۱۲ نکته آموزشی جالب برای عکاسی زیر نور خورشید

اولین قانونی که من درباره عکاسی یاد گرفتم این بود که هنگام عکاسی خورشید را پشت سرم قرار دهم تا هم سوژه را روشن کند و هم باعث چیزی که بعدا فهمیدم به آن نور پس زمینه (backlighting) می گویند نشود. ولی این کار هم مشکلاتی ایجاد می کند – مهم تر از همه اینکه اگر سوژه شما انسان باشد، در نور شدید چشمانش نیمه بسته خواهد شد.

برخی اوقات عکاسی با نور خورشید در پشت سرتان بهترین جواب قابل قبول را ارائه می کند. من عاشق عکاسی از مردم هنگام غروب با خورشید پشت سرم هستم، در این حالت چهره های آنها با درخششی طلایی روشن می شود. پس بیایید درباره مشکلات مختلف عکاسی در نور خورشید بحث کنیم.

۱

ساعت طلایی

ساعت طلایی دو بار در روز اتفاق می افتد. این یک ساعت درست بعد از طلوع خورشید و قبل از غروب آن است. سایه ها بلند ترند، رنگ ها گرم ترند و نور ملایم تر است. هنگام عکاسی از مردم، به خصوص مراسم نامزدی (یا هر مراسمی بدون حضور کودکان که در این ساعات خسته و خواب آلود هستند) دوست دارم زمان دو ساعت قبل از غروب را به شما پیش نهاد کنم. ساعت اول برای افتادن در مسیر و آماده شدن صرف می شود و ساعت دیگر سعی می کنم با آخرین اشعه های گرم خورشید بهترین عکس ها را بگیرم.

۲

سایه ایجاد کن

سایه ها فرم های مختلفی دارند – درختان، ساختمان ها، اتوموبیل ها. اگر به سایه احتیاج دارید ولی نیست، خب یکی ایجاد کنید! اینجاست که وجود یک دستیار به کارتان می آید. با یک چتر یا حتی یک تکه تخته سایه ایجد کنید. در خانواده وسایل بازتاب کننده، پنل های شفافی وجود دارد که می تواند نور خورشید را به درجه ای پایین تر و مناسب فیلتر کند.

۳

درست انتخاب کن

در عکس بالا، خورشید بسیار خیره کننده بود پس من تصمیم گرفتم هر دو چهره را حذف کنم. من گرمی و سختی سایه ها را دوست داشتم پس من دلیل دیگری برای تصمیمم بر ترکیب بندی مجدد عکس داشتم.

۴

روش های ویرایش

من فهمیده ام اغلب عکس هایی که به یک ویرایش دقیق نیاز دارند آنهایی هستند که در نور خورشید گرفته شده اند. عکس های قبل و بعد ویرایش زیر را ببینید. عکس قبل (کاملا دست نخورده)، تیره و تاریک است. اما عکس بعدی قلب من را کمی به تپش وا می دارد، انگار که او دارد در روح من نفوذ می کند.

یکی از روش هایی که فهمیده ام بیشترین تاثیر را دارد انتخاب حالت سیاه و سفید برای عکس است. حس می کنم این کار حالتی از رازآلودی به عکس می دهد. مردم انتظار دارند عکس های گرفته شده در نور خورشید پر از رنگ و روشن باشند اما تغییر کردن رنگ ها به خاطر نور خورشید سبب می شود بینندگان دیگر فکر نکنند که عکس های شما واقعی اند.

این عکس ها در واقع سیاه و سفید نیستند. آنها نوعی رنگ قهوه ای دارند تا از مزیت گرمای نور خورشید بهره مند شوند. من از نرم افزار رایگان Coffee Bar Lightroom Presets از Coffee Shop استفاده می کنم.

۵

از فلاش استفاده کن

وقتی فهمیدم استفاده از فلاش زیر نور خورشید کار می کند کاملا ذهن من را به هم ریخت. پس نه تنها احمقانه به نظر می رسد وقتی با یک دوربین بزرگ با بچه هایم به ساحل می روم، بلکه یک فلاش بزرگ سریع نیز به دنبالم می برم!

من عاشق اینم که سوژه را جوری قرار دهم که خورشید پشتش باشد و از فلاش استفاده کنم. فلاش فقط اطراف او را پوشش می دهد. و من در این عکس که از پسرم گرفته ام عاشق این هستم که نور فلاش در عینکش دیده می شود. کار را با این هدف انجام ندادم ولی وقتی عکس ها را مرور می کردم یک سورپرایز کوچک شیرین برایم بود – فلاشتان را با خود به زیر نور خورشید ببرید و اجازه دهید تا جادو اتفاق بیفتد.

۶

تنظیمات دوربین

ایزو – ISO

سطح ایزو در محیط های کم نور باید بالا برود، اما خوشبختانه در موضوعی که ما امروز از آن حرف می زنیم نویز، آنگونه که در عکاسی با نور کم مساله ساز است، ایجاد مشکل نمی کند. آنرا تا جای ممکن کم کنید (دوربین من تا ایزوی ۱۰۰ پایین می آید). هیچ گاه فراموش نکنید تنظیمات دوربینتان را قبل از عکاسی برسی کنید. تصور کنید کیفیت عکس را برای گرفتن عکس برای eBay کم کرده باشید و برای عکاسی ازدواج روز بعد فراموش کنید تا به حالت RAW برگردانید. چک کنید، چک کنید و دوباره چک کنید که تنظیمات همان گونه که باید برای عکستان باشند هستند یا نه.

سرعت شاتر

سرعت شاتر شبیه چشمک زدنتان است. در حالی که دیافراگم تعیین می کند که چه مقدار نور وارد دوربین شود، سرعت شاتر تعیین می کند برای چه مدت چشم باید باز باشد. مقدار بیشتر نور یعنی شاتر شما لازم نیست مدت زیادی باز بماند تا نور کافی وارد شود. عکاسی با سرعت شاتر بالا برای ورزش ها لازم است و برای عکاسی از بچه های بازی گوش عالی است.

تعادل رنگ سفید – White balance

وقتی با تنظیمات دستی عکاسی می کنید شما انتخابی به نام تعادل رنگ سفید (WB) دارید که دمای رنگ را کنترل می کند. تنظیماتی را امتحان کنید که معمولا برای یک موقعیت انتخاب نمی کنید. مثلا من در زیر نور خورشید، مخصوصا در یک روز پاییزی، عاشق استفاده از حالت سایه یا ابری هستم چون رنگ ها را گرم تر می کند.

همچنین می توانید از گزینه های دیگری که نرم افزار Lightroom در اختیارتان قرار می دهد، بعد از عکاسی استفاده کنید – به ویژه اگر RAW عکاسی می کنید.

دیافراگم

مثل چیزی که بالا توضیح دادم، دیافراگم مثل مردمک چشم است. وقتی با تنظیمات دستی عکاسی می کنید، باید به مردمک بگویید چه قدر باز باشد. عدد پایین تر ضریب f یعنی باز تر بودن دیافراگم و بیشتر شدن نور ورودی به دوربین. مراقب باشید، چرا که ضریب های f کوچکتر (دیافراگم های گشوده تر)، عمق میدان (DOF) کمتری ایجاد می کنند و می توانند سبب مات شدن اکثر تصویر به جز منطقه کوچکی از جلوی تصویر بشوند. اما از آنجایی که ما در مورد اوضاع آفتابی صحبت می کنیم، دیافراگم باز لازم نیست چون در یک شرایط کم نور نیستیم.

۷

قانون ۱۶ آفتابی

«۱۶ آفتابی» یک قانون است که می گوید در موقعیت های روشن آفتابی، دیافراگم را روی ۱۶ تنظیم کنید (در حالت تقدم دیافراگم یا AV). اگر در حالت کاملا دستی هستید به یاد داشته باشید ایزو باید روی ۱۰۰ تنظیم شود. و برای سرعت شاتر، ۱/۱۰۰ یا ۱/۱۲۵ را امتحان کنید. برای سرعت شاتر های بیشتر شاید انتخاب ایزوی ۲۰۰ مفید تر باشد.

یک بیان از قانون ۱۶ آفتابی می گوید که سرعت شاتر را نزدیک به عکس مقدار ایزو تنظیم کنید. جدول زیر از صفحه Wikipedia Sunny 16 entry می تواند مفید باشد.

دیافراگم شرایط نوری جزئیات سایه
f/16 آفتابی واضح
f/11 کمی ابری نرم و ملایم در لبه ها
f/8 ابری به سختی قابل مشاهده
f/5.6 شدیدا ابری بدون سایه
۸

بازتاب کننده ها

بازتاب کننده ها یا رفلکتور ها (Reflectors) ابزار همیشه مورد علاقه من در عکاسی فضای باز بوده اند. چه خریده شده باشند چه خانگی ساخته شده باشد، می توانند تفاوت زیادی در کیفیت عکس ایجاد کنند. بازتاب کننده ها دقیقا کار ذکر شده در اسم شان را انجام می دهند: بازتاب نور. آنها برای فرستادن نور به نقاط تاریک سوژه استفاده می شوند تا با نور پوشیده شوند و سایه های ناخواسته حذف شود.

همانطور که قبلا بیان کردم، ما با قرار دادن سوژه پشت به خورشید و قرار گرفتن خودمان رو به خورشید می توانیم نتیجه های خیره کننده ای به دست آوریم. من گزینه استفاده از فلاش برای روشن کردن سوژه از جلو را ذکر کردم اما شما انتخاب استفاده از بازتاب کننده ها را نیز دارید. نتیجه سوژه ای خواهد بود که به زیبایی از هر دو طرف جلو و عقب توسط خورشید روشن شده است.

تنوع زیادی از بازتاب کننده ها برای خرید وجود دارد، در شکل ها، رنگ ها و اندازه های مختلف و همین طور در انواع دسته دار یا حتی ایستاده که شما احتیاج به یک کمکی برای گرفتنش نداشته باشید. در اینجا تعدادی از رنگ های اصلی و اثر آنها بر روی رنگ و کیفیت نور سوژه به صورت مختصر آورده شده است.

  • طلایی – تن های گرم ایجاد می کند و پوست سوژه را کمی برنزه تر نشان می دهد.
  • سفید – تاثیر رنگ خنثی. نور موجود را جمع می کند و به طور ملایم سایه ها را می پوشاند تا سوژه روشن شود. برای عروس ها عالی است چرا که رنگ سفید لباسشان را تغییر نمی دهد.
  • آبی – تن های سرد.
  • نقره ای – تاثیر رنگ خنثی دارد ولی روشن تر از نوع سفید است.
  • شفاف – در این خانواده ابزار، قاب های شفافی وجود دارد که می تواند نور خشن را به زیبایی مانند یک تکه ابر در آسمان فیلتر کند.

مزیت دیگر استفاده از بازتاب کننده ها، catchlight یا درخششی است که ایجاد می کنند. این حالت وقتی است که منبع نور در چشمان سوژه قابل مشاهده باشد. Catchlight می تواند زندگی به چشم ها بدهد. بر خلاف استفاده از فلاش برای پوشش دادن سایه ها، استفاده از یک بازتاب کننده به شما قابلیت کنترل catchlight را می دهد.

۹

هود لنز

هود لنز (Lens hood ) یک قطعه است که به سر لنز اضافه می شود تا اشعه های خورشید را که سبب درخشش های ناخواسته می شوند، سد کند. اگر شما هم مثل من هستید، این قطعه را وقت هایی که فراموش می کنید درب لنز را ببندید برای محافظت از شیشه لنز کاربردی خواهید یافت.

۱۰

اگر نمی توانید مقابله کنید، استفاده کنید

خب همیشه انتخابی هست که آزاد بگذارید تا خورشید کارش را بکند. آزاد باشید – هود لنز را بردارید و بگذارید آفتاب درخشش ایجاد کند. ممکن است کاملا سورپرایز شوید.

۱۱

ایمنی

وقتی صحبت از خورشید است، درجه ای از امنیت همیشه باید در نظر گرفته شود. همیشه از محافظ نور مناسب استفاده کنید (اگر چه دشوار است ولی هنگام مشاهده از درون نمایاب عینک آفتابی بزنید) و هرگز به خورشید نگاه نکنید، حتی از درون لنز. ممکن است دوربین برای مشاهده به خورشید ایمن به نظر برسد ولی استفاده از آن همانقدر خطرناک است.

۱۲

نتیجه

نتیجه، خورشید در عکاسی می تواند عالی ترین دوست یا موی دماغ شما شود. هر کسی می تواند از خورشید مخفی شود اما این جرات میخواهد که محکم جلویش بایستید و بگویید، «تو من رو نمی ترسونی!»

نظرات شما


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *