۱۰ دلیل برای عکاسی با فرمت RAW

احتمالا بارها و بارها شنیده اید که باید در حالت RAW عکاسی کنید. اما می دانید این چرا مهم است؟ و واقعا چه چیزی برای عکس های شما فراهم می کند؟ بیایید با هم از این ماجرا سر در بیاوریم. اول از همه، RAW چیست؟ RAW یک فرمت ذخیره سازی فایل است که تمام اطلاعات به دست آمده از طریق سنسور دوربین در هنگام گرفتن عکس را ثبت می کند. هنگام عکاسی با فرمتی مثل JPEG اطلاعات عکس فشرده می شود و بخشی از دست می رود. به خاطر اینکه در RAW هیچ فشرده سازی رخ نمی دهد، شما قادر به تولید عکس های با کیفیت تری هستید علاوه بر اینکه تصحیح مشکلات عکس در صورت عکاسی JPEG احتمالا غیر ممکن خواهد بود. خوشبختانه خیلی از دوربین های امروزی می توانند با فرمت RAW عکس بگیرند حتی دوربین های ببین و بگیر! پس حتی اگر از یک دوربین کامپکت استفاده می کنید احتمالا قادر به استفاده از مزیت های فرمت RAW خواهید بود (کافی است راهنمای دوربینتان را چک کنید تا بفهمید!).

۱

ثبت بیشترین سطح کیفیت

این یکی از بزرگترین مزیت هاست. وقتی با فرمت RAW عکاسی می کنید، شما “همه” اطلاعات سنسور را ذخیره می کنید. این امر بیشترین کیفیت فایل را ایجاد می کند. و وقتی این قابلیت همراه عکس های فوق العاده شما می شود، به بیشترین کیفیت دست میابید. به این نکته توجه کنید: همه ی دوربین ها به صورت فنی در حالت RAW عکاسی می کنند. بله، این واقعیت دارد. تفاوت اینجاست که وقتی با فرمت JPEG عکاسی می کنید، دوربین پردازش خودش را برای تبدیل RAW به JPEG انجام می دهد. به هر حال، دوربین شما نه تنها به باهوشی مغزتان نیست، بلکه به قدرتمندی کامپیوتر شما هم نیست. وقتی RAW عکس بگیرید، می توانید آن پردازش را خودتان انجام دهید. شما می توانید تصمیم بگیرید عکستان چگونه به نظر برسد و راهی برای نتیجه های بهتر پیدا کنید.

۲

ضبط سطوح بالاتری از روشنایی

سطوح روشنایی تعداد مرحله های بین سیاه تا سفید در یک عکس هستند. اگر بیشتر باشند، تغییر تن رنگ ها ملایم تر می شود که ملایمتر بودن بهتر بودن عکس را نتیجه می دهد.

JPEG 256 سطح روشنایی را ثبت می کند در حالی که RAW بین ۴۰۹۶ تا ۱۶۳۸۴ سطح روشنایی را درون خود ثبت می کند. این امر با مفهوم «بیت» توجیح می شود. JPEG به صورت ۸ بیتی ذخیره می شود ولی RAW به صورت ۱۲ یا ۱۴ بیت ذخیره می گردد. اینجا کاربرد بیت معنا پیدا می کند! تاثیر این ویژگی بر روی عکس شما بسیار زیاد است. آن سطوح اضافی نور شما را قادر به تنظیمات بیشتر (میزان روشنایی، سیاهی، کنتراست و …) بر روی عکستان بدون کاهش محسوس کیفیت می کند.

همچنین جلوگیری از پوستری شدن (Posterization) عکس در این حالت راحت تر است. پوستری شدن حالتی است که معمولا در آسمان شفاف مشاهده می کنید و در پرینت عکس هایتان واقعا بد به نظر می رسد!

۳

سادگی در تصحیح نوردهی بیش از حد و نوردهی ناکافی

بدیهی است که شما هنگام عکاسی سعی در ثبت بهترین نوردهی می کنید. اما برخی مواقع همه چیز سریع اتفاق می افتند (مثلا هنگام عکاسی از مراسم عروسی!) پس شما می مانید و عکس هایی که بیش از حد (overexposed) یا به میزان ناکافی (underexposed) نوردهی شده اند. با قابلیت RAW شما اطلاعات اضافی در فایل عکس خواهید داشت، پس تصحیح عکس بدون افت کیفیت زیاد خیلی آسان تر خواهد بود. همچنین می توانید مقدار بیشتری از روشنایی ها و سایه ها را بازیابی کنید. این خیلی خوب است.

۴

سادگی در تنظیم تعادل رنگ سفید – white balance

هنگام عکاسی در حالت JPEG تنظیمات تعادل رنگ سفید به عکس اعمال می شوند. شما بعد از آن به سادگی قادر به تنظیم مجدد نیستید. با عکاسی در فرمت RAW نیز تعادل رنگ سفید ثبت می شود ولی به خاطر وجود مقدار زیادی داده درون فایل عکس شما به راحتی می توانید آنرا دوباره تنظیم کنید. یک رنگ آمیزی و WB عالی برای خلق یک عکس فوق العاده ضروری است و عکاسی RAW شما را قادر می سازد که تنظیمات را راحت تر و سریع تر انجام دهید و علاوه بر آن نتیجه بهتری بگیرید.

۵

گرفتن جزئیات بهتر

وقتی RAW عکاسی می کنید به قابلیت هایی چون شارپ سازی (sharpening) و کاهش نویز (noise reduction) در نرم افزار هایی مثل Lightroom دسترسی خواهید داشت که این قابلیت ها بسیار قوی تر از آنچه در دوربینتان وجود دارد عمل خواهند کرد. به علاوه، این قابلیت ها همیشه در حال بهتر شدن هستند، پس در آینده می توانید دوباره به سراغ عکس های RAW خود رفته و از آن مزیت ها استفاده کنید.

۶

بهره بری از ویرایش غیر مخرب

وقتی به یک عکس RAW تنظیماتی اعمال می کنید، در واقع فایل اصلی را هیچ تغییری نمی دهید. کاری که می کنید این است که دستورالعمل هایی برای چگونگی ذخیره عکس به صورت JPEG یا TIFF می سازید. شگفتی آن در این است که شما هرگز نگران خراب شدن یک عکس، به طور اتفاقی ذخیره شدن تغییرات بر روی عکس، یا قادر نبودن به بازگشت و تغییر دوباره آن نخواهید بود. شما همیشه می توانید از اول همه تنظیمات را اعمال کنید.

هر بار که JPEG ها را باز کرده، تغییرشان می دهید و دوباره ذخیره می کنید، افت کیفیت پیدا می کنند. بله حقیقت دارد. به همین خاطر JPEG به عنوان فرمت دارای اتلاف (lossy) شناخته می شود. پس اگر می خواهید کیفیت اصلی کار را از دست ندهید، هر بار که فایل JPEG را ویرایش می کنید، عکس را تکثیر کنید و روی نسخه جدید تغییرات خود را اعمال کنید تا نسخه با کیفیت بهتر از دست نرود.

۷

پرینت بهتر

به خاطر درجه بندی بهتر تن ها و رنگ ها شما می توانید پرینت های بهتری از یک عکس RAW بگیرید. با اینکه هر روز تعداد بیشتری از مردم، به صورت دیجیتال عکاسی می کنند ولی پرینت با کیفیت هنوز هم مهم است. با استفاده از فرمت RAW حالت نواری تن های رنگ که در پرینت ایجاد می شود را کمتر خواهید داشت.

۸

انتخاب فضای رنگ در خروجی

فضای رنگ خود یک بحث پیچیده است، اما در اینجا اشاره ای سریع به آن می کنیم. با عکاسی RAW شما می توانید هر فضای رنگی را هنگام خروجی گرفتن انتخاب کنید، پس شما بسته به موقعیت می توانید آنرا تنظیم کنید!

آیا عکس بر روی وب قرار می گیرد؟ پس در فضای رنگ sRGB خروجی بگیرید تا مطمئن شوید بهترین سازگاری را با همه مرورگر ها خواهد داشت.

آیا فایل به یک مشتری تحویل می گردد؟ آن را در فضای رنگ معمول Adobe RGB 1998 ذخیره کنید.

آیا وسیع ترین فضای رنگ را می خواهید؟ از ProPhoto RGB استفاده کنید. اصولا فضاهای رنگ متفاتی وجود دارند که برای شرایط متفاوت مناسب اند و وقتی شما با فرمت RAW عکاسی می کنید، یک عکس واحد دارید که به هر یک از این فضاهای رنگ می تواند خروجی شود. عالی است.

۹

بهتر کار کردن با دسته های بزرگ عکس

کار با دسته های بزرگ عکس وقتی با نرم افزارهایی مثل Lightroom یا Apreture کار می کنید آسان تر است. آنها برای پردازش گروهی فایل های RAW طراحی شده اند. فوتوشاپ از این دسته مستثنی است چون برای ویرایش تک عکس طراحی شده است. به منظور استفاده از تمام قابلیت های نرم افزار های Lightroom یا Aperture باید RAW عکاسی کنید.

۱۰

این یک انتخاب حرفه ای است

عکاسان حرفه ای باید برای مشتری هایشان بیشترین کیفیت ممکن را فراهم کنند. مشکلاتی از جمله نواری شدن عکس و روشنایی های برجسته در هنگام ارائه پرینت به مشتری مسائل بزرگی هستند. به دست آوردن تناسب رنگ مناسب و انتخاب فضای رنگ نیز برای هر موقعیتی بسیار حیاتی است. با عکاسی RAW شما کنترل را به دست می گیرید و قادر به مدیریت این مشکلات به منظور ایجاد بهترین نتیجه ممکن خواهید شد. امروزه برخی دوربین های کامپکت نیز قادر به عکاسی RAW هستند، پس تازه کارها هم می توانند از مزیت های این انتخاب حرفه ای بهره ببرند تا فایل ها و پرینت های بهتری داشته باشند. معامله خوبی است.

م

مشکلات و راه حل ها

برای هر قابلیتی نقاط مثبت و منفی وجود دارد پس RAW نیز تعدادی ویژگی بد خواهد داشت. ما در باره آنها و همچنین تعدادی راه حل برای آنها صحبت خواهیم کرد.

۱

نیاز به ویرایش

استدلال رایج بر علیه عکاسی RAW این است که چون این فایل ها نیاز به ویرایش دارند، در مجموع عکاسی آنها بیشتر از JPEG زمان خواهد گرفت. اگر شما نخواهید هیچ گونه ویرایشی بر روی عکس های JPEG خود اعمال کنید شاید این حرف درست باشد. اما، اکثر عکاسان حداقل سطوح پایینی از ویرایش را به عکس خود اعمال می کنند، پس این استدلال سست و بی پایه خواهد بود.

وقتی به این نکته این حقیقت را هم اضافه کنید که تنظیماتی چون WB و ویرایش هایلایت ها، در فایل های RAW بسیار سریع تر است، به نظر می رسد عکاسی RAW سریع تر از عکاسی JPEG باشد!! پس با عکاسی RAW شما به راحتی می توانید به JPEG خروجی بگیرید، همچنان که می توانید به دیگر فضاهای رنگ خروجی بگیرید. اگر واقعا بخواهید می توانید دوربین خود را تنظیم کنید که به طور همزمان RAW و JPEG عکاسی کند! RAW قابلیت های بیشتری در اختیار شما قرار می دهد و روندی به سریعی JPEG، اگر سریع تر نباشد، در اختیار شما قرار می دهد.

۲

اشغال فضای بیشتر

از آنجایی که RAW اطلاعات فشرده نشده را شامل می شود، ۲ تا ۳ برابر بزرگتر از JPEG خواهد بود. این قطعا نگرانی بزرگ عکاسان به خصوص کسانی که زیاد عکس می گیرند است. اما در طول چند سال گذشته قیمت هارد ها واقعا کاهش پیدا کرده و آنها به طور فزاینده ای مقرون به صرفه هستند.

بیاید یک هارد ۱TB را بررسی کنیم. هارد ۱ ترابایت حدود ۵۵ دلار قیمت دارد اگر یک فایل JPEG بزرگ حدود ۸MB باشد، شما می توانید ۱۲۵۰۰۰ عکس درون آن با هزینه ۰٫۰۰۰۴۴ دلار برای هر عکس جا دهید. اگر یک فایل RAW حدود ۳۰MB باشد، شما می توانید ۳۳۳۳۳ عکس با هزینه ۰٫۰۰۱۶۵ دلار برای هر عکس درون آن جا دهید. اگر چه شما تعداد کمتری عکس RAW می توانید ذخیره کنید ولی هزینه ذخیره هر عکس برای دو حالت به اندازه کافی کم هست که مشکلی به وجود نیاورد! این می تواند یک ایده ای خوب باشد که همه ی عکس هایتان را در یک هارد قرار ندهید. همه ی تخم مرغ های عکاسیتان را درون یک سبد نگذارید!! برای مموری کارد ها هم داستان همین گونه است. آنها هم قیمتشان در حال پایین آمدن است. در کل، بله، فایل های RAW بزرگترند و فضای بیشتری می گیرند. اما این به خاطر کیفیت بالاتر آنهاست. با هزینه ۰٫۰۰۱۲۱ دلار بیشتر برای هر عکس، عکس های با کیفیت تری داشته باشید.

۳

کند کردن دوبین

عکس های RAW بزرگتر از JPEG هستند، پس بافر دوربینتان را سریعتر پر می کنند. دوربینتان هنوز همان تعداد فریم در ثانیه را می تواند عکاسی کند، چه عکس هایتان RAW و چه JPEG باشند. اما شاید مجبور شوید وقتی بافر دوربین پر شد صبر کنید تا عکس ها درون حافظه ذخیره شوند. اگر از چیزی سریعی عکاسی می کنید که برای شما حیاتی است، و می خواهید RAW عکاسی کنید، می توانید از مموری کارت های سریع تر استفاده کنید یا یک دوربین گرانتر با بافر بزرگتر بخرید.

۴

فرمت اختصاصی

فایل های RAW اغلب در یک فرمت اختصاص ضبط می شوند که به این معناست که سازنده دوربین به طور رسمی چگونگی تبدیل این فایل ها را افشا نکرده است. شرکت هایی مثل Adobe نیز به این اجازه احتیاج دارند تا بتوانند فایل های RAW را رمزگشایی کنند. (برای دوربین های کنون این فرمت اختصاصی .CR2 و برای نیکون .NEF است).

مشکل اینجا این است که شما نمی توانید مطمئن باشید که ۵، ۱۰، یا ۲۰ سال بعد قادر خواهید بود تا به آسانی فایل های RAW خود را بدون اینکه نرم افزار اختصاصی آن شرکت را داشته باشید باز کنید. یک فرمت RAW متن باز ساخته شده تا با این مشکل مبارزه کند. این فرمت توسط Adobe ایجاد شده که به DNG یا Digital negative نگاتیو دیجیتالی شناخته می شود. با استفاده از نرم افزاری مثل Lightroom می توانید فایل های RAW اختصاصی خود را به فرمت بازمتن DNG تبدیل کنید. این یک مرحله اضافی است ولی شما را مطمئن می کند که در آینده به عکس های خود دسترسی دارید!

ج

جمع بندی

امیدواریم این نگاه اجمالی به RAW و مزیت های آن قضیه را کمی شفاف تر کرده باشد! ادعاهایی مبنی بر اینکه عکاسی RAW زمان زیادی می گیرد، یا خیلی کار می برد، دیگر منطقی نیستند. این روزها، پردازش فایل های RAW بسیار سریع و راحت است، و شما قادرید تا بهترین کیفیت را از عکس هایی که زمان، انرژی و عشق بیشتری بر رویشان می گذارید بگیرید.

نظرات شما

  1. محمد

    ۱۶ آبان ۱۳۹۶

    سلام حسته نباشید من یه تعداد عکس گرفتم با فرمتRAWولی نه تو فتو شاب نه تو گوشیم بالا نمیاد فقط میتئنم تئ کامگیوتر با برنامه ویندوز ببینمشون میخواستم که از حجمشون کم کنم ک بتونم ارسالشون کنم چون الان حدود۳۰ مگ هستن و وقتیم میفرستم به طرف مقابل داخل موبایلش باز نمیکنه به کل چیکار کنم؟

  2. Seraj

    ۶ تیر ۱۳۹۶

    من یه مشکلی دارم و نمیتونم عکس های raw که گرفتم رو تو lightroom اضافه کنم

  3. خاتون

    ۱۱ آذر ۱۳۹۵

    سلام.توصیحات جامع و مفیدی بود؛استفاده کردم.سپاس از زحمتی ک کشیدید❤??

  4. Spphotography

    ۲۲ مرداد ۱۳۹۴

    سلام عکس بافرمت raw را در کامپیوتر با چه نرم افزاری باید باز کرد؟

    1. علی مژدکانلو

      ۱۶ اسفند ۱۳۹۵

      با سلام
      دوست عزیز اگر فقط برای مشاهده بخواین میتونین با نرم افزارهایی مثل ACDsee ببینید ولی اگر به طور حرفه ای بخواید کار کنید و یک سری ویرایش های اساسی و مهم که روی عکس های raw انجام میشه و از فواید عکاسی با raw همین ویرایش‏ها است، باید نرم افزار Camera raw رو روی فتوشاپ خودتون نصب کنید ازش استفاده کنید…
      سربلند و پیروز باشید.

  5. محمد مهدی

    ۱۹ تیر ۱۳۹۴

    باسلام و خسته نباشید و تشکر از پاسخگویی سریعی که دارید که خیلی هم برای من موثر بود .
    یه سوالی دارم و اونم اینکه من عکس های rawام رو با برنامه photomatix ادیت میکنم ، بعد مشکلی که این وسط وجود داره اینکه وقتی عکس ها رو خروجی jpg میگیرم رنگ عکس توی windows photo viewer سالم و درست هست ولی توی موبایل یا تبلت ها یا حتی خود دسکتاپ رنگ عکس دچار تغییر میشه و یه جا عکسا تیره تر میشه و یجا خاکستری تر میشه …
    خیلی ممنون میشم پاسخ بدین
    مرسی

    1. سامان نویسنده

      ۲۱ تیر ۱۳۹۴

      درود،

      خواهش می کنم،

      برای اینکه پاسخ این سوال را دریابید به شما پیشنهاد می کنم در مورد «پروفایل رنگی color profile» تحقیق نمایید.

      همچنین می توانید این سوال را در بخش پرسش و پاسخ سایت مطرح نمایید.

      تشکر از شما، موفق باشید

  6. حمید اعلمی

    ۱۵ تیر ۱۳۹۴

    با سلام خدمت شما دوست عزیز

    خواستم ببینم اگه کسی بخواد کار با فایل raw رو بصورت حرفه ای یاد بگیره آیا شما کسی رو دارید که خصوصی آموزش بده یا اصلا احتیاج به تدریس خصوصی داره یا نه ؟

    ممنون میشم به ایمیلم جواب بدید
    با تشکر


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *