نقد عکس #۸۲

«نقد عکس» نام یکی از بخش های لنزک است. در بخش نقد عکس، که آخر هفته ها برگزار می شود، ما عکس ارسالی یکی از خوانندگان عزیزمان را منتشر می کنیم و از شما خواهش می کنیم که انتقادات سازنده خود را در مورد آن مطرح نمایید. این یک راه عالی برای یادگیری بیشتر در مورد عکاسی، مطرح کردن دیدگاه ها و نقد شدن عکس خود شماست. در ادامه از شما برای شرکت کردن در این بخش و مطرح کردن نظرتان در مورد عکس نقد شماره ۸۲ دعوت می کنیم.

قوانین ساده این بخش

  • گاهی ما عمدا عکس هایی که بی عیب نیستند را انتخاب می کنیم، پس لطفا با انتقادات سازنده خود به دوستانتان کمک کنید
  • آزادانه هر نصیحتی که می دانید مفید است را مطرح کنید – ترکیب بندی، نورپردازی، ویرایش و…

کاندید این هفته بخش نقد عکس (برای مشاهده سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید):

عکس

مشخصات عکس :

  • دوربین: NIKON D3200
  • دیافراگم: f/9
  • سرعت شاتر: ۱/۱۲۵sec
  • حساسیت سنسور: ISO-100
  • فاصله کانونی: ۵۵mm
  • لنز: ۸٫۰-۵۵٫۰ mm f/3.5-5.6

عکاس: آقای شهریار توکلی

قصد داشتید چه چیزی را به تصویر بکشید؟

این عکس در حقیقت می شه گفت اولین عکس من در زمینه منظره هست که باعث می شد به اطراف شهر خودم مسافرت کوتاهی داشته باشم و تصاویری رو بگیرم .جالب بود و همینطور آموزنده که فهمیدم شاید بدترین عکس ها بهترین عکس ها جلوه داده بشه . پس از اون لحظه به بعد برای خودم دو تا رم ۱۶ خریدم که تا اونجایی که می تونم از عکس گرفتن نترسم و هرچیزی که به ذهنم کمی زیبا بود رو ثبت کنم و حتی یک بار هم شده بهش یک افکت بدم

من در این عکس به وسیله لایت روم اومدم و کمی رنگ هاشو تقویت کردم

لطفا نظر خود را در قسمت نظرات، پایین همین صفحه، مطرح نمایید. شما چگونه چنین صحنه یا عکسی را به طور متفاوتی به تصویر می کشیدید؟ تشکر فراوان از همه عزیزانی که هفته گذشته در این بخش دیدگاهشان را مطرح نمودند.

سازنده ترین نظرات در سایت به شکل برجسته ای نمایش خواهند یافت. شما هم می توانید با کلیک روی این لینک عکس خود را برای بخش نقد ارسال نمایید.

لینک برای به اشتراک گذاشتن این نقد

نقد عکس #۸۲

مروری بر نقد عکس هفته گذشته

دیدگاه برجسته هفته گذشته: مسعود: سلام . ضمن تبریک به آقای قاسمی برای این عکس و ایده اش. اصولا عکاسی از موضوعای که زیاد دیده شده است کار مشکلی است و رصد و رسیدن به نگاهی تازه دارای حساسیت و ارزش دو چندانی است. این بار لنز عکاس به سمت زیر دهانه پل خواجو توام به نگاه حسرت آمیز انسانهایی که در دوره باز نشستگی به سر می برند رفته است. افسوس از روزگار جوانی که سپری شده است و افسوس از روزگاری که اکنون بر زاینده رود تشنه می رود. تجمع انسانهایی که در جلو کادر به صورت پراکنده نشسته اند و در عمق تصویر به صورت مجتمع گرد آمده اند و یک تمرکز تصویری در مرکز و عمق تصویر ایجاد کرده است. نگاه های متفاوتی که کاراکترهای حاضر در قاب تصویر دارند هر کدام ایجاد یک خط فرضی معنادار کرده است که در خطوط منحنی دهان های پل تنیده است و بر بار معنایی و حسرت و آشفتگی ناشی از آن افزوده است. در مجموع حرکت در تصویر به سبب بافت معماری و همسانی انسانها در این بافت باعث خوانش تمامی تصویر از جلو به سمت عقب می رود. کنتراستی هم که ناخواسته در پوشش انسانها اتفاق افتاده است به انتقال توجه و ایجاد یک حرکت فرضی دیگر کمک کرده است. تنها با حفظ قرینگی و لول شدن دوربین در هنگام ثبت عکس به استحکام و زیبایی عکس می افزود. ضمن اینکه انتخاب یک استاپ ایزوی کمتر از اور شدن قسمتهای بالایی تصویر می کاست. با تشکر

نظرات شما

  1. مصطفی

    ۲۵ خرداد ۱۳۹۴

    با سلام . عکس به نظر بنده از نظر کادر بندی کمی مشکل داره.
    سمت راست عکس سنگینی بیشتری نسبت به سمت چپ داره ، که با توجه به اینکه عکس منظره است و شما روی سوژه خاصی فوکوس نداره ، پس بهتر بود که در تصویر تعادل وجود داشته باشه.
    با تشکر از شما

  2. مسعود

    ۲۴ خرداد ۱۳۹۴

    سلام به آقای توکلی
    این خیلی خوب است که برای عکاسی کمی هم دور تر برویم و از زاویه ای که کمتر حتی خودمان را تماشا می کنیم به موقعیت و دنیایمان نگاه کنیم.
    عکاسی از طبیعت به سبب وجود عناصر زیاد در طبیعت مسلتزم یافتن بهترین زاویه برای ثبت ماجراست. اینکه دوستی تاکید داشت که عکس شلوغ است شاید بخاطر این مسئله است که تمامی عناصر به لحاظ المانهای بصری علی السویه هستند اینجاست که دریافت یک حس از عکس کار سختی می شود و عکس در همان مرحله ثبت تنها یک لحظه باقی می ماند.
    عکس آقای توکلی به لحاظ رنگ بندی شامل سه بخش است. بخش اول که در پیش زمینه تصویر است و چیزی بین اسطخودوس به لحاظ رنگ و جو به لحاظ بافت است. بخش دوم بخش میانی است که از طیف سبز شروع می شود و در تنالیته های ترکیبی از سبز و خاکستری به سیاه می رسد و بخش سوم عکس که شامل کوه ها و آسمان است و در طیفهای رنگ آبی مشاهده می شود.
    این فراوانی در لایه دوم عکس به شدت دیده می شود. قاعدتا با عقبتر رفتن عکاس و انتخاب چند پله بیشتر برای فاصله کانونی قسمت میانی عکس فشرده تر به نظر می رسید که این به زیبایی کادر می افزود. به نظر می رسد لایه سوم که کوهها باشند باتوجه بنه نوع بافت و خطوط زیبایی که خلق کرده اند و نیز رنگ بندی زیبایی که دارند قابلیت بیشتری برای هدف عکس داشته باشد که متناسب با آن انتخاب نورسنجی مناسب و نیز کلوین مناسب برای آن ناحیه به عکس حس و توان بیشتری می داد.
    عکس به لحاظ میزان هم دارای دو ناحیه است. ناحیه زیر خط افق و ناحیه بالای خط افق. متاسفانه خط افق کمتر به سمت قانون یک سوم رفته است و بیشتر تمایل به نیمه عکس دارد. که این مربوط به زاویه و لول دوربین دارد. به نظر اگر عکاس می نشست و خط افقش را روی یک سوم می گذاشت بهتر هم می شد. و نیز با پایین آمدن سطح دوربین مخاطب بیشتر در قسمت جلو عکس متمرکز می شدو خودش را بیشتر در عکس حس می کرد.
    نکته آخر هم به نظر من این است که اف استاپ دوربین تا جای ممکن بالا انتخاب می شد و متقابل آن برای جبران نوردهی سرعت شاتر کمتر می شد تمام عکس از فوکوس بیشتری برخوردار بود. که طبعا برای تحقق این موضوع عکاس نیازمند به یک سه پایه هم بود.
    با تشکر از لنزک

    1. tagargtw

      ۲۵ خرداد ۱۳۹۴

      درود خدمت شما واقعا وقتی که می زارید بسیار ارزشمند هست و نظرات خودتون رو برای بنده قرار می دید و این نشون می ده که واقعا متواضع هستید که دانش رایگان برای دیگران قرار می دهید

      متاسفانه بسیاری از شرایط نمی زاره شما اون کار هایی که گفتید رو انجام بدم مخصوصا رنج بردن از نداشتن لنز در اون اولین عکسم !! و همینطور کمی دید وسیع تر بخاطر بودن برخی از عناصر بد مثل آشغال روی کنار خیابون یا لوازمی که مربوط به کشاورزی بود و نبود چهره خوبی فقط مجاب می کرد این منظره رو از دست ندم ولی خوب دید های دیگرو محدود می کرد

      شاید خنده دار هم باشد سه چهار تا سگ گنده ای هم اون وسط بودن که من رو مجاب کرد از پنجره ماشین عکس بگیرم

      بسیار نکات خوبی گفتید که حتما در ادامه به اون ها توجه دارم ولی در مورد رنگ بندی نمی دونم شاید کمی سلیقه ای باشه ولی رنگ های زیاد در یک کادر که همه زنده هستند برای من خیلی جذاب هست نه به عنوان کسی که عکس می گیره بلکه به عنوان کسی که عکس می بینه شاید شما درست می گید و باید کمی رنگ ها متمایل می شد ولی طبیعت اونجا این رو می خواست وتمام این رنگ هارو نیز کامل داشت من فقط کمی تقویت کردم البته می تونستم کمی دوربین رو ببرم بالا و نشسته عکس بگیرم ولی محیط پله ای زمین رو از دست می دادم که خیلی دوست داشتم باشه تو عکس

      بازم تشکر می کنم بخاطر وقتی که گزاشتید ممنونم

  3. محسن پیرنیا

    ۲۲ خرداد ۱۳۹۴

    سلام به همه دوستان و علاقه مندان هنر عکاسی.
    جناب شهریار توکلی عزیز،
    عکس زیبایی گرفتید، چشم نواز و پر از احساس. ارتباط و هم خوانی رنگها نقش برجسته ای در القاء احساس آرامش و ایجاد ارتباط با عکس دارند و به گمانم اگر من بیننده عکس، در همین محیط باشم، به احتمال زیاد به همان درک برسم. البته اجازه میخوام که عدم همدلی و همفکری خودمو با حامد جان بیان کنم که گاهی اوقات خود منظره به طور کلی، میتونه هدف اصلی باشه که در این صورت نیازی به برجسته کردن جزء خاصی از منظره نیست. در پایان انتقادی که به عکس دارم اینه که شما میتوانید با اندکی نور دهی کمتر، مثلا با بالا بردن سرعت شاتر به کنتراست بیشتر رنگها دست پیدا کنید که دیگه نیازی به ویرایش عکس نباشه.

    1. tagargtw

      ۲۳ خرداد ۱۳۹۴

      با تشکر از نظر شما
      حتما همین کارو در تصاویرم انجام می دم ممنون

  4. مهدی رحیمی

    ۲۲ خرداد ۱۳۹۴

    به نظر من قصد داشتین عکسی شبیه به عکس های مزرعه ی استخدوس بگیرید و این مزرعه ای که در تصویر هست مزرعه ی گندمه . البته به نظر من .. نمیدونم شاید اشتباه کنم.. اما اغراق در رنگ ها عکس رو از حالت طبیعی خارج کرده . در کل در لایت روم میتونستین بهتر عمل کنین.

    1. tagargtw

      ۲۳ خرداد ۱۳۹۴

      درود خدمت شما
      مزرعه برنج هست ولاه قصد من فقط تصویر برداری از اون محیط بود چون اون موقع صبح بسیار زیبا نشون داده می شد و همینطور رنگ های زیادی توش بود و شلوغیش نیز برای من خیلی جذاب بود به عنوان یک بیننده نه عکلاس

      ولاه من فقط چندتا رنگ رو تقویت کردم و زیاد به رنگش بندیش تو لایت روم کاری نداشتم البته حتما در عکس های دیگر سعی می کنم رنگ طبیعی رو بیشتر نگه دارم
      با تشکر

  5. .حامد

    ۲۲ خرداد ۱۳۹۴

    با سلام
    دقیقا فوکوس بر روی چه سوژه ای است؟ عکس به نظر شلوغ میرسد. و تمرکز بیننده را گم میکند. ایکاش بر قسمت خاصی از منظره تمرکز میکردید.

    1. tagargtw

      ۲۳ خرداد ۱۳۹۴

      درود خدمت شما
      قرار نبود من موضوع اصلی رو هدف بگیرم یا یک محیطی رو به صورت هدف قرار بدم که برچسته تر باشه یا کوچیک تر باشه بلکه من فکر می کردم کل اون منظره با تمام رنگ هاش می تونه زیبا باشه و شاید کسی ببینه بهش حس خوبی برسه


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *