۸ هک دوربین مفید برای عکاسی منظره

عکاسی منظره موفق تا حد زیادی به داشتن مکان، ترکیب بندی، و نور مناسب بستگی دارد، اما عکاس مارک دنی (Mark Denney) در این مقاله ۸ نکته و هک دوربین را به اشتراک گذاشته که می توانید با این ترفند ها عکاسی خود را ارتقاء دهید – نکاتی ساده که می توانند برای عکاسان در هر سطحی از تجربه مفید باشند.

۱

پشتیبانی بانجی

می توانید یک طناب بانجی ساده، که می توان آن را با قیمتی در حدود چند دلار خریداری کرد را به قلاب انتهای سه پایه وصل کنید تا برای پشتیبانی محکم تر و یکنواخت، وزن آن را به سمت پایین بکشد. آویزان کردن یک کیف عکاسی یا پیاده روی در زیر آن اغلب به این معنی است که کیف به زمین نمی رسد و می تواند مستعد حرکت باشد، که باعث ایجاد لرزش یا اختلال در ترکیب بندی می شود. از طرف دیگر، یک طناب بانجی اجازه می دهد تا کیف روی زمین قرار گیرد، که تضمین می کند سه پایه به سمت پایین لنگر انداخته و محکم و ثابت بماند.

۲

سه پایه در آب

هنگام عکاسی در آب، دنی توصیه می کند که قسمت پایینی پایه های سه پایه را باز کنید، نه قسمت ضخیم تر بالایی را، تا بتوانید آن را در آب قرار دهید. این کار تضمین می کند که اتصالات سه پایه از آب و شن در امان بمانند، که طول عمر سه پایه را بیشتر کرده و هنگام تمیز کردن آن و پاک کردن هر گونه شن و ماسه ای که ممکن است در اتصالات گیر کند، مشکلات کمتری ایجاد می کند.

۳

همیشه از فیلتر پلاریزه استفاده کنید

اگرچه یک فیلتر پلاریزه ممکن است به طور مرسوم فقط برای سناریوهای خاصی مورد استفاده قرار گیرد، مثلا هنگام عکاسی از آب در حال حرکت برای از بین بردن بازتاب ها، اما ایده خوبی است کاری که این فیلتر ممکن است برای انواع مختلف صحنه انجام دهد را نیز آزمایش کنید. دنی همیشه در هر عکاسی از یک فیلتر پلاریزه استفاده می کند، حتی اگر فقط برای بررسی نحوه تاثیر آن بر صحنه باشد و این که آیا می تواند به نفع نتیجه نهایی باشد یا نه، مثلا با حذف انعکاس نور از برگ های خشک و ایجاد یک تصویر زنده تر.

۴

کلاه دوش

برای محافظت از دوربین در برابر باران، می توانید از یک کلاه دوش ساده استفاده کنید. این یک محصول مقرون به صرفه و جمع و جور برای اضافه شدن به کیف عکاسان است و می تواند در شرایطی که در آن دوربین باید به سرعت از آسیب باران محافظت شود، مفید باشد.

۵

پانورامای تله عمودی

اثر فشردگی که یک لنز بلند برای ترکیب بندی ایجاد می کند می تواند از لحاظ بصری برای مناظر جذاب باشد، هرچند به قیمت محدودتر شدن میدان دید تمام می شود. برای مقابله با این مشکل، دنی توصیه می کند که دوربین را در جهت عمودی قرار دهید و یک پانورامای وسیع از چپ به راست ایجاد کنید، که هنوز هم ظاهر فشرده را حفظ می کند اما میدان دید بازتری به ترکیب بندی اضافه می کند.

۶

آهسته کردن شاتر

اگر موقعیتی باعث ایجاد تاری در تصویر شود، مثلا در آب یا در آسمان، و عکاس به یک فیلتر کاهنده نور (ND) دسترسی نداشته باشد، می توان ایزو را کاهش داده، و دیافراگم را نیز بست (عدد دیافراگم را افزایش داد). انجام این کار به شما اجازه می دهد تا سرعت شاتر را کم کنید تا به صحنه تاری حرکتی اضافه کنید.

۷

افکت ستاره ای – درخشش نور خورشید زیبا

برای ایجاد یک درخشش خورشید زیبا، که به عنوان مثال از میان شاخه ها یا برگ ها در جنگل ظاهر می شود، باید دیافراگم را مثلا تا f/32 ببندید. بسته به نوع لنز، افکت های ستاره ای ایجاد شده ظاهر متفاوتی خواهند داشت.

بیشتر بیاموزید: آموزش عکاسی گام به گام افکت ستاره ای زیبای نور

۸

سازماندهی با استفاده از دست

دنی برای ساده تر کردن سازماندهی تصاویر پانوراما، یک عکس از دست خود در ابتدا و انتهای هر پانوراما می گیرد تا هنگام وارد کردن و ویرایش تصاویر، تشخیص شروع و پایان هر دنباله آسان تر شود. همین رویکرد را می توان برای انباشت فوکوس نیز به کار برد تا از اتلاف وقت در مرحله پس پردازش و نیاز به زوم کردن روی هر تصویر برای دیدن این که به کدام مجموعه می خورد، جلوگیری کرد.

ویدئوی ۱۶ دقیقه ای دنی را در بالا مشاهده کنید، تا نحوه عملکرد هر یک از این هک ها را به طور دقیق تر ببینید.

نویسنده: آنته لوزینا (ANETE LUSINA)


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *