آموزش ۱۰ نکته ترکیب بندی عکاسی [توصیه حرفه ای ها]

در این مقاله ۱۰ نکته و تکنیک ترکیب بندی مهم در عکاسی را از عکاسان حرفه ای آموزش می بینید. ترکیب بندی (composition) می تواند یک عکس را بسازد یا آن را خراب کند. با وجود این که قوانین ترکیب بندی برای عکاسی وجود دارد، اما نگاه یا دید عکاسی هر عکاس منحصر به فرد است. شما می توانید چند عکاس را در یک جای یکسان قرار دهید و صرفا به خاطر انتخاب های ترکیب بندی آنها، نتایج کاملا متفاوتی به دست آورید. دفعه بعد که آماده می شوید تا دکمه شاتر خود را فشار دهید، در مورد این سخنان حکیمانه از ۱۰ عکاس برجسته فکر کنید. مطالعه این آموزش عکاسی و توجه به لینک های موجود به آن را به همه عزیزان لنزکی توصیه می کنیم.

رایان لانگنکر (Ryan Longnecker) – اینستاگرام

من از عکاسی مراسم عروسی به مدت ۸ سال و در حال حاضر عکاسی فضای باز و عکاسی تجاری یاد گرفته ام که «قبل از فشردن دکمه شاتر» باید دو سوال از خودم بپرسم: ۱- سوژه چیست؟ و، ۲- چرا باید «این» عکس را بگیرم؟

در واقع، اگر سوژه شما یک شخص، یک زوج، یک رنگ، یک شکل، یک بافت، یا انتزاع در کل کادر باشد، آن وقت چطور نگاه بیننده را به سمت آن چیز هدایت می کنید – و از بین تمام عکس هایی که می توانید از «آن چیز» بگیرید، چرا این یکی را می گیرید؟ این سوالی است که آنهایی که با فیلم عکس می گیرند باید دائما از خودشان بپرسند، اما با وجود امکان قرار دادن یک کارت حافظه ۱۲۸ گیگابایتی در دوربین، به نوعی عمدی بودن عکس ها را کاهش می دهد. این کار تنها به کمی خویشتن داری و تفکر نیاز دارد. پرسیدن این سوالات گرفتن هیچ عکس جذابی را تضمین نمی کند، تنها به شما اجازه می دهد تا مهارت های خود را تقویت کنید، به جای این که بگذارید هر عکس یک احساس تصادفی داشته باشد.

لنزک: حال که صحبت از هدایت چشم بیننده به سمت قسمتی خاص از کادر یا سوژه اصلی شد، اجازه دهید چند آموزش عکاسی برای هدایت چشم بیننده به جایی یا نقطه ای که می خواهید به کمک ترکیب بندی معرفی کنیم: ۳ آموزش «۳ اصل عکاسی عالی | چگونه به چشم چیزی را که می خواهد بدهیم»، «تعریف ساده نقطه کانونی در عکاسی» و «آموزش ترکیب بندی حرفه ای در عکاسی» به شما در این زمینه کمک می کنند.

جاستین هاوگن (Justin Haugen) –اینستاگرام

در منطقه ای که حواس پرتی های زیادی در پس زمینه دارد، می توانید با قرار دادن دوربینتان روی زمین و تنظیم زاویه دوربین رو به بالا، حواس پرتی ها را از کادر خارج کنید. کمی فاصله بین خودتان و سوژه نگه دارید تا از اعوجاج لنز یا زوایای ناخوشایند صورت جلوگیری کنید. فضای منفی را در نظر بگیرید و به دنبال قسمت هایی از تصویر بگردید که سوژه شما را کادربندی می کنند.

ترور دیلی (Trevor Dayley) – اینستاگرام

عکس از Georgia Nelson – خط افق انگار گردن سوژه را قطع کرده 🙂

قبل از کلیک کردن روی دکمه شاتر، مراقب باشید که خط افق از وسط سر یا گردن عبور (مثال فوق) نکند. من این مورد را زیاد می بینم – و حتی خودم هم بیشتر از آنچه که بخواهم این کار را انجام می دهم.

لنزک – نکته: همچنین مراقب باشید تابلو، چراغ خیابانی، درخت یا… درست پشت سوژه جوری قرار نگیرد که انگار به میله کشیده شده است و حواس بیننده را پرت کند (مثال: عکس پایین).

عکس از Georgia Nelson

جارد گانت (Jared Gant) – اینستاگرام

قبل از فشردن دکمه شاتر، لحظه را پیش بینی کنید و هدفمند باشید. نگاهی به اطراف خود بیاندازید تا ببینید از چه چیزی می توانید برای کادربندی سوژه خود یا جذابیت بخشیدن به پیش زمینه استفاده کنید. نگران عکاسی از میان اشیاء بی جان مانند وسایل تزئینی روی میز، شیشه ها، گل ها، برگ ها و غیره نباشید. یکی دو تا عکس جذاب بیشتر از ۱۵ عکس کسل کننده ارزش دارد.

آمی و اندی کاوث (Amii & Andy Kauth) – اینستاگرام

قبل از کلیک کردن بر روی دکمه شاتر، باید استفاده از ابزارهای مختلف برای ایجاد خطوط هدایتگر و الگوها را در نظر بگیریم. در این مورد، برای گرفتن عکس فوق، از یک لوله فلزی برای ایجاد یک حلقه نورانی (لنز فلیر) برای کادربندی سوژه استفاده شده. از آزمایش کردن نترسید، به خصوص هنگامی که خطوط هدایتگر، الگوها، یا بافت های طبیعی در ترکیب بندی خود ندارید.

با عکاسی از میان لوله های مسی (لوله های فلزی) می توانید افکت لنز فلیر (lens flare) و درخشش نور حلقه ای زیبایی برای کادربندی سوژه عکاسی خود استفاده نمایید.

لنزک – آموزش تکنیک عکاسی: یکی از تکنیک های ایجاد لنز فِلِیر (lens flare) جالب، عکاسی از میان لوله فلزی می باشد. عکاسی از میان لوله های مسی، که در عکس فوق مشاهده می نمایید، به شما کیفیت و رنگ درخشش یا فلیر جالبی خواهد داد.

عکاسی از میان لوله مسی به شما چنین لنز فلیری خواهد داد. ۵۰mm, ISO 100, f/1.8, 1/2000 sec

ونسا جوی (Vanessa Joy) – اینستاگرام

قبل از فشردن دکمه شاتر، فقط یک ثانیه نفس بکشید. گاهی اوقات ما بسیار سریع کلیک می کنیم و یک لحظه برای برقراری ارتباط با سوژه و پیدا کردن بهترین عکس ممکن وقت نمی گذاریم.

برای این عکس، یک لحظه به عروس وقت داده شد تا آرام شود. این زمان کوتاه حالت چهره او را به طور کامل تغییر داد.

بیشتر بیاموزید: نکته سریع – آموزش ۳ نوع ارتباط چشمی در عکاسی

مگان آلن (Megan Allen) – اینستاگرام

استفاده از محیط اطراف برای جلب توجه به سمت سوژه یا سوژه ها راه جالبی است که به بینندگان خود اجازه دهید در کادر گشت بزنند، اما به سمت سوژه بازگردند (که همیشه هدف همین است).

جی کاساریو (Jay Cassario) – اینستاگرام

همه چیز برای من با نور شروع می شود و این که چطور می توانم از آن به طور خلاقانه برای ایجاد یک ترکیب بندی جالب استفاده کنم. اولین کاری که من هنگام تنظیم یک عکس یا شروع فکر کردن در مورد ترکیب بندی آن انجام می دهم، این است که تصمیم می گیرم که چطور می خواهم از نور، یا فقدان نور (سایه) استفاده کنم. ترکیب بندی چیزی جز جلب توجه بیننده به سمت سوژه نیست.

اولین سوالی که این روند را آغاز می کند این است که من چطور می خواهم از نور برای انجام آن روند استفاده کنم. عوامل بسیار زیاد دیگری نیز در این امر دخیل هستند، مانند خطوط هدایتگر و قرارگیری سوژه، اما در نهایت برای من همه چیز با نور آغاز می شود و این که چطور می خواهم از آن استفاده کنم. روش استفاده من از نور طبیعی بخش بزرگی از چیزی است که کمک می کند کارم را برجسته کنم، و ترکیب بندی های من دقیقا بر این اساس هستند.

بیشتر بیاموزید: ۳۰ ایده یا سبک ترکیب بندی برای بهبود عکاسی شما

پای جیرسا (Pye Jirsa) – اینستاگرام

قبل از فشردن دکمه شاتر، لبه های کادر را بررسی کنید. به دنبال اشیاء ناخواسته و حواس پرتی ها بگردید. در این صحنه، به راحتی می توان شلنگ ها را به طور اتفاقی در کادر قرار داد. اشتباهات کوچک مانند این می توانند ساعت ها وقت ما را در پس پردازش بگیرند.

لنزک: شماره ۹ مقاله آموزشی «۱۰ باید و نباید در روتوش عکس ها» دقیقا به همین نکته ساده اما مهم اشاره می کند.

امیدوارم دفعه بعد که خواستید دکمه شاتر را بفشارید، کمی وقت بگذارید و در مورد آنچه که واقعا می خواهید با انتخاب های ترکیب بندی خود ایجاد کنید، فکر کنید. نکات این آموزش عکاسی به شما کمک می کنند تا یاد بگیرید و روی هم رفته هنرمند بهتری شوید.

لطفا برایمان در بخش نظرات (پایین صفحه) بنویسید کدام نکته را مهم تر یا مفید تر یافتید و یا خودتان این کار را انجام می دهید. همچنین اگر توصیه ای برای «قبل از فشردن دکمه شاتر» دارید با ما به اشتراک بگذارید.

نویسنده: پای جیرسا (Pye Jirsa)

نظرات شما

  1. عارف صیاد

    ۲۹ دی ۱۳۹۷

    ممنون از مقاله ی مفیدتون …
    صفحه اینستاگرام عکاسی من … arefvisualart


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *