لنز های ۱۸-۵۵ میلیمتر: چطور با استفاده از لنز استاندارد دوربین پرتره های فوق العاده ای بگیریم

لازم نیست که حتماً از یک لنز ثابت برای گرفتن عکسهای پرتره عالی استفاده کنید. در این آموزش گام به گام به شما یاد خواهیم داد تا با استفاده از لنز معمولی ۱۸-۵۵mm که اکثراً با بدنه دوربین ها ارائه می شود و یک رفلکتور، عکسهای پرتره فوق العاده ای بگیرید و آن ها را در فوتوشاپ ویرایش و روتوش کنید.

در کنار لنز ۱۸-۵۵mm ما از یک رفلکتور استفاده می کنیم تا به قسمت های سایه دار صورت مدل نور بدهیم. مدل خودمان را با لباس های زمستانی و لوازمی همراه کردیم که فصل زمستان را نشان دهد، که برای این کار کلاه و دستکش روشن، به همراه کت و روسری پشمی خیلی خوب جواب می دهد.

در عکاسی کلاسیک فاصله کانونی مناسب برای پرتره نزدیک به ۸۵mm تعریف شده، بنابراین ما تا جای ممکن با لنز ۱۸-۵۵mm خود زوم می کنیم تا فاصله کانونی ۵۵mm داشته باشیم، یا نزدیک به آن (فاصله کانونی ۵۵mm ضرب در ۱٫۶x – ضریب سنسور Crop Factor – به شما فاصله کانونی مناسب ۸۸mm خواهد داد).

البته با استفاده از این فاصله کانونی شما نمی توانید از باز ترین حالت دیافراگم که f/3.5 خواهد بود استفاده کنید (از دیافراگمی نزدیک به f/5.6 می توانید استفاده کنید) پس باید از ISO بالا استفاده کنید تا بتوانید بدون لرزش با در دست گرفتن دوربین عکاسی کنید.

هرچه دیافراگم بسته تر باشد عمق میدان بیشتری هم در عکس خواهید داشت، بنابراین برای محو کردن پس زمینه مدل به اندازه مناسب باید فاصله مدل با پس زمینه را زیاد در نظر بگیرید.

در مرحله ویرایش عکس به شما یاد خواهیم داد تا با تغییر رنگ عکس احساس زمستانی بیشتری به عکس بدهید، و حتی چند برف مصنوعی هم درست خواهیم کرد!

۱

مستقر شدن

ما برای عکاسی به پارک محلی رفتیم که با این شرایط پس زمینه ای رنگارنگ و بی عیب و نقصی خواهیم داشت، که با محو کردن آن پس زمینه بسیار خوبی خواهیم داشت. مدل خودمان را روی یک نیمکت پشت به خورشید نشاندیم، تا هاله ای از نور خورشید در اطراف موهای او دیده شود، همچنین با وزیدن باد در مو های مدل کمی حرکت به وجود آمد.

۲

تنظیمات دوربین

دوربین خود را روی حالت AV (اولویت با دیافراگم) بگذارید. شما باید تعادلی میان فاصله کانونی مناسب که عکس را تخت نشان ندهد (در دوربین های Crop Factor باید فاصله کانونی بیش از ۳۰mm باشد تا عکس تخت دیده نشود)، و دیافراگمی باز که بتوانید سرعت شاتر را طوری بگذارید که لرزش دست در عکس ثبت نشود، پیدا کنید. بهترین راه برای پیدا کردن چنین تعادلی امتحان کردن ترکیبی از دیافراگم و فاصله کانونی مختلف است.

۳

ISO و سرعت شاتر

برای اطمینان از ثبت نشدن لرزش دست در عکس باید سرعت شاتر را سریعتر از ۱/۱۰۰ بگذارید، و برای بالا نگه داشتن سرعت شاتر باید مقدار ISO را بالا ببرید تا کمبود نور را جبران کنید، ما ISO را روی ۸۰۰ گذاشتیم. اگر شرایط نوری مناسبی داشتید ممکن است بتوانید ISO را تا ۴۰۰ پایین بیاورید، فقط حواستان باشد در حین عکاسی به سرعت شاتر توجه داشته باشید.

۴

فوکوس و نور

ما با استفاده از قانون یک سوم ترکیب بندی عکس را انجام داده ایم،و مدل را در یک سمت کادر نشاندیم. برای دقت فوکوس بهتر است حالت فوکوس دوربین را روی یک نقطه (Single point AF) تنظیم کنید. نقطه ی فوکوس را روی مدل انتخاب کنید.

حالا شما آماده عکاسی هستید. می توانید از مدل خود بخواهید تا رفلکتور را برای شما نگه دارد، اما برای نتیجه بهتر باید از دستیاری بخواهید تا آن را برای شما نگه دارد، تا تحرک مدل شما محدود نشود.

بهترین راه برای استفاده از رفلکتور

اگر پک رفلکتور ۵ تایی دارید می توانید از رویه طلایی یا نقره ای آن استفاده کنید. رویه نقره ای رنگ آن رنگ های سرد تری ایجاد می کند، و رویه طلایی رنگ آن رنگ های گرم تری ایجاد می کند، پس ما پیشنهاد می کنیم برای عکاسی در فصل زمستان از رویه نقره ای رنگ آن استفاده کنید .اگر بتوانید از یک دستیار برای گرفتن رفلکتور کمک بگیرید بهتر است، که در این صورت دست شما و مدل خالی خواهند ماند. وقتی از رفلکتور استفاده می کنید حواستان باشد تا نور مستقیماً به چشم مدل بازتاب داده نشود، چون در این صورت چشم مدل تنگ خواهد شد.

پس زمینه ای مناسب انتخاب کنید

پس زمینه عنصر مهمی در عکاسی پرتره است، و می تواند یک عکس پرتره معمولی را به یک عکس پرتره عالی تبدیل کند. در پارکی (لوکیشن عکاسی ما) برای پیدا کردن پس زمینه مناسب به دنبال رنگ های مکمل سوژه بوده ایم، که وقتی آن را محو می کنیم ظاهری جذابی به عکس بدهد.

با وجود اینکه معمولاً گفته می شود رو به خورشید عکاسی نکنید، این قانونی است که می توانید برای عکاسی پرتره آن را بشکنید، و این کار را زمانی می توانید انجام دهید که صورت مدل شما به اندازه کافی نور داشته باشد. خورشید به پشت مو های مدل نور می تاباند که باعث به وجود آمدن هاله نور در پشت مو می شود، و با استفاده از دیافراگمی باز این نور ها به شکلی نرم و زیبا ثبت خواهند شد.

چگونه عکسهای پرتره ای که با لنز استاندارد گرفته اید را ویرایش کنید

در ادامه به شما نشان خواهیم داد که چگونه عکس های پرتره خود را ویرایش کنید.

۱

تنظیمات عکس در فرمت Raw

عکس ما را از این قسمت دانلود کنید! عکس را در Adobe Camera Raw اجرا کنید. مقدار Exposure را روی +۰٫۸۰ قرار دهید تا عکس روشن تر شود، و مقدار Highlight را روی -۲۵ بگذارید تا قسمتهای بسیار روشن مو اصلاح شود. مقدار Shadows را روی +۲۵ بگذارید تا کمی قسمت های تاریک عکس روشن تر شوند، و بر روی دکمه Open کلیک کنید تا عکس در Photoshop Element باز شود.

۲

پوست مدل را روتوش کنید

از لایه Background یک نسخه دیگر بسازید و اسم آن را Skin بگذارید. ابزار Spot Healing Brush را انتخاب کنید، و بر روی جوش ها و لکه های صورت کلیک کنید تا آنها از بین بروند، یا می توانید برای از بین بردن لکه های بزرگ تر بر روی آنها کلیک کنید و موس را روی آن بکشید، می توانید از این راه برای حذف کردن موهایی که روی صورت افتاده استفاده کنید. ابزار Brush را انتخاب کنید، با گرفتن دکمه Alt بر روی قسمت روشنی از پوست کلیک کنید تا رنگ خروجی قلم موی شما به آن رنگ تبدیل شود، حال مقدار Opacity قلم مو را روی ۱۵% بگذارید، و روی صورت و دست مدل را رنگ بزنید تا رنگ پوست مدل یک دست شود.

۳

کمی عکس را محو کنید

نسخه دیگری از لایه Skin بسازید و اسم آن را Blur بگذارید. به قسمت Filter -> Gaussian Blur بروید، مقدار Radius را روی ۴ پیکسل بگذارید و روی OK کلیک کنید. یک ماسک برای لایه بسازید، ابزار قلم مو را انتخاب کنید و با رنگ سیاه و Opacity 50% در ماسکی که درست کردید روی صورت و دست مدل را رنگ بزنید تا کمی از محو شدگی آن کم شود و بافت پوست برگردد.

۴

جزئیات صورت را آشکار کنید

حالا Opacity قلم مو را به ۱۰۰% تغییر دهید، و اندازه آن را نزدیک به ۵۰ پیکسل بگذارید و با سیاه کردن چشم و دهان مدل در قسمت ماسک لایه؛ محو شدگی های این قسمت ها را به طور کامل از بین ببرید. با این شرایط محو شدگی کامل تنها در پس زمینه اعمال شده است. در ادامه کمی تن رنگی عکس را تغییر می دهیم. ابتدا یک لایه Hue/Saturation بسازید و مقدار Saturation را به -۳۰ تغییر دهید تا کمی از غلظت رنگی عکس کاسته شود.

۵

عکس را سرد کنید

با استفاده از دو لایه تنظیماتی، Level عکس را سرد خواهیم کرد. اولین لایه Layer را ایجاد کنید، از قسمت channel گزینه Blue را انتخاب کنید و نوار Midtones را تا ۱٫۲۰ بالا ببرید، و سپس یک لایه Level دیگر بسازید، این بار از قسمت channel گزینه Red را انتخاب کنید و نوار Midtones را تا ۰٫۸۹ بالا ببرید تا کمی رنگ فیروزه ای به عکس اضافه کرده باشید. قسمت های ماسک هر دو لایه را انتخاب کنید، و با قلم موی مشکی رنگ با Opacity 50% بر روی پوست مدل رنگ بزنید تا کمی تن رنگی گرم تر به این قسمت ها اضافه شود.

۶

کنتراست (تضاد نوری عکس را بالا ببرید)

برای بالا بردن تضاد نوری عکس یک لایه تنظیماتی Level دیگر بسازید، و نوار Shadows را روی ۲۴، Midtones را روی ۱٫۰۹، و Highlights را روی ۲۱۳ بگذارید. این کار باعث می شود تا قسمت های نورانی شانه راست مدل و پشت مو های او روشن تر شوند، بنابراین در قسمت ماسک این لایه با قلم مو و با رنگ مشکی با Opacity 75%، بر روی قسمت هایی که زیادی روشن شده اند کمی رنگ بزنید تا جزئیات عکس بازگردد.

۷

چشم ها و دندان ها

وقتی تنظیمات رنگی عکس رضایت بخش بود، بر روی بالاترین لایه در قسمت لایه ها کلیک کنید و سپس Ctrl+Alt+Shift+E را بزنید تا تمام لایه ها به یک لایه تبدیل شوند. ابزار Dodge را انتخاب کنید، اندازه قلم مو را روی ۱۵۰ بگذارید، Exposure را روی ۱۰% تنظیم کنید و Range را روی Midtones بگذارید، و بر روی چشمان و دندان ها قلم مو را بکشید تا آنها را سفید تر کند.

۸

بگذارید برف ببارد!

برای اتمام کار ما کمی برف مصنوعی به عکس اضافه می کنیم. ابزار قلم مو را انتخاب کنید، و رنگ خروجی آن را سفید انتخاب نمایید. با اندازه ای نزدیک به ۱۰ پیکسل و Opacity 30%، چند کلیک بر روی عکس بکنید تا دانه های برف مصنوعی درست کنید. اندازه و Opacity قلم مو را تغییر دهید و تعداد دیگری برف مصنوعی اضافه کنید، تا برف ها یکسان به نظر نرسند. بر روی چمن و شاخ و برگ ها با قلم موی سفید رنگ بزرگ با Opacity 30% کمی رنگ بزنید تا برف های شفافی در آن قسمت ایجاد کنید.

م

منبع

برگرفته از: Digital camera world

نظرات شما

  1. Fatemeh

    ۲۹ بهمن ۱۴۰۰

    سلام وقتتون بخیر من دوربین canon 2000d دارم با لنز خودش خیلیا میگن نمیشه با این لنزه کار کرد و پرتره گرفت خواستم بدونم واقعا نمیشه باهاش کار کرد ؟ چه کاربردی داره پس ؟ میتونم باهاش کار کنم بعد عوضش کنم یا نه؟

  2. Kfsama

    ۲۲ اسفند ۱۳۹۶

    سلام
    یه سوال داشتم
    دوربین من eos1300d چنتا شات میتونم بکنم؟؟؟ تعداد محدودی میتونم بگیرم؟

  3. طناز

    ۱۸ اسفند ۱۳۹۶

    سلام میخواستم دوربین نیکون ۵۳۰۰بخرم با لنز ۱۸۵۵ خوبه ۱۸۱۴۰؟تفاوتاشون چیه

  4. sadegh.mavali

    ۲۱ اسفند ۱۳۹۵

    با سلام
    من دوبین canon 1300 d با لنز۱۸٫۵۵ من باسه پایه هم که عکس میگرم هنوز عکس کمی ماته یا همون تار
    میشه کمکم کنین ممنون

  5. محمد اعتمادی

    ۱۵ شهریور ۱۳۹۵

    با سلام و تشکر
    می خواستم یه دوربین برای خونه در حد نیمه حرفه ایی بگیرم..نظرم کانن۷۰۰ دی-۱۸-۵۵ خوبه و قابل ارتقا هست یا برند و نوع دیگر را می فرمایید..ممنون

  6. مسعود حسینی

    ۲۵ خرداد ۱۳۹۵

    باسلام و تشکر بابت مطالب ارزنده شما
    جسارتا سوالی داشتم:
    من دوربین دی ۵٣٠٠ نیکون دارم با توجه به کراپ سنسور بودن دوربینم برای اینکه بتونم از حالت نرمال یعنی ۵٠ میلیمتر برای عکاسی استفاده کنم باید لنز ٣۵ میلیمتری بخرم یا ۵٠ میلیمتر ؟ واینکه ایا لنز ٣۵ میلیمتر باتوجه به کراپ سنسور بودن دوربینم برای گرفتن پرتره های ۵٠ میلیمتری مناسبه یا نه ؟
    با تشکر فراوان

  7. سید هومن

    ۱۴ آذر ۱۳۹۴

    بی شک یکی از بهترین پست های سایت به شمار میاد این پستتون:)

    1. سامان

      ۱۴ آذر ۱۳۹۴

      سپاس فراوان که دیدگاهتان را با ما در میان می گذارید، بی شک به انتخاب مطالب مفید تر کمک خواهد کرد. موفق باشید.

  8. علیرضا

    ۲۴ مرداد ۱۳۹۴

    سلام خسته نباشید.
    من از فیلتر lens blur استفاده میکنم میخام بدونم برای دوربری از چه ابزاری استفاده میکنید شما؟
    مرسی

  9. fereydoon1

    ۲۹ آبان ۱۳۹۳

    یه مطلب در مورد ریورس رینگ ها و یا آموزش تبدیل لنز مثلا همین ۱۸-۵۵ تبدیلش به ماکرو با تکنیک ریورس شدن لنز بزارید

  10. بهزاد

    ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۳

    با تشکر از مطالب ارزنده ای که ارائه دادید.
    خیلی واضح و سلیس بود. ممنونم

  11. مانی

    ۹ اردیبهشت ۱۳۹۳

    با سلام و تشکر از تلاشی که در سایت خوبتون برای آموزش عکاسی میکنید.
    میخواستم بپرسم همون طور که در اندازه های مختلف سنسور ها (فول فریم و کوچک تر) از اصطلاح گشودگی دیافراگم معادل،(equivalent aperture) برای معادل سازی اثر گشودگی دیافراگم بر میزان عمق میدان استفاده می کنند، این ویژگی (گشودگی دیافراگم معادل) در نورسنجی نیز موثر است یا خیر؟
    مثلا در دو دوربین با اندازه های سنسور فول فریم و مثلا هاف فریم، در یک نور ثابت با ایزو ثابت و سرعت شاتر ثابت برای رسیدن به نورسنجی یکسان باید از گشودگی دیافراگم های مختلف استفاده کرد یا ثابت؟
    ممنون میشم راهنماییم کنید

    1. زند

      ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۳

      سلام خدمت شما

      اگر من یک عکس پرتره را با دوربین Micro 4/3 و لنز ۲۵mm و دیافراگم f/1.4 بگیرم. میدان دید، عمق میدان و میزان مات شدن پس زمینه با حالتی که همین عکس را با یک دوربین فول فریم بگیرم که لنز ۵۰mm و دیافراگم f/2.8 دارد یکسان خواهد شد. از آن جایی که دوربین میکرو ضریب سنسور یا crop factor به اندازه ۲ دارد، ۲۵ میلیمتر لنز آن در ۲ ضرب شده و میدان دیدی به اندازه لنزی با فاصله کانونی ۵۰mm می دهد، و دیافراگم f/1.4 عمق میدانی به اندازه f/2.8 می دهد.

      ۲۵mm/1.4 = 17.9mm سایز دریچه دیافراگم

      ۵۰mm/2.8 = 17.9mm سایز دریچه دیافراگم

      پس ضریب اف (که بیانگر میزان گشودگی دیافراگم است) در کراپ فکتور ضرب می شود (هینطوری که فاصله کانونی ضرب می شد) تا میزان مات شدگی پس زمینه در هر دو دوربین یکی باشد.

      موفق باشید

  12. Amir

    ۳۰ بهمن ۱۳۹۲

    آموزش هاتون فوق العادست
    واقعا دستتون درد نکنه من خیلی وقته ساییتونه دنبال میکنم
    راستیش قصد خرید یه دوربین ۶۵۰d کنون داشتم با لنز ۱۸-۵۵
    پس برای شروع خوبه درسته؟

    1. زند

      ۳۰ بهمن ۱۳۹۲

      دوست عزیز سلام

      تشکر از اینکه مطالب لنزک را دنبال می کنید و در سایت خودتان نظر می دهید. بله بسیار خوب، انشاالله که موفق باشید.


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *