نکات پایه اما حیاتی در مورد عکسبرداری پرتره

زمانی که شما دوربین خود را از کیف بیرون می آورید فشار پشت سر هم روی دکمه شاتر و همچنین فراموش کردن پس زمینه ها و موقعیت مدل مورد نظر کار ساده ای به نظر می رسد. همیشه به دنبال جاهایی برای عکسبرداری باشید که در آن ها پس زمینه عکس مملو از اشیاء مزاحم و نامنظم که صحنه را خراب می کنند نباشد.

با مسائل پایه شروع کنید

حتی در صورت امکان فاصله ای را در عکس مابین سوژه و پس زمینه ایجاد کنید. این کار نه تنها باعث ایجاد عمق در تصویر می شود بلکه باعث می شود شما بتوانید پس زمینه عکس را به راحتی از فوکوس خارج کنید. در صورتی که از دوربین های کامپکت استفاده می کنید این کار را می توانید با استفاده از مد پرتره انجام دهید. همچنین در صورتی که از دوربین های سری PEN و OM-D و یا از دوربین های DSLR استفاده می کنید برای انجام این کار باید با دیافراگم بازتری عکسبرداری کنید. به یاد داشته باشید که روی چشمان سوژه فوکوس کرده و به او حالتی مناسب دهید، حتی اگر سوژه یا مدل شما عضوی از خانواده و یا دوستانتان است.

نور محیط کافی است

در صورت امکان از نور محیط بهره گرفته و تا جایی که ممکن است از فلاش دوربین خود برای عکس های پرتره استفاده نکنید زیرا باعث می شود که عکس شما زیاد حرفه ای به نظر نرسد. در عوض از نور پنجره ها استفاده کنید که باعث می شود عکس هایی پر افتخار خلق کنید. نور پنجره های رو به شمال عالی است اما می توانید از هر نوری که در امتداد خورشید نباشد استفاده نمایید. روز های ابری برای این منظور عالی هستند، زیرا نور به صورت طبیعی پخش می شود (مثل یک سافت باکس بزرگ) اما می توانید این افکت را با استفاده از یک پارچه یا چیزی شبیه به آن ایجاد کنید. اگر چراغ های منزل روشنند آن ها را خاموش کرده و قبل از شروع، پرده ها را کنار بزنید! یک رفلکتور می تواند در اینجا خیلی مفید باشد. از آن برای نوردهی به اطراف صورت فرد استفاده کنید اما به یاد داشته باشید که آن را در کنار پنجره قرار ندهید تا یک تعادل در میزان نوردهی ایجاد کنید. این منعکس کننده ها در بازار موجود هستند اما می توانید به سادگی با استفاده از یک فویل، یک صفحه سفید و یا هر چیز دیگری که می توانید، خودتان آن را درست کنید. نورسنجی را روی صورت فرد در حالت نقطه ای یا Spot قرار داده و آن را امتحان کنید. می توانید کادر را کراپ کرده و تنها از صورت فرد عکس بگیرید (Tight crop) اما از پنجره نیز برای شکل دهی به کادر عکس های خود استفاده کنید.

تاثیر بیشتری می خواهید؟

در حالت کلی پرتره های تمام قد مناسبند اما برای چیزی که تاثیر بیشتری داشته باشد باید دوربین خود را نزدیک تر کنید. اگر شما و مدلتان مایل باشید می توانید به سمت یکدیگر نزدیک شده و یا اگر فرد با این فاصله احساس راحتی نکرده و ترجیح می دهد در فاصله بیشتری باشد در این صورت می توانید از لنز بلند استفاده کنید. برای پرتره های صورت چیزی در حدود ۸۵ تا ۱۳۵ میلی متر انتخاب خوبی است اما در صورت استفاده از مد دستی عکسبرداری مراقب سرعت شاتر خود در این فاصله باشید.

آیا نمی خواهید خیلی به مدلتان ژست دهید؟

پاسخ ساده به این سوال این است که می توانید راحت باشید و هر از گاهی از مدل خود در حال طبیعی عکس بگیرید در این صورت لحظه ها را نیز از دست نخواهید داد. سعی کنید زمانی که در محیط بیرون و یا مکان های شلوغ عکسبرداری می کنید از لنز های عریض استفاده کنید زیرا این لنز ها مستقیماً به سمت مردم گرفته نمی شوند و این امر باعث طبیعی رفتار کردن مردم می شود. لنز های بلند تر به شما این امکان را میدهند که دور از دیدرس مردم باشید اما بتوانید روی یکی دو نفر فوکوس کنید. اگر از دوربین های کامپکت استفاده می کنید توصیه می کنیم از مد P (خودکار برنامه‌ریزی شده) استفاده کنید در این صورت می توانید روی عکس ها تمرکز کرده و از نگرانی در مورد تنظیمات دوربین اجتناب کنید. اگر با بچه ها سر و کار دارید می توانید به آن ها کاری را واگذار کنید مثلاً بگویید خانه شنی درست کننید تا با توپ بازی کنند در این صورت حواسشان پرت شده و شما می توانید عکس های زیبایی از آن ها بگیرید در حالی که تمام این عکس ها طبیعی بوده و آن ها متوجه شما نخواهند شد.

خلاق باشید

شما می توانید با خلاقیت از امکانات دوربین ها جهت بهتر شدن عکس های پرتره استفاده کنید. این خلاقیت می تواند با استفاده از فیلتر های هنری، کادربندی های خلاقانه و یا ایجاد پس زمینه های جالب با استفاده از بوکه باشد. بسیاری از دوربین های کامپکت و همچنین دوربین های پیشرفته مانند دوربین های رنج OM-D شامل این فیلتر های هنری می باشند که باعث ایجاد عکس های جالبی از پرتره ها می شوند. به عنوان مثال شما می توانید با دوربین OM-D خود یک احساس نوستالژیک یا خاطره انگیز را در عکس با به کاربردن افکت ها و فیلترهای Grainy Film و Gentle Sepia Art Filters به بیننده القا کنید. برای یک بوکه خوب می توانید شب هنگام برای عکاسی بیرون بروید و یا از چند رشته لامپ رنگی مختلف (مثل آن هایی که در کریسمس روی درخت قرار می دهند) در یک پس زمینه تاریک استفاده کنید. حالا برای ایجاد یک افکت بوکه زیبا بایستی بین این پس زمینه و مدل مورد نظر چند متر فاصله ایجاد کنید. اکنون باید از لنز دوربین خود در بازترین حالت دیافراگم استفاده کرده (ضریب اف های کوچک) و روی مدل فوکوس کنید. یک نور کوچک دستی می تواند برای روشن کردن جلوی فرد مفید باشد اما حتماً به محل قرار گرفتن نور توجه کنید تا هیچ نوری در پس زمینه شما وجود نداشته باشد. همچنین مراقب تراز سفیدی (White balance) باشید و سپس عکس هایی در حالات مختلفی که نورهای پس زمینه را ایجاد می کنند بگیرید.

م

منبع

برگرفته از : Ephotozine

نظرات شما

  1. saeid

    ۴ خرداد ۱۳۹۳

    باتشکر از نمایش عکسها ومطالب خوبتون نظرتان درمورد دوریبن کانن ۴۰d چیست ایا جوابگوی تمام نیاز یک اماتور میباشد

  2. سجاد

    ۲ خرداد ۱۳۹۳

    با تشکر از مطالب خوبتون
    یه در خواست دارم و اون این که با توجه به اهمیت وجود سه پایه در عکس ها به خصوص منظره یه راهنمای خرید کامل در این زمینه نگارش کنید، همچنین معرفی کتابهای مفید عکاسی
    موفق باشید

    1. زند

      ۴ خرداد ۱۳۹۳

      سلام خدمت شما

      بخش کتاب های الکترونیک لنزک در راه است. در مورد سه پایه هم به زودی مطلبی منتشر می شود. همچنین بخش دوربین ها و تجهیزات لنزک در حال راه اندازی است که حتما در مورد سه پایه مطلب خواهد داشت.

      تشکر از نظرات شما، موفق باشید.


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *