفجاری (zoom bursts). امکانات ویژه هر یک از این تکنیک ها و افکت های عکاسی زیر آن ها مطرح و روش کار آن ها آموزش داده شده است. پس در ادامه این مطلب لنزک با ما همراه شوید.

فتوشاپ برای افزایش کیفیت و اضافه کردن افکت به تصاویرتان، عالی است، اما هیچ چیز جای گرفتن عکس خوب توسط خود دوربین را نخواهد گرفت. با در نظر گرفتن این مطلب، ۲۶ تکنیک و حقه فوق العاده دوربین های دیجیتال را به شما آموزش خواهیم داد.

A

Abstract (آبستره – انتزاعی)

مسلما تمامی عکس های خلاقانه ای که گرفته میشوند، درباره انتزاعی تر کردن جهان است. به طور مثال، عکاسی سیاه و سفید می تواند به عنوان راهی برای به تصویر کشیدن واقعیت انتزاعی مطرح شود. یکی از ساده ترین راه ها برای گرفتن عکس های آبستره (انتزاعی)، زوم کردن لنز برای به تصویر کشیدن قسمت کوچکی از صحنه پیش روی شماست. بیننده سوژه های آشنایی را به گونه جدیدی مشاهده می کند و مجبور می شود دقت بیشتری کند تا متوجه شود که چه چیزی را نظاره می کند.

امکانات ویژه مورد نیاز:

امکانات خاصی مورد نیاز نیست.

روش کار:

به دنبال الگوها و رنگ های روشن بگردید و کادر خود را بسته ببیندید و سوژه را ایزوله کنید.

B

Bulb (نوردهی طولانی)

تنظیمات B یا Bulb در مد نوردهی دستی (Manual) دوربین شما قابل دسترسی است. این حالت به شما اجازه می دهد که زمان نوردهی بسیار زیادی (در حد چند دقیقه و یا حتی چند ساعت) داشته باشید. شاتر تا زمانی که دکمه شاتر را فشرده نگه دارید، باز خواهد ماند. چنین نوردهی با زمان طولانی نیاز به سه پایه و کابل یا ریموت کنترل دارد تا لرزش های دست و… بر روی عکس تاثیری نداشته باشند.

امکانات ویژه مورد نیاز:

کابل یا ریموت کنترل شاتر (مانند RS-60 برای دوربین کانن یا MC-DC2 برای نیکون)

روش کار:

برای ایجاد افکتی جالب، می توانید تنظیمات Bulb را در حالتی که دوربین روی داشبورد خودروی در حال حرکت قرار دارد، به کار ببرید تا الگوهای انتزاعی از نور ایجاد کنید. از سرعت شاتری حدود یک دقیقه و دیافراگم f/11، ISO100 استفاده کنید و از کسی بخواهید تا رانندگی کند.

C

Contre-jour (ضد نور – سیلوئت)

کنتره-ژور به زبان فرانسوی به معنای «ضد نور روز» است و به عکس هایی اطلاق می شود که در آنها دوربین مستقیما در مقابل منبع نور قرار می گیرد. اگر نورسنجی را بر اساس پس زمینه نورانی انجام دهید، سوژه شما تاریک و یا حتی در مواردی کاملا سیلوئت (سیاه) خواهد شد (مانند مثالی که تدارک دیده ایم). اگر نورسنجی را بر اساس سوژه انجام دهید، پس زمینه بیش از حد روشن شده (overexposed) و شاید نوری حاشیه ای (rim-light) در اطراف سوژه ایجاد شود که می تواند در عکاسی پرتره حالت زیبایی ایجاد کند. (به حرف R در این مطلب مراجعه کنید.)

امکانات ویژه مورد نیاز:

امکانات خاصی مورد نیاز نیست.

روش کار:

در هنگام عکاسی در طلوع یا غروب دنبال اجسامی بگردید که مناسب برای سیلوئت هستند (شکل آن ها جالب شود، چون رنگ سیاه خواهد شد و شکل خودش را نشان می دهد). سیلوئت ها با تاکید بر روی خطوط و اشکال به جای بافت و جزئیات، عکس های گرافیکی ایجاد می کنند.

D

Dutch tilt (چرخاندن دوربین، کج کردن دوربین، زاویه هلندی)

داچ تیلت (زاویه هلندی)، چرخاندن ساده یا کج کردن دوربین است. زاویه دادن به دوربین یکی از راههای موثر دراماتیک کردن عکس هایتان است: در مسابقات اتومبیلرانی، باعث می شود مسیر شیب دارتر و جذاب تر به نظر برسد؛ در عکاسی پرتره، زاویه مناسب می تواند در تصویر تنش را القا کند و پرتره را زنده جلوه دهد.

امکانات ویژه مورد نیاز:

امکانات خاصی مورد نیاز نیست.

روش کار:

درباره اینکه چه زاویه ای را انتخاب می کنید، دقت کنید و المان هایی که حذف و اضافه می شوند را در نظر بگیرید. اگر خطوط افقی در قاب شما موجود است، دوربینتان را زاویه بدهید تا آن خطوط مورب شده و از یکی از گوشه های عکس آغاز شوند.

E

Edgerton (ادگرتون)

هارولد ادگرتون از پیشروان عکاسی با سرعت بالا و فلاش الکترونیکی است. به پاس کار او، فریز کردن (ثابت کردن* سوژه ها با یک شلیک فلاش میسر گشت. مقدار نور ساطع شده از فلاش توسط زمانی که به طول می انجام مشخص می گردد. کمینه تنظیمات آن، حدود ۱/۵۰,۰۰۰ به طول می انجامد که به شما اجازه می دهد از قطره های آب و شیر راحت تر عکاسی کنید؛ سختی کار در زمان بندی صحیح است. از تکنیک مشابه می توان در متوقف کردن گلوله شلیک شده استفاده کرد. مزیت عکاسی از مایعات آب اینست که می توانید تا جایی که به نتیجه مورد نظر نرسیده اید، کار را تکرار کنید.

امکانات ویژه مورد نیاز:

فلاش اکسترنال با کابل جهت اتصال با فاصله از دوربین، مقادیر زیادی باتری اضافه…

روش کار:

ریزش آب را طوری تنظیم کنید که نرخ چکیدن قطرات ثابت باشد، نوردهی و فوکوس را دستی تنظیم کنید. این کار سرعت عکاسی شما را بیشتر می کند – اما انتظار از دست دادن شات های زیادی را داشته باشید.

F

Fisheye (لنز چشم ماهی)

لنز چشم ماهی یک لنز زاویه باز (wide-angle) تخصصی است که عکس های دارای اعوجاج با زاویه دید بسیار بالا تولید می کند. دو نوع لنز چشم ماهی وجود دارد: لنز چشم ماهی با میدان دید کامل که کل قاب حتی لبه های آن را پر می کند؛ نوع دیگر لنزهای چشم ماهی مدور (دایره ای) هستند که تصویری گرد و مرکزی با زاویه دید ۱۸۰درجه ای ایجاد میکنند، مانند تصویر فوق.

امکانات ویژه مورد نیاز:

ما از یک لنز Sigma 4.5mm f/2.8 EX DC HSM Circular که قیمتی حدود ۲۶,۰۰۰,۰۰ تومان قیمت دارد استفاده کرده ایم.

روش کار:

در هنگام استفاده از لنز چشم ماهی مدور از نورسنجی نقطه ای (Spot metering یا Partial Metering) استفاده کنید و دقت کنید که قسمت برجسته لنز، خراشیده نشود.

افکت خلاقانه سیاه سفید دانه دانه (grainy) نتایج زیبایی می سازد.

G

Grain (دانه)

در روزگار قبل از عصر دیجیتال، «grain» عنوانی بود که به توده های دانه ای در امولسیون فیلم اطلاق می شد. در عصر دیجیتال، نویز الکترونیکی قابل مشاهده در عکس را دانه یا grain می نامند. میزان دانه با افزایش ایزو افزایش می یابد و اگرچه ممکن است ایجاد آن ناخواسته باشد، اما استفاده خلاقانه از آن می تواند احساسات را منتقل کند و در نمایش بافت ها اغراق ایجاد کند. این ایده به ویژه هنگامی که بخواهید عکسی مشابه عکس های چاپ شده قدیمی ایجاد کنید، کارایی بیشتری دارد.

امکانات ویژه مورد نیاز:

امکانات خاصی مورد نیاز نیست.

روش کار:

ایزو را تا حد ممکن افزایش دهید و عکستان را به حالت سیاه و سفید تبدیل کنید.

H

High-speed sync (همگام سازی سرعت بالا)

همگام سازی (sync) سرعت بالا به سرعت شاتری که در آن فلاش کارایی دارد یا همگام می شود، گفته می شود. اگر همگام سازی سرعت بالا در اختیار نباشد، فلاش تنها در سرعت های حدود ۱/۲۵۰sec کارایی مناسبی خواهد داشت. این حالت به ویژه هنگامی که قصد استفاده از فلاش در شرایط نوری روشن و دیافراگم باز را دارید، مشکل ساز خواهد شد.

امکانات ویژه مورد نیاز:

فلاش با همگام سازی سرعت بالا (HSS)

روش کار:

در مثالی که آوردیم، دیافراگم f/4 و ایزوی ۱۰۰ سرعت شاتری در حدود ۱/۱۰۰۰sec نیاز دارد. ما قصد داشتیم با زدن فلاش پر کننده (فلاش تکمیلی) سایه ها را نرم کرده و کچ لایت (برق چشم) ایجاد کنیم، به همین دلیل از HSS استفاده کردیم تا فلاش در سرعت شاتر ۱/۱۰۰۰sec با موفقیت همگام سازی شود.

I

Intervalometer (اینتروالومتر)

عکاسی از یک سوژه با وقفه های زمانی معین (منظم)، تغییرات آن در طول زمان را نمایش خواهد داد. این تکنیک، در عکاسی از رشد گیاهان در طول زمان یا نمایش خراب یا فاسد شدن چیزی در طول زمان بسیار مناسب است.

امکانات ویژه مورد نیاز:

برای این کار باید از یک کابل شاتر که دارای قابلیت برنامه ریزی زمانی (interval shooting – عکاسی با وقفه های معین) می باشد بهره برد (مانند Hähnel Giga T Pro). در برخی بسته های نرم افزاری مانند نرم افزارهای EOS Utility برا دوربین های کانن، اینتروالومتر موجود است.

روش کار:

تشخیص اینکه فواصل زمانی بین هر دو عکس چقدر باید باشد، کار ساده ای نیست، با این حال داشتن عکس های بیشتر از حد مورد نیاز بهتر از از دست دادن لحظات کلیدی است.

J

Joiner (کلاژ یا مونتاژ، ترکیب عکس ها)

افکت جوینر (کلاژ) توسط عکاس معروف، دیوید هاکنی (David Hockney) ابداع شد و انجام این کار توسط نرم افزار فتوشاپ به راحتی میسر گشته است. به گونه ای که اتصالات نیز مشخص نباشد. با این حال به عنوان تفریح می توان روش های قدیمی را نیز امتحان کرد- در این تکنیک از یک صحنه چندین عکس گرفته می شود و سپس این تکه ها به هم چسبانده می شوند. ظاهر ناکامل ولی جالب با هم ترازی بدون دقت، به زیبایی این افکت می افزاید- مانند عکس فوق که از «Durdle Dor» انگلستان گرفته شده.

امکانات ویژه مورد نیاز:

امکانات خاصی مورد نیاز نیست.

روش کار:

تمرین کنید که چه تعداد عکس برای پوشش کل صحنه احتیاج دارید و اطمینان حاصل کنید که مقادیر روی هم افتادن (overlap) بین عکس ها مناسب باشد.

K

Kaleidoscope (زیبابین)

زیبابین (kaleidoscope) از تعدادی آینه برای ایجاد الگوهای رنگی از اجسام ساده استفاده می کند. برای ایجاد افکت مشابه توسط دوربین شما، لوله ای با استفاده از ورقه ای نقره ای یا پلاستیکی بازتابنده که مناسب ابعاد لنز شماست بسازید. اکنون دوربین را به سمت یک جسم رنگی نشانه بگیرید و مشاهده کنید که رنگ ها چگونه پخش می شوند. مشاهده عکس های مطلب «لنز زیبابین در ۱۰ ثانیه» از سایت instructables می تواند الهام بخش باشد.

امکانات ویژه مورد نیاز:

لنز ماکرو گزینه مناسبی است، زیرا اجازه می دهد کادر خود را توسط الگوهای انتزاعی پر کنید. ما برای این کار از یک ورق کارت پلاستیکی نقره ای استفاده کردیم.

روش کار:

اگر المان جلویی لنز شما اندکی فرورفتگی دارد، سعی کنید لوله را متناسب با این قطر ایجاد کنید تا در آن جا بیفتد. این کار دایره مرکزی بهتری را برای افکتی که دنبالش هستید ایجاد می کند.

L

Lensbaby (لنزبیبی)

لنزبیبی (Lensbaby )، لنزی است که یک ناحیه کوچک فوکوس ایجاد می کند و اطراف آن ناحیه را به تدریج تار می کند. با استفاده از خمش و چرخش هوشمندانه مقطع میانی، می توان ناحیه فوکوس را در سطح کادر جابجا کرد. حالتی که این لنز ایجاد می کند با حالتی که با تغییر قطر دیافراگم عمق میدان را تغییر می دهیم، متفاوت است و شبیه ماتی حرکت (motion blur) است.

امکانات ویژه مورد نیاز:

ما از یک لنزبیبی Composer با قیمت تقریبی ۱۵۵ پوند استفاده کرده ایم.

روش کار:

در لنزبیبی صرفا به فوکوس دستی دسترسی داریم. استفاده از سه پایه برای رفع لرزش دست و داشتن فوکوس قویتر لازم است، حتی در سوژه های متحرک.

M

Mock moonlight (نور مهتاب ساختگی)

«مهتاب ساختگی» یا «شب در روز» یک افکت تلویزیونی قدیمی برای القای حس شبانه است. در این روش، از فیلترهایی برای ایجاد تون رنگ آبی قوی استفاده می شود. برای پیاده سازی توسط دوربین دیجیتال، تراز سفیدی را بر روی تنگستن (Tungsten) تنظیم کرده و سپس با استفاده از جبران نوردهی، نوردهی را ۲ پله کم کنید.

امکانات ویژه مورد نیاز:

ابزار خاصی مورد نیاز نیست اما با استفاده از فیلترهای «سردکننده» می توانید این حالت را شدت دهید.

روش کار:

برای یک افکت شب با کنتراست زیاد و در عین حال طبیعی، سوی آفتاب عکاسی کنید. اگر ارتفاع خورشید در آسمان کم باشد، خورشید شبیه ماه کامل خواهد شد.

N

Neutral Density (فیلتر کاهنده نور)

فیتر کاهنده نور (Neutral Density یا ND) نور وارده به سنسور دوربین را محدود می کند و شما را قادر می سازد که برای ایجاد افکت ماتی حرکت از سرعت شاتر آهسته استفاده کنید. زمانی نیاز به این فیلتر دارید که نور آفتاب شدید است و حتی توسط کمترین قطر دیافراگم دوربین (ضریب اف های بالا)، لازم باشد از سرعت شاتر بالا استفاده کنید و این کار باعث شود نتوانید حرکت را به تصویر بکشید و افکت ماتی حرکت داشته باشید. فیلتر ND باعث می شود حتی در شرایط نوری بسیار روشن که باعث بیش از حد نوردهی شدن (overexposure) عکس هایتان می شود، بتوانید دیافراگم های بازتری را به کار گیرید.

امکانات ویژه مورد نیاز:

فیلتر ND 3 پله (ND9) را امتحان کنید؛ ممکن است مجبور شوید از دو فیلتر بصورت همزمان استفاده کنید. قیمت حدودی فیلتر ۱۰ پله ای ND از ۳۴ دلار آغاز می شود. شما قطعا نیاز به استفاده از سه پایه نیز خواهید داشت.

روش کار:

سرعت شاتر را برای حرکات اندک روی ۱ ثانیه و حرکت های بیشتر روی ۱۰ ثانیه تنظیم کنید. فشردن شاتر توسط کابل (ریموت کنترل شاتر) باعث خواهد شد که لرزش دوربین شما حذف شود. برای مطالعه آموزش افکت عکاسی ماتی حرکت، کتاب رایگان «ماتی حرکت» را از فروشگاه لنزک دانلود نمایید.

O

Overexposure (نوردهی بیش از حد)

ممکن است عجیب به نظر برسد که ما شما را تشویق به نوردهی بیش از حد از عمد می کنیم، اما این یک افکت فوق العاده است که باید در لیست مهارت های خود داشته باشید. اگر این افکت به خوبی به کار گرفته شود، عکس هایی رویایی ایجاد خواهید کرد.

امکانات ویژه مورد نیاز:

امکانات خاصی مورد نیاز نیست.

روش کار:

اینکه سوژه ای که انتخاب می کنید مناسب برای این کار باشد، بسیار مهم است. دنبال رنگ های روشن بگردید و هنگامی که ارتفاع خورشید کم است عکاسی را انجام دهید. مُد نوردهی دوربین را بر روی اولویت دیافراگم قرار دهید و از جبران نوردهی ۱+ یا ۲+ برای روشن کردن هرچه بیشتر سوژه استفاده کنید. عکاسی در صحنه های با نور مناسب یا نشانه گرفتن مستقیم به سمت خورشید می تواند این افکت را تقویت کند.

P

Panning (تکنیک پنینگ)

تکنیک عکاسی پنینگ (Panning)، دنبال کردن سوژه با دوربین حین عکاسی، باعث القای حس حرکت می شود به اینصورت که باید با استفاده از سرعت شاتر پایین سوژه متحرکی که از مقابل شما می گذرد را دنبال کنید. این تکنیک به ویژه برای عکاسی ورزشی و تاکید بر سرعت حرکت بسیار کارامد است.

امکانات ویژه مورد نیاز:

تک پایه یا مونوپاد (اختیاری)

روش کار:

سرعت شاتر را در حدود ۱/۴۰-۱/۱۰۰ sec تنظیم کنید. دوربین را در حالت عکاسی متوالی (Continuous Shooting) قرار دهید. سوژه را با استفاده از فوکوس اتوماتیک پیوسته (Continuous) در یک قوس ۱۸۰ درجه ای دنبال کنید و حین عکاسی سوژه متحرک را با دوربین دنبال نمایید. استفاده از مونوپاد می تواند نتایج بهتری تولید کند. برای مطالعه آموزش جامع تر، کتاب «ماتی حرکت» را مطالعه نمایید.

Q

QuickTime (نرم افزار کوئیک تایم)

نرم افزار QuickTime Virtual Reality یک روش تلفیق مجموعه عکس جهت ایجاد نمای پانورامای ۳۶۰ درجه ای است که می توانید آن را چپ و راست کنید و یک تور مجازی از صحنه مورد نظر داشته باشید. یکی از اصلی ترین کاربردهای آن، موزه ها هستند.

امکانات ویژه مورد نیاز:

نرم افزار Quick Time player و نرم افزارهای ساخت فیلم مانند Pano2VR

روش کار:

لازم است مجموعه ای از عکس هایی که بتوان بصورت پانورامای یکپارچه در کنار هم قرار داد، تهیه کنید. کلید دستیابی برای ایجاد تصاویر پانورامای یکپارچه، استفاده از سه پایه است، این کار باعث می شود دوربین همواره در یک ارتفاع باقی بماند. عکس هایتان را با روی هم افتادگی (همپوشانی – overlap) 30 درصدی بگیرید و از نوردهی دستی برای یکپارچگی در میان عکس ها استفاده کنید.

R

Rim light (نور حاشیه ای)

نور حاشیه ای (Rim light) نوعی نورپردازی است که سوژه را از پشت روشن می کند، که اغلب موجب می شود سوژه از پس زمینه جدا شود، اما گاهی اوقات جزئیات ناخواسته ای را برجسته می کند. نور حاشیه ای می تواند به طور طبیعی توسط خورشید یا نور محیط، یا به صورت مصنوعی در استودیو ایجاد شود. این تکنیک در نمایان کردن بافت مو یا خز بسیار کاربردی است.

امکانات ویژه مورد نیاز:

در عکاسی در استودیو، نیاز به یک شاخه نور خواهید داشت.

روش کار:

جهت عدم ایجاد حلقه های نورانی و کنتراست پایین، نور حاشیه ای باید در پشت سوژه و اندکی بالاتر از دوربین قرار بگیرد. بهتر است سوژه به طور کامل جلوی منبع نور را گرفته باشد، با این حال می توانید از موانعی برای کمک به کار استفاده کنید.

Slow-sync flash

S

Slow-sync flash (همگام سازی فلاش سرعت پایین)

فلاش زدن معمولا جهت متوقف (فریز) کردن صحنه به کار گرفته می شود، اما همچنین می تواند در انتقال حس حرکت نیز کاربرد داشته باشد. با ترکیب فلاش و سرعت شاتر پایین، قادر خواهید بود در عین حال که سوژه را متوقف می کنید، ردی شبح مانند ایجاد کنید.

امکانات ویژه مورد نیاز:

فلاش اکسترنال (اختیاری)، سه پایه

روش کار:

برای داشتن کنترل کامل بر روی کار، از مد نوردهی دستی (Manual) استفاده کنید و سرعت شاتر را بسته به سرعت حرکت سوژه بر روی ۱/۴ تا ۱ ثانیه تنظیم کنید و دیافراگم مناسب را انتخاب کنید. به طور معمول، فلاش در ابتدای نوردهی زده می شود (که با نام همگام سازی پرده اول یا ۱st Curtain Sync شناخته می شود)- آن را بر روی همگام سازی پرده دوم (۲nd Curtain Sync) تنظیم کنید تا فلاش در انتهای نوردهی زده شود. در این حالت، رد ناشی از نوردهی طولانی به جای جلوی سوژه، در پشت سر آن ایجاد می شود.

T

Tilt-shift (تیلت شیفت)

لنزهای Tilt-shift در عکاسی از ساختمان های بلند کاربرد دارند. اگر خلاقانه به کار برده شوند، می توان با آن ها روی بُرش باریکی از صحنه فوکوس کرد و باعث می شوند صحنه های جهان واقعی مانند مدل های کوچک به نظر برسند.

امکانات ویژه مورد نیاز:

لنزهای TS-E دوربین Canon حدود ۸۰۰ پوند به بالا قیمت دارند.

روش کار:

ارتفاعتان را تا جای ممکن افزایش دهید و یک کجی افقی با درجه خیلی زیاد انتخاب کنید و دیافراگم را تا حد ممکن باز کنید تا پس زمینه و پیش زمینه خارج از فوکوس شوند.

U

UV light (لامپ فرابنفش)

لامپ های فرابنفش یا نورهای تاریک اغلب در مهمانی های شبانه کاربرد دارند، نور رنگی عجیب ارغوانی که تولید می کند باعث می شود لباس ها و اجسام سفید، در تاریکی بدرخشند. این افکت می تواند توسط دوربین DSLR شما ثبت شود. نور خروجی این لامپ ها معمولا اندک است، بنابراین ایزوی دوربین خود را روی ۱۰۰۰ تنظیم کنید، سه پایه را به کار بگیرید و از سوژه بخواهید که ثابت بایستد.

امکانات ویژه مورد نیاز:

ما از دو عدد نور فرابنفش Maplin که هر کدام حدود ۳۰ پوند است، استفاده کردیم.

روش کار:

پیش بینی اینکه کدام اجسام در این نور زیباتر جلوه می کنند، سخت است. برای مثال الیاف مصنوعی جلوه خوبی ایجاد می کنند، اما تا جای ممکن برای گرفتن نتایج جالب، اجسام جدید را امتحان کنید. (به طور مثال آب تونیک به دلیل خاصیت فلورسنتیش در برابر پرتوهای فرابنفش جلوه زیبایی ایجاد می کند.)

V

Vaseline (وازلین)

یک روش منسوخ و در عین حال ساده جهت ایجاد عکس های نرم، پوشاندن روی لنز توسط وازلین است. در گذشته این تکنیک در گرفتن عکس های پرتره کاربرد داشته است و می تواند برای ایجاد نرمی در اطراف مدل برای ایجاد حالتی هنری و رومانتیک استفاده شود.

امکانات ویژه مورد نیاز:

وازلین و فیلتر

روش کار:

وازلین را به طور مستقیم بر روی لنز نزنید! ابتدا یک فیلتر UV نصب کنید، سپس با استفاده از یک دستمال به نرمی لایه نازکی از وازلین را بر روی فیلتر بمالید و تکه ای در میانه لنز را تمیز بگذارید.

W

Writing with light (نوشتن توسط نور)

با استفاده از سرعت شاتر پایین و شرایط نوری تاریک، قادر خواهید بود. رد نور منابع نوری از جمله لامپ های ال ای دی، نور آتش و … قابل ثبت خواهد بود. با این حال نوشتن تسط نور نیازمند دقت بیشتری است و نیازمند یک چراغ قوه است که توسط آن در زمان نوردهی طولانی طرح یا نوشته خود را روی هوا بنویسید. به تکنیک یاد شده، نقاشی با نور (light painting) نیز گفته می شود که می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر ویدیو «آموزش مقدماتی تکنیک عکاسی نقاشی با نور» را مشاهده نمایید.

امکانات ویژه مورد نیاز:

یک سه پایه مستحکم و یک چراغ قوه.

روش کار:

بهترین پس زمینه برای نوشتن توسط نور، یک دیوار خالی یا آسمان تاریک شب است. اطمینان حاصل کنید که چراغ قوه تان را به سمت دوربین نشانه گرفته اید، سپس شروع به نوشتن (نقاشی) کنید و حرکت دهید تا خطوط نوری زیبایی ایجاد کنید. برای مشاهده نمونه های زیبای نقاشی با نور، اینجا کلیک نمایید.

X

X-polarisation (کراس پولاریزه رنگین کمانی)

کراس پولاریزه (Cross-polarisation)، روشی است که الگوهای تنش نامرئی در قطعات پلاستیکی را به الگوهای مرئی رنگین کمانی تبدیل می کند. از یک منبع نوری پلاریزه استفاده کنید، سپس با بکارگیری فیلتر پلاریزه از پلاستیک عکاسی کنید.

امکانات ویژه مورد نیاز:

لایت باکس منبع نوری بسیار مناسبی برای این کار است. جهت پلاریزه کردن آن از یک ورقه پلاریزه کننده بر روی آن استفاده کنید. همچنین به یک فیلتر پلاریزه مدور نیاز دارید.

روش کار:

هنگام به کارگیری فیلتر پلاریزه باید آن را بچرخانید تا بهترین حالت را بیابید. برای مطالعه آموزشی کاربردی تر به «این مطلب» لنزک مراجعه کرده و قسمت «ایجاد افکت کراس پلاریزه رنگین کمانی با تبلت» را مطالعه نمایید.

Y

Yellow filter (فیلتر زرد)

در فیلم های سیاه و سفید، فیلترهای رنگی برای تعیین اینکه هر کدام از رنگ های صحنه چگونه به تک رنگ تبدیل شوند، به کار می رفتند که در نتیجه نسبت به حالت بدون فیلتر، نتایج جذاب تری ایجاد می شد. افکت های تک رنگ (monochrome) در دوربین های دیجیتال SLR به شما این امکان را می دهد که آن فیلترها را شبیه سازی کنید. انتخاب فیلتر زرد آسمان را تاریک کرده و ابرهای سفید را برجسته تر می کند و نتایج طبیعی تری می سازد.

امکانات ویژه مورد نیاز:

امکانات خاصی مورد نیاز نیست.

روش کار:

با فرمت خام عکاسی کنید، در اینصورت هنوز یک عکس رنگی دارید که می توانید با دقت بیشتری آن را به عکس تک رنگ تبدیل کنید.

Z

Zoom burst (زوم انفجاری)

چرخاندن لنز دوربین در هنگام گرفتن عکس، حس هجوم رنگ ها را ایجاد می کند و با استفاده از تار کردن هوشمندانه بیننده را به درون عکس شما جذب می کند و حس حرکت را القا می کند.

امکانات ویژه مورد نیاز:

یک لنز زوم استاندارد و یک سه پایه به جهت داشتن خطوط شعاعی هر چه صاف تر

روش کار:

به دنبال اشیای رنگی مانند مزارع گل بگردید. سرعت شاتری حدود ۱/۴ تا ۱/۱۵ را تنظیم کنید، بر روی جسم مرکزی کادرتان فوکوس کنید، دقیقا قبل از فشردن دکمه شاتر شروع به کوچک نمایی (zoom out) کنید و تا پایان نوردهی این حرکت را ادامه دهید.

م

منبع

برگرفته از: Digital Camera World

نظرات شما

  1. فاطمه

    ۱۴ مرداد ۱۳۹۴

    واقعا سایت خوبیه…………. چی میتونم بگم جز اینکه واقعا خسته نباشین کارتون عالیه!!


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *